بازگشت به صفحه نخست

 

پنجمین فوروم اجتماعی جهان به کار خود پایان داد

زینت میرهاشمی: سه شنبه اول فوریه 2005

http://www.iransocialforum.org

 

پنجمین فوروم اجتماعی جهان که از روز چهارشنبه 26 ژانویه در پورتو آلگره (در برزیل) کار خود را آغاز کرده بود، دیروز دوشنبه 31 ژانویه به کار خود پایان داد. فعالان جنبش بدیل جهانی سازی( آلترموندیالیستها) در پنجمین اجلاس خود سیاستهای سازمان تجارت جهانی، شرکتهای چندمليتی، صندوق بين المللی پول و بانک جهانی و سیاستهای جنگ افروزانه آمریکا را مورد نقد و بررسی قراردادند. در این اجلاس که در آن حضور زنان چشمگیر بود بیش از دو هزار سمينار، کارگاه، کنفرانس و نمايش بر محور 11 موضوع برگزار شد.

سایت یاهو به نقل از خبرگزاری فرانسه اعلام نمود که، هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا با پیراهنی با عکس چه گوارا در این اجلاس شرکت کرد. هوگو چاوز از مخالفان پیمان منطقه ای با ایالات متحده آمریکا است. او در سخنرانی 90 دقیقه ای خود اجلاس پورتو الگره جورج بوش را به دليل هدايت سياست خارجی جنگ افروزانه اش محكوم كرد. سخنرانی چاوز با استقبال شرکت کنندگان در گردهمایی پورتو الگره روبرو شد. اگزویه مارسلونز نیز در سخنرانی خود پیرامون قرضه های خارجی اظهار امیدواری کرد که فوروم اجتماعی جهان در سالهای آینده بتواند به طور متحد در زمینه ی بدهیهای کشورهای فقیر، تجارت غیرعادلانه، محیط زیست و تساوی حقوق زنان با مردان چاره جویی کند.

چيکو ويتيکر، از بنيانگذاران مجمع جهانی امور اجتماعی به سرویس جهانی رادیو بی بی سی می گويد:«ما در جهانی زندگی می کنيم که تسليم منافع سرمايه است. همه چيز در خدمت پول درآوردن است، بدون آن که به مردم، و به بيکاری و فقر اهميتی داده شود.»

یکی از مهمترین بحثهای درون گردهمایی پورتو الگره در زمینه سازماندهی، موضوع تمرکز و یا عدم تمرکز جنبش بدیل جهانی سازی است.

لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا، رئيس جمهور برزيل که  در فوروم اجتماعی جهان نقش مهمی دارد و پنجمین گردهمایی این فوروم نیز با سخنان او آغاز شد معتقد به ایجاد یک ستاد متمرکز برای فوروم جهانی است. او از این که فوروم به «بازاری برای محصولات عقيدتی»(بی بی سی) روبرو شود ابراز نگرانی کرده است.

در مقابل او بسیاری از جنبشهای فعال در فوروم جهانی منبع قدرت فوروم را در عدم تمرکز آن ارزیابی می کنند. از دیگر مسائل مورد بحث در اجلاس پورتوالگره، بحث نقش سیاست در فورومهای اجتماعی بود که بخشی از جنبشهای شرکت کننده در این گردهمایی یک سند مشترک در دفاع از جهت گیری سیاسی فورومهای اجتماعی منتشر کردند.

یک گروه از سازمانهای غیر دولتی زنان ایران که در این اجلاس شرکت کرده، پیام خانم شیرین عبادی را در یکی از کنفرانسهای مربوط به زنان و حقوق بشر قرائت کردند

تظاهرات علیه سیاستهای شارون و در دفاع از مردم فلسطین

در جریان گردهمای پورتو الگره هزاران تن از فعالان این جنبش تظاهراتی در دفاع از مردم فلسطین برگزار کرده و مخالفت خود را با سیاست اشغالگرانه اسرائیل و ساخت دیوار حائل اعلام کردند. تظاهر کنندگان با نمایش یک دیوار به طول 5 متر و ارتفاع 2 متر و تخریب آن سیاست سرکوبگرانه دولت شارون را محکوم کردند.

فوروم  اجتماعی جهان تصمیم گرفت که در روزهای 19 و 20 مارس 2005 تظاهراتي جهاني براي پایان اشغال عراق برگزار کند.

فوروم اجتماعی جهان در سال 2006 احتمالا در سه قاره برگزار می شود و در سال 2007 در یکی از کشورهای آفریقایی و در سال 2008 دوباره به پورتو الگره باز می گردد.