بازگشت به صفحه نخست

  

گروههای مرگ و گردانندگان اصلی جنگ طایفه ای در عراق

 1385-01-15

  برگردان احمد مزارعی

 

  سحرگاه روز 14 سپتامبر 2005 و ساعتی قبل از به قتل رسیدن 88 نفر کارگر در انفجار بزرگی در بغداد، یک گروه متشکل از 50 نفر که لباس های رسمی نظامی به تن داشتند، به شهرک تاجی در 16 کیلومتری شهر بغداد وارد شدند، پس از تفتیش در شهرک 17 نفر از اهالی را که همگی به کارهایی از قبیل: سبزی فروشی، یخ فروشی، راننده تاکسی و مشاغلی از این قبیل را داشتند، دستگیر، چشمان و دست های آنان را بسته و به میدان اصلی شهرک می برند و هر کدام را با شلیک گلوله ای در مغز آنان به قتل می رسانند.

 

ماکس فولر

Iraqpatrol.com

برگردان احمد مزارعی

 

دنیای ما- گزارشی را که بخش اول آنرا در اینجا ملاحظه می کنید، از چگونگی کشتارهای داخلی در عراق پرده بر میدارد. نویسنده گزارش ماکس فولر با مطالعات گزارشات فراوان در مورد این قتل ها، نشان می دهد که چگونه امپریالیست های آمریکایی و انگلیسی در عراق با بهم انداختن سنی و شیعه به جان یکدیگر از دریای خونی که در این کشور بپاشده است، ماهی می گیرند و چنین توطئه شومی در این کشور در جریان است.با تشکر از آقای احمد مزارعی در ترجمه این اسناد.

 

چه کسانی شیعیان و سنی ها را می کشند؟

نقش رسانه ها در پاشیدن بنزین بر آتش چیست؟

آیا گروههای مرگ وجود دارند؟ کجا مخفی شده اند؟

چه کسانی آنان را اداره می کنند؟ و چرا؟

پاسخ سوالات فوق را در زیر می یابید.

 

گسترش گروههای مرگ در عراق به امری عادی تبدیل شده است، اما تبلیغات رسانه ها بر اساس یک برنامه ثابت می کوشند مسئولیت همه این جنایات را متوجه میلیشیای شیعه نمایند، ملیشیایی که پس از نخست وزیر شدن جعفری قدرت گرفته اند و یا آنان را به گروههای سنی بنیادگرا منتسب کنند.

گزارش دقیقی که در دست دارید، می کوشد تا نقبی به گردانندگان اصلی این جنایات ضد انسانی بزند و اهدافی که از این جنایات می تواند در خدمت نیروهای اشغالگر در آید، روشن گردد.

 

سحرگاه روز 14 سپتامبر 2005 و ساعتی قبل از به قتل رسیدن 88 نفر کارگر در انفجار بزرگی در بغداد، یک گروه متشکل از 50 نفر که لباس های رسمی نظامی به تن داشتند، به شهرک تاجی در 16 کیلومتری شهر بغداد وارد شدند، پس از تفتیش در شهرک 17 نفر از اهالی را که همگی به کارهایی از قبیل: سبزی فروشی، یخ فروشی، راننده تاکسی و مشاغلی از این قبیل را داشتند، دستگیر، چشمان و دست های آنان را بسته و به میدان اصلی شهرک می برند و هر کدام را با شلیک گلوله ای در مغز آنان به قتل می رسانند. ( Newsday, Aljazeera, Juancole)

حوادث بالا نوعی از خشونت گسترده در عراق است که این روزها به اشکال مختلف، همچون انفجارات در محله های مختلف که همگی شهروندان بیگناه را هدف قرار می دهد، اتفاق می افتد. علیرغم اینکه حوادث بالا هر روزه اتفاق می افتد و گروههای مرگ بطور گسترده عمل می کنند، اما به لحاظ کشف آنان و شیوه تبلیغات در مخفی داشتن و عدم افشای آنان، همچنان ناقص و ناروشن مانده است.

