بازگشت به صفحه نخست

 

اخبار و گزارشات دانشچویی خرداد ماه 1387

 

 

بیانیه شماره ۳ شورای متحصنین دانشگاه زنجان

 

شورای متحصنین دانشگاه زنجان در خصوص اعتراضات دانشجویان و در پی آن برخورد قوه قضاییه با دانشجویان بیانیه شماره ۳ خود را منتشر کردند. متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

بسمه تعالی

نظر به اتفاقات اخیر دانشگاه زنجان و واکنش به جا و هوشیارانه دانشجویان آن دانشگاه در برابر فساد اخلاقی معاونت دانشجویی، که نشان از ایمان قوی و وجدان بیدار دانشجو دارد، و با توجه به اعلام دستگاه قضایی مبنی بر احراز این مفسده و اعلام مبنی بر برخورد قضایی با افشاکنندگان این گناه نابخشودنی در ساحت مقدس دانشگاه و همچنین دختر دانشجوی قربانی این ماجرا، دانشجویان دانشگاه زنجان با توجه به حساسیت موضوع لازم می دانند موارد زیر را به اطلاع عموم برسانند:

 

۱) تخلفات اخلاقی شخص مورد نظر بارها به مقامات مسوول دانشگاه، از جمله ریاست و حراست دانشگاه تذکر داده شده بود و حتی یکی از دانشجویان افشا کننده چند روز پیش از ماجرا، اقدام احتمالی معاونت دانشجویی مبنی بر سوءاستفاده از یکی از دانشجویان را به اطلاع حراست دانشگاه رسانده بود.

 

۲) حتی با وجود مدارک مستدل، مقامات مسوول وزارت علوم درصدد تبرئه فرد مذکور و به زیر سوال بردن وجود تخلف مورد نظر برآمدند.

 

۳) متاسفانه در موارد مشابه رخ داده در دانشگاه های دیگر، به دلیل عدم وجود مدارک مستند و محکمه پسند، دستگاه قضایی قادر به برخورد لازم با متخلفین نبود. چه بسا اگر در این قضیه نیز مدارک مورد نیاز وجود نداشت، مشابه موارد دیگر به سرانجام نمی رسید.

 

با توجه به اینکه دختر قربانی این قضیه که مورد تهدید و ارعاب معاونت دانشجویی قرار گرفته بود، برای جلوگیری از تکرار قربانی شدن دانشجویان دیگر توسط فرد مذکور آبروی خویش را به خطر انداخته، و نیت متحصنین جلوگیری از تکرار مجدد چنین فجایعی در دانشگاه بوده است - که چه بسا اگر این افشاگری صورت نمی پذیرفت، دانشجویان بیشتری قربانی سوءاستفاده این مسوول از موقعیت شغلی خود و تکرار فجایعی از این دست می شدند- از دستگاه قضایی تقاضا می نماییم با توجه به حمایت جامعه دانشگاهی از این دانشجویان و جمیع جوانب و مصالح، حکم بر برائت افشا کنندگان این مفسده دهد.

 

هم چنین نهایت تشکر را از خبرنگاران، روزنامه نگارانی و خبرنامه های دانشجویی که در انتشار صادقانه اخبار وقایع اخیر اهتمام ورزیده و خواهند ورزید، می نماییم.

 

در پایان لازم می دانیم از جامعه دانشگاهی کشور -که در این روزهای سخت و پر اضطراب همواره دست یاری خود را از سر دانشجویان دانشگاه زنجان برنداشتند و در حمایت از حق اصرار ورزیدند- صمیمانه سپاس گزاری کرده و پیشاپیش از اینکه پس از این نیز حمایت خود را از دانشجویان دانشگاه زنجان دریغ نمی دارند تشکر بنماییم.

 

 

جمال رحمانی و راشد عبدالهی، دو دانشجوی بازداشتی در اداره اطلاعات سنندج

 

جمال رحمانی و راشد عبدالهی دو دانشجوی کرد در اداره اطلاعات شهر سنندج زندانی می باشند.فعالان حقوق بشر در ایران گزارش دادند، جمال رحمانی از فعالان فرهنگی و حقوق بشری و دانشجوی رشته صنایع اصفهان به همراه هم اتاقی خود به نام راشد عبدالهی دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان از ده روز پیش ناپدید گردیده بودند، سرانجام پس از ده روز پیگیریهای مستمر خانواده بازداشت شدگان اطلاع واصل گردید که نامبردگان هم اکنون در بازداشت اداره اطلاعات شهر سنندج میباشند.

 

پیش از این آژانس خبری موکریان از بازداشت این دو دانشجو خبر داده بود.

 

 

اعتراض دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا به آلودگی آب آشامیدنی خوابگاه

 

دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا، در اعتراض به آلودگی آب دانشگاه و عدم اختصاص آب سالم کافی که بو صورت ۱ بطری برای ۵ نفر در روز در خوابگاههای دختران توزیع می گردد، تجمعی اعتراض آمیز در مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار کردند.

 

دانشجویان تجمع کننده که تعدادشان بالغ بر حدود ۴۰۰ دختر و جمع کثیری از دانشجویان پسر بود، در پی اظهار بی اطلاعی دکتر خزایی، ریاست دانشگاه بوعلی سینا، از وضعیت دانشگاه، به صحنه اعتراض به مدیریت وی بدل گشت.

 

دختران دانشجوی حاظر در تجمع با شاره به برگزاری المپیاد وزرشی دانشجویان دختر در تیر ماه جاری در این دانشگاه خطاب به ریاست دانشگاه با شعار “ما آب سالم می خواهیم، المپیاد نمی خواهیم” خواهان رسیدگی به وضعیت خود بودند.

 

همچنین آقای قائمی معاونت دانشجویی دانشگاه در جواب دانشجویان معترض گفت:” این ها همه بازی است و به من ربطی ندارد”

 

بنا بر این گزارش این تجمع پس از ۳ ساعت با وعده رسیدگی به وضعیت توزیع آب از سوی ریاست دانشگاه موقتاپایان یافت و بنا بر وعده ریاست دانشگاه بطری های آب سالم به اندازه کافی و برای هر دانشجو توزیع خواهد گردید.

 

قابل ذکر است ماه اخیر بیش از ۵۰۰ دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا و چند صد دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی همدان به دلیل مسمومیت حاد غذایی که بنا بر اعلام مسئولین بر اثر آلودگی آب بوده در بیمارستانهای شهر بستری شدند.

 

  خبرنامه بو علی

 

اخبار تکمیلی حادثه دانشگاه لاهیجان را پیچیده تر کرد: خودکشی به خاطر نمره یا مشکلات خانوادگی یا…

 

درحالی که دو روز پیش اعلام شد دانشجوی دختری پس از حضور در دفتر حراست دانشگاه آزاد لاهیجان، با پرتاب کردن خود از طبقه چهارم یکی از ساختمان های این دانشگاه (محلی که دفتر حراست در آنجا قرار دارد)، اقدام به خودکشی کرده است، اخبار تکمیلی مختلف و متنوعی در خصوص این حادثه به گوش می رسد.

 

طبق خبر اولیه ای که روزنامه اعتماد در این خصوص منتشر کرده بود این دانشجو پیش از این حادثه چندین بار به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده و پس از این که هفته گذشته مجددا به حراست احضار شده، اقدام به خودکشی کرده است. اعتماد به نقل از یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد لاهیجان گفته بود که دوستان این دانشجو نیز اطلاعی از دلیل حضور وی در حراست نداشته و فقط طبق اطلاعات آن ها این دانشجو در آن روز، سر جلسه امتحان هم حاضر نشده بود.

 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر یک سایت خبری روز گذشته به نقل از منابع دانشجویی ادعا کرد بخش هایی از این خبر روزنامه اعتماد، که در خبرنامه امیرکبیر نیز انعکاس یافته بود، صحیح نبوده و ظاهرا این دانشجو پس از این که در کسب نمره از استاد یکی از درس های آزمایشگاهی موفق نشده، دست به خودکشی زده است.

 

این در حالی است که روزنامه اعتماد در شماره امروز، سه شنبه، خود در توضیحیه ای که از طرف «مرکز اطلاع رسانی دانشگاه آزاد» منتشر کرده کلیت اخبار منتشر شده در این چند روز، در خصوص این حادثه، را تکذیب کرده و دختری که اقدام به خودکشی کرده را فردی دانسته که «سال گذشته از این واحد فارغ التحصیل شده»، و علت خودکشی را «مشکلات خانوادگی» عنوان کرده است.

 

جالب آن که «مرکز اطلاع رسانی دانشگاه آزاد» در حالی این فرد را «فارغ التحصیل» نامیده که خود در متن جوابیه اش از عنوان «دانشجو» برای وی استفاده کرده است: «”دانشجوی” جان باخته طی دوران تحصیل فاقد هرگونه مشکل انضباطی و آموزشی بوده و ادعای حضور وی در حراست کذب می باشد و اصلاً در دوران تحصیل و پس از آن هیچ گونه مراجعه یی به حراست واحد نداشته است. دختر جوان مذکور که سال گذشته از واحد لاهیجان فارغ التحصیل شده بود، به علت مشکلات خانوادگی اقدام به پرتاب خود از بالای ساختمان کرده است و فرد مذکور سابقه قبلی اقدام به خودکشی نیز داشته است.»

 

اخبار تکمیلی پیرامون حادثه خودکشی این دختر جوان در دانشگاه آزاد واحد لاهیجان که توسط سایت ها و همچنین مرکز اطلاع رسانی دانشگاه آزاد منتشر شده، بر پیچیدگی بیش از پیش و ابهامات فراوان پیرامون این حادثه دلخراش افزوده است. اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقبا ارسال می گردد.

