بازگشت به صفحه نخست

 

 

فوروم جهانی در مالی/باماکو

"جهانی دیگر ممکن است"

Jan Tussin

برگردان ناهید جعفرپور

 

 

بر سر در ورودی ساختمان محل کنفرانس ها در مالی  با کلمات درشت بر روی یک پارچه سفید بزرگ نوشته شده است جهانی دیگر ممکن است. بله جهانی دیگر آن چیزی که باعث گردهمائی شرکت کنندگان در ششمین فوروم جهانی در آفریقا گشته است. مالی پایتخت باماکوی آفریقاست. ,

این ششمین فوروم اجتماعی جهان از زمان بنیانگزاری فوروم ها می باشد. برای مالی این شهر فقیر برگزاری چنین کنفرانس عظیمی در واقع  یک اعلام جنگ لوژیستیگی است. اما با این وجود آمینیتا دیکو عضو کمیته ملی سازمانده فوروم روز برگزاری فوروم بسیار راضی و خوشحال است و می گوید:" همه چیز طبق نقشه پیش می رود. ما مشکل بزرگی نداریم و منتظر 25 الا 30 هزار مهمان می باشیم".

فوروم اجتماعی جهان فضائی باز برای همه جنبش های اجتماعی جهان است

کارگران چینی محل کنفرانس را آماده می کنند

جلوی محل برگزاری فوروم " قصر کنگره" با سنگ ریزه و بتون فرش شده و تلاش می شد که این اثر تاریخی فرو ریخته زیبا ، تعمیر و برای پذیرائی مهمانان آماده گردد. کار زیبا سازی این بنا را کارگران چینی بعهده داشتند. آیا این یک قدم برای جهانی شدن در آفریقاست؟

 در این مکان قرار است بحث و گفتگو شود و راه حل ها ارائه شوند و از میان انبوهی از تم های ارائه شده برای بحث بدیل هائی جستجو گردد. در حدود 600 سازمان غیر دولتی از سرتاسر جهان در این کنفرانس عظیم شرکت نموده اند.

آزاره می گوید". طبیعی است که ما تنها در این کنفرانس به نتیجه قطعی نخواهیم رسید اما این یک اعلام جنگ است. ما در اینجا از خود سئوال می کنیم که با ذخایر معدنی و ذخایر ثروتمان چه بکنیم؟ چگونه این ذخایر را تقسیم نمائیم؟ و آیا این امکان پذیر است؟ آنچه که من تحت عنوان اعلام جنگ می فهمم این است که ما در اینجا تصمیماتی بگیریم که بنفع  مردم آفریقا و مردم جهان باشد".

تم های محوری وجود ندارد

بحث های این چهار روز در مالی بسیار هیجان انگیز است و برای زندگی جنبش های اجتماعی آفریقا از اهمیت بسزائی برخوردار است. حتی اگر این واقعه در سایه وقایع دیگر جهان قرار بگیرد اما به نوع خود استثنائی است. هنوز از نتیجه تم های محوری خاص، اطلاعی در دست نیست. هرکسی در کنفرانسی شرکت خواهد نمود که مورد علاقه اش است. هدف بیشتر در برگزاری فوروم در مالی ایجاد رابطه میان جنبش های اجتماعی آفریقا با جنبش های اجتماعی جهان است. اینجا هرکسی می تواند هر آنچه می اندیشد بیان کند . فوروم ها جایگاه تنوع نظری و در نوع خود بیسابقه اند. در اینجا هر کسی باید این احساس را داشته باشد که به این جهان تعلق دارد. به این جهان همبستگی و بدون ظلم و استثمار و رنج.

 

مصاحبه با والدن بلو پروفسور اقتصاد، از چهره های مهم جنبش بدیل جهانی سازی در فلیپین در باره کنفرانس مالی

 Christoph Fleischmannمصاحبه گر:

 

سئوال : برگزاری فوروم جهانی در مالی آفریقا چه مفهومی خواهد داشت و تا چه اندازه مفید خواهد بود؟

جواب: از سال 2001 تا کنون مخالفان جهانی سازی از تمامی کشور های جهان برای بحث و تبادل نظر درفوروم اجتماعی جهان جمع می شوند. در سال گذشته در حدود 150000 نفر انسان در پورتوالگره برزیل دور هم جمع شدند. امسال برگزاری فوروم جهانی به سه منطقه مهم جهان یعنی آسیا،آفریقا و آمریکای جنوبی منتقل شده است.

پروفسور والدن بلو که عضو شورای فوروم جهانی است و همزمان رئیس سازمان غیر دولتی " فوکوس اون د گولوبال ساوت " در بانکوک می باشد ،در پاسخ به این سئوال که آیا تشکیل سه فوروم اجتماعی جهانی امسال، نتیجه پختگی بحث های سال قبل فوروم جهانی است یانه، پاسخ می دهد که او نمی تواند با اطمینان به این سئوال پاسخ دهد.اما او همچنین از برگزاری فوروم جهانی در نقاط مختلف جهان پشتیبانی کرده و می گوید: من میدانم که برگزاری یک چنین کنفرانس عظیمی چقدر مشکل و مشقت بار است. سازمان من سال قبل در سازماندهی فوروم جهانی در هند سهیم بود و ما با مشکلات از نزدیک آشنا شدیم و دیدیم که چه انرژی فوق العاده ای احتیاج است. البته باز هم اعتقاد دارم که میتوان هر دو سال یکبار کنفرانسی سراسری در جهان برگزار نمود".

