چالشها و رویدادهای جنبش کارگران و مزدبگیران در اسفند ماه

زینت میرهاشمی

سال نو و آغاز بهار زیبایش را به کارگران، مزدبگیران، زحمتکشان و نیز مدافعان جنبش کارگری تبریک گفته و به امید روزی که این جنبش هر چه سازمانیافته تر، توانمندتر، بساط سرمایه را فروپاشد و دنیای نویی را بنا سازد.

 

در ماهی که گذشت شاهد حرکتهای اعتراضی گسترده کارگران، مزدبگیران  و نیز معلمان بودیم. این اعتراضها بر محور بیکاری، اخراج، قطع حق بیمه، ناامنی شغل و عدم پرداخت حقوق قرار داشت. در چندین مورد کارگران اعتراضی مورد خشونت، اخراج قرار گرفته و یا تهدید به اخراج شده اند. این گونه جنبشهای اعتراضی در حالی صورت می گیرد که حق اعتصاب و برخورداری از تشکل مستقل برای سازماندهی این جنبش وجود ندارد. خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار که نهادهایی دولتی و به رسمیت شناخته شده از طرف حکومت هستند، به عنوان  رابط میان حکومت که خود کارفرمایی بزرگ است و کارگران وظبفه، کم رنگ کردن حرکتهای اعتراضی و در بسیاری موارد لطیف کردن آن را به عهده دارد و مانند همه نهادهای دیگر وابسته به قدرت حاکم، حفظ رژیم از جمله هدفهای آن است.

تعیین حداقل دستمزد در جلسه پایان سال شورای عالی کار  افرایش ناچیزی پیدا کرد و به 122 هزار و 592 تومان در ماه رسید. این حقوق بر اساس آمارهای ارائه شده حتا آمارهای دولتی برای خانواده های کارگری که به طور متوسط شامل 5 نفر می شوند در خط فقر دارد. این حقوق نسبت به هزینه زندگی، قیمتها و تورم شدید، فاصله بین کارگران و مزدبگیران با استانداردهای زندگی را زیادتر خواهد کرد. و تنها برای جلوگیری از مرگی سریع در اثر فقر و گرسنگی محسوب می شود. در زیر به مهمترین رویدادهای این جنبش در ماهی که گذشت به طور اختصار اشاره می شود. 

 

عدم دریافت حقوق

کارگران کارخانه «قطعات فولادی کرج» مدت 4 ماه است که حقوقشان را دریافت نکرده اند. بر اساس گزارش ایلنا 3 اسفند، این کارخانه با نظارت و مدیریت پیمانکاران اداره می شود و کارگران آن حتا روزهای جمعه هم به کار واداشته می شوند. 

کارگران کارخانه نوشین صنعت طوس واقع در نیشابور مدت 4 ماه است که حقوقشان را دریافت نکرده اند.

 

بیکاری اجباری و عدم امنیت شغلی 

با تعطیل شدن واحد تولیدی «کفش گام» کارگران کارخانه مجبور به بازخرید اجباری شدند.

کارگران این واحد تولیدی در پی بارها اعتراض در برابر تعطیلی کارخانه، سرانجام مجبور به بازخرید کردن خودشان شدند. مسئول شورای اسلامی کار این کارخانه در گفتگویی  با ایلنا 4 اسفند گفت «وضعیت مالی کارگران در روزهای اخیر به قدری خراب بود که حتی برخی پول رفت و آمد به کارخانه را نیز نداشتند.» در این واحد تولیدی 150 کارگر دائمی و 23 کارگر  قراردادی مشغول به کار بودند.

 

 6 نفر از کارکنان زن بیمارستان ایران به دلیل ابراز مسائل و مشکلات کارکنان این بیمارستان از کار برکنار شدند.

به گزارش ایلنا 17 اسفند، «مدیریت بیمارستان ایران، ابتدا 25 نفر از کارکنان را به دلیل ظن به اطلاع رسانی تهدید به اخراج کرده بود. اما پس از تحقیق و مصاحبه با آنان، در نهایت 6 تن از کارکنان (زن) را که در این رابطه مقصر می شناخت، از کار بیکار کرد.»

 

 90 در صد کارگران شاغل در واحدهای تولیدی در شهر مهاباد، با قراردادهای موقت مشغول به کار هستند. به گزارش ایلنا 19 اسفند، «صدها کارگر خباز مهاباد تحت حمایت هیچ قانونی نبوده و کارفرمایان هم بدون تمکین به قانون کار، حاضر به مذاکره با نمایندگان کارگری و انعقاد قراردادهای دسته جمعی برای پرداخت حق و حقوق کارگران نمی باشند.»

 

به دنبال توقف تولید در کارخانه یخچال سازی «البرز» واقع در نیشابور، کارگران این شرکت مدت دو ماه است حقوقشان را دریافت نکرده و در بلاتکلیفی به سر می برند.

