بازگشت به صفحه نخست

 

 

دستگيري گسترده فعالان دانشجويي

 

 

با دستگيري تعداد زيادي از فعالين دانشجويي، سناريوي برخورد گسترده با دانشجويان و تشكل هاي دانشجويي در دستور كار نهادهاي شبه نظامي در دانشگاه و نهادهاي امنيتي و انتظامي در خارج از دانشگاه قرار گرفت. بر اساس اطلاعات رسيده از تهران، پيمان پيران، فريد هاشمي، پوريا نعمت اللهي، ياشار قادر،آرش قلي زاده، فرزاد خجسته نيا، هومن کاظميان، اميد عباسقلي زاده و عابد توانچه از جمله دانشجوياني بودند که ديروز در مقابل دانشگاه هاي مختلف تهران توسط مامورين امنيتي دستگير و روانه بازداشتگاه هاي بي نام شدند.

 

در پي ناآرامي ها و تجمعاتي در داخل دانشگاههاي امير كبير، تهران، كوي دانشگاه و چند دانشگاه ديگر در شهرستانها از جمله صنعتي سهند تبريز، تعدادي از دانشجويان تحت تعقيب قرار گرفتند. گزارش هاي خبرگزاري ها و نهادهاي حقوق بشري نشان مي دهد كه برخورد با دانشجويان و كنترل فضاي دانشگاه به صورت برنامه ريزي شده در دستور كار نهادهاي امنيتي است. گفته مي شود وزارت علوم و روساي دانشگاهها موظف شده اند که در اين راه همكاري هاي لازم را به عمل آورند. به همين منظور تلاش مي شود تا با اتهامات جديد و انگ زني به دانشجويان، روند امنيتي كردن دانشگاهها سرعت بيابد.

 

در همين ارتباط خبر گزاري ايلنا به نقل از يك مقام مسئول در دانشگاه تهران نوشت: "طيف‌‏هاي سكولار و ليبرال دانشگاه با برنامه‌‏هايي از قبل تعيين‌‏شده و همسو با جريانات خارج از كشور به منظور ايجاد تشويش و ناآرامي در جامعه و محيط‌‏هاي دانشگاهي سعي دارند از پتانسيل دانشجويان براي اغراض سياسي خود استفاده كنند".

 

روز شنبه، 6 خرداد 1385 در جريان سومين تجمع دانشجويان دانشگاه تهران در چند روز گذشته، كه با خواست هايي مانند اعتراض به فضاي امنيتي در دانشگاه، اخراج و بازخريد اساتيد دانشگاه، استعفاي رييس دانشگاه، آزادي فعاليت تشكل‌‏هاي دانشجويي و لغو احضارهاي بي‌‏رويه دانشجويان به كميته انضباطي برگزار شده بود، تعدادي از نيروهاي شبه نظامي و بسيج دانشجوئي به موازات تجمع دانشجويان دست به اقداماتي تهديد زدند. يك سايت خبري گزارش داد بيش از ۲۰۰ نفر از نيروهاي لباس شخصي در حالي که مسلح به سلاح سرد هستند از ساعت ۸ صبح ديروز وارد دانشکده حقوق شدند و با چسبانيدن عکس فعالان دانشجويي بر روي ديوارهاي دانشکده به دنبال اين دانشجويان گشتند. نيروهاي لباس شخصي مدام فرياد مي کشيدند اينجا پادگان است. تا بحال دو نفر از فعالان دانشجويي توسط اين عوامل به شدت مضروب شده اند.

 

متعاقب اين تجمع مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي در گفت‌‏وگو با "ايلنا" گفت: "از همه كساني كه به شان و حرمت دانشگاه توهين كرده‌‏اند، به هيات نظارت دانشگاه شكايت خواهيم كرد." وي افزود: "از مسوولين وزارت علوم مي‌‏خواهيم هر چه سريع‌‏تر به وضعيت اين اخلال‌‏گران رسيدگي كنند، زيرا امروز بر همه آشكار شده است كه هدف اين افراد پيگيري مطالبات دانشجويي و تكريم جايگاه اساتيد و مقام علم و دانشگاه و دانشجو نيست". علي رمضاني، دانشجوي بسيجي همچنين گفت: "نمايشگاهي از عكس‌‏هاي حمله‌‏كنندگان به نمايشگاه شهدا در معرض ديد تجمع‌‏كنندگان قرار گرفت."