 

 

  خبرنامه امیرکبیر

 

 

تهدید به اتهام ارتداد وحکم اعدام دانشجویان آزاد شده از زندان از سوی بازجویان

 

ماموران اطلاعاتی و امنیتی بطور مرتب با ۹ تن از دانشجویانی که سابقا بازداشت شده بودند، تلفنی تماس گرفته و آنها را با تهدید محاکمه به اتهام ارتداد که حکم آن اعدام است، به وحشت انداخته اند. کمپین بین ا لمللی حقوق بشر در ایران بشدت نگران امنیت جانی این دانشجویان است.دانشجویان تهدید شده عضو جنبش سراسری دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب اند که معروف به چپ معتقد به مارکسیسم هستند. ۵۱ نفر از این دانشجویان در طی ماههای آذر و دی در سال ۱۳۸۶ توسط نیروهای امنتی بازداشت شدند. این دانشجویان پس از تودیع وثیقه های غیر معمول که تا به ۳۰۰ میلیون تومان هم می رسید موقتا از زندان آزاد شدند.در طی هفته های اخیر، بازجویان بطور مکرر با تعدادی از دانشجویان، تماس تلفنی گرفته و آنها را تهدید کرده اند. انوشه آزادبر، بیژن صباغ، مجید اشرف نژاد، امین قضایی، بهروز کریمی زاده، عابد توانچه، بیتا صمیمی زاده، پیمان پیران و مهدی گرایلو از جمله دانشجویانی هستند که… تهدید می شوند.

 

 

یکی از دانشجویانی که سابقا در بازداشت بود به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “تلفن ها از سوی بازجویان است. من کاملا صدای آنها را می شناسم. یکی خودش را حاجی سعید و دیگری حاجی ممد معرفی می کند. تلفن های تهدید امیز دیگری هم هست که ما آنها را نمی شناسیم، اما آنها ادعا می کنند که کاملا با پرونده های قضایی ما آشنا هستند.”

 

بازجویان به این دانشجویان گفته اند که آنها بزودی به اتهام ارتداد محاکمه و حکم اعدام دریافت خواهند کرد. دانشجویان در سایه ترس مداوم روزگار می گذرانند و معتقدند که دادگاههای آنها بزودی و در دوره تعطیلات دانشگاهها برگزار خواهد شد تا از بروز هر گونه اعتراض دانشجویی علیه این احکام جلوگیری شده باشد.

 

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که “مقامات ایرانی باید سریعا به سرکوب این دانشجویان جوان که توسط ماموران دولتی بی جهت به وحشت انداخته شده اند، خاتمه دهد.”

در آبان ماه ۱۳۸۶، دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب به مناسبت روز ملی دانشجو ؛ ۱۶ آذر، برنامه تجمع سراسری مسالمت آمیز خود را اعلام کردند. پس از اعلان این برنامه، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی یک حرکت سازماندهی شده سراسری تدارک دیدند که چندین هفته بطول انجامید و طی آن ۵۱ دانشجو در سراسر کشور بازداشت شدند. عوامل لباس شخصی بدون ارائه هیچ کارت شناسایی و حکم جلب، دانشجویان را در شهر های مختلف از جمله در تهران، شیراز، بابلسر، مشهد و کردستان در خیابان، کلاس درس و خانه هایشان بازداشت کرده و در مجموع بسیاری از وسایل شخصی و گروهی شامل ۱۵ دستگاه کامپیوتر شخصی، ۷ دستگاه چاپگر، ۵۰۰ جلد کتاب متعلق به کتابخانه گروه و همچنین ویدئو و ضبط صوت آنها را مصادره کردند.

 

پیمان پیران دانشجوی اخراجی و فعال سیاسی در روز ۱۳ آذر ماه ۱۳۸۶ پس از ایراد سخنرانی در تجمع اعلام شده در دانشگاه تهران و به محض خروج از دانشگاه، توسط نیروهای امنیتی در خیابان باداشت شد. پیمان از جریان تظاهرات فراگیر دانشجویی دانشگاه تهران در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۷۸ تاکنون پنج بار بازداشت شده و چندین ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین که متعلق به وزارت اطلاعات است در بازداشت بوده است.

پیمان پیران به کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران گفت که ” برای اولین بار بود که من شاهد این بودم که نیروهای امنیتی بند ۲۰۹ به راحتی در داخل دانشگاه حضور پیدا می کردند و افراد را بازداشت می کردند. حتی در ۱۸ تیر ۱۳۷۸، نیروهای امنیتی فقط به خوابگاهها وارد شده بودند نه به محیط کلاسهای درس دانشگاهی. اما اینبار مهدی اللهیاری، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف و نفر دوم المپیک شیمی، در کلاس درس بازداشت شد.”

 

 

بیشتر دانشجویان بازداشت شده برای مدت بیش از ۴۰ روز در سلولهای انفرادی و بدون امکان دسترسی به وکیل نگه داشته شدند وتنها پس از تودیع وثیقه های سنگین، بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، موقتا آزاد شدند. علی کانتوری آخرین دانشجویی است که پس از ۶ ماه با وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی در تاریخ پنجم خرداد ماه ۱۳۸۷ از اوین آزاد شد. هنوز یکی از حامیان دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب به نام فرهاد حاجی میرزایی؛ فعال حقوق کودک و حقوق بشر، همچنان درکردستان زندان است و بطور مدام شکنجه می شود.

 

تمامی ۵۱ دانشجوی بازداشت شده، در دوره بازداشت مورد بازجویی های عقیدتی بودند. تعدادی از این دانشجویان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که بازجویان درصدد اثبات اتهام ارتداد علیه آنها بودند و آنها را برای اعتراف به ارتباط با گروههای کمونیستی خارج از کشور و فعالیتهای مسلحانه تحت فشار می گذاشتند.

 

تعدادی از این دانشجویان در این رابطه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند: “تمام موارد بازجویی ها عقیدتی بود. از ما می پرسیدند که آیا خدا را قبول داریم یا نداریم و آیا مسلمان هستیم یا نیستیم. و اگر نماز نمی خواندیم تحت فشارهای شدید قرار می گرفتیم. در پاسخ به اینکه آیا خانواده ها مان مسلمان هستند یا نه، وقتی پاسخ مثبت بود ما را مرتد می دانستند و بارها به همه دوستان بازداشتی ما اعلام کردند که حجت بر ما تمام است. و می توانند برای ما فتوا بگیرند. آنها مارکسیسم را معادل ضد خدا می دانستند نه یک سیستم برابری طلب اجتماعی.”

 

در مورد اتهام ارتباط با گروههای کمونیستی خارج از کشور، پیمان پیران با اشاره به انتشار اندیشه های این گروه در نشریه خاک بعنوان پرتیراژترین نشریه دانشجویی که از سال ۱۳۸۲ چاپ می شد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “ما از نظر تفکری کاملا مرزهای خودمان را با گروههای ایرانی چپ خارج از کشور در مقالاتمان در این نشریه مشخص کرده بودیم و از نظر فیزیکی نیز هیچگونه ارتباطی با هیچ کدام از این گروهها هر گز نداشتیم. اتهام اقدامات نظامی برای گروه دانشجویی که مرکب از گروه کوهنوردی، نمایش، نمایشگاه و نشریه است، بسیار دور از ذهن ما بود.”

 

از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور محمود احمدی نژاد در ایران، مقامات نظامی به ریاست و مدیریت های اجرایی در دانشگاهها گمارده شدند. در پی انتصاب این مدیران، حق آموزش و آزادی علمی در دانشگاهها بطور مرتب مورد تهاجم قرار گرفته و قوه قضائیه نیز تحت فشار نیروهای امنیتی تعداد بسیار زیادی از دانشجویان را در دادگاههای غیر عادلانه مورد پیگرد قضایی قرار داده است.

 

بنظر می رسد هدف از تهدیدهای اخیر علیه دانشجویانی که موقتا آزاد شده اند، جلوگیری از آزادی اندیشه، نقد و دگراندیشی در حوزه علمی است، و این تهدیدها به همراه سانسور کتب آموزشی، تحقیقات و انتشارات، تنها بخشی از مجموعه نقض آزادی علمی در دانشگاههاست. طبق لیستی که توسط کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گردآوری شده است، تنها در یکسال، بیش از ۱۵۰ دانشجو بازداشت شده و بسیاری از آنها فقط پس از تودیع وثیقه های سنگین آزاد شده اند. همچنین یکی از دانشجویان بازداشتی به نام ابراهیم لطف اللهی که در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۸۶ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود، در زندان بطرز مشکوکی فوت می کند. مقامات پیکر این دانشجو را بدون اطلاع خانواده ایشان شبانه دفن می کنند. نیروهای امنیتی مرتبا به تجمع های دانشجویانی که معترض به وضعیت دانشگاهها هستند، حمله های خشونت بار می کنند. تعداد بسیار زیادی از نشریات دانشجویی نیز بطور مرتب توقیف می شوند.

 

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران معتقدر است که “آزادی اندیشه، بیان و تجمع از حقوق بلامنازع جامعه دانشگاهی و همه مردم ایران است. دولت ایران باید هر چه سریعتر با نمایندگان دانشجویان و پرسنل دانشگاهی در سراسر کشور وارد گفتگو شود تا این حقوق آنها تضمین شده و آرامش به محیط دانشگاهها برگردد. تنها در سایه این گفتگو، دانشگاهیان از حق آموزش و آزادی علمی بهره مند خواهند شد.”

 

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از دولت ایران می خواهد که ماموران امنیتی خود را مجازات کند و به تهدید دانشجویان موقتا آزاد شده پایان دهد. همچنین محاکمه این دانشجویان صرفا بخاطر عقیده و اعتقادشان باید متوقف شود.

