بازگشت به صفحه نخست

 

      

گروههای مرگ و گردانندگان اصلی جنگ طایفه ای در عراق- بخش دوم

 ماکس فولر

ترجمه احمد مزارعی

iraqpatrol.com

 

  

  عملیات کشتار جمعی که از مرکزیتی برنامه ریزی شده و گروههای مرگ هر از چند روزی به شهرها و شهرک ها در عراق حمله برده و به کشتار می پردازند، دقیقا مشابه همان اعمالی است که در گذشته در کشورهای دیگر زیر نظر مستشاران شناخته شده انجام می گرفته است.(Financial Times) عملیات قتل های فعلی در عراق تا حدی با نیروهای ضد شورش، اداره پلیس و وزارت کشور عراق هماهنگ شده که البته این نیروی اخیر برای عملیات محدودی تربیت شده است.

 

بخش دوم - واحدهای ضد شورش پلیس و گردان های در سایه

 

بحث و بررسی در مورد بعضی واحدهای دولتی و ادعاهای متعدد مبنی بر تجاوزات گسترده ، می تواند نقطه شروعی باشد تا ما را به سوی یک نتیجه گیری درست و مورد توافق برساند. غالب اتهاماتی که ما می شنویم، یک جنبه عمومی و نامشخص دارد، در این اتهامات کلی گوئی هایی درباره نیروهای پلیس، نیروهای امنیتی، گارد ملی و یا نیروهای ضد شورش توسط مطبوعات انتشار می یابد، که در غالب این اتهامات و ادعاها به موضوع مشخصی اشاره نمی شود، اما در این میان اتهامات معین و مشخصی دقیقا در مورد " گردان گرگ ها" مطرح است که مثلا فلان عملیات را انجام داده است. اولین مورد مشخص و اتهام صریح در مورد این گردان بتاریخ 16 مارس 2005 بتوسط آقای " متنی ضاری"(1) در بغداد مبنی بر اینکه " گردان گرگ ها" دست به اعمال قتل ، شکنجه، ربودن و دستگیری افراد می زند. وی مشخصا و بطور روشن اظهار داشت که در درون وزارت کشور گروهی بنام " گردان گرگ ها" وجود دارند که بنا به دلخواه خود دست به قتل و شکنجه افراد می زند.( Islam Online)

 

چند روز پس از پخش خبر فوق، خانم " هنا علام" خبرنگار مجله (Ridder Knight) مقاله ای در افشای " گردان گرگ ها" و شیوه های ظالمانه و ضد انسانی که به آن دست می زنند و هم چنین در افشای رهبری این گردان که شخصی است بنام تشکیلاتی " ابوالولید" و اینکه این رهبر شیعی می باشد و حیات و ممات خود را در راه دین و مذهب قرار داده است، منتشر نمود، سپس همین خبرنگار از قول ابوالولید می آورد که :" هئیت علمای مسلمانان " عراق که سنی می باشند را به مثابه کافر می شناسد و اتهامات آنان مبتنی بر قتل و کشتار بیگناهان را بی اساس می داند.

 

مقاله در ادامه می افزاید: که گردان گرگ ها تشکیلاتی است که در اساس ایده شخص ابوالولید بوده و در ماه اکتبر سال 2004 بوجود آمده ، این تشکیلات با کمک آمریکائیها آموزش دیده و دست به عملیات مختلفی زده که شروع آن در منطقه موصل و تقریبا دو ماه پس از تمرینات بوده است. ابوالولید توضیح می دهد که خود بانی برنامهء تلویزیونی بنام " تبهکااران در چنگ عدالت" بوده است. در خلال پیشبرد کارشان آنان تبهکاران را دستگیر و شکنجه کرده و آنان به جنایات خود اعتراف کرده اند. اعترافاتی که موی را بر اندام سیخ می کند.(AP) اما میان این گروههای وابسته به وزارت کشور نیز فرق های اساسی وجود دارد، گروه ضربتی پلیس ابتدا بتوسط فلاح نقیب وزیر کشور وقت تاسیس شد و بسیاری را باور بر این است که این گروه وابسته به . سیا می باشند.National Review Online

 

رهبری آنان نیز توسط یک افسر در زمان صدام کوشید با کمک آمریکائیها کودتائی را بر علیه صدام رهبری کند که با شکست روبرو شد. غالب کسانیکه در گردان گرگ ها فعالیت دارند از ملیت ها و مذاهب و گروههای مختلف تشکیل شده اند. (Washington Post) در صورتیکه غالب افراد این گردان زیر نظر مجرب ترین فرماندهان ضد شورش آمریکائی تربیت شده و رهبری می شوند، اینان از ابتدای فعالیت خود با کمک نیروهای آمریکائی دست به عملیاتی مشترک و مخفیانه زدند.(Reuters, National Review Online)