 

این شیوه قتل های جمعی برای اولین بار در ماه مارس سال گذشته اتفاق افتاد که دهها جسد انسانهای مقتول در یکی از مکان های جمع اوری زباله در شهر بغداد یافت شد. همه مقتولان با دستان و چشمان بسته بودند و آثار شکنجه فراروان بر بدن آنان مشهود و هر کدام با گلوله ای در مغز کشته شده بودند.

در روز پنجم مارس امسال ، 15 جسد دیگر که در منطقه «کسره» و « عطش» کشف گردید، همگی بوسیله گلوله در مغزشان به قتل رسیده بودند و مشخص گردید ، اینان همگی از کشاورزان همان منطقه هستند. در اجساد اینان آثار شکنجه بسیار زیاد بود: چشمان از حدقه درآورده شده، جمجه های شکسته شده و سوختگی های فراوان بر روی قسمت هایی از تن آنان را می شد بوضوح مشاهده کرد. اهالی اظهار داشتند که اینان بتوسط ماموران دولتی دستگیر شده بودند.( به نقل از Guardian, BBC )

در مدت زمانی کوتاه یعنی کمتر از دو هفته دیگر 15 جسد دیگر نیز کشف شد که اینان نیز با وضع فجیعی بقتل رسیده و در منطقه ای بنام ( Kuna) رها شده بودند. امام مسجد محل و رئیس مرکز وقف سنی ها، بنام عدنان محمد سلمان دلیمی اظهار داشت که اینان یا در مسجد و یا در خانه هایشان بتوسط ماموران دولتی دستگیر شده بودند (ArabicNews.com) دلایل بسیار آشکار و غیر قابل انکار بود، آنچنانکه « هئیت علمای مسلمین» که یک مرکز معتبر مذهبی متعلق به سنی هاست، طی صدور بیانیه ای نیروهای دولتی را مسئول قتل های مذکور دانست. در همین بیانیه اشاره شده که نیروهای بدر، شاخه مسلح مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و دولت ، مسئول این اعمال تروریستی دولتی هستند.(Financial Times) از آن زمان هر روزه تعداد زیادی از این نوع کشته ها هر روز به مرکز پزشگی بغداد آورده می شوند. بیشتر اینان یکسان به قتل رسیده اند: دستها و چشم ها بسته، بر اجساد آنان آثار شلاق، سوختگی شدید، مضروب کردن با شیئی داغ و در نهایت گلوله ای در مغز. یاسر صالحی خبرنگار مجله (Knight Ridder) مشخص شده، بازدداشت شده اند. سه روز پس از چاپ این مقاله بتوسط یاسر صالحی، وی در یک نقطه تفتیش بتوسط یکی از تک تیراندازان آمریکائی بقتل رسید.

 

بدرستی نمی توان تعداد دقیق مقتولین را بدست آورد، در یک مورد یاسر صالحی می گوید که بیش از 30 مورد از چنین اتفاقاتی در خلال یک هفته افتاده است. در همین زمان مدیر مرکز پزشکی شهر بغداد می گوید ماقبل از اشغال ماهانه 200 تا 250 جسد دریافت می داشتیم که حد متوسط 16 نفر آنان با گلوله بقتل رسیده و بقیه نیز مشکوک بودند. اکنون هرماه ما بین 700 تا 800 جسد دریافت می کنیم که 500 نفر آنان با گلوله بقتل رسیده اند (Salihee op.cit) و رابرت فیسک در روزنامه مستقل ایندیپندنت لندن می نویسد: " جسدهای فراوانی بر رویهم انباشته شده و اجساد فراوان دیگری که ناشناخته مانده است که باید شناخته شوند.(Robert Fisk) این قتل ها تنها به شهر بغداد خلاصه نمی شود، برای مثال در روز 24، 6 کشاورز از روستای " هاشمیات" در 15 کیلومتری شهرستان یعقوبه توسط همین ماموران دستگیر می شوند، اجساد آنان در روزهای اخیر در حالکیه قطعه قطعه شده بودند، در یک مایلی روستایشان یافت می شود (Associated Press) در تاریخ هشتم سپتامبر، 18 نفر از روستای اسکندریه در 40 کیلومتری جنوب بغداد بتوسط همان ماموران دستگیر و آنان را در قطعه زمینی متروک در همان نزدیکی بقتل می رسانند.(Xinhuanet)

 

اینها مثال های کوچکی از نوک کوه یخی هستند که بسرعت باز و گسترده می شوند. غالبا از این حوادث کمتر سخن به میان می آید و اینکه این حوادث را در اخبار رسانه ها بیان نمی کنند.

