بازگشت به صفحه نخست

 

 

چالشها و رویدادهای جنبش کارگران و مزدبگیران در فروردین ماه

زینت میرهاشمی

 

در پایان سال گذشته ، شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران را تعیین کرد. شورای عالی کار متشکل از نمایندگان کارفرما، دولت و شوراهای اسلامی کار است. حداقل دستمزد به مبلغ 122 هزار و 500 ریال مورد اعتراض کارگران و مزدبگیران قرار گرفته است. این افزایش دستمزد که هیچ تناسبی با افزایش نرخ تورم و هزینه های زندگی ندارد، وضعیت معاشی کارگران و مزدبگیران را هر چه بیشتر دشوار خواهد کرد.

تصمیم شورای عالی کار خشم کارگران و مزدبگیران را برانگیخته و مورد اعتراض آنها و همه فعالان این جنبش قرار گرفته است. در فقدان نماینده واقعی کارگران در شورای عالی کار، تصمیمات این شورا مثل گذشته به نفع کارفرمایان و دولت صورت گرفته است.

اول ماه مه روز کارگر، روز اعتراض کارگران به این تصمیم ناعادلانه خواهد بود. تشکلهای زرد خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار در ظاهر وانمود می کنند که در این ماجرا طرف کارگران را می گیرند اما این وابستگان به قدرت و حافظان نظام جمهوری اسلامی نقش کنترل کننده اعتراضهای کارگری و نیز مانعی برای شکل گیری تشکلهای مستقل کارگری هستند.

در فروردین ماه اعتراضهای کارگری جریان داشت. این اعتراضها بر سر بیکاری، اخراج و عدم پرداخت حقوق صورت گرفته است. در ماهی که گذشت شاهد اخراجهای بیشماری از کارگران بودیم. این کارگران بعد از پایان تعطیلات نوروزی وقتی به کار خود بازگشتند با اخراج خود روبرو شده اند.

در زیر به برجسته ترین اعتراضهای کارگران و مزدبگیران در ماهی که گذشت اشاره می کنیم.

کارگران شرکت «سامیکو صنعت» واقع در شهر همدان، روز سه شنبه 16 فروردین اقدام به راهپیمایی اعتراضی نمودند. این کارگران به عدم پرداخت حقوقشان به مدت دو سال اعتراض داشتند.

 

کارگران نیروگاه اتمی بوشهر در اعتراض به اخراج همکاران خود روز سه شنبه 20 فروردین دست به تجمع اعتراضی زدند. این حرکت نشانی از همبستگی کارگری که پایه هایی برای وحدت و تشکل یابی است، می تواند باشد. زیرا با توجه به بحرانی و بیمار بودن اقتصاد ایران و سیاستهای رژیم، بیکاری، اخراج و ناامنی کار در انتظار همه کارگران و مزدبگیران قرار دارد به همین دلیل برای مقابله با این امر همبستگی کارگران شاغل با همکاران اخراجی خود،  مهم و تعیین کننده است.

 

4 هزار کارگر کشت و صنعت مغان واقع در خوزستان، روز شنبه 27 فروردین دست به اعتراض زدند. این کارگران در مقابل واگذاری مالکیت این کارخانه به بخش خصوصی اعتراض کرده و خواهان واگذاری سهام آن به کارگران شدند. این اعتصاب بزرگ به مدت یک هفته ادامه داشت.

 

 کارگران شرکت «فرش البرز» واقع در بابلسر، روز چهارشنبه 17 فروردین دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران به انحلال شرکت و بیکار شدنشان اعتراض داشتند.

 

 کارگران «فیروز الکتریک» نیشابور که بیشتر آن را زنان تشکیل می دهند ماهیانه 50 هزار تومان حقوق می گیرند. ایلنا 21 فروردین که در این مورد گزارش داده است می نویسد: «در مشاغلی همچون دستگاههای تزریق و پرس ضربه ای که قبلا مردان آن را انجام می دادند، از زنان استفاده می کنند.»