بازگشت به صفحه نخست

 

 

پنجمین فوروم اجتماعی جهان در پورتوالگره برزیل با تظاهرات و کنسرت کار خود را آغاز نمود. بیش از 2400 سمینار و کنفرانس در این نشست بزرگ برگزار خواهد شد. شرکت کنندگان در این نشست جهانی به کنفرانس داووس یک نه قاطعانه گفتند.

 

گزارشگر Wolfgang Pomrehn از پورتوالگر برزیل

برگردان ناهید جعفرپور

28.01.2005

 

پرچمهای DGB اتحادیه کارگری جوانان آلمان، CGTاتحادیه کارگری فرانسه، Sin COBASاتحادیه کارگری ایتالیا و اتحادیه کارگری ژاپن در هوا تکان میخورند.پرچم  KCTUاتحادیه دمکراتیک کارگری کره جنوبی در بلوک جدائی قد اعلم نموده است. بله تظاهرات عظیم جهانی برای افتتاح پنجمین فوروم اجتماعی جهان قبل از هر چیز تظاهرات مردم آمریکای لاتین است. 

بیش از 15000 انسان ( برخی این جمعیت را 200000 نفر تخمین زده اند) امشب یعنی چهارشنبه شب از مرکز شهر پورتوالگر بسوی بندر Lago Guaiba حرکت نموده اند.

از کشور های همسایه چون آرژانتین و اروگوئه هیئت های نمایندگی بزرگی شرکت نموده اند. جنبش بیکاران Piqueteros با ترانسپارنت های آبی سفید آبی دیده میشوند.

همچنین پرچم ملی آرژانتین در هوا تکان می خورد. پرچم هائی که بر روی آنان پورتره Che Guevara  و Evita  و Juan Peron سمبل  جنبش های اجتماعی  آرژانتین  دیده میشود. همزمان در کنار این پرچم ها از یک اتومبیل حامل بلندگو صدای بلندی به گوش میرسد. گوینده از سازمان مائو ئیستی PC do Brasil همبستگی آمریکای لاتین را بعنوان آلترناتیو  در مقابل هژمونی آمریکا اعلام میدارد. ریتم رقصنده تظاهرات نشان می دهد که اینجا برزیل است.

نه به کنفرانس سران اقتصادی دولت در داووس سوئیس
 در کنار تظاهرات بر روی تابلو های بزرگ نوشته شده است »Davos No! Samba Sim!«( داووس نه زامبا بله) که در واقع هماهنگی از زبان برزیلی و اسپانیائی است.

گروه های طبال با خود شور و حال و ریتم خاصی را به وجود آورده اند. در بلوکی دیگر دوستان زبان هنری اسپرانتو و در میانشان اتحادیه دهقانان بی زمین  MST و طرفداران محیط زیست و بلوک قوی ای از زنان و بخش های مختلف اتحادیه کارگران برزیلی CUT با رقص و موزیک و پایکوبی در حرکتند.

در میان این جمعیت گروه های نماینده شهروندان بومی برزیل و گروه هائی از کمپ جوانان (نزدیک به سی هزار انسان که در خیمه زندگی می کنند) دیده میشوند.  برخی تیشرت قرمز بر تن دارند که بر روی آن نوشته شده است 100% لولا .از یک بلندگو از بلوک تروتسکیست های PSTU چنین صدائی بگوش میرسد: " با بوش و  با لولا جهانی دیگر ممکن نیست"

کنسرتی که بعد از تظاهرات اجرا میشود مستقیم بر روی آب اجرا میشود. در کنار صحنه کنسرت دریائی از پرچم ها که با ریتم داغ "  Sombrero Luminoso« در رقصند. بر فراز تمامی این پرچم ها ستاره ای زرد بر پهنه ای سرخ گسترده شده است.  از ویتنام در حدود 19 هیئت نماینده گروه های اجتماعی به این کنفرانس بزرگ آمده اند. نماینده اتحادیه های کارگری ویتنام در میان این هیئت ها بسر می برند. همچنین نمایندگان دانشجویان ، دهقانان و زنان ویتنامی آمده اند. تران منشی جامعه سازمانهای دوستی ویتنامی می گوید:" این انسانها به پورتوالگر آمده اند که نشان دهند سوسیالیسم نه تنها امکان پذیر است بلکه در ویتنام کاملا قابل لمس است".

سوسیالیزم در ویتنام

در حدود 2 کنفرانس از 2400 کنفرانس پورتوالگر را هیئت ویتنامی برگزار می کنند . در این میان تا کنون بیش از 100000 نفر برای این کنفرانس ها ثبت نام نموده اند. همچنین قرار است در کنار تمامی بحث های در باره آسیا ، همبستگی با قربانیان  Tsunami یکی از بحث های مهم باشد.
همچنین بحث تشکیل شبکه ای برای مبارزه برای پاک کردن قروض کشور های در حال توسعه از اهمیت بسزائی در این نشست جهانی بر خوردار است. این شبکه خواهان این است که قروض کشور هائی که در فاجعه Tsunami ضربه خورده اند فورا پاک گردد. Adolfo Pérez Esquivelآرژانتینی  کسی که جایزه نوبل صلح را گرفته است در یک مصاحبه مطبوعاتی می گوید:" ما در اینجا می خواهیم خیلی کار ها را انجام دهیم . ما در اینجا باید بالاخره به سیاست قرضی دولت های G-7 یک نه محکم بگوئیم. در این فوروم باید کنفرانسی از جنبش های کشورهای جنوب جهان تشکیل شود و آنان ادعای خسارت از دولت های کشور های پیشرفته صنعتی برای از بین بردن محیط زیست جهان، نابودی زندگی انسانها و تبدیل کره زمین به بیابانی خشک و گسترش بردگی نموده و اعلام جرم نمایند. مقروضین اصلی آنان می باشند".

در روز پنجشنبه کنفرانس بزرگی برعلیه اشغال عراق برگزار میشود.

جهانی دیگر ممکن و ضروریست