بازگشت به صفحه نخست

 

 

فراخوان جنبش های اجتماعی شرکت کننده در ششمین کنفرانس فوروم جهانی در کاراکاس /ونزوئلا

LINKSRUCK- Caracas, 29.1.2006 –

برگردان ناهید جعفرپور

در سال های گذشته جنبش های اجتماعی ضد نئولیبرالیسم و ضد امپریالیسم قاره آمریکا وسایر نقاط جهان، برعدم مشروعیت سیستم جهانی سازی نئولیبرالی مهر تائید زدند. جدید ترین مثال برای این ادعا بهم زدن منطقه محصور تجارت آزاد در "مار د پلاتا" و نفی قانون اساسی اتحادیه اروپا در فرانسه و هلند می باشد.

ما در عصری زندگی می کنیم که دولت های ایالات متحده آمریکا ، اروپا و متحدینشان برای کنترل ثروت های جهان و استثمارهر چه بیشتر ذخایر طبیعی و انسانی و برای جلوگیری از حق تعیین سرنوشت ملل و خودمختاری حقوقی آنان ، بعضا با تائید رهبران محلی، از طریق حملات نظامی وارد عمل می شوند.

در این اواخر در آمریکای لاتین ما با انفجار جنبشی عظیم بر علیه تجارت آزاد، نظامیگری، خصوصی سازی و برای دفاع از ذخایر طبیعی و خودمختاری در تهیه مواد غذائی روبرو شده ایم. این تجهیز عمومی در برخی از کشور های آمریکای لاتین باعث شد که بدیل های سیاسی که در گرماگرم تجهیز عمومی جنبش های اجتماعی مطرح شدند به تعیین حکومت ختم گردند و حکومت های مردمی را بر سر کار بیاورند.

جدید ترین مثال برای این روند، پیروزی اوو مورالس در بلیوی است. این انتخابات محصول مبارزه ای است پیگیر که در شکل مبارزه بر علیه خصوصی سازی آب، مبارزه دهقانان ،   سرخ پوستان ،    کارگران و قیام های آنها، تقریبا از سال 2000 دراین کشور در جریان است.

کنسرن های چند ملیتی مانند رپسول ( شرکت نفتی اسپانیائی/آرژانتینی) و دیگر کنسرن ها برای اینکه سیاست و دولت جدید بلیوی را تحت تاثیر قرار دهند و بترسانند اعلام نمودند که قصد دارند سرمایه های خود را از بلیوی بیرون برند. از این رو کنفرانس جنبش های اجتماعی فوروم اجتماعی جهان در کاراکاس، اتحادیه های کارگری ، کارگران این کنسرن ها و جنبش های اجتماعی کشور هائی که این کنسرن ها در آنها عمل می کنند، را فرا می خواند تا در مقابل این فشار ها ایستادگی نمایند و کنترلی بنیانی را بر روند کار این کنسرن ها داشته باشند تا از این طریق راه را برای تصمیمات آزادانه خلق خود مختار بلیوی و دولت بلیوی هموارنمایند.

با توجه به قدرت یابی بدیل های سیاسیی که در نتیجه مبارزات جنبش های اجتماعی شکل گرفته اند ، باید ما بعنوان جنبش های اجتماعی بتوانیم سیاست  و برنامه ریزی خودمختارانه مان را حفظ نمائیم و با بسیج عمومی اهدافمان را به پیش بریم و در مقابل هر گونه تطابق و هم سوئی  این دولت ها با مدل نئولیبرالی ایستادگی  و مبارزه نمائیم.

از این رو ما جنبش های اجتماعی شرکت کننده در ششمین فوروم اجتماعی کاراکاس/ونزوئلا ، برای چهارحرکت سازمان یافته  در سال 2006 بپا می خیزیم تا بدینوسیله با مدل نئولیبرالی ، امپریالیسم و جنگ مبارزه نمائیم:  

1/ روز بین المللی تجهیز بر علیه اشغال عراق در تاریخ 18 مارس 2006

بر علیه جنگ و اشغال / صلح تنها راه حل است

ما خواهان خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای خارجی از عراق و پایان دادن به خصوصی سازی ذخایر انرژی زا در این کشور می باشیم.