در پاسخ به اتهاماتی که به ماموران دولتی و وزارت کشور وارد آمد، یکی از مسئولان این وزارتخانه اظهار داشت، بدست آوردن لباس های رسمی پلیس در بازار بسیار آسان است، این اعمال توسط مجرمانی انجام می گیرد که خود را به لباس رسمی در آورده اند تا بتوانند در میان مردم تفرقه بیاندازند (BBC) . مشابه چنین اظهاراتی از مستشار آمریکایی وزارت کشور عراق بنام Steven Casteel نیز می توان شنید. او اظهار داشت، در چند مورد جزئی که ما تحقیق کردیم متوجه شدیم که یا شایعه بوده و یا توطئه(Salihee,op.cit).

علیرغم تمامی اینها کمتر روزنامه نگاری است که به شایعه و یا دسیسه بودن حوادث مذکور باور داشته باشد.

Peter Beaumont سردبیر بخش بین المللی روزنامه آبزرور اظهار داشت که آنچه در عراق می گذرد، در پشت یک حفاظت استثنایی انجام می گیرد. وی به این مسئله باور دارد که شهادت گواهان آشکار و ثابت است. روایاتی که گفته می شود گروههای مرگ بهنگام حضور در عملیات با خود تجهیزاتی بسیار گرانقیمت را حمل می کنند، ماشینهای " لاند کروزر" و طپانچه های " گلوک" 9 میلی متری(Salihee,op.cit). اظهار نظر مسئولان وزارت کشور عراق مبنی بر اینکه گروههای مرگ آزادانه در پایتخت پرسه می زنند، درست به نظر نمی رسد، بویژه اینکه این فعالیت ها از پس از دو عملیات رعد /برق، در اواخر ماه مارس شروع گردیده است. این عملیات به مانند نقل و انتقال یک ارتش بطور کامل بود، بطوریکه تعداد 40000 نفر سرباز عراقی بر سراسر شهر مسلط شده و از خلال 675 نقطه بازجوئی به مبارزه با چریکها مشغول شدند(BBC) و ( Associated Press). بازداشتهایی که در این عملیات انجام گرفت، صدها نفر را در بر می گرفت، زیرا نیروهای دولتی خود بدنبال تحقیق و تعقیب و دستگیری چریکها بودند. بنا به گفته یکی از افراد " هیئت علمای مسلمین" وابسته به سنی ها در این روزها ماموران مبارزه با ناآرامیهای، وابسته به وزارت کشو.ر در جریان خانه گردی های بغداد ، سیزده نفر را قبل از اینکه شکنجه و اعدام شوند، دستگیر کردند(Daily News Gulf)

باری بهر جهت، رسانه هی گروهی بجای آنکه حوادث موجود را به حساب وزارت کشور و کلا دولت بگذارند، شروع به ایجاد انحراف در خبر رسانی نمودند و بنای آنرا گذاشتند تا قتل ها را به گردن گروه بخصوصی بیندازند و یا آنها را به انتقام گیری و درگیریهای مذهبی و قبیله ای بکشانند. برای مثال خبرنگار آسوشیتدپرس ، فرانسواز کورتا می نویسد:" مجموعه قتل های انتقام جویانه، حرارت جنگ طایفه ای را بالا میبرد."

 

بشیر محمد بازی در گزارش خود برای روزنامه (Newsday) نیز از جنگ و انتقام کشی طائفه ای یاد می کند و جیمز هایدر از طرف روزنامه تایمز لندن نیز می نویسد:" حقیقت اینستکه انسان وقتی این اجساد را می بیند، دچار غلیان شده ، انتقام می گیرد.

