بازگشت به صفحه نخست

 

 قطعنامه جنبش های اجتماعی ششمین فوروم اجتماعی جهانی باماکو/مالی

 در تاریخ 22 ژانویه 2006
گزارش از آتاک آلمان
برگردان ناهید جعفرپور


برای اولین بار فوروم اجتماعی جهان در آفریقا برگزار گردید. شرکت کنندگان بر این باورند که این اولین دست آورد نظمی بزرگ در این قاره خاکی آفریقاست. دست آوردی که قبل از هر چیز تمامی آن فجایعی را که انسان های این قاره را مورد مخاطره و تهدید قرار داده است، مورد بررسی و بحث و تبادل نظر قرار داده است.
کنفرانس جنبش های اجتماعی در آفریقا " پیامد های" سیاست نئواستعماری و لیبرالی در آفریقا و سایر نقاط جهان را محکوم می نماید. پیامد هائی که در اثر جهانی سازی مناسبات تجاری تحت نظر قدرت های بزرگ و نهاد های بین المللی چون بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی و صندوق بین المللی پول پدید آمده است.
این پیامد ها به مفهوم توسعه فقر، بی بهداشتی ، بی آموزشی و انهدام ضروری ترین ملزومات زندگی بنیانی انسانی چون آب ، غذا ، انرژی ، مسکن و ....... می باشد. تمامی ابزار های رسیدن به حقوق اجتماعی و اقتصادی و حق شهروندی از ما گرفته شده است.
ما خود را در این جنبش عظیم فعال نموده و از آن پشتیبانی می نمائیم تا بدینوسیله تمامی ملت های آفریقا بتوانند حقوق حقه خویش را باز ستانده و از آن دفاع نمایند. این نئولیبرال ها هستند که با مشاجرات مسلحانه حقوق ما را پایمال نموده و در سرتا سر جهان به تجارت اسلحه می پردازند.
ما از جهانی شدن صلح دفاع می نمائیم و خواهان ممنوعیت تجارت تسلیحات و حملات راکت های نظامی به ثروت های اجتماعی می باشیم.
ما خواهان پایان دادن به بربریت و نابودی محیط زیست و نابودی ذخایر طبیعی که از جانب قدرت های شمال جهان به ملت های جنوب جهان تحمیل می گردد می باشیم. ما خواهان برچیدن قرار گاه های نظامی امپریالیستی می باشیم.
مرکز مشکلات ملت های آفریقا قروض مزورانه ای است که از سوی رهبریت امپریالیستی، به گردن این خلق ها چون زنجیر بردگی قفل گردیده است و در واقع بردگی مدرن را مرسوم نموده است. این یک واقعیت است که برنامه خنثی سازی قروض که از سوی کشور های گ 8 پیشنهاد شده است، مشکل واقعی ما را حل ننموده بلکه تنها زمان پرداخت را عقب می اندازد. خصوصی سازی خدمات همگانی و اجتماعی برای دولت های مقروض آفریقا پیامد های وحشتناکی بدنبال داشته و دارد.
ما خواهان از بین بردن قروض کشور های جهان سوم بوده و خواهان برگرداندن ثروت های طبیعی و اجتماعی که از سوی طبقات رهبری کننده دزدیده شده اند، به ملت های آفریقا و جهان سوم می باشیم. ما خواهان پایان دادن به رشوه خواری در این کشور ها می باشیم.
از مشکلات دیگر ما مشکل مهاجرت است. رفتار بسیار بد اتحادیه اروپا با مهاجرین ، با همکاری دولت های آفریقائی ابعاد جدیدی به خود گرفته است. فضای تبعیض نژادی و خرد کردن مهاجرین آفریقائی از سوی دولت های اروپائی روز بروز سنگین ترمی گردد. مخصوصا در ایتالیا و فرانسه . تمامی این معضلات به تبه کاری و استثمارمردم مهاجر ختم می گردد.
ما خواهان خود مختاری در حق رفت و آمد آزاد انسانها می باشیم.
زمانی که مسئله مرگ و زندگی جامعه ای بمیان می آید، زنان اولین کسانی هستند که برای بقای آن جامعه جنگیده و قربانی می دهند. همچنین این زنان هستند که باید همواره بر علیه خشونت های جنسیتی ، برتری های پدرسالارانه و نابرابری و بربریت ( ازدواج های اجباری، ختنه وحشیانه زنان .....) بجنگند.
ما مبارزات زنان در آفریقا را به رسمیت شمرده و از این مبارزات پشتیبانی می نمائیم.
در آفریقا نابرابری های عمیق زراعی وجود دارد که توسط سیاست سرمایه گذاری زراعی کشور های ثروتمند در این قاره عمل می نماید . سیاست هائی که باعث فقر و بدبختی و نابودی دهقانان آفریقا گشته است.
ما خواهان برابری واقعی مناسبات تجاری زراعی میان کشور های جنوب و شمال جهان و همچنین حق تعیین سرنوشت ملت های آفریقائی بر مواد اولیه غذائیشان می باشیم.
ما قوانین و مقررات تجارت آزاد که توسط سازمان تجارت جهانی و صندوق بین المللی پول به ما تحمیل می گردد و برای ملت های ما زیان آور و منهدم کننده محیط زیستمان می باشد، را محکوم می نمائیم. ما خواهان ایجاد روابطی دیگر برای ارتباط میان ملت های جهان می باشیم.
کنفرانس جنبش های اجتماعی در باماکو همچنین همه را فرا می خواند که اهداف واقعی و پیامد های تصمیمات قدرت های این کره خاکی را افشا نمایند و این اطلاعات را بصورتی قابل فهم در اختیار خلق ها و جنبش های اجتماعی تمامی جهان قرار دهند.
جنبش های اجتماعی جهان در باماکو همه را فرامی خواند تا از مبارزات جنبش های اجتماعی جهان پشتیبانی نمایند تا بدین وسیله تمامی خلق های جهان از یک آینده واقعی برخوردار شوند و جوانانشان از این امکان برخوردار باشند در سازندگی عدالت جهانی سهیم باشند.