بازگشت به صفحه نخست

 

سومين کنفرانس بين المللي قاهره- مصر

 

مصاحبه با ممدوح حبشی در باره کنفرانس قاهره

 

برگردان ناهید جعفر پور

دنياي جوان 22.3.2005

ممدوح حبشی يکي از سازماندهان کنفرانس قاهره و همچنین عضو شبکه ضد جهانی سازی نوليبرالي مصر مي باشد. )www.ageg.net(
در باره کنفرانس : فعالان صلح مصری برای سومین بار همه را به کنفرانس بین المللي قاهره دعوت مي نمایند. تدارک این کنفرانس در حال سازماندهی است. تاریخ برگزاری این نشست 24 تا 27 مارس در پایتخت مصر شهر قاهره بوده و تم اصلی کنفرانس مقاومت در عراق و فلسطین ، جهانی سازی، امپریالیسم و صهیونیسم مي باشد.  سازماندهان بین المللي اين "کنفرانس بزرگ از پائین از سازمان ها و احزاب سياسي گرفته تا اتحاديه های کارگری و سازمانهای غیر دولتی و شخصیت ها و چهره های معروف سياسي ضد جهانی سازی نئوليبرالي مي باشند. در واقع کنفرانس قاهره تنها واقعه بزرگ سياسي در فضای کشور های عربی است که موفق شده است نمایندگان سازمانهای کمونیستی و گروه های تروتسکيستي و همچنین اتحاديه های اسلامی را دور پک میز بنشاند.

در نشست روز پنجشنبه قرار است که فعالیت های بین المللي و اکسیون های متفاوت حول پنج تم اصلی این کنفرانس مشخص و سازماندهی شود. به این فعالیت ها پشتیبانی از مقاومت خلق فلسطین و عراق ، مبارزه بر علیه برنامه های صيهونيستي اسرائیل، مبارزه بر علیه امپریالیسم آمریکا، جهانی سازی در منطقه عربی و در سرتاسر جهان و همچنین پشتیبانی از ملت های عرب در مبارزه براي دمکراسي تعلق دارد.

مهمترين چهره هاي فعال ضد جنگ بين المللي و جنبش هاي ضد جهاني سازي نئوليبرالي کنسرن سالار به شرکت در اين کنفرانس پاسخ مثبت داده اند که از جمله ميتوان از :احمد بن بلا ، وزير اسبق دادگستري ايالات متحده آمريکا رامزي کلارک، نماينده مجلس بريتانيا جرج گالووي و دانشمند مقيم سنگال سامير امين نام برد.

 اولين کنفرانس قاهره در دسامبر سال 2002 شب قبل از آغاز جنگ در عراق برگزار گرديد. سازماندهان کنفرانس سال 2002 خود را بعنوان بخشي از جنبش ضد جهاني سازي نئوليبرالي کنسرن سالار و همچنين بعنوان بخشي از جنبش بين المللي که مبارزه اي طولاني مدت بين المللي را بر عليه  امپرياليسم (از زاتله تا ژنوا و از ژنوا تا ليزابون و از ليزابون تا فلورانس و سپس کوردوبا و هم اکنون در قاهره) شروع نموده اند، معرفي نمودند. ازفراخوان اين کنفرانس 1000 فعال مصري و فعال ديگر کشور هاي عربي وهمچنين فعالان اروپائي و آمريکائي پشتيباني و امضا کرده بودند.

در کنفرانس بعدي که در دسامبر سال 2003 برگزار گرديد شرکت کنندگان همبستگي خويش را با مقاومت مردم عراق بر عليه اشغالگران و هم چنين مبارزه مردم فلسطين بر عليه سياست هاي اشغالگري دولت اسرائيل تاکيد نمودند. در قطعنامه پاياني کنفرانس به اشکال مسلحانه اين مبارزات مهر تائيد زده شد.همچنين شرکت کنندگان در اين کنفرانس از جنبش بين المللي ضد جهاني سازي خواستند که وضعيت عراق و فلسطين يکي از تم هاي اصلي فوروم جهاني بمبئي در سال 2004 باشد.

يکي از سازماندهان اصلي کنفرانس قاهره"سازمان ضد جهاني سازي مصري" مي باشد. اين سازمان در سال 2001 شبکه اي سياسي از فعالان ضد جهاني سازي نئوليبرالي را در اطراف رودخانه نيل فعال نموده است.با وجوداين که اين شبکه را در حدود 70 تا 80 زن و مرد سازماندهي مي نمايند اما در قاهره و ساير شهر هاي ديگر مصر هم گروه هاي فعال محلي شبکه هاي جانبي ديگري هم ايجاد نموده اند. فعالان مصري بر سر مسئله دمکراسي در دنياي عرب با هم اتفاق نظر دارند. دوستان و وابستگان بوش رئيس جمهور آمريکا

در خاورميانه که مي خواهند اين دمکراسي را با ريختن بمب بر سر خانه هاي مردم عراق و فلسطين به

کرسي بنشانند هيچگاه خواهان دمکراسي نمي باشند.   

