بازگشت به صفحه نخست

 

 

قطعنامه  جنبش های اجتماعی در اولین نشست فوروم اجتماعی آلمان در ارفورت                                                                                                    

 

ما برای جهانی دیگر بدیل هائی داریم                                 گزارشگر ناهید جعفر پور

 

نتیجه رفراندم برای قانون اساسی اروپا در فرانسه و هلند و همچنین بحران دولت در آلمان ثابت نمود که : شهروندان این کشور ها هر روز بیشتر از روز قبل اعتمادشان نسبت به قدرتمندان و سیاستمداران این کشور ها کمتر و کمتر می گردد. سیاست نئولیبرالی سال های گذشته در این کشورها دچار بحرانی عمیق گشته است . تجربه ثابت نمود که انهدام خدمات اجتماعی به هیچ وجه بیکاری را تقلیل نخواهد داد. برعکس، در اثر اجرای استراتژی لیزابون این بیکاری تشدید و سیری صعودی داشته است: تنش های اجتماعی شدت گرفته اند و جامعه به فقیر و غنی، جوان و پیر،انسانهای با پاسپورت و بی پاسپورت، فعال و غیر فعال تقسیم شده است.اتحادیه های گارگری و شاغلین شدیدا زیر فشار و ضربی گسترده قرار گرفته اند و قدرت تعیین دستمزد ، حق دخالت در امور خود و امنیت های لازم در مقابل اخراج گارگران و شاغلین از آنها گرفته شده است. ملیتاریزه شدن اروپا بدنبال خودانهدام دمکراسی و تشدید فشاررا به همراه دارد. اقدامات کافی برای حفظ محیط زیست انجام نمی پذیرد. فاصله طبقاتی میان برندگان جهانی سازی نئولیبرالی و بازندگان روز بروز بیشتر می شود. تمامی این مسائل باعث گردیده است که شهروندان اروپا  بخصوص آلمان در نگرانی عمیقی بسر برند و چشم اندازی از آینده ای در خور انسانی نداشته باشند.                                                  

 

ما بعنوان بخشی از جنبش بین المللی منتقد جهانی سازی یکدیگر را در شهر ارفورت ملاقات نمودیم تا بدینوسیله نه تنها مناسبات سیاسی و اجتماعی حاکم را بطوری بنیانی به نقد بکشیم بلکه بدیل هایمان را برای جامعه ای دمکرات ، با همبستگی بین المللی و عدالت اقتصادی ، اجتماعی و نه پدر سالاری ارائه دهیم.                                        

 

*ما خواهان تغییر کامل سازماندهی  اجتماعی وتغییر سیاست اشتغالی می باشیم. ما احتیاج به وضع حداقل دستمزدی داریم که توسط آن زندگی و موجودیت ما حفظ گردد.   

 

*ما بعنوان بدیل قانون هارتس چهار خواهان درآمدی پایه ای برای همه شهروندان و انسانهائی که درآلمان زندگی می کنند می باشیم.                                                    

 

* ما خواهان حداقل حقوق قانونی و مستمری بازنشستگی در خور شان انسان بدون تبعیض و کوتاه شدن ساعات کار با حقوق مساوی می باشیم.                                  

 

* ما برای جامعه ای همبسته قدم پیش می نهیم و مبارزه می نمائیم. جامعه ای بدون حصار و محدودیت و بدون بیکاری دسته جمعی. جامعه ای بدون فقر و بدون تنش و انشعاب. جامعه ای که در آن هرکسی فرصت دارد خود را آموزش و گسترش دهد و به اشکال متفاوت فعال باشد. جامعه ای که معلولین آن با بقیه از حق مساوی برخوردار باشند و شهروندانش دسترسی به تمامی نعمات و خدمات اجتماعی داشته باشند.               