ما هر گونه اشغال از سوی نیروهای خارجی را رد نموده و خواهان پایان دادن به اشغال فلسطین از سوی اسرائیل و ایجاد دولت مستقل فلسطینی می باشیم.

ما در مقابل تهدید به اشغال سوریه / ایران و کشورهای آمریکای لاتین از طریق نقشه کلمبیا ایستادگی نموده و پشت به پادگان های نظامی کرده و در مقابل تحریم اقتصادی بعنوان ابزار فشار و وسیله جنگ بر می خیزیم. آمریکا درست از همین وسیله فشار بر علیه کوبا استفاده می نماید.

ما خواهان خلع سلاح جهانی و نابودی تسلیحات اتمی و تسلیحات کشتار جمعی هستیم.

ما خواهان احترام به حقوق بشر و حقوق شهروندی و پایان دادن به شکنجه ، آدم ربائی ، محبوس نمودن انسانها و همچنین زندان های مخفی می باشیم.

ما تمامی انسانهای آزاده جهان را برای شرکت بر علیه اشغال عراق در روز 18 مارس 2006 فرا می خوانیم 

ما بدینوسیله کنفرانس قاهره در مصر را بر علیه رهبریت آمریکا و اشغال عراق در تاریخ 24 تا 27 مارس فرا می خوانیم

2/ بر علیه قطعنامه کنفرانس سازمان   تجارت جهانی

بعد از کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی در هنگ کنگ ، کنفرانسی که جنبش اجتماعی جهان با تمام تلاشش نتوانست جلویش را بگیرد،  توافق نامه ای از سوی این کنفرانس به تصویب رسید که راه را برای لیبرالیزه شدن بازار جهانی بازتر نمود.

این توافق نامه نتیجه تاکتیک های تهدید آمیز اتحادیه اروپا و آمریکا از یکسو و نقش تعیین کننده دولت های هندوستان و برزیل از سوی دیگر بود. دولت هائی که تلاش دارند در ساختار قدرت   سازمان تجارت جهانی نفشی تعیین کننده داشته باشند.

با این وجود هنوز همه چیز به پایان نرسیده است و در سه ماهه آینده سازمان تجارت جهانی باید تمامی توافق نامه های خود را به اجرا درآورد. در این جا ما به عنوان جنبش های اجتماعی جهان باید آکسیون های مشترک و برنامه های عملی مشترکی را سازماندهی نمائیم که بتوانیم به دولت ها فشار بیاوریم تا از آنچه که در هنگ کنگ تصمیم گیری نموده اند عقب نشینی نموده و سازمان تجارت جهانی را در جلسه عمومیش در ماه مه 2006 از خط خارج سازنند.

3/ برعلیه کنفرانس سران گ 8 در ماه یولی 2006

 ما از فراخوان جنبش های اجتماعی و سازمانهای روسی تبعیت نموده و مردم این کشور و تمامی  جنبش های اجتماعی و سازمانهائی را که اصول صلح ، دمکراسی و عدالت اجتماعی را   قبول دارند ، فرا می خوانیم که از نهاد های ما برای سازماندهی کنفرانس خلق ها بعنوان بدیل کنفرانس سران گ 8 در سانک پترزبورک در ماه یولی 2006 پشتیبانی نموده و در آن شرکت نمایند. برای تماس از آدرس زیر استفاده نمائید:

alternativy@tochka.ru

4/ بر علیه کنفرانس سران صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در سپتامبر 2006

نشست جنبش های اجتماعی جهان در کاراکاس ، فراخوان نشست خلق های جنوب جهان در مالی را فراخوانی از خود دانسته و به همین دلیل در سپتامبر 2006 یعنی روز کنفرانس سران صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، آکسیون هائی را بر علیه این نهاد ها درمقابل نمایندگی های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در این کشورها بر گزار خواهد نمود.