بازگشت به صفحه نخست

 

کنشهای رشد نرخ تورم بر زندگی کارگران و مزدبگیران

زینت میرهاشمی

 

کارگران و مزدبگیران ایران سال 87 را در شرایط سختی آغاز کردند.  قیمت مواد غذایی طی ماه اول سال جدید رشدی بی سابقه داشته است. نان، اصلی ترین ماده غذایی گران شده است. پایوران رژیم در هراس از رویاروئیهایی که در سال جدید شکل خواهد گرفت، شیادانه نامگذاری سال جدید را با مسائل اقتصادی همساز کردند. ولی فقیه سال جدید را سال «نوآوری و شکوفایی» نامید و گماشته او  سال «تحولات بزرگ و...». همین رویکرد نشان دهنده فاجعه پس رفت اقتصادی و خرابتر شدن وضعیت معاشی مردم است.

سال جدید با اعتصاب گسترده کارگران کیان تایر (لاستیک البرز) آغاز شد. روز شنبه 24 فروردین، صدها کارگر شرکت کیان تایر در همایشی اعتراضی، جاده تهران – اسلامشهر را بستند. اعتراض کارگران به دنبال خصوصی سازی، تهدید به بسته شدن این واحد تولیدی و بیکاری کارگران و عدم پرداخت ماهها حقوق آنان است. گارد سرکویگر ویژه روز شنبه 24 فروردین در تاریکی شب به کارخانه یورش برده و با خراب کردن دیوار آن به ضرب و شتم کارگران پرداخت و تعدادی از آنها را دستگیر کرد. رویارویی وحشیانه رژیم در برابر کارگرانی که با دستان خالی میارزه می کنند و سلاحشان اراده و اتحاد آنان برای برآورده شدن خواسته شان است، نشانگر وحشت از پیوستگی، همبستگی و تداوم سلسله اعتراضهای کارگری است که در هفته های اخیر شدت یافته است. دستگیریهای اخیر فعالان کارگری منجمله از کارخانه نیشکر هفت تپه نشان داده است که اگر چه این سرکوبیها مانع گسترده شدن این حرکتهای اعتراضی می شود اما دولت پاسداران، توان و قدرت خاموش کردن صدای کارگرانی که جز زنجیرهایشان چیزی برای از دست دادن ندارند را ندارد.

هزاران کارگر نیشکر هفت تپه بار دیگر دست به اعتصاب زدند. همایش اعتصابی کارگران نیشکر هفت تپه که از روز سه شنبه 20 فروردین آغاز شده، در ادامه حرکتهای اعتراضی قبلی برای دریافت ماهها حقوق عقب مانده شان است.  هیات مدیره این شرکت که با باندهای مافیایی وابسته به قدرت شریکند برای تفرقه در میان کارگران، بخشی از حقوق عقب افتاده را به نیمی از کارگران اعتراضی پرداختند اما کارگران همبستگی خود را نشان دادند و برای دریافت حقوق همه کارگران بار دیگر متحدانه دست به اعتصاب زدند. در روزهای گذشته همچنین تجمع اعتراضی کارگران ایران صدرا مورد یورش نیروهای انتظامی قرار گرفت.

بر ایند جراحیهای بزرگ روزهای اخبر در کابینه پاسداران در سخنرانیهای اخیر احمدی نژاد  مشاهده می شود. روز آدینه 23 فروردین، احمدی نژاد به توجیه تصفیه کابینه پرداخت. وی ادعا کرد که جلوی تورم پیش بینی شده 70 درصدی را گرفته است و  مشکلات حل شده است. وی مانند همیشه با مشتهایی گره کرده در هوا دشمنانی بدون نام و نشان در جناحهای رقیب را که قصد داشتند میز «اصلاحات» اقتصادی و سیاسی وی را بر هم بزنند را زیر ضرب گرفت.

احمدی نژاد  روز پنجشنبه 22 فروردین در مشهد اعلام کرد که:«باید خودمان را برای جراحیهای بزرگ و... آماده کنیم.» مجموعه سخنرانی وی طی دو روز آدینه و پنجشنبه، نشان دهنده عمق بحران حکومتی است که یک طرف آن دعوا بین چپاولگران و ظالمان مجهز به ابزار های سرکوب و طرف دیگر مردمی هستند که پیکره حکومت را قبول ندارند و حق خود را حکومتی دموکراتیک برخواسته از رای آزاد خود می دانند.

