بازگشت به صفحه نخست

 

فراخوان جنبشهای اجتماعی پنجمین فوروم جهانی پورتو آلگر

 

فراخوان جنبشهای اجتماعی به بسیج علیه جنگ، نئولیبرالیسم، استثمار  ... و برای جهان ممکنی دیگر

برگردان از : عیسی صفا

 

ما جنبشهای اجتماعی هستیم که به مناسبت پنجمین فوروم اجتماعی جهانی گرد هم آمده ایم. تنوع و گسترده بودن شرکت کنند گان در فوروم اجتماعی جهانی به ما امکان و مسئولیت گسترش و تقویت مبارزه را می دهد.

چهار سال پیش ، فریاد جهانی همگانی: جهانی دیگر ممکن است، فریب تسلط اجتناب ناپذیر نئولیبرالیسم  را افشا کرد. این جنبش همچنین « طبیعی » بودن جنگ، بی عدالتی اجتماعی، نژاد پرستی، کاستها، پدر سالاری، امپریالیسم و نابودی محیط زیست را بر ملا ساخت.

 

به همان اندازه که خلقها به حقایق آگاه می شوند، نیروی آنها غیر قابل سرکوب شده و به شکل مقاومت در اقدامات، مطالبات و پیشنهادات مشخص مادّیت می یابد.

در این رابطه، عنصر نوین دوران ما، انفّجار و گسترش جنبشهای اجتماعی در تمام قاره ها و توانایی آنها در ایجاد همکاریهای نوین و اقدامات مشترک در سطح جهان است.

در این چارچوب ، دهها ملیون زن و مرد، در سراسر جهان برای صلح، علیه جنگ و اشغال عراق به وسیله بوش، بسیج شدند.نشستهای هشت کشور(G8) ، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی که در آنها یک مشت اقلیت ادعای تصمیم گیری برای همه را دارند، به وسیله مبارزات جنبشهای اجتماعی زیر سوال رفته و بی اعتبار شده اند. مبارزات توده ای در دفاع از محیط زیست، حقوق خلقها و ثروتهای جمعی و علیه خصوصی سازیها، که برای نمونه در بولیوی و اروگوئه خود را نشان داد و به وسیله خلقهای دیگر به عمل در می آید،.عرصه های نوینی در مبارزه سیاسی و اجتماعی گشوده  می شود که نشان دهنده امکان در گیر کردن نئو لیبرالیسم با بحران است.

 

نئو لیبرالیسم قادر به ارایه آینده دمکراتیک و شایسته به بشریت نیست. نئو لیبرالیسم برای غلبه بر بحران مشروعیت خود،  به نظامی گری، جنایی جلوه دادن مبارزات اجتماعی، اتوریته گرایی سیاسی و ارتجاع ایدئولوژیک اقدام می کند.

 

هر روز میلیونها انسان از زندگی مشقت بار رنج می برند. ما این جا به جنگ کنگو اشاره می کنیم که تا کنون چهار میلیون قربانی به جا گذاشته است. در مقابل همه ی این فجایع، جهانی دیگر نه تنها ممکن بلکه ضروری و فوری است.

با آگاهی به طولانی بودن راهی که باید بپیماییم، ما همه جنبشهای اجتماعی در سراسر جهان را به مبارزه برای صلح، حقوق بشر، حقوق اجتماعی و دمکراتیک، حق تعیین سرنوشت خلقها و لغو فوری قرضهای خارجی کشور های جنوب فرا می خوانیم.

زمان بتدی این مبارزات بر اساس توافق پنجمین فوروم جهانی به قرار زیر است.

 

زمان بندی مبارزه

ما همه سازمانها و جنبشهای اجتماعی که در فوروم جهانی شرکت کردند و همچنین آنهایی که نتوانستند در این فوروم شرکت کنند را به همکاری برای لغو فوری و بدون قید و شرط قروض غیر قانونی خارجی کشورهای جنوب فرا می خوانیم . تقدم در این امر، کشورهای قربانی «سونامی» و کشورهایی هستند که در چند ماه اخیر از بحرانها آسیب دیده اند.

ما از موضع جنبش کشورهای جنوب که تقاضای پرداخت غرامت تاریخی اجتماعی و پرداخت غرامت برای نابودی محیط زیست را دارند حمایت می کنیم. ما برای جلوگیری از نابودی محیط زیست و احیای آن، خواهان به رسمیت شناخته شدن این مطالبات و پرداخت غرامت به حلقهای کشورهای جنوب هسیتم. ما خواهان توقف پروژه «معاهده انتگراسیون» که در جهت غارت منابع طبیعی کشورهای جنوب است، هستیم.

