بازگشت به صفحه نخست

 

 

قطعنامه  جنبش هاي اجتماعي در اولين نشست فوروم اجتماعي آلمان در ارفورت(19 تا 22 ژولای 2005)

ما براي جهاني ديگر بديل هائي داريم

گزارشگر ناهيد جعفر پور

نتيجه رفراندم براي قانون اساسي اروپا در فرانسه و هلند و همچنين بحران دولت در آلمان ثابت نمود که: شهروندان اين کشور ها هر روز بيشتر از روز قبل اعتمادشان نسبت به قدرتمندان و سياستمداران اين کشور ها کمتر و کمتر مي گردد. سياست نئوليبرالي سال هاي گذشته در اين کشورها دچار بحراني عميق گشته است . تجربه ثابت نمود که انهدام خدمات اجتماعي به هيچ وجه بيکاري را تقليل نخواهد داد. برعکس، در اثر اجراي استراتژي ليزابون اين بيکاري تشديد و سيري صعودي داشته است: تنش هاي اجتماعي شدت گرفته اند و جامعه به فقير و غني، جوان و پير،انسانهاي با پاسپورت و بي پاسپورت، فعال و غير فعال تقسيم شده است.اتحاديه هاي گارگري و شاغلين شديدا زير فشار و ضربي گسترده قرار گرفته اند و قدرت تعيين دستمزد ، حق دخالت در امور خود و امنيت هاي لازم در مقابل اخراج گارگران و شاغلين از آنها گرفته شده است. مليتاريزه شدن اروپا بدنبال خودانهدام دمکراسي و تشديد فشاررا به همراه دارد. اقدامات کافي براي حفظ محيط زيست انجام نمي پذيرد. فاصله طبقاتي ميان برندگان جهاني سازي نئوليبرالي و بازندگان روز بروز بيشتر مي شود. تمامي اين مسائل باعث گرديده است که شهروندان اروپا  بخصوص آلمان در نگراني عميقي بسر برند و چشم اندازي از آينده اي در خور انساني نداشته باشند

 

ما بعنوان بخشي از جنبش بين المللي منتقد جهاني سازي يکديگر را در شهر ارفورت ملاقات نموديم تا بدينوسيله نه تنها مناسبات سياسي و اجتماعي حاکم را بطوري بنياني به نقد بکشيم بلکه بديل هايمان را براي جامعه اي دمکرات ، با همبستگي بين المللي و عدالت اقتصادي ، اجتماعي و نه پدر سالاري ارائه دهيم.

 

*ما خواهان تغيير کامل سازماندهي  اجتماعي وتغيير سياست اشتغالي مي باشيم. ما احتياج به وضع حداقل دستمزدي داريم که توسط آن زندگي و موجوديت ما حفظ گردد.

 

*ما بعنوان بديل قانون هارتس چهار خواهان درآمدي پايه اي براي همه شهروندان و انسانهائي که درآلمان زندگي مي کنند مي باشيم. 

 

* ما خواهان حداقل حقوق قانوني و مستمري بازنشستگي در خور شان انسان بدون تبعيض و کوتاه شدن ساعات کار با حقوق مساوي مي باشيم. 

 

* ما براي جامعه اي همبسته قدم پيش مي نهيم و مبارزه مي نمائيم. جامعه اي بدون حصار و محدوديت و بدون بيکاري دسته جمعي. جامعه اي بدون فقر و بدون تنش و انشعاب. جامعه اي که در آن هرکسي فرصت دارد خود را آموزش و گسترش دهد و به اشکال متفاوت فعال باشد. جامعه اي که معلولين آن با بقيه از حق مساوي برخوردار باشند و شهروندانش دسترسي به تمامي نعمات و خدمات اجتماعي داشته باشند.

*خصوصي شدن بخش هاي همگاني و خدمات اجتماعي بايد متوقف گردد. ما جامعه اي مي خواهيم که هرکسي بتواند از ثروت هاي اجتماعي لذت برد و احساس امنيت کند. پول به اندازه کافي وجود دارد.

*جامعه اي که از درون و بيرون امنيتي صلح آميز داشته باشد و از خشونت هاي نظامي صرف نظر کند و از لحاظ اقتصادي بطوري برابر و عادلانه و همبسته با ساير کشور ها و مناطق جهان کار مشترک نمايد. 

