بازگشت به صفحه نخست

 

اعتصاب 800 كارگر معدن زغال سنگ " البرز غربي " وارد دوازدهمين روز خود شد

سه شنبه 13 بهمن 1383 – 1 فوریه 2005

800 كارگر معدن " زغال سنگ البرز غربي " ، به دليل اعتراض نسبت به از بين رفتن حقوق خود ، مدت 12 روز است دست از كار كشيده اند.

به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا , يكي از نمايندگان كارگري "معدن زغال سنگ البرز غربي" ، گفت : 12 روز است كارگران اعتصاب كرده اند ، اما هيچ يك از مسوولان اين معدن براي بررسي دلايل اين اعتراض با كارگران رو به رو نمي شوند و تنها طي گفتگوهاي رسمي ، دلايل اعتراض كارگران معدن كه همانا خصوصي سازي غير قانوني ، از بين بردن منافع كارگران و بسياري موارد ديگر است را انكار مي كنند .

وي افزود : به دنبال بحث خصوصي سازي , البرز غربي را به قيمت سوري و غير واقعي به فردي واگذار كردند كه توان مالي و مديريتي نداشته و يكباره به عنوان مالك جديد معدن پاي به عرصه مديريت اين واحد گذاشت .

اين مقام كارگري گفت : به دنبال زلزله سال 1369 معدن را به صورت مقطعي به پيمانكار واگذار كردند و براي كاهش بار مالي 3600 كارگر اين معدن را به 800 نفر تقليل دادند ، اين كارگران كه در قالب موارد بيش از 16 سال سابقه كار داشتند ، به اجبار اخراج شده و تعدادي نيز كه حدود 6 تا 7 سال سابقه كار داشته و بيش از 30 سال سن نداشتند ، به دلايل نامعلومي بازنشست كردند ، كه اين مقوله خود جاي بحث و بررسي دارد و مدارك و دلايل اين امر نيز موجود بوده و قابل اثبات است .

وي گفت : از سال 1380 شركت " تهيه و توليد " به بهانه كيفيت نامناسب ، بلوك شمالي اين معدن را تعطيل كرد كه با اين اقدام نيز 174 نيروي كار به خيل بيكاران كشور پيوست .

اين نماينده كارگري گفت : منطقه لوشان به دليل كوهستاني و كويري بودن امكان اشتغال زايي در بخش هاي كشاورزي را ندارد و از سه روستاي " رحمت آباد" , "خورگام " و " فاراب " در حال حاضر 70 هزار خانواده كارگر از اشتغال به كار در اين معدن ارتزاق مي‌‏كنند و تنها جايگاهشان براي كسب درآمد ، معدن البرز غربي واحد سنگرود است .

وي گفت : در اعتراض به اين اقدامات با اداره كار و مسوولان عالي رتبه نظام مكاتبه كرديم و حتي در ملاقات حضوري با رياست جمهوري در بازديدشان از لوشان ، به صورت مستقيم مشكلات را مطرح كرديم كه ايشان در حضور جمع دستور اكيد دادند كه معدن را نبايد تعطيل كنيد ، زيرا موقعيت منطقه به خطر مي افتد .

نماينده كارگران گفت : از مديريت معدن وقت سند محضري گرفتيم كه با توجه به تعطيلي بلوك شمالي , بلوك مركزي تا 15 سال فعاليت داشته و تسهيلات آن به معدن مركزي منتقل شود و در اين راستا 2 ميليارد تومان براي گسترش فعاليت معدن اختصاص داده شد ، اما موقعيت به اين جا رسيد كه ملاحظه مي شود .

وي افزود : در اعتراض به عدم اجراي تعهدات از سوي مديريت ، وكيل گرفته و به ديوان عدالت اداري شكايت كرديم كه راي به نفع كارگران صادر شد ، اما بازهم مديريت از اجراي آن سرباز زد .

وي گفت : در سال 1369 به يكباره با پيمانكاري رو به رو شديم كه مديريت اين شركت پيمانكار ، رياست حراست سابق معدن البرز غربي بود ، ولي در عمل كاري انجام نمي داد ، فقط حقوق را از كارفرما مي گرفت و به كارگران پرداخت مي كرد و در اين ميان مبالغ هنگفتي را بدون تحمل كوچكترين زحمتي به جيب مي زد .

اين مقام كارگري در پايان تاكيد كرد : شوراي تامين تشكيل و در آن حق به كارگران داده شد و فرمانده سپاه و حوزه سياسي امنيتي شهرستان نيز بر اجراي آن مهر تاييد زد ، اما هيچ يك از مسوولان حاضر به پذيرفتن مصوبات قانوني نبوده و از اجراي آن سرباز مي زنند ،

بحث هاي دو جانبه و سه جانبه گرايي رعايت نمي شود و كارفرما با ديدي يك جانبه تصميم گيري و اجرا مي كند كه نتيجه آن اعتصاب 12 روزه و ايجاد بحران براي 800 كارگر معدن البرز غربي واحد سنگرود

 

كارگران كارخانه " علاء الدين" تجمع كردند

سه شنبه 13 بهمن 1383 – 1 فوریه 2005

كارگران كارخانه " علاءالدين " ، براي رسيدگي به مشكلات خود در محل كارخانه تجمع كردند.