*خصوصی شدن بخش های همگانی و خدمات اجتماعی باید متوقف گردد. ما جامعه ای می خواهیم که هرکسی بتواند از ثروت های اجتماعی لذت برد و احساس امنیت کند. پول به اندازه کافی وجود دارد.                                                                                

 

*جامعه ای که از درون و بیرون امنیتی صلح آمیز داشته باشد و از خشونت های نظامی صرف نظر کند و از لحاظ اقتصادی بطوری برابر و عادلانه و همبسته با سایر کشور ها و مناطق جهان کار مشترک نماید.                                                                      

 

* ما جنگ " بر علیه ترور" را رد می کنیم. زیرا که توجیهی است برای از بین بردن حقوق دمکراتیک انسانها  و مجازات کردن مسلمانان.                                           

 

* ما خواهان لغو قوانین "ضد ترور" و قوانین مهاجرتی و توقف فوری برگرداندن پناهندگان می باشیم. ما احتیاجی به فرستادن ارتش به کشورهای مختلف جهان نداشته، بلکه برعکس باید بر علیه جنگ مبارزه نموده و برای صلح کوشش نمائیم.                   

*برنامه میلیاردها یورو هزینه تسلیحات جنگی باید متوقف گردد. سربازان و لشکر های آلمانی مستقر در کشورهای خارج از آلمان باید به آلمان برگردانده شوند. پشتیبانی از اشغالگران و رهبریت جنگ طلب ایالات متحده آمریکا در عراق باید خاتمه یابد. ما خواهان صلحی عادلانه در فلسطین هستیم و به قانون اساسی اتحادیه اروپا یک نه بزرگ می گوئیم.                                                                                                   

 

* ما خواهان  جامعه ای هستیم که در آینده از توانی  زیست محیطی برخوردار باشد. جامعه ای که بتواند از گازهای مخرب و تمامی آن چیزهائی که به محیط زیست آسیب وارد می کند عاری باشد و از ذخایر طبیعی در سطح جهان سوء استفاده ننماید. ما خواهان یک زراعت زیست محیطی ،  سیاست انرژی غیر اتمی و سالم می باشیم و می خواهیم که تمامی برنامه های اتمی فورا متوقف گردد.                                           

 

* ما خواهان جامعه ای عاری از ستم جنسیتی بوده و برای برابری جنسیتی قدم برمی داریم. جامعه ای که انسانها با هم کاملا برابر زندگی کنند و مردان برای زنان تصمیم نگیرند. در حال حاضر این سیاست دولت آلمان است. تبعیض جنسیتی در برنامه دولت و قانون کار آلمان نهفته است. واقعیت کنونی سرشار از تبعیض جنسیتی است.               

 

*ما خواهان جامعه ای دمکراتیک می باشیم. جامعه که در آن شهروندان آزادانه در مبارزات انتخاباتی شرکت کنند و بر سرنوشت خودبدون هیچ محصوری تصمیم بگیرند. جامعه ای که شهروندانش در تصمیمات اقتصادی و شغلی و تولیدی ، سیاسی و اجتماعی بطوری فعالانه و آزادانه در سطوح  محلی ، اروپائی و جهانی سهیم باشند. جامعه ای که شهروندانش در دخل و خرج دولت حق تصمیم گیری داشته باشند.                            

 

جهانی دیگر ممکن است، اگر ما متحدا تلاش کنیم بازاری شدن و تجاری شدن زندگی انسانی را متوقف سازیم و زندگی مشترک جهانی دیگری را سازماندهی نمائیم. از این رو ما بمانند این فوروم اجتماعی ارفورت باید مرتبا با هم تبادل نظر نمائیم.                      

* ما باید تماس شبکه ای خود را قوت و شدت و گسترش دهیم. جنبش های اجتماعی را در محلات از طریق شکل دادن فوروم های محلی تقویت کنیم تا از این طریق انسانها قادر باشند  دمکراسی مستقیم را پیاده نمایند. از این رو ما باید شبکه های اتصال مناطق ایجاد کنیم تا بتوانیم با هم بحث و گفتگو و تصمیم گیری کنیم و متحدا آکسیون های منطقه ای و سراسری برگزار نمائیم.                                                

 جهانی شدن از پائین. رابطه برقرار نمودن و همکاری کردن بدون در نظر گرفتن فرهنگ، مذهب  ، جنسیت و رنگ پوست. مبارزه متحد و مشترک در سرتاسر جهان برای حقوق اجتماعی جهانی برای همه،  وظیفه ماست.                                           

 