والدن بلو با سازمان تجارت جهانی می جنگد

 والدن در کتابش بنام " جهانی شدن" که در سال 2002 چاپ گردید، راه حلی را بر این اساس ارائه داده است که جنبش ضد جهانی سازی باید تلاش کند "مذاکرات دوها" در سازمان تجارت جهانی را افشا نماید. البته در سال 2003 زمانی که کنفرانس وزیران اقتصادی جهان در کلجون برگزار گردید، مخالفان جهانی سازی موفقیت هائی بدست آوردند: کشور های در حال توسعه توافقاتی را که برایشان هیچ منفعتی نداشت رد نمودند.

بلو نمی خواهد که در سازمان تجارت جهانی رفرم هائی صورت پذیرد بلکه می خواهد این سازمان در کل قدرتش را از دست دهد و در واقعیت هم در کنفرانس بزرگ سازمان تجارت جهانی که همین اخیرا در هنگ گنگ برگزار گردید این مسئله به واقعیت پیوست. وی می گوید" در این کنفرانس موضوع بر سر ادامه زندگی سازمان تجارت جهانی بعنوان نهادی جهانی جنگ و دعوا بود و در واقع یک سوم اعضا در این کنفرانس سازمان تجارت جهانی را بعنوان موتور" تجارت ـ لیبرالیزه شدن"، زیر سئوال بردند. حالا هندوستان و برزیل و اتحادیه اروپا و ایالات متحده با هم به توافقاتی رسیده اند که بتوانند مشترکا پیمانی را بتصویب برسانند که بتواند سازمان تجارت جهانی را از وضعیت کنونی اش نجات دهد. مفهوم واقعی کنفرانس هنگ کنگ این بود که برزیل و هندوستان هم اکنون در سیاست تجارت جهانی وزنه ای خاص شده اند و به جمع برادر بزرگ ها پیوسته اند".

لولا همه را دلسرد نمود.

بنظر بلو ، پیمانی را که با کمک این دو کشور ( برزیل و هندوستان) در کنفرانس هنگ گنگ به تصویب رسید برای کشور های در حال توسعه به هیچ وجه خوب نیست. این مسئله را حتی روزنامه اکونومی هم تائید نموده است.

والدن بلو از رئیس جمهور برزیل لولا بسیار دلسرد و دلزده است. "لولا در سال 2003 در فوروم جهانی پورتوآلگر شرکت نمود. در فوروم جهانی امسال در کاراکاس پیشنهاد دعوت شخصیتی دولتی مخالف جهانی سازی دیگری داده شده است و آنهم کسی نیست جز چاوز رئیس جمهور ونزوئلا: چاوز کسی است که همواره بر علیه آمریکا بسیار آگاهانه ابراز وجود نموده است".

  

 خودمختاری بیشتر برای کشور های در حال توسعه

"اخیرا هوگو چاوز به دولت آرژانتین کمک نمود تا قروض خود را به صندوق بین المللی پول قبل از موعد پرداخت نماید. رئیس جمهور آرژانتین نستور کیرشنر با خوشحالی بیان نموده است که "بدین طریق ما از دخالت های صندوق بین المللی پول در مسائل آرژانتین خلاص شدیم". سال قبل برزیل هم مابقی قروض خود را به صندوق بین المللی پول پرداحت نمود. بدین صورت کم کم مقروضین به صندوق بین المللی پول در آمریکای لاتین کمتر می شوند".

 

"ما همچنین تمایل به ایجاد رفرم های لازم در صندوق بین المللی پول را در رسانه های اقتصادی محافظه کار جهان می توانیم بخوبی مشاهده و مطالعه نمائیم". بلو بر این باور است که مخالفان جهانی سازی می توانند این سازمان تنفر انگیز را به نفع خودمختاری بیشتر کشورهای در حال توسعه ، ضعیف سازند و برای از بین رفتن آن فشار وارد کنند. بسیاری از این سازمان دلسرد شده اند. حتی برخی از بخش های برگزیده آمریکائی هم به این سازمان نقد دارند.  هم اکنون زمان برای از بین بردن صندوق بین المللی پول کاملا مناسب می باشد.

 

توضیح مترجم: والدن بلو که در سال 1945 در فلیپین متولد شده است از فعالان معروف حقوق بشر در جهان و همچنین از فعالان اصلی بدیل جهانی سازی نئولیبرالی در آسیا است . در سالهای 80 نقد های وی در باره جهانی سازی و اعتراضاتش بر علیه وام های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به رژیم مارکوس در فلیپین  ، از وی چهره ای محبوب در جهان و آسیا ساخته بود.  وی همچنین عضو شورای مرکزی فوروم اجتماعی جهان است. او بخاطر فعالیت هایش بر علیه جهانی سازی نئولیبرالی، در سال 2003  جایزه نوبل جایگزین را دریافت نمود.( این جایزه نوبل بعنوان بدیل جایزه نوبل به منتقدین و مخالفان جهانی سازی در رشته های مختلف از سوی جنبش های بدیل جهانی سازی فوروم جهانی اعطا می گردد). کتاب معروف وی بنام ( جهانی شدن) به زبانهای مختلف جهان ترجمه شده است.