 

در پی توقف در واحد تولیدی شرکت «ایران شعله» واقع در نیشابور، کارگران این شرکت مدتهاست حقوقشان را دریافت نکرده اند.

 

 حدود 400 کارگر شرکت «چینی حمید» واقع در شهر قم، که نیمی از آنها قراردادی هستند به مدت 2 ماه است دستمزدشان را دریافت نکرده اند.

 

 کارگران دو شرکت «ایران ترمه» و «تهران پیتو» در شهر قم، مدتهاست که دستمزدشن را دریافت نکرده اند. ایلنا 21 اسفند تعداد کارگران شاغل این واحد تولیدی را 2 هزار نفر اعلام کرده و در این رابطه گزارش می کند که: «كارگران اين دو واحد در شرايط فعلي با مشكلات جدي معيشتي رو به رو بوده و متاسفانه دسترسي به هيچ منبع مالي ندارند و فشارهاي مالي و به دنبال آن فشارهاي رواني و حيثيتي فراواني را تحمل مي كنند.»

 

کارگران «بافت بلوچ ایرانشهر» به دلیل دو روز تحصن و اعتراض، جریمه شده و حقو دو روزشان پرداخت نشد.

به گزارش ایلنا 23 اسفند،  «كارگران ، به علت عدم دريافت حقوق چندين ماه خود و با توجه به وعده‌‏هاي مسئولان كارخانه ، به مدت 2 روز در محل كار خود تحصن كردند كه به همين دليل ، با كسر دو روز حقوق جريمه شدند.»

 

کارگران شرکت «شمس عمران» واقع در بوشهر به دلیل اعتراض به وضعیت حقوق خود، از کار اخراج شدند. به گزارش ایلنا 24 اسفند، «شرکت شمس عمران، پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر، در واکنش به اعتراض اخیر 200 تن از کارگران این شرکت به وضعیت حقوق خود، 45 کارگرش را اخراج کرد.»

 

تعدادی از کارگران شرکت «رنگ سازی رنگین» در پی اجرای ماده 9 قانون نوسازی و بازسازی صنایع، از کار بیکار شدند. این کارخانه در ازای بیکاری کارگران با سابقه از کارگران قراردادی استفاده می کند.

  

کارخانه «ایران پاپیروس» واقع در ساوه،  با اخراج 157 نفر از کارگران، کارخانه را تعطیل نمود. به گزارش ایلنا 26 اسفند، کارفرمای این واحد تولیدی، صاحب 5 کارخانه دیگر است.

 

اعتراض، تحصن، اعتصاب

کارگران شرکت «تخته سه لایی رجایی» روز چهارشنبه 5 اسفند برای دومین روز در مقابل استانداری مازندران تجمع نمودند. این کارگران به بیکار شدن خود، قطع بیمه بی کاری، بازنشسته شدن پیش از موعد اعتراض داشتند. این شرکت در سال 57 تاسیس و فعالیت آن ساخت دربهای سه لایی بود.

 

کارگران «صابون سازی یاس خرمشهر« دست به اعتصاب زدند.

کارگران این واحد تولیدی به مدت 3 سال است که به شرایط مزدی خود به طور مداوم اعتراض می کنند. ابوطالبی دبیر «خانه دولتی کارگر»  نقش ضد کارگری «خانه کارگر و شورهای اسلامی کار» را در رابطه با اعتراض و پیگیری این کارگران  برملا می کند. وی در گفتگویی با ایلنا 7 اسفند می گوید: «مهمترین مسأله خانه کارگر و شوراهای اسلامی استان، آرام نگهداشتن کارگران این واحد تولیدی و حل مسأله به صورت توافقی است.» فرایند برخوردهای این نهاد دولتی نشان داده است که توافق در نهایت به سود مدیریت و مالکان کارخانه و به ضرر کارگران مد نظر آنهاست.

 

کارگران «صنایع پوشش» در اعتراض به عدم دریافت حقوقشان روز جمعه 7 اسفند،  جاده رشت به انزلی را بستند.

بر اساس گزارش ایلنا 7 اسفند، تعداد کارگران اعتراض کننده بیش از 500 نفر بوده و آنها به عدم دریافت 4 ماه حقوقشان اعتراض داشتند. صنایع نساجی پوشش از بزرگترین کارخانه های نساجی است که 4 کارخانه زیر پوشش آن فعالیت تولیدی دارند.  

 

اداره اماکن به اجلاس انجمن صنفی مربیان آموزشگاههای رانندگی در شهر خرم آباد یورش برده و مانع برگزاری انتخابات در این انجمن گردید. بر اساس گزارش ایلنا 7 اسفند، اداره اماکن با یورش به گردهمایی این انجمن، موسسان این انجمن را بازداشت نمود.