احمدی نژاد در رابطه با مفسدان اقتصادی گفت:«وقتی قرار می شود با یکی از دستهای آلوده برخورد شود هزاران دست به حمایت از وی بر می خیزند و به انحاء مختلف به اعمال فشار می پردازند.» این حرفها دستان آلوده پایوران رژیم در  استثمار مردم و فقیرتر کردن آنها را نشان می دهند. فاسدانی که احمدی نژاد در مورد آنان صحبت می کند،  ستون فقرات رژیم را تشکیل می دهند. بر اساس آمار داده شد در سخنرانی اخیر احمدی نژاد که دیگر پایوران رژیم آن را غیر واقعی (کمتر از واقعیت) می دانند واردات در دوران دولت وی به 45 میلیارد دلار و صادرات به 21 میلیارد دلار رسیده است. با توجه به رشد نقدینگی و بالا رفتن بهای نفت خام و افزایش پول در دست مافیای قدرت، واردات بیش از دو برابر صادرات هزینه بسیار سنگینی برای کارگران و صنایع تولیدی در ایران داشته است. هزینه سنگین این عدم تعادل واردات و صادرات فقر بیشتر مردم و بیکاری کارگران و رکود و بحرانی است که صنایع تولیدی با آن روبرو شدند.

 

بر اساس آمارهای منتشر شده در رسانه های دولتی و بر خلاف حرفهای پوچ ولی فقیه و احمدی نژاد در  سال 87 اقتصاد ایران بحرانی تر و  وضعیت زندگی مردم خرابتر خواهد شد. آسیبها و زیانهای ناشی از بحران اقتصادی در گام اول و به طور مستقیم بر زندگی کارگران و مزدبگیران اثر خواهد گذاشت.

در حالی که در آمد نفت به طرز بی سابقه به بشکه ای بیشتر از 110 دلار رسید، وضعیت نابسامان اقتصادی در ایران نه تنها بهتر نشد بلکه با بالا رفتن قیمتها، افزایش نقدینگی و نیز بالا رفتن نرخ تورم، بیکاری افزایش پیدا کرده و وضعیت معاشی مردم نسبت به قبل بدتر شده است. این در حالی است که پایوران رژیم در آغاز سال 86 مدعی بودند که نرخ تورم به تک رقمی و بیکاری را کاهش خواهند داد. آنان از طرحهای بسیاری صحبت کردند اما در پایان این سال  دیدیم که وضع خرابتر از قبل شد.

پاسدار احمدی نژاد در اولین جلسه دولت پاسداران در سال جدید، سال 87  را سال «جهشهای بزرگ به سمت قله های افتخار» و «انجام کارهای بزرگ» در تحولات اقتصادی دانست. اما در پس این شعارها، سایت «تابناک» وابسته به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت، بخشی از بگومگوهای پشت پرده خودیها را منتشر کرده است.

پایگاه اینترنتی «تابناک» آمارهای منتشر شده از سوی مراکز دولتی را مورد «تشکیک» قرار داده و می نویسد:«در حالی که در آمد نفتی کشور از 63 میلیارد دلار در سال 1385 به درآمد بی سابقه 75 میلیارد دلار در سال 1386 رسید، رشد اقتصادی کشور تنها نیم در صد افزایش داشته است.»

در همین جا آمده است:«متوسط نرخ رسمی تورم از 13.60 با افزایش 5 درصدی از مرز 18 درصد گذشت و شاخص قیمتها در ماههای پایانی سال 86، گرانی بیش از 20 درصدی را نسبت به پایان سال 1385 نشان داد.»

این منبع رسیدن هزینه های دولت به مرز 300 هزار میلیارد تومان در سال 87 را «خطر جهش تورمی مجدد» دانسته است.

تابناک سال جدید را «آخرین فرصت» برای رژیم در حل مسائل اقتصادی دانسته و می نویسد:«با توجه به شرایط اقتصادی جهان، کاهش ارزش دلار و رکود اقتصادی، سال 87 آخرین فرصت ایران برای استفاده از درآمد نفتی در جهت ایجاد جهش در توسعه اقتصادی کشور باشد.»