 

در اینجا باید از یک شخصیت محوری که در تشکیل و سازماندهی نیروهای ضد شورش نقش مهمی را داشته بنام جیمز استیل یاد کنیم. وی کار خود را ابتدا در ویتنام شروع نمود و پس از کسب تجربیاتی به ال سالوادور رفته و در آنجا نیز در جریان جنگ داخلی این کشور به تجربیاتی فراوانی دست یافت. جیمز استیل در ال سالوادور توانست با تشکیل گروههای کوچک مرگ و آموزش آنان تجربیات زیادی که وی به آنها مباهات می کند، بدست آورد، این گروههای توانستند زیر نظر جیمز استیل 60% از عملیات را بر ضد چریک های این کشور (ال سالوادور) پیش ببرند. البته باید گفت که در اساس زیر نظر مستشاران آمریکائی کار می کردند اعترافات زیادی در مورد شکنجه افراد اقرار کرده اند. در اینجا آمریکائیها نخواسته اند وارد جزئیات شوند ( Manwaring جنگ ال سالوادور 1988 صفحه 308-8)

آمریکائی دیگری که یکی از قدیمی ترین مستشاران آمریکائی در وزارت کشور عراق است، جیمزاستیل را در برنامه هایش همراهی می کند. وی اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در عراق و کشتارها را به سخره می گیرد و باور دارد که اینها شایعات دروغ و دسیسه های مخالفان است. این شخص استیو کاستیل نام دارد. کاستیل نیز تجربیات خود را در کشورهای آمریکای لاتین در زمینه مبارزه با مواد مخدر کسب کرده، بویژه وی با اسکوبار که یکی از بارون های بزرگ آمریکای لاتین و کلمبیایی است، مبارزات فراوانی داشته است . در همین دوره وی با دولت های پرو و بولیوی نیز برای سرکوبی مخالفان همکاری داشته است.(Maas Op Cit). در حالیکه کاستیل با هئیت مبارزه با مواد مخدر (DEA) و در مبارزه با اسکوبار مشغول بوده است، عملیات مشترک دیگری نیز با (CIA) و (DEA) و نیروهای دلتا و نیروهای امنیتی دیگر پیش می برده است. این عملیات با منتهای مخفی کاری تحت عنوان " سنترا اسپایک"(Spec War Net Marihemp) انجام می گرفته است.

 

متاسفانه باید گفت که عملیات فوق ناروشن مانده و در ایستگاه اصلی آن در کلمبیا که مرکز اصلی باندهای توزیع مواد مخدر است اطلاعاتی در دست نیست. اگر کسی بخواهد اطلاعات کامل را در این مورد کسب کند باید به کتاب ( ائتلاف ظلمانی Dark Allian Ce) مراجعه نماید. این کتاب توسط انتشارات مرکوری نیوز در سان خوزه San Jose Mercury News به چاپ رسیده است.

بطور خلاصه می توان گفت که عملکرد مجموعه فوق در نهایت منجر به تشکیل " گروه مرگ" که با نام (Los Pepes) شناخته می شد، منجر گردید. این گروه پیش درآمد سازمان مخوف دیگری در کلمبیا بود که نام (Auc) را با خود حمل می کرد و مسئولیت بیش از 80% موارد نقض حقوق بشر در کلمبیا را به گردن داشت. این سازمان مخوف در ارتباط با طبقه هشتم سفارت آمریکا در بوگوتا، پایتخت کلمبیا بود که در عین حال هسته مرکزی و طراح اصلی همه عملیاتی بود که در کلمبیا انجام می گرفت(Cocaine.org , Cannabis)

با این توضیحات باید گفت که وجود امروزه کاستیل در مرکز وزارت کشور عراق معنای ویژه ای پیدا می کند و نمی تواند با قتل های گسترده و بی پروای عراق امروز بی رابطه باشد.

 

مثال روشنی در این زمینه می توان به ابتدای کودتا در کشور اندونزی اشاره کرد که دولت آمریکا نام هزاران نفر از اعضای حزب کمونیست در اختیار ارتش گذاشت تا آنان را سر به نیست کنند. گروههای مرگ آمریکائی در کشورهای مختلف همچون ویتنام ، گواتمالا، ال سالوادور، با گستردگی عمل کردند.(Oc Weekly)

در گواتمالا لیست فراوانی از افرادی که می بایست کششته شوند در اختیار گروههای مرگ قرار می گرفت.(The Consortium)

در ال سالوادور بعضی از اعضای گروههای مرگ که زیر نظر مستشاران آمریکایی کار می کردند، اعترافات زیادی در مورد شکنجه افراد انجام داده اند. در اینجا آمریکائیها نخواسته اند وارد جزئیات شوند (Covert Action Quarterly) اگر کسانی مایل باشند تا در این مورد به تفصیل و جزئیات اطلاع حاصل کنند و به عملکرد CIA پی برند، به کتاب رالف مک کبهی (Serendipity) مراجعه نمایند.