ما از مطالبات جنبشهای دهقانان و ماهیگیران مناطق خسارت دیده ناشی از سونامی، که خواهان کنترل مستقیم گروههای محلی در بازسازی مناطق آسیب دیده هستند، حمایت می کنیم. کنترل محلی می تواند مانع قروض جدید، کلونیالیسم و نظامیگری شود.

 

2- دو سال بعد از اشغال عراق ، اپوزسیون جهانی علیه جنگ قویتر از همیشه است. جنبش علیه جنگ در مرحله  گسترش اقدامات خود است و نه عقب نشینی.

ما بر پایان اشغال عراق تاکید داریم. ما قویا خواهان پایان دادن تهدیدات ایالات متحده علیه ایران، ونزوئلا و دیگر کشورها هستیم.  ما متعهد می شویم که پیوند فعالتری با نیروهای ضد اشغال در عراق و در خاورمیانه بر قرار کنیم. ما مبارزاتمان علیه شرکتهای چند ملیتی  که در اشغال دخالت دارند را گسترش می دهیم. ما از نظامیایی که از شرکت در جنگ خودداری می کنند حمایت می کنیم. ما از فعالانی که به دلیل مخالفت با جنگ تحت تعقیب هستند دفاع می کنیم.

ما جنبشهای اجتماعی را برای بسیج جهانی  فرا می خوانیم تا خروج نیروهای اشغالگر از عراق را مطالبه کنند. جنگ بس است !

 

3- ما از همه ی مبارزات در جهت خلع سلاح ، از جمله علیه پایگاههای نظامی ایالات متحده در جهان، مبارزه برای خلع سلاح اتمی، برای کنترل تجارت اسلحه و کاهش هزینه های نظامی، دفاع می کنیم.

 

4- سرمایه داری نئو لیبرال با سرپوش و با  تکیه بر «مبادله آزاد» و با بهانه قراردادن آن، با تضعیف دولتها و تغییر موازین اقتصادی، با «قانونی کردن» انحصارات شرکتهای چند ملیتی به پیشروی خود ادامه می دهد. بعد از شکست ZELA  ( منطقه مبادله آزاد آمریکا ) به یمن فشار جنبش مردمی، اکنون سرمایه داری نئو لیبرال، کشورهای آمریکای مرکزی و دیگر کشورها را وادار به تمکین به معاهده مبادله آزاد دو جانبه می کند که ما با آن مخالف هستیم. در اروپا دستور العمل Bolkestein خواهان تحمیل خصوصی سازی کامل بخشهای اجتماعی است. در چنین بستری از تحولات، ما از همه دعوت می کنیم تا در روزهای اقدام جهانی از 10 تا 17 آوریل، نشست حلقهای آمریکا در Mar de Plata آرژانتین به تاریخ نوامبر 2005 و علیه پنجمین اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی در هنگ کنگ در ماه دسامبر 2005 شرکت کنند.

 

5- ما از جنبش «گام جهانی زنان» در مبارزه علیه مرد سالاری، محرومیت و تسلط که از 8 مارس با راه پیمایی جهانی از سائو پولو شروع و در 17 اکتبر به بورکینا فاسو خواهد رسید، دفاع می کنیم.ما از تمام جنبشهای اجتماعی دعوت می کنیم که در طی این دوره، فعالیتهای فمینیستی علیه نئو لیبرالیسم، قاچاق جنسی، نظامیگری و برای خود کفایی غذایی را گسترش دهند.

 

6- ما از تلاشهای جنبشهای اجتماعی و سازمانهایی که برای حرمت انسانی، عدالت و حقوق بشر، به ویژه حقوق آفریقایی تبارها ، کولیها، سرخ پوستها، بوراکومینها و اقشار له شده مبارزه می کنند حمایت می کنیم.

 

7- ما تظاهرات توده ای علیه اجلاس 8 کشور در اسکاتلند از 2 تا 8 ژوئیه را فرا می خوانیم. ما علیه اجلاسهای Edinburg و Gloneagles تظاهرات خواهیم کرد. ما شدیدا خواستار آنیم که فقر از تاریخ زدوده شود، که جنگ متوقف شود، که قروض جهان سوم لغو شود، که مالیات بر نقل و انتقالات مالی بسته شود و در آمد آن به توسعه اختصاص یابد.

 

8- ما علیه سیاست نئو لیبرالی و نظامی اروپای واحد نسبت به آمریکای لاتین بوده و به آن اعتراض می کنیم. ما همگان را  به تظاهرات برای همبستگی بین خلقها به مناسبت اجلاس سران آمریکای لاتین به تاریخ ماه مه 2006 در وین فرا می خوانیم.