در پی ادعاهای پایوران رژیم بر سر تک رقمی کردن نرخ تورم و کاهش بیکاری در سال 86، بی پایگی آمارهای داده شده آشکار شد. وزیر اقتصاد و دارایی رژیم اعتراف کرد که: «دولت در زمینه مهار تورم در سال 86 به اهداف خود نرسید و سال گذشته تورم 4 تا 5 درصد بالاتر از سال قبل بود.»

این اعتراف در حالی صورت می گیرد که احمدی نژاد نعره «عبور از پلکانهای ترقی» و «تحولات مهم اقتصادی» را سر می دهد.

گزارش بخش اقتصادی روزنامه اعتماد 21 فروردین، ضمن بر شماری رشد نقدینگی و تورم با توجه به آمارهای بانک مرکزی می نویسد:«اما در پایان سال 86 تمامی پیش بینیهای دولت درست از کار در نیامد و نقدینگی 155 هزار میلیارد تومانی تورم بیش از 18 درصدی را به دنبال داشت. این در حالی است که بر اساس برنامه قرار بود حجم نقدینگی در پایان برنامه به 136 هزار میلیارد تومان برسد و نرخ تورم نیز تک رقمی شود.»

 

برآیند رویدادها و رهیافتهای اتخاذ شده از طرف پایوران رژیم نشان می دهد که هیچ ساز و برگ جدیدی که بتواند بهبودی در وضعیت بحرانی موجود کارساز باشد وجود ندارد. «قله های افتخار» احمدی نژاد فقط فقر و بدبختی بیشتر برای مردم به ارمغان خواهد آورد.

سال جدید را به بهترین صورت یکی از کارگران معدن سنگرود تشریح می کند. این کارگز یکی از 600 کارگر معدن سنگرود گيلان است که  17 ماه حقوق خود را نگرفته اند. اين كارگران كه درشرايط بسيار سختي كارمي كنند، نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالباتشان معترض هستند. روز سه شنبه 6 فروردین يكي از كارگران معدن به خبرنگار آژانس ايران خبر  گفت:«امسال عيد براي ما هيچ چيزي از شادي به همراه نداشت. ما فقط شرمنده خانواده خودمان بوديم، نتوانستيم به بچه هايمان عيدي بدهيم، آيا بچه هاي ما دل ندارند؟ آيا عيدي فقط براي آقازاده هاست؟ به خدا اگر زن و بچه نداشتم دلم مي خواست خودم را مي كشتم تا از اين و ضعيت خلاص مي شدم. همه اش تحقير وتوهين مي شويم. هيچكس به فكر و ما و وضعيت ما نيست، بارها پيگيري كرده ايم بارها دنبال پرداخت حقوقمان بوده ايم اما كسي دنبال نكرده است. چرا؟ چون خودشا ن در بهترين خانه ها با بهترين وسايل رفاه و آسايش خوشگذراني مي كنند ديگر جايي براي اين باقي نمي ماند كه درد ما را بفهمند. كسي نمي فهمد كه ما از بس تحت فشار بدبختيهايمان هستيم به خانه كه مي رسيم آن فشار را روي زن و بچه هاي بدبختمان خالي مي كنيم. دلم پر است، حيف كه زشت است ولي دلم مي خواهد يك فصل از اين همه بدبختي گريه كنم. ولي هميشه مجبورم كه گريه خودم را فرو بخورم.»

در ماه گذشته محمود صالحی عضو سندیکای کارگران خباز شهر سقز که بر اساس  حکم بیدادگاه شهر سفز به زندان محکوم شده بود پس از یکسال زندان روز یکشنبه 18 فروردین 1387 با قرار وثیقه سنگین از زندان آزاد شد. آزادی آقای محمود صالحی در نتیجه پایداری خود او و تلاش جهانی در همبستگی با فعالان کارگری که در زندان هستند صورت گرفت. آزادی محمود صالحی یک پیروزی برای جنبش کارگری است.

همچنین در ماه گذشته  آقاي رضا غلامحسيني عضو سنديكاي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه به 6 ماه حبس تعليقي محكوم گرديد.