 

 

  خبرنامه اميركبير

 

احضار سه تن از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به دادسرای انقلاب

 

سه تن از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به نام های امین ریاحی، مهدی خسروی و حمیدرضا امیرخانی در ایام امتحانات پایان ترم به شعبه ۲۰۱ دادسرای انقلاب شهرستان مشهد احضار شدند.به گزارش فعالان دانشجویی شهر مشهد در این احضاریه ها که روز شنبه ۲۵ خرداد توسط انتظامات دانشگاه به یکی از دانشجویان به صورت کتبی و به دوتن دیگر به صورت تلفنی ابلاغ شده است، به عنوان اتهامی و مصداق خاصی اشاره نشده است.گفتنی است چندی پیش …این سه دانشجو به دلیل انتشار مطالب انتقادی نسبت به برخی اقدامات دولت در نشریه دانشجویی محاوره هر کدام به سه ترم محرومیت از تحصیل محکوم گشتند.

 

  پلي تكنيك نيوز

 

   اعتراض و تحصن دانشجویان دانشگاه زنجان

 

 

درپی اعتصاب در دانشگاه زنجان دانشجویان دراعتراض و تحصنی در درب ورودی دانشگاه و نیز میدان اصلی دانشگاه با شعار های نداف بی لیاقت استعفاء مشغول شعار هستند هر لحظه تعداد افزوده می شود.

دانشجویان از ساعت ۶ صبح دوشنبه با مسدود نمودن درب ورودی اصلی و تشکیل حلقه انسانی عملا دانشگاه را به تعطیلی کشانده و فقط افراد دانشجو قادر به ورود هستند.

دانشجویان دانشگاه زنجان اعلام کرده اند تا زمانی که رئیس دانشگاه زنجان- نداف- استعفا ندهد و مسئولین خواسته های دانشجویان را جامه عمل نپوشانند، دانشگاه در تحصن خواهد بود .

وبلاگ دانشجویان دانشگاه زنجان

دیدن فیلم علت برپایی این اعتراض

مطالبات و خواسته دانشجویان معترض:

1-خواستار مخفي ماندن هويت دانشجوي دخترمورد تعرض قرار گرفته و عدم برخورد با وی

2-بركناري بي قيد و شرط فرد متخلف و استعفاي هيات رئيسه دانشگاه زنجان

3-لغو شدن امتحانات تا زماني که تحصن ادامه دارد

4-استعفای وزیر علوم

5-عدم برخورد با متحصنين در روزهاي آتي

6- برکناري رييس حراست دانشگاه و برخورد با وي

7-پايان گرفتن برخورد هاي حراست با دانشجويان در محيط دانشگاه و خوابگاه ها8

-بررسي مجدد همه ي پرونده هاي کميته انضباطي در دوره دبيري آقاي مددي ( لازم به ذکر است که دکتر مددي دبير کميته انضباطي دانشگاه زنجان بوده است.)

 

نوشته شده توسط دانشجوی پلی تکنیک polytechnic.uni در 3:39 AM 0 نظرات شما   به این پست لینک دهید

 

  وبلاگ دانشجويان زنجان

 

گزارش 2 روز تجمع اعتراض آميز دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا در ارتباط مسموميت گسترده غذايي در اين دانشگاه

 

دانشگاه با خواسته دانشجويان موافقت كرددر پي موافقت دانشگاه با خواسته دانشجويان و همچنين عذر خواهي رسمي رياست دانشگاه از دانشجويان، تحصن دانشجويان معترض پس از 48 ساعت پايان يافت.شوراي متحصنين پس از اعلام دانشگاه مبني بر پذيرش خواسته‌ دانشجويان مبني بر ارائه شرايطي خاص براي دانشجويان مبني بر عدم شركت در امتحانات به در مدت مورد درخواست دانشجويان، در طي بيانيه اي اعلام كرد، كه به دليل دستيابي به خواسته دانشجويان به تحصن پايان مي يابد.

............................................

رئيس دانشگاه بوعلي سينا براي چندمين بار در طول مدت كوتاه رياستش از آلودگي آب همدان سخنرانده است، تا بار ديگر مسئله آلودگي آب همدان را مطرح كرده باشد و اين سوال كه چگونه است، آلودگي آب همدان تنها موجب مسموميت هاي غذايي گسترده در طول مدت مديريت ايشان در دانشگاه بوعلي سينا شده و هيچ تاثيري بر مردم همدان نداشته است.اردشير خزايي در خصوص علت مسموميت دانشجويان اظهار كرد:‌ اين مشكل از غذا نبوده چرا كه از دانشجويان هر دو دانشگاه بوعلي سينا و علوم پزشكي دچار مسموميت شده اند در حالي كه سلف سرويس اين دو دانشگاه از يكديگر جدا است. او ادامه داد: مسموميت دانشجويان احتمالا به علت‌تركيدگي لوله آب شرب در هفته‌ي گذشته و نفوذ فاضلاب در آب شهري بوده كه اين موضوع در حال پيگيري است.قابل ذكر است در مسموميت غذايي گسترده رخ داده در پاييز گذشته نيز اردشير خزايي سخن از آلودگي آب به عنوان علت مسمويت را به ميان آورده بود و ساير مسئولان دانشگاه نيز چنين موضوعي را در پي وقوع مسموميت هاي غذايي پر شمار اين دانشگاه در طول مديريت اردشير خزايي بر آن به كرات مطرح كرده اند.در صورت حقيقي بودن موضوع فوق خطر نه تنها دانشجويان بلكه كليه مصرف كنندگان آب شرب لوله كشي همدان را تهديد مي كند.

..................................

دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در اعتراض به مسمومیت و نا کار آمدی مسولین دانشگاه بوعلی تجمعی را در خوابگاه علوم این دانشگاه نموده و با سر دادن شعار دگر دوستان خود را دعوت به حضور در این تجمع نمودند .در این تجمع که با شرکت حدود هزار نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه همراه بود، معاونت فرهنگی دانشجویی (دکتر قائمی) به همراه مدیر کل امور دانشجویی (دمقی) و سرپرست حراست(صفایی) در جمع دانشجویان حاضر گردیدند و به دفاع از عملکرد خود پرداختند؛ كه هيچ يك از توجيهات آنان مورد قبول جمع واقع نگرديد.در دومين روز تجمع اعتراض آميز دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا در روز شنبه دانشجویان پیرو مذاکرات شب قبل با یکدیگر اقدام به برگزاری تجمعی در مقابل سلف سرویس مرکزی و چیدن ظرفهای غذا از سلف مرکزی تا درب خوابگاههاي پسران و دختران نمودنددر ادامه اين تجمع و به واسطه عدم پاسخگويي مسئولان دانشگاه دانشجويان معترض به سمت ساختمان مرکزی رفته با سردادن شعار هایی همچون « دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد»،« ریاست دانشگاه پاسخگو پاسخگو» و ... خواستار حضور رئیس دانشگاه آقای دکتر خزائی و پاسخگویی در ارتباط و مسئله مسمومیت گسترده غذایی دانشجویان شدندبنا بر این گزارش، به واسطه گسترش اعتراضات رياست دانشگاه با حضوري كوتاه در ميان دانشگاه ضمن پذيرش اشتباهات صورت گرفته و به فرافكني پرداخته و حاظر به پذيرش خواسته دانشجوياني كه به واسطه مسموميت غذايي وضعيت جسماني مطلوبي نداشتند،مبني بر عدم برگزاري امتحانات روزهاي يكشنبه نشد.قابل ذكر است، دانشجويان معترض دانشگاه بوعلي‌سينا همدان با تشكيل هيئت مذاكره كننده از ميان خود، اعلام آمادگي خود را براي هرگونه مذاكره با مسئولان دانشگاه در ارتباط با خواسته دانشجويان مسموم شده توسط غذاي سلف سرويس اين دانشگاه در ارتباط با عدم برگزاري امتحانات روزهاي آتي اعلام داشتند و با تاكيد بر اينكه دانشگاه حاظر به مذاكره براي احقاق حقوق دانشجويان آسيب ديده از ضعف مديريت دانشگاه نيست، هرگونه عواقب وضعيت جاري را متوجه رياست دانشگاه دانستند.گفتني است، هيئت مذاكره كننده، اعلام داشته تمامي مسائل مطرح از سوي دانشگاه را توسط بيانيه‌هاي خود به اطلاع دانشجويان خواهد رسانيد

 

 

  محرومیت از تحصیل برای ۷ دانشجوی دانشگاه تهران

 

هفت تن از دانشجویان دانشگاه تهران به محرومیت از تحصیل توسط کمیته انضباطی این دانشگاه محکوم شدند.

مرتضی مساکنی یکی از دانشجویان محکوم به محرومیت از تحصیل توسط کمیته انضباطی در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: «این دانشجویان به دلیل شرکت در تریبون آزاد حمایت از دانشجویان زندانی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در دی‌ماه گذشته و برگزاری مراسم ۱۶ آذر اکثراً به یک ترم محرومیت از تحصیل و یا توبیخ کتبی توسط کمیته انضباطی دانشگاه تهران محکوم شده‌اند».وی اسامی دانشجویان محکوم شده به محرومیت از دانشگاه را چنین برشمرد: «۱- پگاه حمزه‌ای یک ترم محرومیت از تحصیل ۲- میلاد عزیزی یک ترم محرومیت از تحصیل ۳- مارال لطیفی یک ترم محرومیت از تحصیل ۴- رضازاده یک ترم محرومیت از تحصیل ۵- مرتضی مساکنی یک ترم محرومیت از تحصیل ۶- حسام سلامت توبیخ کتبی ۷- رضایی‌نیا توبیخ کتبی ۸- رضا قاضی‌نوری توبیخ کتبی».وی همچنین اعلام کرد که آقای رضا علی‌نیا و شیوا مجیدزاده نیز از دانشجویانی هستند که در انتظار حکم کمیته انضباطی این دانشگاه به سر می‌برند.وی در مورد چگونگی این حکم‌ها توسط کمیته انضباطی گفت: «این حکم‌ها به تدریج طی چند روز اخیر صادر شده است تا برای دانشگاه هزینه‌ای در برنداشته باشد هر روز برای یک دانشجو حکم می‌زنند تا نتوان کار رسانه‌ای در این زمینه انجام داد».