انجمن مربیان آموزشگاههای رانندگی در نامه ای اعتراضی در رابطه با دستگیر شدگان می نویسد که از آنها «تعهد می گیرند که حق چنین کاری را ندارید.... کلیه مربیان را هم تهدید به اخراج از کار خود می نمایند.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که این تهدیدها همچنان ادامه دارد. 

 

کارگران «نقش باف» روز شنبه 8 اسفند در شهر ساوه با گردهمایی در خانه کارگر دست به اعتراض زدند. کارگران این واحد تولیدی به اخراجهای پی در پی کارگران، اعلام ورشکستگی کارخانه اعتراض نمودند.   به دنبال بحران در صنایع نساجی ایران، این شرکت به مدت دو سال است که دچار بحران شده است. بر اساس گزارش ایلنا 8 اسفند، این واحد تولیدی طی دو هفته گذشته، 40 نفر  از کارگران خود را اخراج کرده است. 

 

1000 نفر از بازنشستگان شرکت نفت آبادان روز شنبه 8 اسفند در محل باشگاه «پیروز آبادان» دست به گردهمایی اعتراضی زدند.

بر اساس گزارش ایلنا 8 اسفند، اعتراض کنندگان «خواهان پرداخت

مطالبات گذشته خود که در هنگام بازنشستگی از سوی مسئولان نفت به آنان وعده داده شده بود و تا کنون به آنان پرداخت نشده است و همچنین روشن شدن وضعیت منازل خود شدند.»

 

 کارگران شرکت «نساجی پارس ایران» در اعتراض به عدم دریافت حقوقشان روز شنبه 8 اسفند در مقابل استانداری گیلان تجمع نموند.

بر اساس گزارش ایلنا 8 اسفند، تعداد کارگران اعتراض کننده که به بیش از 180 نفر می رسیدند اعلام کردند که مدت 10 ماه است حقوقشان را دریافت نکرده اند.

 

کارگران شرکت تولیدی «فیلور» به علت عدم پرداخت پاداش بهره وری، در مقابل این کارخانه روز شنبه 8 اسفند تجمع نموند.

به گزارش ایلنا 8 اسفند، «کارگران این شرکت بر اساس توافقاتی که از سالیان گذشته وجود داشته پاداش بهره وری به آنان تعلق می گرفت، اما این مهم در ماه گذشته به دلیل مشکلات مالی شرکت پرداخت نشد.»

 

کارکنان شرکت فرآورده های گوشتی ایلام در اعتراض به عدم پرداخت بیش از 6 ماه حقوقشان دست به تحصن و اعتصاب زدند.

به گزارش ایلنا یکشنبه 9 اسفند، یک هفته از  اعتصاب و تحصن این کارگران می گذرد و تا کنون مدیریت این کارخانه اقدامی ننموده است.

 

 کارگران سازمان چای روز سه شنبه 11 اسفند، در محل این سازمان واقع در خیابان میرداماد در اعتراض  به اخراج خود دست به تجمع زدند. به دنبال انحلال سازمان چای، 200 کارگر این کارخانه از کار اخراج و به لشکر بیکاران پیوستند.

 

 کارگران شرکت «مرجان کار» در شرق گرگان، روز چهارشنبه 12 اسفند در مقابل استانداری گلستان تجمع اعتراضی نمودند.

به گزارش ایلنا 12 اسفند، کارگران به عدم تحقق خواسته هایشان در خصوص طرح طبقه بندی مشاغل و عدم پرداخت مزایای قانونی اعتراض داشتند. این شرکت تا کنون تعدادی از کارگران را اخراج نموده است.

 

به دنبال بحران در واحد تولیدی «کشت و صنعت مغان»، 7 هزار کارگر این واحد تولیدی در آستانه بیکار شدن قرار دارند.  به اساس خبر ایلنا 12 اسفند، «عدم پرداخت حقوق کارگران به مدت 5 ماه و در شرف تعدیل قرار گرفتن آنها از سوی مدیریت، این کارگران را دچار مشکلات معیشتی شدید و ناامنی شغلی کرده است.»  این مجمتمع از بزرگترین واحدهای دام پروری صنعتی در شمال غرب کشور است.

 

کارگران معدن سنگرود روز یکشنبه 16 اسفند به سمت فرمانداری رودبار راهپیمایی اعتراضی کردند.

این کارگران به دلیل عدم تحق خواسته هایشان در پی اعتراضهای طولانی اقدام به راهپیمایی نموده و اعلام کره اند که در صورت جواب نگرفتن به سمت تهران راهپیمایی خواهند کرد. کارگران معدن زغال سنگ البرز تا این تاریخ مدت 2 ماه است در اعتصاب به سر می برند.