به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا , كارگران اين كارخانه با تجمع در محل شركت ، خواستار رسيدگي به مشكلات به وجود آمده شدند.

" احمدعلي عسگري" ، يكي از كارگران معترض كارخانه " علاء ‌‏الدين " به خبرنگار گروه كارگري ايلنا گفت : كارخانه" علاءالدين" ، هم‌‏چون عسل شيريني است كه هر مديري براي مديريت آن مي آيد ، تنها به فكر پر كردن جيب خود است ؛ ضمن آن كه كارگران اين واحد با وجود نزديك شدن به آخر سال به حال خود رها كرده و هيچ پاسخ‌‏گويي براي آن ها پيدا نمي‌‏شود.

"جواد لشگري" ، كارگر بخش قالب‌‏بندي كارخانه " علاءالدين " نيز ادامه داد : انبارهاي شركت هنوز از وسائل توليد شده پر است ؛ پس چرا حق و حقوق كارگران را پرداخت نمي‌‏كنند.

يكي ديگر از كارگران حاضر در تجمع نيز گفت : اين كارخانه داراي دستگاه‌‏هاي پيشرفته‌‏اي است و با وجود اين همه سرمايه و امكانات ، فقط يك مدير لايق مي‌‏خواهد تا بتواند كارخانه را رونق دهد ؛ ما اين مسائل را به تمام مراجع ذي‌‏صلاح اطلاع داده‌‏ايم ، ولي پاسخ‌‏گويي پيدا نمي‌‏شود.

حدود يك ماه و نيم است كه كارخانه با سابقه " علاء الدين " به دليل عدم مديريت تعطيل شده است.

"صفر رضاپور" ، مسوول شوراي اسلامي كار كارخانه" علاالدين" ، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا ، ضمن بيان اين مطلب افزود : در اسفند ماه 1379 ، هيات حمايت از صنايع با توجه به مشكلات كارخانه متولي امر اداره اين واحد شد كه اين قضيه تا تاريخ دي ماه 1380 ادامه داشت و با توجه به مشكل مالكيت اين واحد ، كارخانه بنا به درخواست شركت آزمايش به آن واحد توليدي واگذار شد.

وي ادامه داد : علاء الدين از آن تاريخ تحت مديريت كارخانه آزمايش اداره مي شد ؛ اما حدود يك ماه است كه مدير انتصابي آزمايش شركت را ترك كرده و كار و توليد در اين شركت به تعطيلي كشيده شده است.

اين نماينده كارگري افزود : در حدود دو ماه است كه مشكلات شركت را به مراجع ذي‌‏صلاح و اعضاي هيات حمايت از صنايع اعلام كرده‌‏ايم و اميدواريم ، اين مشكل به زودي حل شود.

وي ادامه داد : مديريت شركت اعلام كرده است ؛ اين كارخانه حدود 700 ميليون تومان بدهي به روز دارد كه اين بدهي ها شامل ديون كارگري , طلب كارها و پيمان‌‏كاران طرف قرارداد شركت هستند كه بايد مسوولين كارخانه آزمايش آن را پرداخت كنند.

مسوول شوراي اسلامي كار علاء الدين افزود : امسال توليد بسيار خوبي داشته ايم وحدود 52 هزار كولر , 45 هزار بخاري گازي و 10 هزار بخاري علاء الدين توليد شده است.

وي ادامه داد : در اين كارخانه ، حدود 50 كارگر هستند كه با قانون بازسازي و نوسازي صنايع بازنشسته مي شوند كه در حال حاضر بلاتكليف هستند ؛ ضمن آن كه تعدادي كارگر بازنشسته شده اند كه از شركت طلب دارند و در حدود 140 كارگر قراردادي هم حق و حقوقشان پرداخت نشده است.

رضاپور در خاتمه تصريح كرد : كارخانه " علاء الدين " در حدود 370 كارگر دارد كه حدود 150 نفر از آنان رسمي و مابقي قراردادي هستند.

فرزند يكي از كارگران " علاء‌‏ الدين " كليه خود را به دليل مشكلات مالي خانواده فروخت

"معصوم هدايتي " ، كارگر شركت علاء الدين ، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا ، ضمن بيان اين مطلب افزود : 26 سال سابقه كار در كارخانه علاءالدين داشته و حدود 2 ماه است كه بازنشسته شده‌‏ام ، اما حقوق ماه آخرم را دريافت نكرده و هيچ‌‏گونه مزايايي نيز بابت زحمات دوران خدمتم دريافت نكرده‌‏ام.

وي در ادامه نسبت به عملكرد مديران اين شركت انتقاد كرد و گفت : هيچ كس جواب‌‏گوي مشكلات پيش آمده در اين واحد نيست و مديران تنها به فكر ظاهر كارخانه بوده و به بهانه هاي مختلف و در مقاطع گوناگون با صرف هزينه هاي بي مورد ظاهر سازي كرده و كاري براي اشتغال زايي و فعاليت مستمر كارخانه انجام نداده‌‏اند.

هدايتي در خاتمه تصريح كرد : هنوز از سال 1379 , 7 ماه حقوق طلب دارم كه پسر بزرگم به دليل مشكلات شديد مالي كه پيش آمده بود ، كليه خود را به فروش رسانده و خرج زندگي ما كرد.