وی همچنین اعلام کرد که ۲ تن دیگر از دانشجویان نیز به محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند که نمی‌خواهند اسمی از آن‌ها برده شود

 

ادامه سرکوب ها در دانشگاه فردوسی مشهد

 

رسول ارجمند از اعضاي دانشجويان آزادي خواه و برابري طلب مشهد به يك ترم تعليق و محروميت از امكانات رفاهي دانشگاهي محكوم شد.

كميته‌ي سركوب دانشگاه فردوسي در سال تحصیلی جاري بيش از 200 تن از دانشجويان اين دانشگاه را احضار و با صدور 60 حكم انضباطي، كارنامه‌ي قابل قبولي از خود در پروژه‌ي سركوب صداي آزادي خواهي و برابري طلبي دانشجويان ارائه نموده است.

اين پروژه با همكاري نيروهاي انتظامي و كادرهاي اطلاعاتي مستقر در دانشگاه از طريق وارد آوردن اتهامات واهي و در عين حال متعدد پيگيري مي‌شود. اتهاماتي نظير: روابط نامشروع و بيش ار حد معمول با نامحرم، شركت در اردوهاي مختلط و فاقد مجوز، عدم رعايت پوشش اسلامي، برهم زدن نظم دانشگاه و خوابگاه، شركت در تجمعات غير قانوني، مشاركت در انتشار نشريات دانشجويي، ارتباط با فعالين سياسي، استفاده از الفاظ ركيك، عدم رعايت شئونات اسلامي-دانشجويي (حتي خارج از محوطه‌ي پرديس دانشگاه) و ...

به صورت مشخص در خوابگاه‌هاي دانشگاه لبه‌ي اين اتهامات به سوي كساني است كه از پايگاهي توده‌اي و روابط عمومي بالايي برخوردار هستند. در اين برخورد سازماندهي شده، دانشجويان خوابگاهي بدون ارائه‌ي هيچگونه حكم كتبي توسط مامورين انتظامي دانشگاه و با تهديد و ارعاب مجبور به دادن آزمايش اعتياد مي‌شوند. نتيجه‌ي اين آزمايشات در اختيار دانشجويان قرار نمي‌گيرد و تنها دست‌آويزي است براي پرونده‌ي سازي توسط كميته‌ي سركوب.

دانشجوياني كه در مقابل اين رفتارهاي توهين آميز و پرونده سازي ها مقاومت مي‌كنند و يا به خواسته‌هاي بيشرمانه‌ي كميته‌ي انضباطي تن نمي‌دهند، از طريق ارائه‌ي گزارشي پيش ساخته (اعتياد) به خانوادهايشان تحت فشار قرار مي‌گيرند. باید به دانشگاه گفت كه اين پرونده سازي‌ها و تهديد به اخراج‌ها تاثيري در حركت رو به جلوي جنبش دانشجويي ندارد بلكه، با ايجاد جو تنفر و انزجار از يك سو و نشان دادن چهره‌ي واقعي دست نشانده‌هاي حاكميت در دانشگاه از سوي ديگر، دانشجويان را در برداشتن گام‌هاي خود استوارتر مي‌كند.

شايد با توقيف نشريات منتقد، احضار فعالين دانشجويي به دادگاه‌هاي داخل و خارج دانشگاه و حتي دستگيري آنان بتوان متوهمانه سرود پيروزي خواند ولي، ما همچنان ايستاده ايم.

دانشجويان آزادي خواه و برابري طلب مشهد

 

اعتراضات گسترده دانشجویان دانشکده های فنی به وزرات علوم

 

دانشجویان روز شنبه در میدان فردوسی تجمع اعتراضی برپا خواهند کرد

دانشجویان دانشکده های فنی شریعتی، شمسی پور، انقلاب و ولیعصر تهران در اعتراض به تغییراتی که در سیستم آموزشی این دانشکده ها و نزول سطح علمی مدارک تحصیلی این دانشکده ها قرار است صورت بگیرد از روز سه شنبه 17 اردیبهشت دست به تجمع اعتراضی در این دانشکده ها زدند، این اعتراضات تا روز پنج شنبه ادامه داشته و قرار است با تجمع در روز شنبه در میدان فردوسی نیز ادامه داشته باشد. دانشجویان که به تصمیم وزارت علوم در مورد تغییر مدارک کارشناسی و فوق دیپلم این دانشکده ها به معادل به دیپلم تکمیلی معترض بودند، ابتدا در دانشکده دخترانه شریعتی متحصن شدند و سپس دامنه اعتراض به سایر دانشکده ها کشیده شد. با گسترش اعتراضات و کشیده شدن دامنه آن به بیرون از دانشکده ها گارد ضد شورش برای سرکوب دانشجویان وارد عمل شد.

مسئولین دانشکده ها و از جمله حسینی سرپرست اداره کل مدارس عالی فنی ‌و حرفه‌ای کشوربا حضور در جمع دانشجوی ان ابتدا با تهدید و سپس با تکذیب خبر تغییر سطح مدرک این دانشکده ها سعی کردند دانشجویان را متفرق کنند، ولی دانشجویان با بی اساس خواندن حرف مسئولین و متناقض دانستن آن با اخبار منتشر شده رسمی به حرف های آنان توجه نکردند و به اعتراض خود ادامه دادند.

در این میان حمایت دانشجویان دانشکده های مختلف از تجمعات یکدیگر باعث دلگرمی و تقویت عزم و اراده آنان در ادامه اعتراضاتشان است. در حالیکه تعدادی از دانشجویان در مقابل سازمان بازرسی تجمع کرده بودند، دانشجویان شمسی پور که قصد پیوستن به دوستان خود را داشتند که با سد نیروهای گارد ویژه که همراه با خشونت و ضربه های باتوم بود مواجه شدند، در عوض دانشجویان متحصن در مقابل سازمان بازرسی با شنیدن خبر محبوس شدن دوستان خود در دانشکده شمسی پور، برای پیوستن به آنان به سمت این دانشکده حرکت کردند و با شعارهای "نرده ها رو باز کنید، دانشجو ازاد کنید"، "شریعتی، شمسی پور، اتحاد اتحاد"، " دانشجو دانشگاه می خواهد"، "مدرک معتبر حق مسلم ماست" و " دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد" از دوستان خود حمایت کردند.

دانشجویان این دانشکده ها اعلام کرده اند صبح روز شنبه در میدان فردوسی برای پی گیری مطالباتشان تجمع خواهند کرد.

دانشجویان باید با پی گیری قاطع و متحدانه مطالباتشان به قدرت جمعی خود متکی باشند. حمایت دانشجویان دانشکده های مختلف از یکدیگر الگوی مناسبی از اتحاد و انسجام دانشجویان است که باید با تصمیم گیری جمعی برای ادامه اعتراضات شان تکمیل شود. دانشجویان باید از هر فرصتی به صورت جمعی درباره ادامه اعتراض و مطالباتشان با هم مشورت کنند. تشکیل مجمع عمومی دانشجویان برای تصمیم گیری و انتخاب نمایندگان دانشجویان و اتکا به قدرت جمعی باعث حفظ انسجام و قدرتمندتر شدن اعتراضات دانشجویان می شود.

دانشجویان باید برای مذاکره با مسئولین وزارت و دانشکده ها آنان را به میان جمع خود بکشند و نمایندگان خود را در این مذاکرات حمایت و پشتیبانی کنند. مذاکره پشت درهای بسته می تواند با تهدید و ارعاب نمایندگان دانشجویان و یا با وعده وعید های دروغین همراه باشد که در این صورت امکان شکست اعتراضات دانشجویان نیز هست. نمایندگان دانشجویان نیز باید با گزارش دهی دقیق و منظم به جمع دانشجویان آنان را از روند مذاکرات مطلع و خواهان شرکت و حمایت همه دانشجویان در روند مذاکرات باشند.

مسئولین وزارت و دانشکده ها باید سطح علمی، آموزشی و رفاهی دانشکده ها را افزایش دهند و باعث ارتقاء سطح علمی و مدرک دانشکده ها شوند، نه اینکه با پایین آوردن سطح مدارک تحصیلی سطح علمی، آموزشی و رفاهی دانشکده های فنی را کاهش دهند. کاهش سطح مدارک تحصیلی، کاهش سطح علمی و امکانات آموزشی و رفاهی این دانشکده ها را به دنبال خواهد داشت.

 

گزارش از فشارهای وارده بر دانشجویان در دانشگاه یزد

 

مدتی است در دانشگاه یزد فضایی حاکی از خفقان حکم فرما شده است. این فضا که با روی کار آمدن دکتر میبدی ریاست دانشگاه به تدریج آغاز شده بود، در ماه های منتهی به پایان سال ۸۶ و همچنین در آغازین روزهای سال جدید شدت یافته است.عمده برخورد ها در این بازه زمانی با نشریات منتقد و دگرباش دانشگاه صورت گرفته است به طوریکه این نشریات بارها به کمیته ناظر احضار شده اند. در این میان تاکنون دو نشریه “زمستان” و “بیان آزاد” با حکم سنگین توقیف دائم روبرو شده و اخیرا نیز بدون هیچ دلیلی از توزیع یک نشریه در سطح دانشگاه جلوگیری می شود. از این گذشته بر خلاف قانون نشریات در دانشگاه یزد قبل از چاپ توسط مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه مورد بازبینی قرار گرفته و در مواردی حتی قبل از چاپ سانسور می شوند، همچنین بار ها با وجود مجوزدار بودن نشریات در کار توزیع آنها به دلایل نا معلوم سنگ اندازی شده است.در طی این مدت تعداد زیادی از مدیران مسئول به کمیته انظباطی دانشگاه احضار شده و به خاطر فعالیت های قانونیشان با احکام سنگین تعلیق، اخراج از خوابگاه و توبیخ کتبی با درج در پرونده روبه رو شده اند. و نیز در اقدامی بدیع معاون دانشجویی یکی از دانشجویان را به شرط امضای تعهد مبنی بر منع هرگونه فعالیت در دانشگاه مجاز به بازگشتن به خوابگاه کرد.

