بازگشت به صفحه نخست

 

 گزارش کنفرانس مطبوعاتی در سنای فرانسه در رابطه با اشغال عراق توسط آمریکا

  13 مارس 2006

فرح اقبال – حسین اخوان توحیدی

 ( ازگروه تدارک فوروم اجتماعی ایران )

 

از راست به چپ : فلوران فام سرگرد آلمانی، الیزابت هامیلتون از "جریان ضد جنگ" در فرانسه، ژان دسارد سناتور فرانسوی از حزب سبزها، آرتز واگس نظامی سابق ارتش آمریکا در عراق و هلن لوک سناتور از حزب کمونیست فرانسه

از راست به چپ : آرتز واگس نظامی سابق ارتش آمریکا در عراق، هلن لوک سناتور از حزب کمونیست فرانسه و حسین اخوان توحیدی ازگروه تدارک فوروم اجتماعی ایران

 گزارش کنفرانس مطبوعاتی در سنای فرانسه

در رابطه با اشغال عراق توسط آمریکا  13 مارس 2006

فرح اقبال – حسین اخوان توحیدی

( ازگروه تدارک فوروم اجتماعی ایران )

 ساعت 2 بعد از ظهر روز دوشنبه 13 مارس کنفرانس مطبوعاتی در سنای فرانسه با حضور تعدادی از خبرنگاران فرانسوی و خارجی آغاز شد. گرداننده کنفرانس " ژان دسارد" سناتور فرانسوی از حزب سبزها وکاندیدای ریاست جمهوری 2007 فرانسه  بود. وی در ابتدا ی صحبت خبر دستگیری " سیندی شی هان" ( مادر یکی از سربازان آمریکائی کشته شده در عراق ) را در آمریکا به اطلاع رساند. توضیح اینکه وی دعوت شده بود که در این کنفرانس مطبوعاتی  شرکت کند. در حال حاضروی در آمریکا در زندان به سر میبرد و منتظر پروسه قانونی میباشد. "ژان دسارد" گفت که باید برای آزاد سازی" سیندی شی هان" اقدام کرد و سپس به معرفی سخنرانان پرداخت.

 

اولین سخنران " الیزابت هامیلتون" از "جریان ضد جنگ" در فرانسه بود. وی گفت از شنیدن خبر دستگیری سیندی بسیار متأسف شدم. سیندی معلم ریاضی در یکی از شهرهای آمریکا است که بعد از مرگ پسرش "که یسی" در عراق این سئوال برایش مطرح شد که چرا این جنگ ؟ چرا پسرم کشته شد ؟ واز همینجا بود که کار سیاسی وی شروع شد به عنوان یک مادر. آن چیزی که در حال حاضر میتواند به ما یاری رساند این است که شما خبرنگاران بنویسید و افکار عمومی را در رابطه با این جنگ روشن کنید . اینکار بسیار مفید ویک پیروزی برای ما خواهد بود.

 

سخنران بعدی " آرتز واگس" نظامی سابق ارتش آمریکا در عراق بود که به عنوان" معترض به خدمت نظامی در جنگ عراق" مشاهدات خود را مطرح کرد. وی گفت من ابتدا به کویت فرستاده شدم و بعد به عراق. عراق کشور زیبائی است. جنگی که در آنجا آغاز شد روی دروغ سوار بود و برای دمکراسی نبود.

من خود شاهد بسیاری از حمله ها به خانه های مردم بودم. در تمام شهرهای عراق ، جنگ علیه مردم بود و علت شروع مقاومت در عراق ظلم ارتش آمریکا به مردم بود و نه القا عده . ما به فلوجا رفتیم . ما میگفتیم شهری است که از صدام حمایت کرده. مردم تظاهرات کردند و ارتش آمریکا مردم را به رگبار بست ومردم را کشتار کرد. بعد به بغداد رفتم و یکسال در آنجا بودم. در بغداد مردم ابتدا به ما لبخند میزدند و خوشحال بودند که صدام رفته اما این رفتار به دلیل جنایات هر روزه سربازان آمریکائی علیه مردم عوض شد. چه فرقی بین ما و صدام بود ؟ ما هم مردم را سرکوب میکردیم. و بعد تصمیم گرفتم که مشاهدات خود را درعراق مطرح کنم.وی در حال حاضر به عنوان " پناهنده" در یکی از کشورهای اروپائی است.