 

ورود نيروهاي امنيتي ـ نظامي

 

با اينكه فرماندهان نبروي انتظامي بارها تاكيد كرده اند كه ماموران ناجا وارد كوي دانشگاه و ديگر اماكن دانشجوئي نشده اند اما محافل دانشجوئي اين اخبار را تكذيب و ادعا مي كنند نيروهاي انتظامي در قالب لباس شخصي ها وارد دانشگاهها مي شوند. دانشجويان اعلام كرده اند كه در جريان تظاهرات سه شنبه گذشته در كوي دانشگاه تعداد قابل توجهي از لباس شخصي ها وارد كوي شدند و همان ها نقش موثري در درگيري ها داشتند.

 

وحيدرضا معصومي، دبير شوراي صنفي كوي دانشگاه تهران يك روز پس از حادثه كوي دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا گفت: "در ادامه تظاهرات در كوي، دانشجويان با دخالت نيروي انتظامي روبرو شدند و درگيريهايي بين دو طرف روي داد." وي با بيان اين مطلب كه دانشجويان كوي و دانشجويان پزشكي با شكستن در حائل بين دو منطقه به هم پيوستند و به اين ترتيب تعداد آنان افزايش يافت، اضافه کرد: "از ساعت 7 صبح امروز گروهي از لباس شخصي ها وارد كوي دانشگاه شده‌‏اند." معصومي اعتراض دانشجويان به مسائل صنفي، قضاياي پيش آمده در تبريز و اتفاقات دانشكده حقوق را دليل تجمع در كوي دانشگاه دانست.

 

عبدالله مومني عضو سابق شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت نيز خبر ورود لباس شخصي ها به داخل كوي دانشگاه را تاييد كرد و در گفتگو با خبرگزاري رويترز گفت: "بيش از ۲۰۰۰ نفر از دانشجويان سه شنبه شب در کوي دانشگاه تهران تجمع کردند که ۲۰ نفر از اين افراد بوسيله نيروهاي لباس شخصي که به داخل کوي وارد شده بودند بازداشت شده اند."

 

خبرنامه اميرکبير نيز روز شنبه 6 خرداد، خبر از حضور 100 سرباز درساعت 10 صبح در اين دانشگاه داد و نوشت: "به نظر مي رسد اين اقدام در راستاي امنيتي و پليسي کردن فضاي دانشگاه باشد." شايان ذکر است که ديروز سربازان نيروي انتظامي و يگان ضد شورش نيز در بيرون دانشگاه و در پشت مدرسه البرز مستقر شده بودند تا در صورت لزوم وارد دانشگاه شوند.

 

حضور نهاد نمايندگي

 

نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها از ديگر نهادهايي است كه حضورش در دانشگاهها مورد اعتراض دانشجويان است. اين نهاد اخيرا در هماهنگي با نهادهاي امنيتي، در امور دانشجويان دخالت و تلاش مي كند مانع فعاليت هاي آزاد تشكل هاي دانشجويي شود.

 

به همين دليل روز شنبه، انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميرکبير در نامه اي به نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه هاي كشور نوشت که قرار نبوده است نهاد نمايندگي در دانشگاه ها همچون تشکلي در عرض ديگر تشکل هاي دانشجويي عمل نمايد. در بخشي از اين نامه آمده است: "عملکرد مديران فرهنگي فعلي دانشگاه صنعتي اميرکبير که منتسب به نهاد نمايندگي و تحت امر مسوولان فعلي اين نهاد مي باشند باعث بروز اعتراضات گسترده اي از جانب دانشجويان گرديده است. محدودکردن فعاليت کانون هاي فرهنگي هنري و توزيع ناعادلانه امکانات ميان برخي از کانون ها، اعمال سياستهاي نادرست در امورفرهنگي خوابگاه هاي دانشجويي و نيز افزايش محدوديت بر سر راه فعاليت نشريات مستقل دانشجويي از اين جمله اند. رفتار و کردار مسوول و معاون نهاد نمايندگي در مسجد دانشگاه صنعتي اميرکبير شبهه جدي درباب خروج آنها از دايره عدالت و انصاف را به وجودآورده است. نمونه اش را مي توان به حمايت و ميدان دادن مسوولين آن نهاد به افرادي ذکر کرد که در اين ساليان بارها و بارها در جهت اغراض سياسي، صحن مسجد دانشگاه را انحصاري گروه خود قلمداد کرده و آن ساحت محترم را به تريبوني جهت انواع تهمت پراکني و فتنه انگيزي عليه اعضاي انجمن اسلامي و ديگر نمازگزاران غيرهم فکر تبديل نموده اند. لازم به ذکر است که در دهه چهل توسط آيت الله طالقاني براي محل محراب مسجد دانشگاه صنعتي اميرکبير صيغه مسجد جاري شده است."