تابستان گذشته نیز تعدادی از سردبیران نشریات دانشجویی از محل سکونت خود به دانشگاه احضار شده و به خاطر امضای بیانیه ای در دفاع از دوستان خود در دفتر ریاست دانشگاه بازخواست و تهدید شدند.

ریاست دانشگاه علنا با دست کاری کردن پرونده آموزشی دانشجویان فعال آنها را از دانشگاه اخراج می کند و نسبت به شکایات و تمکین از قوانینی که این دانشجویان را مجاز به ادامه تحصیل می داند بی تفاوت است.

با وجود اینکه دانشجویان همواره در گردهمایی نشریات یا به طریق دیگر نسبت به دخالت های فراقانونی ریاست دانشگاه اعتراض کرده اند ولی بار ها شاهد دخالت ایشان و تحت فشار قرار دادن دست اندر کاران نشریات بوده ایم.

یکی از دانشجویان دانشگاه یزد در این زمینه به خبرنامه امیرکبیر گفت: “این برخورد ها تنها محدود به داخل دانشگاه نیست بلکه به طور پی در پی مسئولین دانشگاه با تماس های تلفنی با خانوده دانشجویان نسبت به فعالیت های دانشجویی آنها و آنچه مسائل انظباطی نامیده می شود گزارش داده و خانواده ها را تهدید می کنند که در صورت ادامه فعالیت فرزندانشان آنها را از خوابگاه اخراج خواهند کرد. به طوریکه در همین رابطه بسیاری از دانشجویان دختر از خوابگاه اخراج شدند.”

هم اکنون نیز از توزیع نشریه “پرومته” که دومین شماره خود را برای انتشار آماده می کرد جلوگیری شده و مدیر مسئول آن تا کنون سه بار به دفتر حراست، دفتر ریاست دانشگاه و کمیته ناظربر نشریات احضار شده است. به طور کلی فضای دانشگاه یزد به سمتی پیش برده می شود که در آن با تحت فشار قرار دادن دانشجویان فعال آنها را مجبور به سکوت و انفعال کنند.

 

اعتصاب و تحصن دانشجویان دانشگاه بیرجند

 

دانشجویان دانشگاه بیرجند از دو روز قبل و در اعتراض به مشکلات رفاهی و نبود امکانات آموزشی و ‏صنفی اقدام به تحصن کردند تا بدین ترتیب مراتب اعتراض خود را به مسوولان مرکز نشین اعلام نمایند”.‏این بخشی از اظهارات یکی از دانشجویانی است که دراین تحصن حضور داشته است. این دانشجو می افزاید:‏‎ ‎‏”ما به نحوه اداره دانشگاه نیز اعتراض داریم. از نظر ما نحوه اداره این دانشگاه مطلوب نیست و خارج از ‏استانداردهای آموزشی است”.‏اعتراض دانشگاه بیرجند اما در زمانی رخ می دهد که پیش از آن و در طول هفته ی گذشته دیگر دانشگاه های ‏کشور هم شاهد اعتراض های فراوانی بوده است. علاوه بر دانشگاه سهند تبریز که در پی اقدام یکی از ‏مسوولین دانشگاه در بی حرمتی به یک دختر دانشجو زمینه های اعتراض دانشجویان فراهم شد، در ‏دانشگاههای دیگر از جمله بابل، زاهدان، شیراز، علامه و چند دانشگاه دیگر نیز دانشجویان اقدام به ‏برگزاری تحصن های اعتراضی کردند.‏اینک دانشجویان دانشگاه بیرجند هم در اعتراض به مشکلات صنفی از قبیل شلوغی خوابگاه ها، کیفیت نا ‏مطلوب غذای سلف سرویس و کمبود امکانات رفاهی اقدام به برگزاری این تجمع اعتراضی کرده اند. اما در ‏کنار این مساله و به گفته یکی از دانشجویان حاضر در تجمع:‏‎ ‎‏”هدف دیگر ما در این تجمع اعتراض به آغاز ‏شدید و گسترده برنامه اسلامی سازی دانشگاه ها و همچنین اعلام همبستگی با دانشجویان معترض دیگر ‏دانشگاه های کشور است که در دو هفته گذشته در اعتراض به سر می بردند”.‏تجمع دانشگاه بیرجند ابتدا به دعوت شورای صنفی این دانشگاه برگزار شد و بیش از هزار نفر از دانشجویان ‏در آن حضور یافتند؛‎ ‎اما در ادامه با تشکیل شورای متحصنین وارد فاز دیگری شد و از یک تجمع زود گذر ‏فراتر رفت.‏این تجمع که از صبح روز شنبه ۱۴ اردیبهشت آغاز شده، هم اکنون با اعتصاب غذای خشک ۳۰ نفر از ‏دانشجویان ادامه دارد. به گفته یکی از دانشجویان”وضعیت جسمانی چند تن از اعتصاب کننده ها هم بسیار ‏وخیم است.‏این در حالی است که شورای متحصنین پایان تحصن خود را منوط به حضور شخص وزیر علوم در دانشگاه ‏کرده است. رئیس دانشگاه بیرجند به همراه هیات رئیسه دانشگاه در این تجمع حاضر شدند ولی از آنجا که ‏خواسته ی دانشجویان حضور شخص وزیر علوم است تحصن همچنان ادامه دارد.‏یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه بیرجند می گوید:‏‎ ‎‏”نیروهای امنیتی خارج از دانشگاه از جمله بسیج و ‏وزارت اطلاعات که همواره توسط حراست در جریان امور قرار می گیرند و اعضای آنها به دعوت حراست ‏به راحتی وارد دانشگاه می شوند فشارهای بسیاری به برخی از متحصنین و شورای متحصنین وارد آورده اند ‏ولی دانشجویان برای رسیدن به خواسته های به حق خود، یعنی بهبود وضعیت صنفی-رفاهی همچنان به ‏تحصن خود ادامه خواهند داد”.‏

نیروهای امنیتی و لباس شخصی در طول چند روز گذشته در ساعت های مختلف اقدام به فیلمبرداری از ‏تحصن دانشجویان کرده اند.‏

 

حمایت دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند از فعالان دربند

 

دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند، با جمع آوری امضاء، خواستار رسیدگی به اوضاع وخیم جسمانی پنج تن از فعالان و دانشجویان در بند دانشگاه های مختلف کشور و آزادی هر چه سریعتر اینان شدند.صبح امروز، طیف دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی سهند، با جمع آوری امضاء در صحن اصلی دانشگاه، که با تدابیر امنیتی مسئولین حراست و انتظامات دانشگاه نیز همراه بود، خواستار آزادی پنج تن از دانشجویان و فعالان در بند به نام های روناک صفارزاده، هانا عبدی، یاسر گلی، هدایت غزالی و صباح ناصری شدند. دانشجویان با وخیم اعلام کردن اوضاع این فعالان در بند، خواستار رسیدگی هر چه سریع تر به وضعیت اسکان اینان در زندان، شرایط نامناسب رفتاری با زندانیان، شکنجه و آزار روحی و جسمی و نهایتاً آزادی هر چه سریع تر و بی قید و شرط اینان شدند.ضمناً، دانشجویان اعلام نمودند، جمع آوری امضاء را امشب نیز در خوابگاه های دانشجویی پسران و دختران ادامه خواهند داد و فردا با ابلاغ امضاها و بیانیه مرتبط با اتفاقات اخیر به مراجع حقوق بشری، خواهان رسیدگی پیگیرانه تر کانون ها، انجمن ها، تشکل ها، گروه ها، افراد حقیقی و حقوقی فعال در زمینه آزادی و برابری انسان ها خواهند بود.شایان ذکر است که جمع آوری امضاها تا ظهر امروز بیشتر بطول نیانجامید، چراکه مسئولین حراست و انتظامات دانشگاه با فرستادن یکی از کارکنان بخش نظافت، قصد کندن اطلاعیه ها، کاغذها و برگه های امضاء دانشجویان را داشت که با تدبیر و حضور به موقع دانشجویان، این قائله به نفع دانشجویان خاتمه یافت.طیف دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی سهند با فراخوان به تمامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه های سراسر کشور، جهت اعتراض به وضع موجود دستگیری دانشجویان، شکنجه و آزار روحی، جسمی و جنسی و نهایتاً آزادی با شرایط سنگین مالی پس از ماه ها، حمایت طیف های مختلف دانشجویی و جمع شدن تمامی دانشجویان از طیف های مختلف فکری در زیر یک چتر بنام آزادی خواهی را تنها راه برای اعمال فشار به مسببان این اتفاقات و آزادی این عزیزان در بند اعلام نمودند، تا دیگر جنبش دانشجویی ایران حوادث تلخی چون مرگ دانشجویان و فعالان سیاسی در بند چون کاوه عزیزپور را شاهد نباشد

 

اعتراض دانشجویان دانشگاه شیراز به عملکرد احمدی نژاد و دولت نهم

 