 

منبع: ماهنامه نبرد خلق شماره 274 اول اردیبهشت 1378

 

مهمترین رویدادها و حرکتهای اعتراضی کارگران در فروردین 1387

 

بیش از 120 تن از کارگران شركت صنایع «ایران صدرا» روز دوشنبه 5 فروردین ماه در مقابل استانداری بوشهر دست به تجمع زده و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

بناه به گفته کارگران شرکت کننده در این تجمع اعتراضی، مدیران شركت صنایع ایران صدرا در آخرین روز سال 86 بدون هیچ دلیلی 384 نفر از کارگران قراردادی را اخراج کرده اند.

یه گزارش همبستگی دانشجويان ايرانی کارگران شرکت کننده در این تجمع همچنین اعلام کردند که مدیران شركت صنایع ایران صدرا دلیل اخراج کارگران قراردادی را پایان کار اعلام کرده اند، در حالی که اکنون چندین پروژه دیگر را در دست اجرا دارند.

 

به گزارش روز پنج شنبه 8 فروردین سایت دسترنج، دهها تن از کارگران قراردادي سيمان لوشان در اعتراض به عدم رسيدگي به درخواست خود که تبديل قراردادهاي موقت به قرارداد دايمي کار است در اولين روز کاري سال جديد دست از کار کشيدند که اين امر موجب شد در توليد اين مجموعه اختلال به وجود آيد و برخي از تعهدات کارخانه با تاخير به مرحله اجرا درآيد.

 

جمعي از كارگران شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) در بوشهر روز شنبه 10 فروزدین 1387 اعلام كردند كه از كار اخراج شده‌اند و بايد بر سركار خود بازگردند.

به گزارش دسترنج به نقل از ایرنا گفیه شده که اين افراد روز شنبه 10 فروردین در برابر استانداري بوشهر تجمع كردند.

يكي از تجمع‌كنندگان گفت: شركت صدرا در 28 اسفند سال گذشته با 400 كارگر بومي اين شركت تسويه حساب و ما را بيكار كرد.

 

روزنامه اعتماد در شماره روز یکشنبه 18 فروردین  از تجمع کارگری مقابل استانداری بوشهر خبر داده و نوشته است: «حدود ۴۰۰ تن از کارگران اخراجی شرکت صنعتی دريايی ايران (صدرا)، روز گذشته با تجمع در برابر استانداری بوشهر خواستار بازگشت به کار خود شدند».

به نوشته اين روزنامه، مدير جديد يکی از پروژه های صدرا در آخرين روز کاری سال با حدود ۴۰۰ تن از پرسنل اين شرکت تسويه حساب کرده است.

 

روز 18فروردين تحصن بيش از 400 تن از كارگران اخراجي كارخانه كشتي سازي ايران صدرا در بوشهر هشتمين روز خود را پشت سر گذاشت. اين كارگران كه در مقابل ساختمان مديريت كارخانه تحصن كرده اند، پايان اسفندماه از كار اخراج شدند.

 

هفت نماينده كارگران معدن زمستان يورت آزادشهر توسط نيروي انتظامي دستگير شدند . به گزارش روز دوشنبه 19 فروردین  1387 آژانس ايران خبر كارگران معترض اين معدن از چهاردهم فروردين اعتصاب كردند.

 

بیش از 100 کارگر قراردادی کارخانه «اشکان چینی»  روز دوشنبه 19 فروردین ماه در مقابل اداره کار شهرستان البرز در استان قزوین دست به تجمع زده و خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شدند. به نوشته گاهنامه نسیم، کارگران شرکت کننده در این تجمع که 6 ماه حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده اند، اعلام کردند که کارفرمای کارخانه «اشکان چینی» با کارگران قرارداد های موقت 2 و 3 ماهه منعقد کرده و از پرداخت به موقع دستمزد نیز خودداری می کند. بنا به گفته کارگران کارخانه «اشکان چینی»، کارفرمای این واحد در حالی از پرداخت مطالبات کارگران خود داری میکند، که شرکت از وضع مالی خوبی برخوردار می باشد و مدتی قبل نیز میلیارد ها تومان وام دریافت کرده است.

 

بنابه گزارشات رسیده از طرح نیشکر هغت تپه شوش، از صبح روز سه شنبه 20 فروردین کارگران این شرکت دست به اعتصاب گسترده زدند . به گزارش فعالان حقوق بشر و دمکراسی در ایران، در این اعتصاب یکپارچه و گسترده کارکران بخش تولید و تمامی بخشهای وابسته به آن، بخش گشاورزی و کارگران نی بر شرکت دارند.