 

 کارگران شرکت «بهمن پلاستیک» در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان روز 16 اسفند در مقابل وزرت کار و امور اجتماعی تجمع نمودند. این شرکت در محور قدیم کرج واقع شده و کارگران آن مدت 4 ماه است حقوق و نیز عیدی و پاداش دریافت نکرده اند.  

 

 تعدادی از معلمان منطقه 3 آموزش و پرورش شهر کرج در اعتراض به تحقق نیافتن خواسته هایشان روز شنبه 15 اسفند از حضور در کلاسهای درس خودداری نمودند.

 

کارگران کارخانه شیشه سازی «میرال» روز شنبه 15 اسفند در اعتراض به عدم دریافت ماهها حقوقشان در محیط کارخانه تجمع اعتراضی نمودند. به گزارش ایلنا 15 اسفند، حقوق و مزایای 220 کارگر این کارخانه از 2 ماه پیش تاکنون پرداخت نشده است.

 

به دنبال بحران و تعطیلی شرکت «جهاد نصر» واقع در استان گلستان، دهها کارگر این شرکت در پایان اسفند ماه از کار بیکار شدند. بیکار شدگان طی طوماری به وضعیت کاری خود اعتراض نمودند.  

 

شرکت «چینی سازی پارس» با استفاده از بند 10 قانون تنظیم مقررات نوسازی و بازسازی صنایع و افزایش بهره وری واحدهای تولیدی، اقدام به اخراج کارگران با سابقه 25 سال نموده است. این شرکت در ازای بیکار شدن این کارگران و بازنشسته کردن اجباری کارگران، اقدام به استخدام کارگران قراردادی می نماید.

 

 خانواده های کارگران کارخانه قند در دزفول روز دوشنبه 17 اسفند در جاده دزفول – شوش، اقدام به تحصن اعتراضی نمودند.

فرماندار شوش در گفتگو با ایلنا 17 اسفند گفت: «کارگران کارخانه قند دزفول هر چند مدت یک بار نسبت به وضعیت موجود این کارخانه اعتصاب می کنند و امروز نیز حدود 30 نفر از خانواده های کارگران این کارخانه در جاده شوش – دزفول تحصن کردند و پرداخت حقوقشان را در  آستانه عید نوروز خواستار شدند.»

 

کارگران شرکت صنایع شیمیایی «انومید ساوه» طی طوماری به عدم پرداخت 6 ماه حقوقشان اعتراض کردند.

 

 کارگران شرکت «سامیکو صنعت» واقع در همدان روز سه شنبه 18 اسفند دست به یک تجمع اعتراضی زدند. به گزارش ایلنا 18 اسفند، کارگران این شرکت که تعدادشان به 155 نفر می رسد مدت دو سال است که در بلاتکلیفی به سر می برند.

 

گروهی از معلمان مدارس مختلف تهران، روز چهارشنبه 19 اسفند در برابر مجلس رژیم دست به گردهمایی اعتراضی زدند. ایلنا 19 اسفند تعداد معلمان اعتراضی را 200 نفر اعلام کرده و می نویسد که معلمان به وضعیت معاشی خود اعتراض نموند.

 

 کارگران شرکت «آدنیس» واقع در مشهد روز چهارشنبه 19 اسفند در برابر فرمانداری این شهر، تجمع اعتراضی نمودند. کارگران این شرکت به عدم دریافت حقوق و مزایا و نیز عیدی اعتراض داشتند. حبرگزاری ایلنا 19 اسفند تعداد کارگران این واحد را 150 کارگر اعلام کرد.  

 

 کارگران شرکت «لوله سازی اهواز» در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدشان روز چهارشنبه 26 اسفند، جاده لوله سازی به اهواز را بستند. ایلنا 26 اسفند، تعداد کارگران معترض را 100 نفر اعلام کرده که با تجمع در کنار این کارخانه جاده لوله سازی به اهواز را بسته و خواهان دریافت حقوق عقب افتاده خود شدند.

 

رانندگان اتوبوسهای شرکت واحد روز جمعه 28 اسفند، در اعتراض به مشکلات خود در محل انجمن صنفی نانوایان تجمع نمودند.  به گزارش ایسنا 28 اسفند، تعداد 50 تا 60 نفر از کارکنان جوان این شرکت که به عنوان اعتراض چراع اتوبوسهای خود را در روز روشن کرده بودند، اخراج شدند.

 

کارگران کارخانه نساجی سلک باف یزد از روز پنجشنبه 27 اسفند در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان راهپیمایی اعتراضی نمودند.

خبرگزاری فارس 27 اسفند تعداد راهپیمایان را 500 نفر گزارش کرده که از محل کارخانه تا روبروی استانداری راهپیمایی نمودند. این تجمع و راهپیمایی مدت 8 ساعت ادامه داشت.