در جلسه ای که در حمایت از دولت در دانشگاه شیراز برگزار شد، دانشجویان ضمن به عملکرد دولت اعتراض کرده و شعاریی علیه احمدی نژاد سر دادند.این جلسه تحت عنوان “بررسی عملکرد دولت نهم” در تالار خوارزمی دانشگاه شیراز و توسط جامعه اسلامی داتنشجویان، تنها تشکل حامی احمدی نژاد در دانشگاه شیراز، بر گزار شد.در این مراسم قاسم روانبخش، روحانی تندرو و مدیر مسوول نشریه افراطی پرتوسخن از نزدیکان آیت الله مصباح یزدی و محمود احمدی نژاد، برای پاسخ گویی به سوالات دانشجویان دعوت شده بود.این جلسه از آغاز با تشنج همراه بود و دانشجویانی که از عملکرد محمود احمدی نژاد به خشم آمده بودند بار ها سخنرانی قاسم روانبخش را قطع کردند و شعار هایی چون “محمود احمدی نژاد عامل تبعیض و فساد”، “نصرمن الله و فتح قریب وای بر این دولت مردم فریب” سر دادند. قاسم روانبخش در سخنان خود همواره سعی داشت تا مشکلات کشور را که دولت احمدی ن‍‍ژاد با آن مواجه شده است را به گردن دولت های قبلی بیندازد. یکی از دانشجویان با انتقاد از عملکرد دولت احمدی ن‍‍ژاد گفت که با این اوضاع چه کسی جرات می کند از محمود احمدی نژاد دفاع کند.یکی دیگر از دانشجویان درباره مافیای اقتصادی که دولت از آن دم می زند و مشکلات کشور را ناشی از آن می داند پرسید که قاسم روانبخش جواب روشن و قاطع کننده ای نداد. دانشجوی دیگری نیز با بیان اینکه برنج کیلوی ۵۰۰۰ تومان است و خط فقر تعداد زیادی از مردم را دربرگرفته، بیان کرد که با اوضاع نابسامان دفاع کردن از دولت احمدی ن‍ژاد چه معنی دارد و در ادامه گفت که وزارت اطلاعات با سر برگ قوه قضاییه دانشجویان را احضار می کند و این معنی تفکیک قوای شما می باشد.قاسم روانبخش در جهت تخریب دولت های قبلی بیان کرد که عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ دولت خاتمی ۶ زن داشته که با واکنش دانشجویان حاضر در سالن مواجه شد و دانشجویان شعار “زارعی زارعی” سردادند و فساد در نیروی انتظامی را فریاد زدند.قاسم روانبخش با بیان ارقام نامعلوم سعی در فرافکنی تورم و مسکلات اقتصادی کشور داشت و همه چیز را متوجه دولت های قبلی می دانست که یکی از دانشجویان کار شناسی ارشد اقتصاد با ارائه ارقامی مستند، تورم و مشکلات اقتصادی دولت نهم را تشریح کرد که سخنان این دانشجو با تشویق های مکرر دانشجویان حاضر در سالن مواجه شد.در طی جلسه عده ای از دانشجویان به خاطر در اختیار نداشتن تریبون از محل صندلی های خود فریاد می زدند و سوال می کردند که قاسم روانبخش اجازه صحبت کردن به دانشجویان منتقد را نمی داد که این باعث شد دانشجویان با سر دادن شعار علیه احمدی نژاد و دولت سالن را به نشانه اعتراض ترک کنند.

 

تجمع اعتراض آمیز دانشجویان دانشگاه تهران

 

تجمع دانشجویی در اعتراض به وضعیت نامناسب آموزشی, کنترل شدید ماموران حراست بر فضای دانشگاه , سهمیه بندی جنسیتی, احکام کمیته های انضباطی و وضعیت دانشجویان زندانی

 

 

با تهديد به احضار ساكت نمي شويم

ادامه اعتراض دانشجويان تربيت معلم    

 

سعيد آقايي

 

پلاكارد هاي حاوي نوشته هايي همچون "وعده هاي دروغين ديگر اثر ندارد"، "چرا ما در دانشگاه اثري از ‏عدالت و مهرورزي نمي بينيم"، "7 نفر در يك اتاق ظلم است در حق دانشجو"، "تفکيک جنسيتي در اردوها و ‏برنامه هاي دانشجويي توهين به شان دانشجوست"، "وعده هاي دروغين ديگر اثر ندارد".....همراه با فرياد ‏‏"زماني بي عرضه برگرد برو به حوزه " و... از جمله شعار هايي است كه دانشجويان دانشگاه تربيت در اعتراض ‏به وضعيت مديريت و شرايط صنفي و رفاهي دانشگاه شهيد رجايي تكرار مي كنند.‏

 

دانشجويان دانشگاه تربيت معلم شهيد رجايي ديروز در حالي وارد دومين روز تحصن خود شدند كه تا آن زمان ‏هيچ واكنشي از سوي مسوولين دانشگاه به اين اعتراضات نشان داده نشده بود.‏

 

اعتراض دانشجويان به وضعيت رفاهي دانشگاه بيشتر متوجه "زماني"، مدير فوق برنامه و "جعفري"معاونت ‏آموزشي و "دكتر طاهري" رييس اين دانشگاه است. دانشجويان در دومين روز تحصن از دانشجويان ديگر ‏دانشگاه هاي كشور خواسته اند كه از "سنگر حصارك" حمايت كنند. سنگر حصارك نامي است كه دانشجويان ‏معترض بر دانشگاه شهيد رجايي نهاده اند. اين نام از محل دانشگاه رجايي در حصارك كرج آمده است.‏

 

دانشگاه رجايي ديروز در حالي شاهد دومين روز اعتراضات دانشجويي بود كه دانشجويان متحصن شب اولين ‏روز تحصن خود را در راهروي حوزه رياست دانشگاه به صبح رسانده بودند. ‏

 

پسران دانشجو در شرايطي شب را به صبح رساندند كه دانشجويان دختر متحصن تحت فشار و تهديد هاي مكرر ‏مسئولين حراست به خوابگاه رفتند.حراست دانشگاه براي واداشتن اين دانشجويان به بازگشت به خوابگاه آنها را ‏تهديد کرده و با خانواده هاي آنان تماس گرفته بود.حراست دانشگاه طي تماس با خانواده دانشجويان اعلام كرده بود ‏كه فرزندان آنها در يک آشوب ضد امنيت ملي شرکت کرده اند و اين جرم كوچكي نيست كه امكان دارد نتيجه آن ‏احضار به دادگاه و حکم حبس براي دانشجويان باشد.‏

 

از سوي ديگر رييس حراست از شنبه شب با قفل کردن تمامي خروجي ها از رفت وآمد دانشجويان و رساندن پتو ‏و مواد غذايي به متحصنين در حوزه رياست جلو گيري كرد؛اين درحالي بود كه مسئولين از طر يق دوربين هاي ‏مدار بسته اقدام دانشجويان را زير نظر داشتند و از آنها فيلم برداري مي كردند. با اين وجود حدود ۱۰۰ نفر از ‏پسران در حوزه رياست متحصن شدند.‏

 

عاقبت در نيمه هاي شب يکي از دانشجويان به علت بيماري مغزي بيهوش شد اما مامورين حراست مانع از خروج ‏و رساندن او به بيمارستان شدند؛ به همين جهت متحصنين خود وارد عمل شدند و با شکستن قفل دانشجوي بيهوش ‏را به درمانگاه رساندند.‏

 

اما ظهر يکشنبه كه تحصن دانشجويان وارد مرحله جديدي شد، مسوولين دانشگاه با وارد كردن تعداد زيادي ‏نيروهاي بسيجي سناريوي ديگري را پي گرفتند.‏

 

بسيجيان با تاکيد بر اينکه در برابر زير سوال رفتن ارزش ها تا پاي جان خواهند ايستاد با حمل پلاکاردها و سر ‏دادن شعارهايي همچون "دانشجوي منافق اخراج بايد گردد"، "مرگ بر منافق"، "مزدور آمريکايي اخراج بايد ‏گردد" و... سعي داشتند با دانشجويان متحصن درگير شوند كه موفق به اين كار نشدند.‏

 

پس از ورود اين نيروها، دانشجويان معترض تصميم گرفتند تا حصول خواسته هاي خود به تحصن ادامه دهند. ‏آنان اعلام كردند: "دانشجويان پيمان بسته اند تا رسيدن کامل به خواسته هايشان، متحصن باقي بمانند". در ادامه ‏نيز تعدادي از داشنجويان كه حدود 50 نفر بودند با اعلام اعتصاب غذا، تحصن را وارد مرحله جديدي كردند.‏

 

در ادامه دانشجويان با برگزاري تريبون آزاد به اعتراضات خود ادامه دادند و شعارهايي همچون "دانشجو ميميرد، ‏ذلت نمي پذيرد"، "توپ، تانک، حراست ديگر اثر ندارد" و... سر دادند. ‏

 

بااين حال، طاهري رئيس دانشگاه كه خود از اعضاي بسيج اساتيد است روز گذشته به دانشگاه نيامد.‏

يكي از دانشجويان متحصن در ارتباط با ادامه تحصن مي گويد: "ما تا آخر ادامه مي دهيم و تا وقتي كه به خواسته ‏هايمان نرسيم ازعقب نشيني خبري نيست."‏

 

اين دانشجو در مورد خواسته هاي دانشجويان متحصن مي گويد: "الان ديگر همه جا بهانه شده است كه دانشجو ‏بايد صنفي عمل كند نه سياسي. از نظر من اين بهانه اي براي سركوب دانشگاه است. من شخصا ضمن اينكه به ‏عملكرد صرفا صنفي دانشجو انتقاد دارم و از نظر من دانشجو سياسي هم هست، بايد بگويم كه اتفاقا تحصن ما ‏صرفا صنفي است. اعتراض ما در مورد وضعيت سلف سرويس، برخورد كاركنان سلف با دانشجويان و استفاده ‏از الفاظ ركيك عليه دانشجويان، برخوردهاي شنيع و توهين آميز اعضاي حراست و انتظامات و.. است. اينها هم ‏همگي خواسته هايي صنفي هستند".‏

 

اين دانشجو مي افزايد: "البته ما در مورد خواسته هاي خود بيانيه اي صادر كرده و در‌آنجا به تحليل رويدادها و ‏بيان خواسته هاي خود مي پردازيم كه از جمله آنها تغيير معاونت آموزشي و مدير فوق برنامه است".‏

 

به گفته اين دانشجو "شنيده شده است كه مديران دانشگاه با مشاوره هايي كه از بيرون دانشگاه به آنان داده شده ‏است قصد دارند در روزهاي تعطيل پيش رو اقدام به سركوب اين تجمع و نيز آغاز احضارها به كميته هاي ‏انضباطي كنند تا بدين وسيله اين موضوع خاتمه يابد" اما اين د انشجو مي افزايد: "بايد تاكيد كنم كه تحصن و ‏اعتراض ما تا رسيدن به نتيجه از روز شنبه آينده با قدرت و تعداد بيشتري ادامه خواهد يافت. ما با تهديد به احضار ‏ساكت نمي شويم. مديران بايد وظايف خود را قانوني و درست انجام دهند".‏

 

اعتراض دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران در اعتراض به مشکلات صنفي و از جمله کيفيت بد غذاي سلف ‏دانشجويان، در پرديس کرج از پنج شنبه شب آغاز شده است كه هنوز ادامه دارد. آنان در آغاز اعتراض خود ‏نوشته اي با مضمون "به دليل کيفيت پايين غذا و عدم رعايت موازِين بهداشتي، سلف سرويس تا اطلاع ثانوي و ‏بهبود کيفيت تعطيل مي باشد" بر در سلف سرويس نصب و از آن زمان از خوردن غذاي دانشگاه خودداري ‏كردند.

 

اعتراضات گسترده دانشجويان تربيت معلم كرج

 

من اگر بنشینم تو اگر بنشینی چه کسی برخیزد

دانشگاه تربیت معلم به دلیل بهره مندی از منابع درآمد کافی لز جمله دانشگاه هایی است که توانایی و بودجه،جهت رسیدگی به مسایل و مشکلات دانشجویان را دارد . اما در دو سال گذشته به دلیل ضعف مدیریتی در دانشگاه شاهد کارشکنی های مسئولین ، سرباز زدن آنها از مسئولیت و نقض کامل حقوق دانشجویان بوده ایم . علی رغم بودجه کافی، هر موقع دانشجویان معترض می شوند و خواسته های خود را مطرح می کنند مسئولان و ریاست دانشگاه ضعف مدیریتی خود را با عدم بودجه کافی جهت انجام امور توجیه می کنند.پس از تجمعات اسفند ماه سال گذشته، طوماری در ارتباط با مسایل و مشکلات دانشگاه و خواسته های دانشجویان به امضای بیش از 2000 نفر از دانشجویان دانشگاه رسید و نسخه ای از آن به ریاست دانشگاه و نسخه ای دیگر به وزارت علوم فرستاده شد جالب است که این طومار هنگام تحویل به مسئولان مربوطه، با تعجب آنان روبرو شد و این پاسخ را در جواب نمایندگان دانشجویان مطرح نمودند که دانشگاه تربیت معلم که یکی از پر درآمد ترین دانشگاه های ایران است چرا باید با چنین مشکلاتی روبرو باشد که اینچنین موجب اعتراض دانشجویان شود.بنابراین مسئولان وزارت علوم با دادن قول مساعد به دانشجویان، امادگی خود را برای همکاری با دانشجویان اعلام کردند.اما با گذشت چند ماه، تنها شاهد عدم توجه مسئولین به این خواسته ها بوده ایم و اقدام مثبت و چشمگیری در جهت رفع این مشکلات صورت نگرفت و حتی اقدامات کوچکی هم که دانشگاه انجام داد با گذشت چند ماه دوباره شاهد بازگشت وضعیت قبلی می باشیم. اینبار ما دانشجویان دانشگاه تربیت معلم با الگو قرار دادن سایر دانشگاه ها از جمله دانشگاه صنعتی سهند تبریز، عزم خود را بر ادامه دادن راه آنها جزم نموده، تا به مسئولین دانشگاه نشان دهیم که تا رسیدن کامل به خواسته هایمان در مقابل نقض مسلم حقوقمان به عنوان دانشجویان این دانشگاه کوتاه نخواهیم نشست و در صورت کوتاهی مسئولین در اجرا و انجام فوری خواسته ها، اعتراضات ما هر روز شدت بیشتری به خود خواهد گرفت و دانشگاه باید هر روز هزینه های بیشتری را متحمل شود.

بنابراین با توافق اکثریت دانشجویان، خواسته هایمان را به شرح زیر اعلام می کنیم:

1- برکناری مدیر کل امور فرهنگی و فوق برنامه،آقای زمانی (اعمال دستورات سلیقه ای و آشنا نبودن به قوانین ، مقررات و اساسنامه ها، تقسیم ناعادلانه بودجه، برخورد های گزینشی با تشکل ها، کانون ها و انجمن ها و ...)

2-برکناری معاونت آموزشی دانشگاه،آقای دکتر جعفری (عدم پاسخگویی مناسب به خواسته های قانونی دانشجویان، برخوردهای نامناسب و به دور از شأن دانشجویان(حتی در مواردی ارعاب و تهدید دانشجویان)

3-بازگرداندن سالن مطالعه مرکزی به شکل سابق (کاهش شدید امار قبولی های کارشناسی ارشد به علت نبود فضای مناسب و کافی برای مطالعه)

4-استاندارد سازی خوابگاه ها (اسکان بیش از حد مجاز دانشجویان در اتاق ها، عدم وجود سیستم سرمایشی مناسب، وضعیت بد بهداشتی خوابگاه ها و ...)

5-بر طرف کردن مشکلات رفاهی دانشجویان (کیفیت پایین غذای سلف سرویس، کمبود سرویس های حمل ونقل، وضعیت نامطلوب سایت کامپیوتر دانشگاه، حذف بن های دانشجویی، وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی، حمام ها و کیوسک های تلفن و ...)

جمعي از دانشجويان تربيت معلم كرج

10 خرداد 1387

 

به خواسته هاي همکلاسي هاي ما جواب دهيد

حمايت چهل دانشگاه از تحصن دانشجويان تربيت معلم -  

 

 عماد وکيلي

 

دانشجويان دانشگاه تربيت معلم در دومين هفته تحصن خود، کماکان در راه رسيدن به خواست هايشان ‏پافشاري مي کنند و يکصدا ترانه "يار دبستاني من" را مي خوانند. دانشجويان ديروز در دهمين روز از ‏تحصن خود، ضمن درست کردن حلقه هاي انساني بر دور نه ساختمان دانشکده هاي اين دانشگاه، مانع ‏برگزاري امتحانات پايان ترم شدند.وبلاگ ويژه اي نيز براي انتشار گزارشات اين تحصن درست شده ‏است.‏

‏ ‏

تعداد تحصن کنندگان بنا به اخبار رسيده، افزايش يافته و به چهار هزار نفر رسيده است. اين در حالي ‏است که 40 انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي کشور نيز طي اطلاعيه اي حمايت قاطع خود را از ‏متحصنين اعلام کرده اند.‏

 

در اين اطلاعيه از جمله آمده است:‏‎ ‎‏"وزارت علوم دولت نهم براي بستن کامل فضاي سياسي ـ اجتماعي ‏دانشگاهها درصدد بود با دادن امکانات صنفي- رفاهي به دانشگاهها حجم انتقادات و اعتراضات ‏دانشجويي را کاهش دهد. وليکن بعد از گذشت 3 سال از عملکرد ضعيف اين وزارت خانه شاهد هستيم ‏که بي کفايتي مديران و روساي انتصابي دانشگاهها کار را به جايي رسانده است که عملکرد نابخردانه و ‏ظالمانه ايشان نه تنها از اعتراض فعالين دانشجويي سياسي و اجتماعي منتقد نکاسته، بلکه ضعف مديريت ‏سبب شده است که کمبود هاي صنفي نيز مورد مطالبه دانشجويان قرار گيرد."‏

 

در اين اطلاعيه که توسط انجمن اسلامي دانشگاه هايي نظير اميرکبير، علامه طباطبايي، مشهد، اروميه، ‏اصفهان، همدان، اراک و علوم پزشکي ايران منتشر شده، ضمن انتقاد شديد از سياست هاي سرکوبگرانه ‏آمده است:" اگر تا ديروز دانشگاههاي کشور در التهاب نشريات جعلي اميرکبير و بازداشتهاي گسترده ‏دانشجويان و صدور حکم هاي سنگين مي سوخت، اگر تا ديروز مديريت دانشگاهها براي خاموش کردن ‏صداي آزادي خواهي دانشجويان با به کميته انضباطي کشاندن دانشجويان و ممنوع الورود کردن آنان در ‏دانشگاهها تخم اعتراض مي کاشت، اگر تا ديروز دانشجويان ستاره دار براي ورود به دانشگاه ‏اعتراضاتي گسترده را بر پا مي کردند، امروز علاوه بر ظلم هاي اين چنيني، کمبودها و نواقص مبرم ‏صنفي نيز بر دانشجويان و دانشگاهها تحميل گشته است و اين مطالبات خود به موضوعات اصلي ‏اعتراضات دانشجويان تبديل گشته اند."‏

 

انجمن هاي اسلامي دانشگاه ها علاوه بر محکوم کردن "اقدام هاي نابخردانه نيروهاي امنيتي و ‏مسئولان"، از مسئولان امر خواسته اند تمامي مطالبات اين دانشجويان را برآورده کنند تا اوضاع بحراني ‏تر نشود. انجمن هاي اسلامي اين 40 دانشگاه تهديد کرده اند که در غير اين صورت، اقدام عملي براي ‏حمايت از همکلاسي هاي خود در دانشگاه هاي سراسر ايران راآغاز مي کنند.‏

 

دانشجويان دانشگاه تربيت معلم گفته اند که از هيچ يک از هشت خواسته خود شامل "تغيير چند تن از ‏‏مديران و مسوولان دانشگاه "، "بازگرداندن سالن مطالعه مرکزي"، "استاندارد سازي ‏خوابگاهها"، ‏‏"بهبود امکانات رفاهي"، "عدم برخورد انضباطي با دانشجويان متحصن"، "عزل جعفري معاونت ‏‏دانشجويي دانشگاه"، "عذرخواهي رئيس حراست به دليل ارعاب خانواده هاي دانشجويان"، و "به تعويق ‏افتادن يک ‏هفته اي امتحانات" کوتاه نخواهند آمد.‏

 

اعتصاب غذاي برخي از دانشجويان متحصن نيز ادامه دارد. تعداد اعتصاب غذا کنندگان به 160 نفر ‏رسيده که برخي از آنها به بهداري منتقل شده اند و حال يکي از آنها هم وخيم گزارش شده است.‏

 

در حالي که خانواده اين دانشجويان تهديد شده اند، گزارش ها حاکي است که هر لحظه بر تعداد نيروهاي ‏امنيتي با لباس شخصي افزوده مي شود.در بيانيه انجمن هاي اسلامي دانشجويان به اين امر نيز اشاره شده ‏اما با اين تاکيد که: "علي رغم تمامي فشارهاي وارده از سوي مسئولين و نيروهاي امنيتي که از جمله آن ‏ها مي توان به تهديد و ارعاب خانواده ي دانشجويان متحصن و صدور حکم تعليق از تحصيل براي اين ‏دانشجويان، قطع کردن آب دانشگاه، قطع شدن اينترنت دانشگاه، زنداني کردن دانشجويان در محل ‏تحصن، افزودن پي در پي نيروهاي ناشناس در لباس حراست، ممانعت از بردن دانشجوياني که از لحاظ ‏جسماني بسيار تضعيف شده اند به بيمارستان و ايجاد شوراي تقلبي به کمک تشکلهاي شبه نظامي و ‏وابسته در دانشگاه اشاره کرد، دانشجويان شجاع و حق طلب دانشگاه تربيت معلم با عزمي راسخ و ‏مقاومتي بي نظير خواستار استيفاي حق مسلم خود در برخورداري از شرايط مطلوب زندگي مي باشند."‏

 

در خبرنامه بوعلي متعلق به انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي همدان هم به حضور گسترده و ‏بي سابقه نيروهاي نظامي در لباس پليس راهنمايي و رانندگي در‎ ‎حوالي دانشگاه تربيت معلم كه فاقد هر ‏گونه تقاطع يا موانع خطرناكي است اشاره شده و اينکه ‏‎ ‎كيوسك مقابل درب اصلي دانشگاه به محلي براي ‏استقرار درجه داراني با لباس نيروي‎ ‎انتظامي كه هر يك با چندين سرباز اسكورت مي‌شوند، شده است.‏

 

به نظر مي رسد با ادامه يافتن اين تحصن و تهديد جدي دانشجويان ساير دانشگاه ها به پيوستن به ‏دانشجويان دانشگاه تربيت معلم، اين ماجرا ابعاد تازه اي پيدا کند.

 

ما زنده بر آنيم كه آرام نگيريم               موجيم كه آسودگي ما عدم ماست

 

اعتراض و اعتصاب بيش  از 3000دانشجوي تربيت معلم در حصارك  كرج

 

دانشجويان دانشگاه تربيت معلم حصارك كرج با برپايي تريبون آزاد در  اعتراض به فضاي سركوب در دانشگاه و عدم رسيدگي به مسائل صنفي دست به اعتراض و اعتصاب زدند.از اين تعداد بيش از 72 نفر دست به اعتصاب غذا زدهاند كه 40تن از آنها دانشجويان دختر مي باشند.  در اثر اين  اعتصاب غذا، حال تعدادي از آنان وخيم گزارش شده و تعدادي در بيمارستان و بهداري بستري شدهاند. نيروهاي حراست براي ممانعت از اين اعتراض جو امنيتي و انتظامي  شديدي را ايجاد كرده اند و علاوه بر نيروهاي حراست تربيت معلم , نيروهاي حراست دانشگاههاي تهران, اميركبير و ديگر ...را براي سركوب و اعمال فشار بر دانشجويان معترض به كار گرفته است.  علاوه بر يورش دانشجويان بسيجي و ايجاد درگيريهاي فيزيكي و اجازه ندادن به آمبولانسها براي انتقال دانشجوياني كه وضعيت وخيم دارند, با عملي غير انساني آب را نيز به روي دانشجويان اعتصاب كننده قطع كردند. اما دانشجويان با دادن شعارهاي دانشجو مي ميرد ذلت نمي پذيرد/ مي ايستيم مي مانيم تا پاي جان مي خوانيم/ دانشجوي با غيرت نترس از حراست/به اعترض خود ادامه مي دهند.

 

انجمن زنان  ما باهم برابريم   حمايت  خود را  از دانشجويان شجاع و مقاوم  دانشگاه تربيت معلم حصارك كرج  علي الخصوص دختران خستگي ناپذير اين دانشگاه اعلام ميداريم و از دانشجويان و فعالان حقوق بشر ميخواهيم كه به حمايت از اين دانشجويان برخيزند.

 

 (انجمن ما با هم برابريم)

 

17خرداد 87

گزارشی از استقامت و پیروزی دانشجویان تربیت معلم

 

دانشجويان سراپا خوشحال دانشگاه تربيت معلم در حالي که فقط صداي غريوهاي شادي و تبريکات پياپي مي آمد فرياد مي کشيدند: ما پيروز شديم.

 

دانشگاه با هر 8 خواسته دانشجویان موافقت کرده است و به اين ترتیب پس از روز11 تجمع اعتراض آمیز دانشجويان تربيت معلم و اعتصاب غذاي بيش از 140 دانشجوي دختر و پسر اين دانشگاه و تحصن بيش از 5000 هزار دانشجوي اين دانشگاه، توانستند مسولان را مجاب به پذیرش خواسته های خود کنند.

پس از 11 روز تجمع و اعتراض و پافشاری دانشجویان بر خواسته های خود صبح دیروز 3 تن از اساتيد دانشکده ادبيات اين دانشگاه در ميان دانشجويان حاضر شدند و اعلام کردند که حاضر هستند به همراه تيمي از دانشجويان به مذاکره با رياست دانشگاه تربيت معلم بنشينند و تا جايي که آنان راضي شوند به صورت کتبي موافقت رئيس دانشگاه را براي برآوردن خواسته هاي خود بگيرند و در صورتي که موفق نشدند خود نيز به دانشجويان متحصن خواهند پيوست.

تيمي از دانشجويان آماده مذاکره شد و از حوالي ساعت 9 صبح به همراه اساتيد دانشگاه براي مذاکره با رياست دانشگاه به اتاق رئيس رفتند. (آنچه در اين مذاکرات گذشته است را در اولين فرصت برايتان بازگو خواهيم کرد). گفته شد که نتيجه اين مذاکرات در تريبون آزاد ساعت 5/1 به اطلاع دانشجويان متحصن خواهد رسيد اما ساعت از 2 هم گذشت و خبري نشد. ساعت 5/2 يکي از مذاکره کنندگان آمد و به دانشجويان منتظر از ناموفق بودن مذاکرات اما در جريان بودن آن خبر داد و اضافه کرد که در ساعت 6 تريبون آزاد برگزار خواهد شد.

در ساعت 3 بعدازظهر خبرهاي نااميد کننده اي از طريق کساني که به آنجا فرستاده مي شدند دريافت مي شد. شايعات خبر از احتمال دستگيري مي داد.

يکي از دانشجویان می گوید که در ساعت 6 بعدازظهر هر کسی را ملاقات کرده است با ابراز ناامیدی همه چيز را تمام شده می دانسته است.

در این فضا ناگهان خبر رسيد که دانشجويان در صورت نتیجه نداشتن مذاکرات مجددا به تحصن ادامه خواهند داد. از ظهر دیروز آنتن تمام موبايل‌ها تا چند کيلومتري قطع شد. همچنين طبق اولين خبر در ساعت 10 شب گذشته خبر رسید که با 4 خواسته متحصنين به صورت شفاهي موافقت شده است. در حالیکه مسولان به بهانه دیر وقت بودن خواستار توقف مذاکرات بودند دانشجويان خواستار ادامه مذاکرات بودند.

ساعت 11:5 خبر ديگري از طرف مذاکره کنندگان رسيد: در جلسه مذاکره که نماینده وزارت علوم، نماينده اساتيد، رئيس دانشگاه و حبيبي معاون وی، مذاکره کننده ها و نماينده شوراي تامين استان حضور داشتند، دانشجویان مذاکره کننده به دلیل حضور دانشجویان در تحصن 11 روزه خواهان به تعویق افتادن امتحانات شدند تا اینکه ساعت 2 صبح روز دوشنبه نماينده هاي متحصنين که همه در اعتصاب غذا بودند در ميان جمعيت حاضر شدند و از موافقت مسئولان با خواسته های دانشجویان خبر دادند