 

* ما جنگ " بر عليه ترور" را رد مي کنيم. زيرا که توجيهي است براي از بين بردن حقوق دمکراتيک انسانها  و مجازات کردن مسلمانان.

 

* ما خواهان لغو قوانين "ضد ترور" و قوانين مهاجرتي و توقف فوري برگرداندن پناهندگان مي باشيم. ما احتياجي به فرستادن ارتش به کشورهاي مختلف جهان نداشته، بلکه برعکس بايد بر عليه جنگ مبارزه نموده و براي صلح کوشش نمائيم. 

*برنامه ميلياردها يورو هزينه تسليحات جنگي بايد متوقف گردد. سربازان و لشکر هاي آلماني مستقر در کشورهاي خارج از آلمان بايد به آلمان برگردانده شوند. پشتيباني از اشغالگران و رهبريت جنگ طلب ايالات متحده آمريکا در عراق بايد خاتمه يابد. ما خواهان صلحي عادلانه در فلسطين هستيم و به قانون اساسي اتحاديه اروپا يک نه بزرگ مي گوئيم.

* ما خواهان  جامعه اي هستيم که در آينده از تواني  زيست محيطي برخوردار باشد. جامعه اي که بتواند از گازهاي مخرب و تمامي آن چيزهائي که به محيط زيست آسيب وارد مي کند عاري باشد و از ذخاير طبيعي در سطح جهان سوء استفاده ننمايد. ما خواهان يک زراعت زيست محيطي ،  سياست انرژي غير اتمي و سالم مي باشيم و مي خواهيم که تمامي برنامه هاي اتمي فورا متوقف گردد.

 

* ما خواهان جامعه اي عاري از ستم جنسيتي بوده و براي برابري جنسيتي قدم برمي داريم. جامعه اي که انسانها با هم کاملا برابر زندگي کنند و مردان براي زنان تصميم نگيرند. در حال حاضر اين سياست دولت آلمان است. تبعيض جنسيتي در برنامه دولت و قانون کار آلمان نهفته است. واقعيت کنوني سرشار از تبعيض جنسيتي است.

 

*ما خواهان جامعه اي دمکراتيک مي باشيم. جامعه که در آن شهروندان آزادانه در مبارزات انتخاباتي شرکت کنند و بر سرنوشت خودبدون هيچ محصوري تصميم بگيرند. جامعه اي که شهروندانش در تصميمات اقتصادي و شغلي و توليدي ، سياسي و اجتماعي بطوري فعالانه و آزادانه در سطوح  محلي ، اروپائي و جهاني سهيم باشند. جامعه اي که شهروندانش در دخل و خرج دولت حق تصميم گيري داشته باشند.

 

جهاني ديگر ممکن است، اگر ما متحدا تلاش کنيم بازاري شدن و تجاري شدن زندگي انساني را متوقف سازيم و زندگي مشترک جهاني ديگري را سازماندهي نمائيم. از اين رو ما بمانند اين فوروم اجتماعي ارفورت بايد مرتبا با هم تبادل نظر نمائيم.

* ما بايد تماس شبکه اي خود را قوت و شدت و گسترش دهيم. جنبش هاي اجتماعي را در محلات از طريق شکل دادن فوروم هاي محلي تقويت کنيم تا از اين طريق انسانها قادر باشند  دمکراسي مستقيم را پياده نمايند. از اين رو ما بايد شبکه هاي اتصال مناطق ايجاد کنيم تا بتوانيم با هم بحث و گفتگو و تصميم گيري کنيم و متحدا آکسيون هاي منطقه اي و سراسري برگزار نمائيم.

 جهاني شدن از پائين. رابطه برقرار نمودن و همکاري کردن بدون در نظر گرفتن فرهنگ، مذهب  ، جنسيت و رنگ پوست. مبارزه متحد و مشترک در سرتاسر جهان براي حقوق اجتماعي جهاني براي همه،  وظيفه ماست. 

 

* ما خواهان از بين بردن غروض کشورها بوده و براي توقف برنامه تطابق ساختاري نئوليبرالي مبارزه مي کنيم.

