بازگشت به صفحه نخست

 

 

کشت گسترده برنج  ogm  در ایران

 علیرغم مخالفت و اعتراض بسیاری از کشورها ، نهادها و انجمنهای طرفدار محیط زیست با کشت و مصرف محصولات ogm   ( دستکاری شده ژنتیکی ) در ایران کشت گسترده این نوع برنج آغاز گشته است .

 

اغاز كاشت برنج هيبريد در شاليزارها

 

     

24/01/1385

 

 

رئيس موسسه تحقيقات برنج كشور با بيان اين مطلب افزود:ايران براي نخستين بار به فناوري بومي شده برنج هيبريد دست يافته است.

 

علي نيا با بيان اينكه ميانگين محصول اين برنج 10 تن در هكتار است‌,گفت:ميانگين ارقام پر محصول 7 تن و ارقام محلي نيز 4/5 تن در هكتاراست.

 

وي بااشاره به اينكه كاشت اين برنج در افزايش توليد داخلي و خودكفايي موثر است‌,افزود:آموزش كاشت و داشت برنج هيبريد به كشاورزان و مروجان آغاز شده است.

 

علي نيا افزود:تا كنون 500 نفر از كشاورزان و مروجان كشور در اين زمينه آموزش ديده‌اند.

 

وي ياد آور شد: افزايش سطح زير كشت برنج هيبريد تا 2 هزار هكتار در كشور از برنامه‌هاي سال آينده است .

 

 

گفت و گوی اختصاصی مهر با رئیس موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی

 

  

موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی با چه اهداف علمی و اقتصادی فعالیت می کند ؟

موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی در سال 1379 تاسیس و در همان سال موفق به اخذ موافقت قطعی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تبدیل به پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شد. این موسسه آخرین موسسه تحقیقاتی بود که در وزرات کشاورزی سابق و قبل از ادغام بوجود آمد. موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی      ، با هدف استفاده از فناوری های نوین مانند بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی برای رفع معضلات کهن مانند عملکردها، مقاومت ها، کیفیت محصولات غذایی، نیل به خودکفایی و بهره برداری از مزیت های نسبی تاسیس شده است.  

  با توجه به اینکه نانوتکنولوژی علم جدیدی محسوب می شود و ایران هم در این علم چندان از کشورهای پیشرفته عقب نیست، موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی، چه اقداماتی برای بهره گیری از این فناوری در بخش کشاورزی انجام داده است یا در دست اقدام دارد؟

نانوتکنولوژی همانطور که مستحضر هستید فناوری بسیار جدیدی با وعده های بسیار امیدوار کننده است. نانوتکنولوژی در کشور ما هم بسیار جدید است. خوشبختانه ما دراین زمینه فاصله کمتری با دنیای پیشرفته داریم، بنابراین باید در اسرع وقت نسبت به پر کردن این فاصله و جلوگیری از شکافی که در همه رشته های دیگر با جهان پیشرفته ممکن است داشته باشیم ، اقدام کنیم.

در این زمینه ستاد ویژه توسعه نانوتکنولوژی در کشور زیر نظر معاون اول رئیس جمهور - دکتر عارف - تشکیل شده است و دبیرخانه آن در دفتر همکاری های فن آوری ریاست جمهوری قرار دارد. موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی هم دو نفر از متخصصان آن عضو حقیقی این ستاد ویژه هستند و در تدوین برنامه های این ستاد نقش موثری دارند به طور خاص در زمینه توسعه نیروی انسان اولین محصول کشاورزی نانوتکنولوژی در خاورمیانه در زمین های کشاورزی ایران زیر کشت رفته است. این محصول نوعی برنج تراریخته است.

 

 

نانوتکنولوژی در تولید محصولات کشاورزی می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. آیا تاکنون در ایران محصولی با استفاده از نانو فناوری تولید شده است؟

با اطمینان کامل می توان گفت که اولین محصول کشاورزی نانوتکنولوژی در خاورمیانه در زمین های کشاورزی ایران زیر کشت رفته است. این محصول نوعی برنج تراریخته است که با استفاده از ذرات نانومتری طلا ژن های مورد نظر به آنها انتقال پیدا کرده است. این فناوری توانسته است ویژگی های منحصر به فرد ی در نوع برنج به وجود آورد. برای  تولید این محصول ناشی از نانوتکنولوژی که امسال برای اولین بار برداشت می شود و درسبد غذایی مردم ایران قرار می گیرد، هیچگونه سم حشره کشی مصرف نمی شود بنابراین محیط زیست سالم تری را به ارمغان می آورد . همچنین میزان محصول این نوع برنج 10 تا 20 درصد بیشتر از کشت های معمولی است و هزینه تولیدش نیز پایین تر است. از نظر کیفیت مواد غذایی هم، این واریته در سطح بهترین واریته های جهان است و از نوع  طارم مولایی است.

 

برنج ناشی از نانوتکنولوژی در چه سطحی کشت شده است؟ میزان کشت این برنج در سطح رفع نیاز داخلی است یا صادرات هم مد نظر بوده است؟

این برنج صرفا برای مصرف داخل کشور در نظر گرفته شده است. چون ایران یکی از عمده واردکنندگان برنج جهان است بنابراین فعلا در زمینه صادرات برنج برنامه خاصی در نظر نداریم چون خودمان سالانه حدود یک میلی موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه پروتئومیکس شاید یکی از موسسات پیشرو در جهان باشد. این موسسه در طی 2 الی 3 سال گذشته توانسته ، ده ها پروتیین جدید و دخیل در مکانیزم های مقاومت به شوری و خشکی را شناسایی کند و آنها را به ثبت برساند .

هم اکنون تعدادی از این پروتیینها به نام  ایران ثبت شده اند