همانطور که ملاحظه می کنید سمتگیری شیوه اخبار دهی دامن زدن به انتقام کشی و تفرقه طایفه ای است. روش دیگری که ما مشاهده می کنیم، کوشش در جهت نسبت دادن این قتل ها به ملیشیای شیعه بویژه سپاه بدر می باشد که موجب ایجاد رعب در سنی ها می گردد(Independent) و برهمین منوال و هماهنگی BBC نیز چنین می گوید:" بعضی تشییع کنندگان جنازه ها گفتند که افرادشان توسط میلیشیای شیعه به قتل رسیده اند. اما مهمترین چیزی که در رسانه های جمعی می کوشند، تبلیغ کرده و آنرا در اندیشه های مردم جا بیندازند، این است که حکومت، وزارت کشور و پلیس در تحت تسلط شیعیان است، که بعد نتیجه گیری می کنند که شیعیان مسئول قتل ها هستند. بر همین اساس است که مثلا سمیر حداد خبرنگار موسسه " اسلام آن لاین" می نویسد:" اساس مشکلات در دست شیعیان است." هم چنین خانم " لیز سلای" خبرنگار روزنامه شیکاگو تریبون نیز می نویسد که قدرت اصلی نیروهای دولتی در دست رهبران شیعه می باشد. یک روزنامه نگار از طرف روزنامه Philadelphia Inqurer بنام " تام لاسیتیر" نیز می نویسد:" افراد نیروهای بدر شیعی قدرت بی سابقه ای را در وزارت کشور کسب کرده اند و وزیر کشور خود، یکی از مسئولان سابق مجلس اعلای عراق می باشد."

 

Beaumont روزنامه نگار مجله آبزرور انگلیس نیز چنین می نویسد که تحقیق در وضعیت قتل ها بویژه از زمانیکه شیعیان مسئولیتهای دولتی را بعهده گرفته اند، بسیار مشکل گردیده است (Op.Cit) و " ریچارد گالپین از طرف BBCمی نویسد که سنی ها احساس می کنند که از زمان قدرت گیری شیعیان، امنیت ندارند زیرا نیروهای آنان بر همه جا مسلط هستند. آنتونی لوید نیز ار طرف تایمز لندن می نویسد:" ادعاهای تازه مبنی بر قتل سنی ها که بدون محاکمه انجام گرفته توسط نیروهایی بوقوع پیوسته که تحت تسلط شیعیان می باشند.(Times on Line) و " سنان صلاح الدین" خبرنگار آسوشیتدپرس چنین خبر می دهد:" این کشفیات وحشتناک قتل ها، سنی را قانع نموده که شیعیان تسلط یافته بر وزارت کشور این تهاجم را بر علیه آنان سامان می دهند(Seattle Post- Intelligencer) باید گفت که وزیر کشور در مواردی اظهار داشته که قاتلان خود را هم رنگ و هم لباس افراد نیروهای دولتی در می آورند و در حقیقت لباس پلیس می پوشند تا بدینسان چنین وانمود کنند که افراد رسمی دولت به این اعمال دست می زنند و بنظر می رسد اینان بخشی از نیروهای امنیتی رژیم سابق می باشند که در انجام این امور تجربه و تمرین دارند و این گفته در تعارض کامل با مجموعه ی اطلاعاتی است که انتشار می یابد تا وانمود سازد که این اعمال توسط شیعیان انجام می گیرد. البته ابزارهای پیچیده دیگری نیز در این زمینه همچون سرخوردگی نیروهای امنیتی و مسئله زرقاوی نیز برای گمراه نمودن بکار گرفته می شود، که هدف اصلی همه ی اینها دامن زدن به نفرت و اختلاف مذهبی است.

در حالیکه ابزارهای فراوان و به شیوه های مختلف در جهت تفسیری ظاهری از اوضاع موجود ، انجام گرفته می شود، هیچ حرکت جدی و تحقیقی در جهت کشف حقیقی قتل ها، نه بتوسط دولت و نه بتوسط نیروهای اشغالگر انجام نمی گیرد.

 

   

   ماکس فولر-برگردان احمد مزارعی    

 

منبع : دنیای ما