بازگشت به صفحه نخست

 امروز ششمین فوروم اجتماعی جهان در کشور آفریقای غربی " باماکو" آغاز بکار خواهد نمود

آغاز یک همبستگی بین المللی نوین

 Wolfgang Pomrehn

باماکو 19.1.2006

برگردان ناهید جعفرپور

 

در مالی پایتخت باماکو امروز پنجشنبه 19.1.2006 ششمین فوروم اجتماعی جهان آغاز بکار خواهد نمود. این اولین بار است که آفریقا میزبان فوروم خواهد بود. سال قبل این کنفرانس بزرگ در بمبئی هند برگزار گردید. آنچه که امسال جالب توجه است برگزاری فوروم جهانی در چند منطقه دنیا است. آسیا( کراچی/پاکستان) آفریقا ( مالی/باماکو) آمریکای جنوبی( کاراکاس/ونزوئلا). این کنفرانس بزرگ جهانی در مالی تا روز 23 ژانویه ادامه خواهد داشت و در این روز ها در حدود 2000  کنفرانس کوچک و بزرگ از سوی نمایندگان جنبش های اجتماعی کشورهای جهان  برگزار خواهد شد. تم هائی چون:

  قدرت ، سیاست و مبارزه ـ مبارزه برای رهائی اجتماعی ـ استراتژی امپریالیستی و مبارزه ملت ها ـ بدیل هائی برای تمدن حیوانی ـ تفاوت ها، هویت ها ، نگاه ها در جنبش اجتماعی ـ کار ، استثمار و باز تولید ـ رسانه ها ، فرهنگ ، آموزش ـ بدیل ها و دمکراسی و.........................

  امروز در اینجا روشنفکران بسیاری از کشور های جهان سوم  در محل برگزاری فوروم جهانی جمع شده اند و می خواهند 51 سالگرد بازسازی جبهه  ضد امپریالیستی وبین المللی خلق ها در کنفرانس باندونگ را ارج بگذارند.

از جمله تم های دیگری که در مالی مورد بحث و گفتگوی شرکت کنندکان فوروم قرار خواهد گرفت قروض کشور های آفریقائی، نابودی محیط زیست در آفریقا، مهاجرت و عمل کردهای پدر سالارانه و نئولیبرالیستی در آفریقا که باعث می شود زنان در آفریقا قربانیان اصلی باشند، تجارت جهانی و آفریقا تم دیگر این کنفرانس خواهد بود. همچنین یک کمپ جوانان برنامه ریزی گشته است که این کمپ برای یادبود توماس سانکارا بزرگترین انقلابی بورکینا فاسوس خواهد بود. سانکارا بعنوان رئیس جمهور جوان در سال 1980 رفرم های اجتماعی بسیاری انجام داد و در سال 1987 بقتل رسید.