به گزارش روز سه شنبه ۲۰ فروردين رادیو فردا کارگران اعتصابی خواستار پرداخت دستمزد اسفند و پاداشهای سال گذشته از سوی مديريت شرکت نيشکر هفت تپه شده اند.

بيش از 5 هزار تن از كارگران كارخانه نيشكر هفت تپه خوزستان در روز 26 فروردين 87 هفتمين روز اعتصاب خود را پشت سرگذاشتند.

هزاران کارگر اين شرکت در دو سال گذشته، بارها اقدام به اعتصاب کرده اند تا حقوق معوقه شان را دريافت کنند.

کارگران اعتصابی شرکت نيشکر هفت تپه دراعتصاب های قبلی خود، که شمار آنها به ۱۲ مورد در حدود دو سال گذشته می رسد، خواستار مبارزه با مافيای شکر درايران از سوی دولت شده اند، زيرا به گفته آنان، اين موضوع باعث رکود و ورشکستگی کارخانه های توليد شکر در ايران شده است.

در جريان اعتصابهای گذشته کارگران شرکت نيشکر هفت تپه که در اکثر موارد، تمامی ۵۰۰۰ کارگر آن را در بر گرفته است، برخوردهای امنيتی – قضايی گسترده ای با نمايندگان و فعالان کارگر انجام شده است. از جمله، فريدون نيکوفر، جليل احمدی، علی نجاتی، نجات دهلی و محمد حيدری، قربانعلی رمضان پور و محمد حيدری مهر به همراه ابوالفضل عابدينی، خبرنگاری که اعتصاب های کارگران را تحت پوشش خبری قرار داده بود، چند ماه پيش بازداشت شدند و پس از سپردن وثيقه، درانتظار حکم بیدادگاههای رژیم هستند.

 

دوازده نفر از كارگران شركت پارس رخت تهران به اتهام شرکت در اعتصاب از اين كارخانه اخراج شدند. بهانه كارفرما اين بوده كه شما باعث اعتصاب بوده ايد و نظم كارخانه را بهم زديد، در حالي كه همه كارگران دراين اعتصاب شركت داشتند و اقدامي جز حق خواهي نكردند.

آژانس ايران خبر در روز سه شنبه 20 فروردین گزاذش کرد که در آخر سال 86 كارگران كارخانه پارس رخت چندين ماه حقوق معوقه داشتند . كارگران براي حقوق معوقه خود اقدام به اعتصاب كردند. اين اعتصاب نهايتا نتيجه داد و حقوق معوقه كارگران به آنها پرداخت گرديد .

 

کارگران کارخانه «دروس ایران» صبح روز  چهارشنبه 21 فروردین  طی یک تجمع اعتراضی و با مراجعه به تشکیلات کارگری قزوین از عدم دریافت شش ماه حقوق معوقه خود خبر دادند و خواستار پیگیری نهادهای صنفی شدند.

به گزارش سایت دسترنج این واحد تولید کپسول آتش نشانی پیش از این وابسته به بخش دولتی بوده و مشکلات کارگران از زمان واگذاری به بخش خصوصی اغاز شده است.

 

کارگران  کارخانه پارس واشر صبح روز  چهارشنبه 21 فروردین  در اعتراض به تعطیلی کارخانه، در مقابل فرمانداری شهر صنعتی البرز تجمع کردند.

دسترنج به نقل از یکی از کارگران اعلام کرد که، ما با مراجعه به کارخانه با درهای بسته مواجه شدیم و به همین دلیل به فرمانداری رفته و تجمع کردیم تا توجه مسئولان را به مشکلاتمان جلب کنیم.

 

روزنامه اعتماد در شماره روز سه شنبه 20 فروردین  از دستگيری سه روزنامه نگار و چندين کارگر در بوشهر خبر داده است. به نوشته اين روزنامه به دنبال تجمع کارگران و درگيری مقابل ساختمان استانداری بوشهر سه خبرنگار و تعدادی کارگر بازداشت شده اند. اين درگيری در پی تجمع کارگران اخراجی شرکت «ايران صدرا» که با دخالت نيروی انتظامی پايان يافت.