 

ودر ادامه کنفرانس "فلوران فام" سرگرد آلمانی و" معترض به خدمت نظامی در جنگ عراق" بود. او میگوید در ابتدای جنگ مخالفت با شرکت در جنگ عراق کار سختی بود اما حالا دیگر مقاومت وسیع شده و نظامیان زیادی هستند که با جنگ در عراق مخالف هستند. بعد از آنکه من مخالفت خود را برای شرکت در این جنگ اعلام کردم ، فشارها بر روی من شروع شد و منجمله تهدید به برکنار شدن از کارم شدم و چون مقاومت من ادامه داشت مرا به محاکمه کشاندند. جنگی که بر روی دروغ بنا شده بود و با انسانها به سان انسان رفتار نمیشد. وی یک کاست فیلم را به "ژان دسارد" تقدیم کرد و به حاضرین در سالن پیشنهاد کرد که این فیلم را ببینند چرا که نشان دهنده واقعیات در عراق است.

 

سخنران دیگر این جلسه " ژورژ سولومو" " معترض به خدمت نظامی در جنگ عراق" از انگلیس بود. وی گفت من اینجا هستم برای کسانی که فرزند یا خانواده خود را در عراق از دست داده اند. آن چیزی که در عراق اتفاق افتاد جنگ نبود، جنایت بود. ما و تعداد دیگری از نظامیان در انگلیس مشاهدات خود در عراق را با " بلر" و " کوفی عنان" در میان گذاشتیم و توضیح دادیم که چه جنایاتی در عراق اتفاق افتاد. کسانی که برای دزدی میلیاردها دلار نفت به عراق رفته بودند. من نمیتوانستم این جنگ را قبول کنم چرا که باید میکشتم آنهم با توسل به دروغ. ما عیه این جنگ تظاهرات کردیم. بسیاری از سربازان هستند که در این جنگ بیمار شده اند و حق دارند که " معترض به خدمت نظامی در جنگ عراق"  باشند اما آنها نمیدانند. ما کسانی که در خانواده نظامی انگلیس هستیم به مبارزه خود ادامه خواهیم داد که افراد دیگری بتوانند به ما بپیوندند و مشاهدات خود را مطرح کنند.

 

سخنران بعدی " آریل دنیس" از "جریان برای صلح" درفرانسه بود. وی ضمن تشکر از شرکت همگی در این کنفرانس گفت مشکل فعلی این است که در حال حاضر بتوان اخبار واقعی از این جنگ همراه با عکس و مدرک به گوش جهانیان رساند. در این رابطه ما سعی میکنیم از عراق افراد را بیاوریم که ماه مارس و آوریل ادامه خواهد داشت. ودر این هفته ما چند برنامه علیه جنگ در عراق در پاریس خواهیم داشت منجمله تظاهرات بزرگ روزشنبه  18 مارس که در مقابل سفارت آمریکا در پاریس خواهد بود.در این کنفرانس قرار بود " ایگمار" عراقی شیعه مجروح شده که در حال حاضر در آلمان میباشد نیز شرکت کند که به دلیل وخامت وضع جسمی نتوانست حضور داشته باشد.وی صاحب یک شرکت در عراق بود.صدام او را به جاسوسی متهم کرد. وی به آلمان رفت و پناهنده شد. و بعد از سقوط صدام برای دیدن مادرش به همراه سه فرزندش به عراق رفت. در حالی که با ماشین به سوی بغداد در حرکت بود مورد اصابت گلوله از طرف سربازان آمریکائی قرار گرفت و خود و سه فرزندش همگی زخمی شدند. او در آلمان در پروسه قانونی علیه سربازان آمریکائی است.این زنده گی روزمره عراقیها است.

 

در ادامه " پاتریک فابز" از حزب سبزها در فرانسه سخنان خود را شروع کرد. اوگفت این جنگ برای کنترل نفت و انرژی در آن منطقه در عراق بود. ما خوشحال هستیم که کشوری مثل ایتالیا نیز میخواهد نیروهایش را ازعراق خارج کند. ما در حال تشکیل یک آنکت در سطح اروپا هستیم برای بررسی اعمال آمریکا در این جنگ در عراق.

 

سخنران آخر "هلن لوک" سناتور از حزب کمونیست فرانسه بود. او گفت بسیار خوشحال بودیم که سیندی را میخواستیم ملاقات کنیم و من مقاومت و اراده وی را میستایم. ما کمونیستها در تظاهرات بزرگ روز 18 مارس به همراه " ماری ژرژ بوفه " و سایرین شرکت خواهیم کرد. در رابطه با جنگ در عراق نباید ساکت نشست.