 

9- ما برای حق جهانشمول به تغذیه سالم و کافی مبارزه می کنیم. ما برای حق تولید مواد غذایی خودی خلقها، ملتها و دهقانان مبارزه می کنیم. ما مخالف اختصاص بودجه برای ترغیب صدور محصولات کشاورزی که اقتصاد جوامع(کمونیته) محلی را نابود می کند هستیم. باید از دوپینگ مواد غذایی اجتناب شود.

ما تمام مواد غذایی تغییر یافته ژنتیک را رد می کنیم. این تغییر، علاوه بر این که سلامت و محیط زیست را به مخاطره می افکند، ابزار پنج کارخانه چند ملیتی برای کنترل بازار است. ما تمامی حق امتیازها بر موجودات زنده و به ویژه دانه های کشت را رد می کنیم. این حق امتیازها  ادعای مالکیت بر منابع و دانش وابسته به آن را دارند.

ما خواهان اصلاحات ارضی که دست یافتن دهقانان به زمین را تضمین کرده و بتواند تولید مواد غذایی سالم و کافی را تامین کند  ، هستیم. زمین نباید در انحصار شرکتهای فراملیتی و لاتیفوندیاها باشد.

ما شدیدا خواستار توقف اقدامات علیه دهقانان در سراسر جهان هستیم. آزادی فوری دهقانان و زندانیان سیاسی در سراسر جهان و توقف نظامی سازی مناطق روستایی را مطالبه می کنیم.

ما بر تولید(توسعه) پایدار بر اساس حفظ منابع طبیعی همچون زمین، جنگل، هوا، انواع بیوها و ...تاکید داریم.ما بر تشویق تولید بیولوژیک و کشت اکولوژیک تاکید داریم.

ما روز 17 آوریل را برای مبارزه جهانی دهقانان فرا می خوانیم. ما سالگرد مرگ Lee، یعنی 10 سپتامبر را به عنوان روز مخالفت با سازمان تجارت جهانی فرا می خوانیم

 

10- ما به مبارزه برای دفاع از آب به عنوان ثروت جمعی، علیه خصوصی سازی آن و برای به رسمیت شناختن آن به عنوان حقوق بشر، همچون مبارزه «نه به سوئز در آمریکای لاتین» تاکید داریم. ما همگان را به شرکت در فوروم بین المللی 18 تا 20 مارس در ژنو دعوت می کنیم.

 

11- ما با شعار «جهانی خورشیدی ممکن است» از خواست اتحاد بین جنبشهای اجتماعی و شبکه برای «قرارداد جهانی برای آب و هوا» دفاع می کنیم.

انرّژی حق زندگی و ثروت مشترک است. مبارزه علیه فقر و برای بهبود آب و هوا در گرو این است  که انرژی پایدار در مبارزات و ابتکارات جنبشهای اجتماعی مقدم باشد. ما از تظاهرات برای آب و هوا در ماه نوامبر دفاع می کنیم.

 

12- «مسئولیت اجتماعی شرکتهای فرا ملیتی» نتوانست  از سوء استفاده و جنایات این شرکتها جلوگیری کند. بنابرین آنها باید به طور جدی زیر علامت سئوال قرار گیرند. جنبشهای اجتماعی برای خلع ید از شرکتهای فرا ملیتی، بازداری آنها از سوء استفاده و جنایت فعالیت می کنند. جوامع(کمونیته ها) برای دفاع از خود، در دفاع از محیط زیست و جامعه، در مقابل تسلط شرکت های فرا ملیتی باید آزاد باشند.

 

13- ما از مبارزه علیه شرکتهای فراملیتی که به حقوق بشر، حقوق اجتماعی و سندیکایی تجاوز می کنند، به طور نمونه نستله و کوکاکولا در کلمبیا و پپسی و کوکاکولا در هند، حمایت می کنیم.

 

14- ما از مبارزه خلق فلسطین برای حقوق بنیادی و ملی، از جمله حق برگشت پناهندگان بر پایه قطعنامه های سازمان ملل حمایت می کنیم.

 

15- ما از جامعه بین الملل و حکومتها می خواهیم که مجازاتهای اقتصادی و سیاسی علیه اسرائیل ، ازجمله تحریم اسلحه ، را اعمال کنند. ما از جنبشهای اجتماعی دعوت می کنیم تا عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل را دنبال کنند. هدف این تلاشها فشار بر اسرائیل به منظور پایان دادن به اشغال، اجرای قطع نامه های بین المللی  و گردن نهادن به رای دادگاه بین المللی عدالت برای توقف دیوار آپارتاید غیر قانونی و تخریب آن است.