مصاحبه

سئوال: شبکه منتقد جهاني سازي مصر براي اين هفته کنفرانس صلح را در قاهره سازماندهي مي نمايد. بغير از شما چه کساني ديگر در اين سازماندهي سهيمند؟


جواب:سازماندهي اين کنفرانس از سوي ائتلافي از سه بلوک سياسي که طرز تفکر هاي متفاوتي نسبت به مسائل جهان دارند انجام مي پذيرد : گروه هاي اسلامي،گروه هاي ملي، گروه هاي سوسياليستي و ما. مسائل مورد توافق ما بر چهار محور استوار است : اول اينکه ما مي خواهيم بر عليه جنگ مبارزه کنيم. دوم اينکه ما تصميم داريم مبارزات واقعي در عراق و فلسطين را پشتيباني نمائيم.سوم اينکه ما در مبارزه بر عليه ديکتاتور هاي حاکم بر دنياي عرب متفق القول مي باشيم و بالاخره ما قدرت سياسي را به نمايش مي گذاريم که تحت شرايط موجود در دنياي عرب نمي تواند به طور قانوني فعاليت کند.   

سئوال: هزينه سومين کنفرانس قاهره چگونه تامين ميشود؟

جواب:اولين کنفرانس ما بطور عمده از سوي تجار مصر تامين گرديد. تاجراني که با عراق رابطه تجاري داشتند و به اين دليل خود را به نسبت به وضعيت مردم عراق مسئول مي دانستند. بعد از حمله آمريکا به عراق اين تامين مالي را هم از دست داديم. به اين دليل به فکر چاره ديگري افتاديم که ما را همچنان مستقل حفظ نمايد. ما شروع کرديم از هواداران کمک مالي جمع کنيم و با اين کمک مالي ها کنفرانس را تامين خواهيم نمود. خرج رفت و آمد مهمانان بين المللي پرداخت خواهد شد ولي هزينه اقامت در قاهره به عهده خود آنان مي باشد.

 

سئوال: چه مهمانان بين المللي در اين کنفرانس شرکت مي کنند؟

جواب:کساني که تا کنون جواب مثبت داده اند: سامير امين، والدن بلو، جرج گالووي، جان رسه و نمايندگان ديگر ائتلاف ضد جنگ بريتانيائي و هم چنين فعالان اپوزيسيون عراق و فلسطين مي باشند. اين کنفرانس بخشي از جنبش بين المللي ضد جنگ مي باشد. مسئله اي که مسير کار کنفرانس قاهره بايد مشخص گردد اين است که : جنبش صلح بايد دست در دست جنبش ضد جهاني سازي داشته باشد. زيرا که صلح با پشتيباني از مقاومت و مبارزه حقيقي حکم فرما خواهد شد و رژيم هاي مستبد و ديکتاتور همانند رژيم هاي حاکم بر دنياي عرب خود طرفداران مستقيم جنگ مي باشند.براي اينکه ما بتوانيم کارمان را انعکاس دهيم تصميم داريم شبکه هاي جانبي را گسترش دهيم و آرزوي ما اين است که هنرمندان ، نويسندگان، وکلا، اعضاي اتحاديه هاي کارگري با يکديگر در رابطه قرار گرفته و جدا از اين کنفرانس با هم همکاري نمايند.

 
سئوال: در فراخوان سومين کنفرانس قاهره بطور مشخص بر عليه طرح هاي صيهونيسم اعلام جنگ شده است. آيا چنين فرمول بندي باعث نمي شود که برخي از گروه ها به شما بپيوندند؟
جواب:ما با تمامي فعالاني کار مي کنيم که از منطق صيهونيسم حرکت نکنند. ما ايدئولوژي صيهونيسم را بعنوان عامل تمامي بدبختي ها مي دانيم. اين ايدئولوژي چون سدي ميان ملت ها و صلح قرار گرفته است. 
 
سئوال: اين کنفرانس با توجه به اين فرمول بندي چگونه ميتواند با مناسبات نزديک ديپلماسي جديد ميان محمد عباس و رهبران اسرائيل کنار بيايد؟

جواب: اين وظيفه اين کنفرانس نيست که خود را قاطي اين مناسبات نمايد. ما آرزوي تمامي تلاش هاي صلح آميز را داريم. اين کنفرانس از مبارزات کنوني فلسطين و عراق پشتيباني مي کند و همواره از نتايج مثبتي که صلح را در جهت احقاق حقوق مردم فلسطين به همراه بياورد پشتيباني مي کند.  سهيم شدن فعالان بين المللي در اين پروسه براي ما بسيار اهميت دارد. من در اين جا از يک بحث و گفتگو با يکي از نمايندگان مقاومت در عراق براي شما نمونه مي آورم: " ما از شما بعنوان پشتيبان اسلحه نمي خواهيم بلکه ما اميدواريم که شما براي جهانيان تصويري درست از وضعيتي را که ما در آن به سر مي بريم نشان دهيد. ما در حال حاضر در مبارزه با قدرتمندترين رسانه هائي که همه چيز را دستکاري مي کنند و مبارزه در عراق را سرپوش مي گذارند مي باشيم. شما سربازان ما براي تغيير افکار عمومي مي باشيد".