 

در پي انتشار اين نامه، بيژن پوريوسفي فعال دانشجويي در دانشگاه پلي تکنيک [امير كبير] در مصاحبه با راديو فردا گفت: "بعد از روي کار آمدن دولت آقاي احمدي نژاد فشارهاي فرهنگي اجتماعي به دانشجويان وارد شد و اين در ذهن دانشجويان سنگيني مي کرد و در آخرين اتفاق سعي کردند انتخابات انجمن اسلامي پلي تکنيک را لغو کنند، زيرا اين تنها نهاد سياسي دانشجويي است که داخل دانشگاه ها صداي خواسته هاي دانشجويان است و اين باعث شد خشم دانشجويان فوران کند." بيژن پوريوسفي مي افزايد: "انتقادها و حملات عليه انجمن اسلامي، هماهنگ شده و از خارج صورت مي گيرد، زيرا هميشه انجمن اسلامي پلي تکنيک خواسته هاي جديد و مدرن را وارد جامعه دانشجويي مي کرد."

 

بازداشت و محدوديت

 

صبح روز يكشنبه، و تنها يك روز پس از انتشار نامه سرگشاده انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميرکبير نامه اي به نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها ي كشور، ياشار قاجار دبير انجمن دانشجويان پلي تکنيک توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. نشريه دانشجويي واژه در اين باره نوشت: "نيروهاي لباس شخصي که درب خوابگاه کمين کرده بودند به محض خروج ياشار قاجار مبادرت به بازداشت وي کردند." دبير انجمن اسلامي پلي تکنيک توسط يک پيکان سفيد ربوده شد.

 

بازداشت ياشار قاجار موجب شد تا دانشجويان پلي تکنيک درتجمع ديروز خود در مقابل آمفي تئاتر مرکزي دانشگاه پلاكارهايي با مضمون "ياشار را آزاد کنيد" در دست بگيرند. اما نه تنها ياشار آزاد نشد، که دستگيري ها گسترش يافت. پويا هيبت اللهي از فعالان دانشجويي در دانشگاه تهران، هنگامي كه قصد داشت كوي دانشگاه تهران را ترك كند بازداشت شد. سايت خبري سازمان ادوار تحكيم اين بازداشت را در پي ناآرامي هاي چند روز گذشته در سطح دانشگاه ها ارزيابي كرد. اين سايت نوشت: " پويا هيبت اللهي توسط تعدادي از نيروهاي لباس شخصي كه به سلاح گرم مسلح بودند بازداشت و به مكان نامعلومي منتقل شد".

 

تهران همچنين در روز گذشته شاهد بازداشت تعداد ديگري از دانشجويان بود: عابد توانچه، عضو شوراي مرکزي دانشگاه امير کبير که از صبح ناپديد شده است. فريد هاشمي، هومن کاظميان، پيمان پيران و.. در جريان تجمع دانشجويان ترک زبان در مقابل مجلس نيز دانشجويان ديگري دستگير شدند که اسامي برخي از آنها به نقل از کميته دانشجويي گزارشگران حقوق بشر به اين شرح است: رامين صديقي، هجر سلطاني، زهره مظلومي، صدرالدين موسوي، فرانك فرشباف، يوروش علي بيلي و حيدر شادي

 

گزارش ديگري حاكي است كه ماموران امنيتي عصر روز پنجشنبه گذشته 4 خرداد ، سجاد نيكنام دبير انجمن اسلامي دانشگاه اروميه را بازداشت كرده اند. ماموران اداره اطلاعات در غياب وي منزل مسكوني او را مورد تفتيش قرار دادند و برخي از لوازم شخصي وي را با خود بردند. آنها در تماس بعدي با خانواده نيكنام از آنان خواستند تا سجاد نيكنام بعدازظهر همان روز خود را به ستاد خبري اطلاعات معرفي كند. ناصر سبحاني مسئول روابط عمومي انجمن اسلامي دانشگاه اروميه در اين رابطه به ادوار نيوز گفت: "پس از مراجعه سجاد نيكنام به اداره اطلاعات اروميه، وي بازداشت و تاكنون در محل اداره اطلاعات به سر مي برد."

 

تعليق و تعطيل

 

در طي روزهاي گذشته روند برخورد با دانشجويان تداوم داشته است. گزارش هاي ايلنا خبر از تعليق فعاليت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه و انجمن اسلامي دانشكده اقتصادي و علوم اداري سيستان و بلوچستان مي دهد.

 

به دنبال همين ماجراها، سلمان سيما، دانشجوي دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب از سوي كميته انضباطي سازمان مركزي دانشگاه آزاد، به يك ترم تعليق از تحصيل و يك ترم تبعيد به واحد كرج محكوم شد. روز چهارشنبه گذشته سوم خرداد، مهدي حسن زاده مدير مسئول نشريه توقيف شده "عبور" دانشگاه رازي كرمانشاه هم در منزلش بازداشت شد. ماموران قصد بازداشت محسن الموتي ديگر دانشجوي اين دانشگاه و مدير مسئول نشريه دانشجويي بشارت نيز روز پنجشنبه بازداشت شد. هفته گذشته دو فعال دانشجويي در تبريز و مراغه به نام هاي هاشم ميرزاده و ياشار حكاك پور هم بازداشت شده بودند.

 

بازداشت دانشجويان در حالي صورت مي گيرد كه آنها خواست هاي قانوني خود را از راه هاي قانوني به مسئولان ذيربط اعلام داشته اند. در حال حاضر تعدادي از فعالان دانشجويي كه در تيرماه 1378 و پس از آن دستگير شده اند، همچنان در زندان به سر مي برند. اين در حالي است كه رئيس قوه قضائيه سال گذشته وعده داده بود همه دانشجويان از زندان آزاد شوند.

 

ريشه اعتراضات

 

دانشجويان دانشگاههاي تهران که طي هفته گذشته چندين بار دست به اعتراض و تجمع زده اند، ظاهرا همچنان قصد دارند حركت هاي اعتراضي خود را دنبال كنند. تجمع روز گذشته و روز شنبه اين هفته در دانشگاه تهران تداوم اعتراضات قبلي دانشجويان دانشگاه تهران تحت عنوان "دانشگاه پادگان نيست" است كه به نوعي با اعتراضات ديگر دانشگاهها از جمله دانشگاه امير كبير و دانشجويان آذربايجاني پيوند مي خورد.

 

در دانشگاه تهران اقدامات رئيس جديد اين دانشگاه، عباسعلي عميد زنجاني و در دانشگاه امير كبير اقدامات نهاد نمايندگي ولي فقيه شديدا مورد اعتراض قرار گرفته است.

 

نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه امير كبير مانع فعاليت هاي دانشجويان مي شود. يكي از مسئولان اين نهاد چند روز پيش در پاسخ به دانشجويان معترض گفته بود اعضاي انجمن به اسلام و ولايت فقيه اعتقاد ندارند لذا اين انجمن غيرقانوني است و بساط آن بايستي برچيده شود.

 

خبرگزاري ايسنا هم سه شنبه هفته گذشته پس از برگزاري تجمع دانشجويان، در گزارشي علت تجمع دانشجويان را اعتراض به "دخالت برخي نهادهاي حاضر در دانشگاه و بسيج دانشجويي در انتخابات انجمن اسلامي دانشجويان اين دانشگاه" عنوان کرد.

 

همچنين روابط عمومي انجمن اسلامي دانشگاه اميرکبير پنجشنبه 4 خرداد در اطلاعيه اي مي نويسد: "مسوول نهاد رهبري، جناب آقاي حجه‌السلام ميراحمدي بين دو نماز ظهر و عصر در تاريخ چهارشنبه 3 خرداد ۸۵، نكاتي را بيان كردند كه غير مستقيماً افترا به اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان محسوب مي‌شود. ايشان با اشاره به تصميم هيات نظارت بر تشكل‌ها در مورد انتخابات انجمن اسلامي دانشجويان، اعتراضات گسترده اخير دانشجويان و انجمن اسلامي را به دست‌هايي نسبت دادند كه از بيرون مملكت و در جهت بحراني كردن فضاي دانشگاه به پيش مي‌رود، ايشان علي‌رغم تمامي ادعاهاي خود، به نماينده انجمن اسلامي هيچ وقتي جهت پاسخگويي و روشن كردن اذهان نمازگزاران ندادند".

 

اقدامات نهاد نمايندگي ولي فقيه، روساي جديد دانشگاهها، بسيج دانشجوئي و حراست بر عليه دانشجويان كه موجي از اعتراضات گسترده را به راه انداخته است، تنها در يك هفته گذشته خلاصه نمي شود. اعتراضات دانشجويان به بسته شدن فضاي دانشگاهها و تهديد آزادي فعاليت دانشجويان به مدتها قبل بر مي گردد.

 

عبدالله مومني عضو سابق شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت در گفتگو با خبرگزاري رويترز، امنيتي شدن فضاي دانشگاه ها، احضار فعالان دانشجويي به کميته هاي انضباطي و همچنين ادامه روند فشار بر اساتيد دانشگاه از جمله ادامه بازداشت دکتر رامين جهانبگلو را از ريشه هاي اعتراضات اخير مي داند. وي علت اصلي اعتراضات اخير را محدوديتهاي ايجاد شده در دانشگاهها از زمان روي کار آمدن دولت جديد معرفي مي كند.

 

منبع : سایت روز