بازگشت به صفحه نخست

 

 

افزایش 2 میلیونی آمار فقر در دو سال اخیر

زینت میرهاشمی

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رژیم، در انتقاد به سیاستهای اقتصادی دولت احمدی نژاد به افزایش 2 میلیون نفر  فقیر طی دو سال گذشته اعتراف کرد. هادی حق شناس، در گفتگویی با خبرنگار سایت آفتاب جمعه 14 اردیبهشت، گفت که در دوران احمدی نژاد 2 میلیون نفر به افراد زیر خط فقر اضافه شده است. در رابطه با سیاستهای دولت احمدی نژاد، بیژن شهبازی، نماینده مجلس رژیم، بر اساس نظر کارشناسان، اعلام کرد که «نقدینگی از ابتدای خلق پول تا سال 84 در ایران حدود 60 هزار میلیارد تومان بود و این نقدینگی از زمان دولت احمدی نژاد تا حالا، نزدیک به 120 هزار میلیلرد تومان یعنی دو برابر رشد در تمام آن سالها رسیده است.» (سایت آفتاب 10 اردیبهشت)

اعتراضهای معلمان به وضعیت حقوقی و کاری خود، اعتراض کارگران به بیکاری و شرایط معیشتی و نیز دستمزدهای پایین در ماههای اخیر گسترده تر و پیوسته تر شده است. این اعتراضها، واکنشی در برابر افزایش تعداد افراد زیر خط فقر و نیز سنگین شدن جیب ستمگران حاکم بر جامعه است.

در حالی که احمدی نژاد، دست نشانده خامنه ای با مشتهایی گره کرده در هوا و  شعارهای توخالی از انرژی هسته ای دم می زند و فریبکارانه ادعای «حق مردمی» می کند، کارگران با شعارهای اعتراضی و طرح خواسته های خود، تو دهنی به این ادعاهای پوچ زدند. یکی از شعارهای کارگران در روز اول ماه مه، «ما انرژی هسته ای نمی خواهیم، حقوق 183 هزار تومانی نمی خواهیم» بود.

روز اول ماه مه، صدها کارگر کارخانه های مختلف سنندج علیرغم حضور انبوهی از نیروهای انتظامی، در مقابل اداره روابط کار این شهر تجمع اعتراضی بر پا نمودند. تعداد زیادی از کارگران فعال در این مراسم دستگیر شدند.

جعفر عظیم زاده، سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه کارگران اخراجی و بیکار ایران در گفتگویی با رادیو فردا روز جمعه  14 اردیبهشت گفت:«کارگران به سوی میدان آزادی سنندج راهپیمایی کردند که در این مسیر نیز با گاز اشک آور و باتوم مورد حمله قرار گرفتند. در این حمله 15 کارگر از جمله 5 تن از اعضای اتحادیه کارگران اخراجی و بیکار ایران، بازداشت و عده بسیاری مجروح شدند.»

در روزهای بعد، این دستگیریها همچنان ادامه داشت. روزهای چهارشنبه 12 اردیبهشت و پنجشنبه 13 اردیبهشت باز هم تعدادی از فعالان کارگری در این شهر دستگیر شدند. در حال حاضر 18 تن از کارگران و نیز 7 تن ازمعلمان همچنان در زندان به سر می برند.

رژیم در مقابله با شرایط بحرانی کنونی، به جنبش اجتماعی مردم  یورش برده است. آزار دانشجویان و یورش به دانشگاهها و دستگیری فعالان دانشجویی قبل از  فرارسیدن 18 تیر، دستگیری فعالان حقوق زنان، و سرانجام دستگیری معلمان و کارگران به جرم اعتراض به وضعیت معیشتی خود از جمله تاکتیکهای حاکمیت استبدادی  برای ادامه حیات در برابر مبارزه مردمی است که این نظام دیکتاتوری را نمی خواهند.

منبع سایت ایران نبرد شنبه 15 اردیبهشت