* ما خواهان از بین بردن غروض کشورها بوده و برای توقف برنامه تطابق ساختاری نئولیبرالی مبارزه می کنیم.                                                                              

 

موفقیت ما در مانع  شدن سازماندهی مجدد نئولیبرالی بستگی به اعتراضات و مبارزات جنبش های اجتماعی قبل و بعد از انتخابات خواهد داشت. بیتفاوت از اینکه چه کسی بر مسند قدرت خواهد نشست و تا چه حد خدمات اجتماعی را نابود خواهد کرد تنها باید بداند که ما بر علیه اش بطور جدی مبارزه خواهیم نمود .                                              

 

بعنوان آکسیون های اعتراضی برای ماه های آینده پیشنهاد می کنیم:                         

 

*یک آکسیون سراسری در 5 سپتامبر که در این روز جنبش های اجتماعی برای انتخابات بلندگوها را در دست بگیرند.                                                                 

 

* یک آکسیون و کنفرانس استراتژی جنبش های اجتماعی در 19 و 20 نوامبر 2005   

*تجهیز برای یک آکسیون سراسری در بروکسل برای یک اروپای اجتماعی ، بر ضد قانون اساسی اروپا ، ملیتاریزه شدن اروپا و تغییر ساختار کار، در تاریخ 15 دسامبر                      2005                                                                                       *آکسیون های سراسری در آلمان از سوی منتقدین جهانی سازی نئولیبرالی در ایام جام جهانی فوتبال در تابستان 2006 : بر علیه نژاد پرستی بر علیه تولیدات کنسرن استثمار گر نایک و بر علیه تفتیش عقاید.                                                                   

 

*آکسیونی در یولی 2007 بر علیه کنفرانس سران اروپا و بر علیه سیاست کشورهای 8

همچنین ما همه را در پائیز 2007 به دومین فوروم اجتماعی در آلمان دعوت می نمائیم.

 

افزون بر این ما از برنامه و کنفرانس های زیر پشتیبانی می نمائیم:                         

 

*آکسیون بر علیه ژن تکنیک دستکاری شده در بخش کشاورزی " رقص در مزارع ذرت" در تاریخ 30 و 31 یولی 2005

 

* آکسیون جنبش صلح هیروشیما و روز ضد جنگ

* آکسیون آخر هفته بر علیه مقر های پناهندگی و بر علیه عدم آزادی رفت و آمد در تاریخ 24 و 25 سپتامبر2005

* آکسیون جنبش صلح بر علیه تمدید قرار داد افغانستان و فرستادن سرباز مجدد به افغانستان در تاریخ اکتبر2005

* کنگره " درآمد پایه ای . فعالیت آزادانه" در وین در تاریخ 7 و 9 اکتبر

* آکسیون سراسری بادن وتم برگ بر علیه فقر و بی سرپناهی در تاریخ 12 اکتبر

* تظاهرات بر علیه نیروگاه اتمی و برای انرژی جدید در تاریخ 5 نوامبر در لونه بورگ و همچنین آکسیون دیگری در همان زمان بر علیه حمل و نقل خاکستر اتمی

* آکسیونی در رم در تاریخ 12 و 13 نوامبر برای اروپائی دیگر

* آکسیونی در تاریخ 10 دسامبر بر علیه کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی در هنگ کنگ " برنامه کنسرن تجارت جهانی را متوقف سازید".

*آکسیون بین المللی برای توقف ایزوله کردن زندانیان در تاریخ 17 و 20 دسامبر در پاریس

*اعتراض بر علیه بالا بردن شهریه دانشگاه ها در پائیز 2005 و بهار 2006

*آکسیون بر علیه کنفرانس ناتو در تاریخ 3 و 4 فوریه 2006 در مونیخ

*آکسیون سراسری در تاریخ 4 مارس 2006 برای اروپائی قابل زندگی و اروپائی از پائین

* شرکت در فوروم اجتماعی اروپا در یونان در تاریخ آپریل 2006

*شرکت در مارش صلح از سوی جنبش صلح در بهار 2006

* شرکت در مارش اروپا برای اروپائی دمکراتیک، اجتماعی و برای صلح در اروپا همزمان با کنفرانس سران اتحادیه اروپا بطرف وین در تاریخ یونی 2006