نسخه قابل چاپ

   

تخريب جنگل لويزان نمونه بارز عجز در مديريت پايدار شهري

 

جنگل لويزان متعلق به شهرداري نيست , به همه مردم تعلق دارد , شهرداري حق احداث هيچ اتوباني را به هر دليل در درون آن ندارد و بايد سريعاٌ جاي درختان کنده شده را با درختان جايگزين ترميم و به ملت بازگرداند!

 

 

عکس از کانون ديده بانان زمين- 23بهمن 84-طیبه موسوی

در چند سال اخير شاهد هجوم بلدوزر هاي عنان گسيخته توسعة فله اي شهري به سمت باغات و پارک هاي جنگلي در شهر تهران و ديگر شهر هاي کشور بوده ايم به عنوان مثال در يک دهه گذشته بيش از 4 ميليون متر مربع از باغات تهران تخريب شده است . اين درحالي است که هرساله شهرداري اعلام مي کند ميليارد ها تومان صرف ايجاد فضاي سبز  مي شود و اين يعني  به قول يک فيلسوف يوناني "سطلي بدون ته را آب کردن "   ليست باغاتي که در اين بين نابود گرديده و قربانی سوداگری تعاونيهای مسکن شدند کم نيست و  اشاره به آنها در اين بيانيه نمي گنجد ولي چند نمونه بارز آن در تهران نظير تخريب و تهديد پارک ملي سرخه حصار ، تخريب پارک خرگوش دره ، تخريب باغ اناري و غيره - در شيراز عبور مترو از دل قديمي ترين باغات قصر الدشت - در مشهد عبور مترو از زيباترين و قديمي ترين خيابان  پر درخت شهر ( احمد آباد ) و يا... را مي توان گذرا نام برد .

 

 

 

عکس از کانون ديده بانان زمين- 23بهمن 84-طیبه موسوی

 

 اما تهراني ها با توجه به موقعيت جغرافيايي شهر و معضل شديد آلودگي هوا بيشترين خسارات جاني و مالي را از اين بعد ديده اند و آخرين آنها قطع درختان جنگلي لويزان است. به نظر ما اين تخريب نشانة بارز عجز مديريت شهري در حل و سامان دهي معضل ترافيک تهران است تهراني که امروز ظرفيت آن تکميل شده با اتوبان سازي راه به جايي نمی برد و راه حل ساده آن توسعه و سامان دهي حمل و نقل عمومي بجاي تخصيص اراضي ملي و جنگلها و باغات ملي به حمل و نقل خصوصي است.

عکس از کانون ديده بانان زمين- 23بهمن 84-طیبه موسوی

 قطع درختان لويزان در حالي اتفاق افتاده است که طبق آمار رسمي تنها در  آذرماه سال جاري بيش از 400 نفر جان خود را به دليل آلودگي هوا از دست دادند . بيش از 2000 مراجعه به اورژانس ها به دليل عوارض ناشي از آلودگي هوا و کمبود اکسيژن بود و اين سواي بيماري ها و مرگ هاي پنهاني نظير سرطان ، سکته هاي قلبي ، بيماري هاي عصبي که در همين چند ماه گذشته اتفاق افتاده است می باشد.اگر ضررو زيان ريالي هم که به خاطر تعطيلی مدارس پايتخت در همين مدت به آن اضافه کنيم ارقام ريالي اين معضل سر سام آور مي شود که همه حکايت از ناتوانی مديريت شهري در حل معضل ترافيک و نبود اکسيژن اين شهر دارد .

 

با وجود انکه هنوز هيچ ديد گاه روشني برای رفع معضلات اساسی تهران از جمله آلودگی فاضلاب تهران و عدم تصفیه  آن  ( که هزينه شبکه هاي خالي آن از سه سال پيش تا کنون از مردم دريافت می شود) عدم تفکيک زباله و دپوی آن در کهريزک - آلودگي هاي وسيع نفتي جنوب تهران ارائه نشده و باعث شرمندگي مديريت شهري است.با همه اين مسائل متاسفانه بازهم مي بينميم که اتوبان کشي در صدر فعاليت هاي شهري قرار دارد آن هم با قرباني کردن  جنگل هاي نادر اين شهر خشک و کم آب . و اين درحالي است که به نظر مي رسد مديريت شهري از جمله شوراي شهر ، سازمان محيط زيست ، شهرداري ، منابع طبيعي براي قتل عام اين درختان سناريوي از پيش تعيين شده اي را طراحی کردند که در تاسوعاي حسيني که مردم در مراسم عزاداری سالار شهيدان مشغولند آنان نيز به قتل عام درختان بی دفاع جنگل لويزان دست زنند و ما را در سوگ آن بنشانند.

کانون ديده بانان زمين به عنوان يک تشکل زيست محيطي و ناظر غير دولتي قاطعانه اعلام مي کند که تنها راه جبران و التيام اين ضايعه دردناک کاشت همان تعداد درخت و در همان محل در روز درختکاري است . شايد بدينوسيله عملاٌ از مردم تهران عذر خواهي شود و اعلام شود که هيچ اتوباني حق عبور از اين جنگل هاي ملي متعلق به اين ملت را نداشته و ندارد .

 

 

 جنگل لويزان  با بيش از 50 سال قدمت در تپه ماهور هاي تهران شکل گرفت. تپه ماهور هايي با بيش از 300 متر اختلاف ارتفاع با شيب هاي تند . آبياري اين جنگل هاي دست کاشت با آب شرب تهران و انتقال آن  در اين توپوگرافي پيچيده صورت گرفته است. گرچه پارک لويزان در سال هاي گذشته شاهدآتش سوزي هاي عمدي و تجاوزات بسياري به حريم آن بوده است اما هنوز جاي نگهداري دارد . شايان ذکر است در سال 1375 طرح گردشگري براي آن تهيه شد  که آنهم به نوبه خود هزينه هاي بسياري در بر داشت لذا اقدام به تخريب و لگد مال کردن آن يعني پايمال کردن زحمات کسانی که در زنده نگهداشتن اين پارک تلاش کرده اند و پايمال کردن هزينه هاي بسياري که از بيت المال براي نگهداري آن تاکنون شده است.

بنا براين ارزش ريالي اين پارک از بعد مادي و معنوي با هيچ ارزش ديگري قابل مقايسه و برابري نبوده و به هيچ وجه و با هيچ توجيهي پذيرفتني نيست !

 

جنگل لويزان متعلق به شهرداري نيست , به همه مردم تعلق دارد , شهرداري حق احداث هيچ اتوباني را به هر دليل در درون آن ندارد و بايد سريعاٌ جاي درختان کنده شده را با درختان جايگزين ترميم و به ملت بازگرداند!

***

جنگلهای لویزان قربانی منافع مالکان آینده اراضی"

 

کانون ديده بانان زمين 25 بهمن 1384