 

موفقيت ما در مانع  شدن سازماندهي مجدد نئوليبرالي بستگي به اعتراضات و مبارزات جنبش هاي اجتماعي قبل و بعد از انتخابات خواهد داشت. بيتفاوت از اينکه چه کسي بر مسند قدرت خواهد نشست و تا چه حد خدمات اجتماعي را نابود خواهد کرد تنها بايد بداند که ما بر عليه اش بطور جدي مبارزه خواهيم نمود .  

 

بعنوان آکسيون هاي اعتراضي براي ماه هاي آينده پيشنهاد مي کنيم:       

 

*يک آکسيون سراسري در 5 سپتامبر که در اين روز جنبش هاي اجتماعي براي انتخابات بلندگوها را در دست بگيرند.

 

* يک آکسيون و کنفرانس استراتژي جنبش هاي اجتماعي در 19 و 20 نوامبر 2005   

*تجهيز براي يک آکسيون سراسري در بروکسل براي يک اروپاي اجتماعي ، بر ضد قانون اساسي اروپا،مليتاريزه شدن اروپا و تغيير ساختار کار، در تاريخ 15 دسامبر  2005   

*آکسيون هاي سراسري در آلمان از سوي منتقدين جهاني سازي نئوليبرالي در ايام جام جهاني فوتبال در تابستان 2006 : بر عليه نژاد پرستي بر عليه توليدات کنسرن استثمار گر نايک و بر عليه تفتيش عقايد.

 

*آکسيوني در يولي 2007 بر عليه کنفرانس سران اروپا و بر عليه سياست کشورهاي 8

همچنين ما همه را در پائيز 2007 به دومين فوروم اجتماعي در آلمان دعوت مي نمائيم.

 

افزون بر اين ما از برنامه و کنفرانس هاي زير پشتيباني مي نمائيم: 

 

*آکسيون بر عليه ژن تکنيک دستکاري شده در بخش کشاورزي " رقص در مزارع ذرت" در تاريخ 30 و 31 يولي 2005

 

* آکسيون جنبش صلح هيروشيما و روز ضد جنگ

* آکسيون آخر هفته بر عليه مقر هاي پناهندگي و بر عليه عدم آزادي رفت و آمد در تاريخ 24 و 25 سپتامبر2005

* آکسيون جنبش صلح بر عليه تمديد قرار داد افغانستان و فرستادن سرباز مجدد به افغانستان در تاريخ اکتبر2005

* کنگره " درآمد پايه اي . فعاليت آزادانه" در وين در تاريخ 7 و 9 اکتبر

* آکسيون سراسري بادن وتم برگ بر عليه فقر و بي سرپناهي در تاريخ 12 اکتبر

* تظاهرات بر عليه نيروگاه اتمي و براي انرژي جديد در تاريخ 5 نوامبر در لونه بورگ و همچنين آکسيون ديگري در همان زمان بر عليه حمل و نقل خاکستر اتمي

* آکسيوني در رم در تاريخ 12 و 13 نوامبر براي اروپائي ديگر

* آکسيوني در تاريخ 10 دسامبر بر عليه کنفرانس وزيران سازمان تجارت جهاني در هنگ کنگ " برنامه کنسرن تجارت جهاني را متوقف سازيد".

*آکسيون بين المللي براي توقف ايزوله کردن زندانيان در تاريخ 17 و 20 دسامبر در پاريس

*اعتراض بر عليه بالا بردن شهريه دانشگاه ها در پائيز 2005 و بهار 2006

*آکسيون بر عليه کنفرانس ناتو در تاريخ 3 و 4 فوريه 2006 در مونيخ

*آکسيون سراسري در تاريخ 4 مارس 2006 براي اروپائي قابل زندگي و اروپائي از پائين

* شرکت در فوروم اجتماعي اروپا در يونان در تاريخ آپريل 2006

*شرکت در مارش صلح از سوي جنبش صلح در بهار 2006

* شرکت در مارش اروپا براي اروپائي دمکراتيک، اجتماعي و براي صلح در اروپا همزمان با کنفرانس سران اتحاديه اروپا بطرف وين در تاريخ يوني 2006