اعتماد نوشته «ميترا انبارکی خبرنگار هفته نامه دريای جنوب، مريم خويينی خبرنگار هفته نامه سفير بوشهر و اسماعيل جعفری ديگر خبرنگار اين نشريه روانه بازداشتگاه شدند.»

شرکت ايران صدرا در ابتدای سال ۸۷ بيش از ۵۰۰ تن از گارگران خود را اخراج کرده است.

 

روزهاي دوشنبه و سه شنبه 19 و 20 فروردين كارگران كارخانه ذوب مس خاتون آباد دراعتراض به سطح حقوق خود دست به اعتصاب زده وخواهان افزايش دستمزد خود شدند

به گزارش آژانس ایران خبر در اين رابطه فرماندار شهر بابك به منطقه رفته و با دادن وعد و وعيد كارگران را به سكوت وادامه كار وادار كردند.

 

روز چهارشنبه 21 فروردين 87 كارگران وكاركنان كيان تاير (لاستيك البرز) درچهاردانگه تهران دراعتراض به 5 ماه حقوق معوقه خود دست از كاركشيده و اقدام به تجمع اعتراضي كردند.

این كارگران با آتش زدن لاستیک و مسدود کردن جاده تهران – اسلامشهر توجه عابران و مردم را به حرکت اعتراضی خود جلب کردند.

سايت دسترنج در اين ارتباط به نقل از يک کارگر کيان تاير نوشت: «به غير از حقوق آذرماه و مبلغ ۱۲۰ هزار تومانی که به عنوان حق بن در شب عيد به کارگران پرداخت شده است، کارگران ديگر هيچ حقوقی از کارفرما دريافت نکرده اند.»

رضا اقدسی، کارگری که خود شاهد اين حرکت اعتراضی بوده، به راديو فردا گفت:«کارگران يک طرف جاده تهران – اسلامشهر را به طور کامل، از فاصله دو کيلومتری کارخانه مسدود کردند. آنها همچنين با استفاده از کوکتل مولوتفهای کوچک، طرف ديگر را برای مدتی بستند.»

وی افزود که مردم تجمع کننده در محل که صدها نفر می شدند نيز همزمان با فرياد زدن، به ويژه زمانی که کارگران اقدام به پرتاب کوکتل مولوتفهای کوچک می کردند، از آنان پشتيبانی کردند.

 

صبح روز سه شنبه 27 فرودین کارگران نی بر که پس از چند روز اعتصاب وارد محوطه شرکت طرح نیشکر هفت تپه شدند و در مقابل دفتر مدیریت این شرکت دست به تحصن زدند. تعداد کارگران نی بر که در این تحصن شرکت کردند بیش از 1400 نفر تخمین زده شده .

 

6 مامور آتش‌نشاني به جرم اقدام حمايتي از کارگران لاستيک البرز و خودداري از ريختن آب جوش بر سر کارگران در بازداشتگاه به سر مي‌برند.

به گزارش روز چهار شنبه 28 فروردین آژانس ايران خبر اين ماموران آتش‌نشاني در سر پيچي از دستور يگان ويژه از ريختن آب جوش بر سر کارگران معترض لاستيک البرز خوداري کرده و آب را بر روي آسفالت ريختند.اين ماموران بيش از 48 ساعت است که در بازداشتگاه احمدآباد مستوفي بسر مي‌برند.

 

خانواده هاي كارگران دستگير شده كارخانه كيان تاير (لاستيک البرز)  روز سه شنبه 28فروردين87 براي دومين روز متوالي در مقابل پاسگاه نيروي انتظامي احمد آباد مستوفي تجمع اعتراضي برگزار كرده و خواهان آزادي بدون قيد و شرط كارگران شدند. آنها در اعتراض به دستگيري  400 تن ازكارگران كارخانه كيان تاير كه روز يكشنبه 26 فروردین به طور وحشيانه يي مورد ضرب و شتم مأموران يگان ويژه قرار گرفته و دستگير شده بودند، تجمع كردند. معترضان گفتند: دستگيرشدگان در وزارت اطلاعات اسلام شهر زنداني مي باشند.

به دنبال بازداشت کارگران معترض کارخانه لاستيك البرز سرانجام به غير از يك نفر، تمامي كارگران بازداشت شده اين كارخانه آزاد شدند.

