بازگشت به صفحه نخست

یورش به کارگران رشت در سالگرد کشتار کارگران خاتون آباد

زینت میرهاشمی

کارگران شرکت نساجی فومنات در راه گرفتن حق خود، به ضربه های باتوم مزدوران رژیم گرفتار شدند. 500 نفر از کارگران شرکت نساجی فومنات، روز شنبه 3 بهمن در یک همایش گسترده اعتراضی، راه اصلی رشت به فومن را  مسدود کردند. بنابه گزارش ایلنا 3 بهمن، نیروهای انتظامی در محل حاضر شده و به ضرب و شتم کارگران  معترض پرداختند. در نتیجه این یورش، تعدادی از کارگران زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

به دنبال گسترش بحران و رکود در بخشهای نساجی که از بزرگترین بخشهای صنعتی وتولیدی ایران به شمار می رود، تعدادی از واحدهای تولیدی تعطیل و شماری دیگر در رکود به سر می برند. عدم پرداخت حقوق، بیکاری و بلاتکلیفی، کارگران این بخش تولید را دچار خود ساخته است. کارگران شاغل در بخش نساجی، همواره برای گرفتن حقوقشان دست به حرکتهای اعتراضی زده اند.

در هفته ای که گذشت، شاهد چندین حرکت اعتراضی کارگری بودیم. گردهمایی کارگران «بهمن پلاستیک» در مقابل مجلس، اعتصاب کارگران شرکت «برج میلاد» و به عنوان مهمترین و گسترده ترین حرکت اعتراضی می توان از  همایش 2000 کارگر «پارس مینو» روز 29 دی در برابر مجلس نام برد. ناامنی شغلی، بیکاری، کاهش قدرت خرید، عدم پرداخت حقوق و دستمزدهای پایین از جمله سدهایی است که در برابر زندگی و کار مزدبگیران قرار گرفته است. بازتاب این وضعیت، تکانه های مهم جنبش کارگران و مزدبگیران را هر چه شدیدتر کرده است. حجم این حرکتهای اعتراضی از نظر ابعاد و گسترده گی در این جنبش بی سابقه است.

4 بهمن سالگرد کشته شدن کارگران مس خاتون آباد است. این کارگران در 4 بهمن سال 1382، برای گرفتن حقوق خود دست به اعتراض زده و با گلوله مزدوران رژیم جان باختند.  در سالگرد این تبهکاری، شاهد کتک خوردن کارگران فومنات رشت هستیم. سرکوب در برابر صداهای حق طلبانه کارگران، نه محل می شناسد و نه رنگ و پوست. سرکوب ابزار رژیم برای جلوگیری از رسیدن کارگران و زحمتکشان به حقوقشان است. پیوستگی و تداوم اعتراضهای کارگران رژیم را چنین هراسان می کند که با گلوله و باتوم به جان آنها می افتد. هراس نظام از قدرت و سازمانیافتگی آنانی است که درد مشترک دارند.

4 بهمن 1383