 

عملیات کشتار جمعی که از مرکزیتی برنامه ریزی شده و گروههای مرگ هر از چند روزی به شهرها و شهرک ها در عراق حمله برده و به کشتار می پردازند، دقیقا مشابه همان اعمالی است که در گذشته در کشورهای دیگر زیر نظر مستشاران شناخته شده انجام می گرفته است.(Financial Times) عملیات قتل های فعلی در عراق تا حدی با نیروهای ضد شورش ،اداره پلیس و وزارت کشور عراق هماهنگ شده که البته این نیروی اخیر برای عملیات محدودی تربیت شده است.(US Departement of Defence) برای تسهیل در کار، مراکز پلیس ضد شورش به پایگاه لجیستکی، ارتباطات و کامپیوتری تبدیل شده است (Defend America)

قابل ذکر است که در اندونزی هم گروههای مرگ دقیقا شبکه ای این چنینی بوجود آورده بودند.(Rulers of The World, Pilger, The New)

 

در شروع سال 2005 پلیس ضد شورش عراق دارای 6 گردان منظم بود که سپس گردان پلنگان و گرگان به آنها نیز ملحق شدند.(UNAMI) قابل ذکر است که یکی از فرماندهان پلیس اداره ضد شورش بنام رشید خلفی بود که با وی با احتیاط برخورد می شد زیرا وی در زمان صدام در یک لیست اطلاعاتی کار می کرده است.

 

در مورد گردان گرگ ها باید گفت که گرچه بسیاری آنان را مستقل می شمارند ولی آنان زیر نظر وزارت کشور و اداره پلیس ضد شورش قرار دارند.

علیرغم اینکه مدت زمانی است اتهامات کشتار جمعی بیگناهان را به "گردان گرگ ها" نسبت می دهند، اما من نتوانسته ام هنوز گزارش روشنی در مورد رابطه آنها با وزرات کشور و پلیس ضد شورش پیدا کنم. روزنامه نگاران به این بسنده می کنند که اشاره کنند گروه" پلیس ضد شورش"؛ اما مشخص نمی کنند که کدام یکی؟ زیرا در عراق گروههای ضد شورشی متعددی عمل می کنند. مسئله بسیار پیچیده و ترسناک بنظر می آید، بویژه از هنگامیکه ده نفر از کارگران ساختمانی را یافتند که در حالیکه خفه شده بودند، در عقب یک وانت متعلق به پلیس رها گشته بودند. ( San Diego Union Tribune)

بنظر می رسد این اولین موردی است که نیروهای پلیس اتهام را متوجه گروه " گردان گرگ ها" می نماید. باید گفت که در این حادثه یکی از قربانیان که خود را شبیه مرده در آورده و موفق به فرار شده بود، توانست شهادت دهد که گروه مزبور " گردان گرگ ها" بوده است. از این اطلاعات چنین می توان فهمید که افراد دستگیر شده ابتدا به مرکز پلیس در میدان نسور می برند و سپس در مرحله بعدی به آن شکل خفه می شوند(Knight Ridder) همچنین خبرنگار روزنامه آبزرور نیز بنام بیومونت گزارش می دهد که " گردان گرگ ها" یک مرکز تحقیقات در میدان نسور را در اختیار دارند.Op Cit

در واقع باید گفت که کل اداره پلیس و تحقیقات بطور کامل با دست ماموران آمریکایی و انگلیسی در عراق بوجود آمده، این دو کشور تز روزهای اول اشغال اقدام به تاسیس پلیس تازه عراق نمودند (Detroit Free Press) اما ما شک داریم که این اتفاق پس از اشغال افتاده باشد. زیرا CIA یک مامور عالیرتبه عراقی بنام ژنرال محمود شهوانی که از اواخر سال های 1980 از طرف CIAمامور می شود تا اداره آینده اطلاعات عراق را بسازد، وی اکنون مدیر " اطلاعات ملی" عراق است. شهوانی، فلیح و ثابت همگی ماموران عالیرتبه CIA هستند که در سالهای 80 کوشیدند کودتائی را بر علیه صدام رهبری کنند. اینان در مراحل بعدی مامورانی را از سازمانها احزاب و گروههای مختلف همچون حزب الدعوه، مجلس اعلی، دو حزب جبهه میهنی کردستان عراق و حزب دمکرات کردستان عراق ، کنگره ملی و گروه وفاق ملی به خدمت CIA در آورند. ماموریت همه اینان این است تا معلوماتی را جمع آوری کنند تا بتوانند در خدمت عملیات در آیند.Detroit Free Press , Op.Cit

ادامه دارد...

 

   

   منبع : سایت دنیای ما