به گزارش روز چهار شنبه 28 فروردین دسترنج، كارگران كارخانه لاستيك البرز اعلام كردند در حال حاضر به غير از نظام علي نادري (عضو شورای اسلامی کار این کارخانه) تمامي كارگراني كه در برخورد عوامل نيروي انتظامي با تجمع اعتراض آمیز كارگران اين كارخانه بازداشت شده بودند آزاد شدند.

شنبه شب 24 فروردین عوامل نيروي انتظامي با تخريب بخشهايي از ديوار كارخانه لاستيك البرز و بازداشت صدها تن از كارگران اين كارخانه به اعتصاب چند روزه كارگران لاستيك البرز پايان دادند.

 

بیش از 1400 کارگر کارخانه های تولیدی «فرنخ و مه نخ»، «نازنخ» و «بهداشتی مینا» در اعتراض به عدم دریافت مطالبات و مشکلات شغلی دست به تجمع اعتراضی مقابل واحد های تولیدی خود زدند.

به گزارش روز چهار شنبه 28 فروردین دسترنج هزار کارگر شاغل در دو واحد تولیدی فرنخ و نازنخ نیز در دو روز گذشته با تجمع اعتراضی در مقابل کارخانه مطالبات چندین ماهه خود را خواستار شدند.

 

120 كارگر اخراجي كارخانه گوني بافي تهران شفق در برازجان با در دست داشتن نامه هاي اعتراضي خود، صبح روز شنبه  24 فروردین جلوي استانداري اقدام به یک تجمع اعتراضی کردند. به گزارش سایت صدای کاوه ها اين كارگران حدود يك ماه است اخراج شده اند.

كارگران این کارخانه حدود20 سال است كه سابقه كار دارند ولي بدون درنظر گرفتن هرگونه مزايا و فقط به دليل دفاع از كارگران اخراجي آنها هم اخراج شدند.

 

نامه اعتراضى اتحاديه كارگران صنعتى جهان به جمهورى اسلامى در سرکوب لاستيك البرز

چهار شنبه 28 فروردین 1387 (16 آوریل 2008)

كميسيون همبستگى بين المللى اتحاديه كارگران صنعتى جهان، كه يك اتحاديه كارگرى جهانى و مستقل مي باشد، از دستگيرى و ضرب و شتم صدها كارگر شركت توليدى لاستيك البرز در نزديكى تهران در تاريخ ١٢ آوريل ٢٠٠٨ سخت عصبانى شده است. كارگران اعتراض كرده بودند چرا كه دستمزد آنها ٥ ماه بود كه پرداخت نشده بود. به عنوان شرط آزادى، كارگران را مجبور كردند كه تعهد كتبى دهند كه ديگر در هيچ اعتراضى شركت نخواهند كرد. اين نقض كامل ابتدايی ترين حقوق انسانى در ارتباط با آزادى بيان، تجمع و حق اعتصاب است. بعلاوه، عدم پرداخت دستمزدها كه موجب اعتراض كارگران شد، بروشنى يك بيعدالتى عظيم و نيز نقض قوانين ايران و بين المللى است. ما سوال مي كنيم: چرا نيروهاى دولتى قربانيان اين جنايت (يعنى كارگران) را دستگير مي كنند، در صورتي كه مرتكبان اين جنايت (مديريت ومالكان) را مورد حمايت قرار مي دهند.

كميسيون همبستگى بين المللى اتحاديه كارگران صنعتى جهان اين اقدام ظالمانه از جانب حكومت شما و شركت توليدى لاستيك البرز را محكوم مي كند. ما همبستگى خود را با كارگران ايران اعلام مي كنيم و از مطالبات آنها مبنى بر پرداخت به موقه دستمزدها كاملا حمايت مي كنيم. ما از حكومت ايران مي خواهيم كه فورا تمامى كارگرانى كه هنوز آزاد نشده اند را آزاد نمايد و از تعهد گرفتن از كارگران به عنوان شرط آزادى آنها صرفنظر نمايد. شركت توليدى لاستيك البرز و شركتهاى شريك آن نيز بايد به خطر اين تجاوز به حقوق ابتدايى كارگران مسئول و جوابگو باشند. با احترام

مايكل پسا

رونوشت به مقامات جمهورى اسلامى ايران و شركت توليدى لاستيك البرز ارسال گرديده است.

ترجمه و تكثير از: اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران