بازگشت به صفحه نخست

 

 

قطعنامه کنفرانس جنبش های اجتماعی چهارمین فوروم اجتماعی اروپا در آتن

7.5.2006

گزارشگر از گروه تدارک فوروم اجتماعی ایران ناهید جعفرپور

توضیح گزارشگر:" فوروم اجتماعی فضای بحث و تبادل نظر است و موضع سیاسی قطعی نمی گیرد.امسال هم چون سال قبل روز یکشنبه صبح در پایان چهارمین فوروم اجتماعی اروپا  تعداد کثیری از نمایندگان و فعالان جنبش های اجتماعی دور هم جمع شدن تا فراخوانی متحد برای حرکت آینده خود تنظیم نمایند".

ما زنان و مردان از حنبش های اجتماعی اروپا بعد از سالها تجربه مبارزه بر علیه جنگ، نئولیبرالیسم، تمامی اشکال امپریالیسم، استعمارگرائی، راسیسم، تبعیض و استثمار و بر علیه تمامی فجایع زیست محیطی گرد هم آمده ایم . سال قبل برای ما سالی مهم بود . سالی که در آن موفق شدیم با یک سری از مبارزات اجتماعی و آکسیون ها در مقابل طرح های نئولیبرالی چون قانون اساسی اروپا، راست شدن اتحادیه اروپا و یا قرار دادهای راست دولت فرانسه برخیزیم و از اجرای این طرح ها جلوگیری نمائیم.

جنبش های اپوزیسیون بر علیه نئولیبرالیسم همچنان در حال رشدند و مبارزات خویش را بر علیه شرکت های چندملیتی ، گ 8 و سازمانهائی چون سازمان تجارت جهانی و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و همچنین بر علیه سیاست نئولیبرالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به پیش خواهند برد.    

در آمریکای لاتین تغییر سیاست به واقعیت پیوست. تغییری که متهاجم های نئولیبرال را لرزاند و در برخی کشور ها جنبش مردمی موفق شد روند خصوصی سازی را تغییر دهد. 

شرایط کنونی سرشار ازامکانات مختلف اما همچنین سرشار از خطرات غم انگیز است.  اپوزیسیون و مقاومت بر علیه جنگ و اشغال عراق موفق شد استراتژی بریتانیای کبیر و آمریکا را دچار شکست کند. اما جهان در مقابل کابوس جنگی جدید در ایران قرار گرفته است. تصمیم یک جانبه اتحادیه اروپا که باعث می شود بنیه مالی دولت خودمختار فلسطین تقلیل یاید غیر قابل قبول است و مجموعه شرایط کنونی را بدتر می نماید و همچنین استثمار و فشار بر خلق کرد هنوز پایانی نیافته است.

قدرت های کنزرواتیو در شمال و جنوب جهان جنگ تمدن هائی را به پیش می برند که می بایست انسانهای تحت فشار را از هم جدا کند. چیزی که در نتیجه به خشونتی غیر قابل قبول و استبداد و بربریت و حمله به حقوق و شرف مهاجرین و اقلیت ها ختم خواهد شد.

با وجود اینکه اتحادیه اروپا از مناطق ثروتمند جهان است، میلیون ها انسان در فقر زندگی می نمایند. فقری که یا در اثر بیکاری جمعی و یا بی ارزش شدن کار به وجود آمده است.سیاست اتحادیه اروپا که بر پایه گسترش رقابتی بی پایان در و خارج از اتحادیه اروپا شکل گرفته است، حمله ای است به حقوق کارگران و حقوق اجتماعی و خدمات اجتماعی و همگانی ، آموزش ، سیستم سلامتی و ......

اتحادیه اروپا نقشه کاهش دادن مزدها ومحدود کردن بیشتر کمک هزینه های اجتماعی را دنبال می کند.

ما این اروپای نئولیبرالی را و همچنین تلاش های برای تصویب قانون اساسی اروپا را رد می کنیم. ما برای اروپائی دیگر مبارزه می کنیم. ما خواهان اروپائی باز و فمنیست و زیست محیطی می باشیم. اروپائی که صلح و عدالت اجتماعی و زندگی پایدار، خودمختاری غذائی و همبستگی در آن وجود داشته باشد. اروپائی که حقوق اقلیت ها و حق تعیین سرنوشت خلق ها مورد قبول و احترام باشد.

ما پیگرد و جنائی کردن مخالفان جهانی سازی و یا جنبش های دیگر شرق و غرب اروپا را محکوم می کنیم.

ما از فوروم اجتماعی اروپا در آتن قوی تر از گذشته به خانه می رویم . ما موفق شدیم به پیشرفت های فراوان برای همکاری های میان جنبش های شرق و غرب دست یابیم. ما موفق شدیم با اهداف مشترک برای صلح و امنیت های اجتماعی مبارزه کنیم.  ما می خواهیم عملکردهایمان و تجهیز شدنمان را بعنوان تم اصلی پلاتفرم مشترکمان همچنان ادامه دهیم . پلاتفرمی که در شبکه فوروم اجتماعی اروپا گسترش یافته است.

  ما باید با هم کار هایمان را مشترکا سازماندهی کنیم و برای آینده مان استراتژی تهاجمی تصمیم گیری کنیم و جنبشمان را قوی سازیم و گسترش دهیم.

ما تمامی حنبش های اجتماعی اروپا را فرا می خوانیم که بحثی گسترده را به انجام رسانند تا بدینوسیله بتوانیم قدمهای مشترکی را در ماه های آینده در روند شبکه ای فوروم به انجام رسانیم و در نتیجه آن سازماندهی نمائیم.

برخی از برنامه های مهم طرح ریزی شده ما بقرار زیرند:

در ژانویه 2007 فوروم جهانی در نایروبی انجام می پذیرد. رشد جنبش های اجتماعی آفریقا اهمیت بسیار زیادی برای سرتاسرجهان دارد. برگزاری و خیزش و رشد فوروم جهانی ابزاری است در دست ما که توسط آن می توانیم  بر علیه استثمار و استعمارگرائی اروپا مبارزه کنیم.

ما برای خروج ارتش اشغالگران از عراق و بر علیه تهدید جنگ در ایران ، بر علیه اشغال فلسطین ، بر علیه انهدام و بی ارزش کردن خدمات اجتماعی و برای حقوق مهاجرین ، پناهندگان و اقلیت ها مبارزه می کنیم.

در یونی 2007 کنفرانس شورای اروپا و کنفرانس گ8 در روستوک آلمان برگزار می گردد. ما از این موقعیت ها استفاده می کنیم و تمامی مبارزاتمان را متحدا به پیش می بریم و سازماندهی می کنیم.