 

16- ما از مبارزان اسراییلی که برای صلح مبارزه می کنند و آنهایی که از اجرای سیاست اشغالگرانه سر باز می زنند، حمابت می کنیم.

 

17- ما تحریم ناعادلانه کوبا را محکوم کرده و خواستار قضاوت عادلانه برای پنج زتدانی کوبایی در آمریکا هستیم. در همان حال، ما شدیدا خواستار خروج فوری نیروهای نظامی از هایئتی هستیم.

 

18- ما تنوع در انتخاب جنسی را به عنوان بیان دنیای آلترناتیو به رسمیت شناخته و کالایی کردن روابط جنسی را محکوم می کنیم. جنبشهای اجتماعی متعهد می شوند که در مبارزه علیه محرومیت به دلایل هویتی، نوعی و مقابله با تحقیر و ضدیت با هم جنس گرایان شرکت کند. ما به همه اشکال مبارزه علیه خرید و فروش بدن و زنان ملحق می شویم.

 

19- ما از روند تشکیل شبکه جهانی جنبشهای اجتماعی برای دفاع از مهاجران، پناهندگان سیاسی و افرادی که مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند، حمایت می کنیم. نئولیبرالیسم و سیاست «جنگ علیه ترور» منجر به جنایی جلوه دادن مهاجران، نظامی سازی مرزها، بالا رفتن مهاجران و قابل دسترس شدن کارگران با دستمزد ارزان گردیده است. ما از معاهده سازمان ملل در باره حقوق مهاجران که هیچ یک از کشورهای شمال موافق آن نیستند، حمایت می کنیم. ما از مبارزه برای تاسیس یک تشکل مستقل که حکومتهایی  که معاهده ژنو در باره پناهندگان و حقوق مهاجران را رعایت نمی کنند  تحریم کند، پشتیبانی می کنیم.

 

20- ما از مبارزات برای حقوق کودکان، علیه بهره کشی جنسی و کاری از آنها و علیه قاچاق کودکان و توریسم روابط جنسی، حمایت می کنیم.

 

21- ما از فراخوان محرومان و بدون صداها برای گسترش مبارزه همبسته و فعال برای دامن زدن به یک حرکت جهانی له شد گان و محرومان حمایت می کنیم تا آنها بتوانند صدای خود را به گوش جهانیان رسانده و حق زندگی شرافتمندانه را بدست آورند.

 

22- از 14 تا 16 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل، روسای حکومتها تصمیم به اصلاحاتی در سازمان ملل گرفته و متعهد به از بین بردن فقر شده اند. مسئولان اصلی وضعیت بحرانی انسانیت حکومتها هستند. ما از فراخوان شبکه های بین المللی که برای نظم نوین و دمکراتیک جهانی، علیه فقر و جنگ پشتیبانی می کنیم.

 

23- ما از تظاهرات 17 نوامبر ، روز بین المللی دانشجویان ، برای دفاع از آموزش عمومی، علیه خصوصی سازی و سیطره شرکتهای چند ملیتی بر آموزش پشتیبانی می کنیم.

 

24– برای همبستگی با ونزوئلا ، جوانان جهان دعوت به شرکت در شانزدهمین فستیوال جهانی جوانان و دانشجویان به تاریخ 7تا 15 اوت در ونروئلا کرده اند.

 

25– ارتباطات حق بنیادی انسان است. ما از فراخوان برای بسیج در چارچوب اجلاس جهانی جامعه ارتباطات، در تونس به تاریخ 16تا 18 نوامبر، پشتیبانی می کنیم. ما از فراخوان برای یک معاهده نیرومند بر روی تنوع فرهنگی تاکید داریم. ما مخالف کالایی شدن اطلاعات و ارتباطات به وسیله سازمان تجارت جهانی هستیم.

 

26- ما بر اقتصاد اجتماعی به عنوان آلترناتیو مشخص تکامل عادلانه، همبسته، دمکراتیک و هماهنگ تاکید داریم.

 

27– در دفاع از تندرستی عمومی و علیه خصوصی سازی آن، ما تمام حلقهای جهان را به مبارزه دایمی فرا می خوانیم. ما بسیج در چارچوب مجمع عمومی دفاع از تندرستی مردم که در پرو به تاریخ 2005 و در کادر فوروم جهانی تندرستی در فوروم جهانی  در افریقا به تاریخ 2007 فرا می خوانیم.

 

این یک نمونه کوچک از جنبشهای اجتماعی در مبارزه است.

مبارزه را جهانی کنیم! امید را جهانی کنیم!