« دو هزار نفر كارگر رسمي شركت “مينو” و “قاسم ايران” از ديروز در محل كارخانه اعتصاب و تحصن كرده‌اند اما كسي پاسخگوي آنها نبوده است.»

چهار شنبه 30 دی1383 – 19 ژانویه 2005

داوود قادري ـ عضو هيات مديره كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كار ـ در محور شرق و كرج ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نسبت به وضعيت فعلي كارگران در اين كارخانه اظهار بي‌اطلاعي كرد.

به گفته وي به علت جو متشنج محوطه و اعتراض شديد كارگران امكان حضور در محل وجود نداشته است.

وي افزود:« مدت يك‌سال است كه مديريت كارخانه تغيير يافته و از اين زمان حقوق و مزاياي كارگران حذف شده است.»

قادري همچنين مشكل عمده كارگران را پيمانكار و همكاري‌ نكردن آن با كارخانه و كارگران عنوان كرد و افزود:«هر پيمانكاري توانايي تحمل ركود بازار و مشكلات هر روز را ندارد و ترجيح مي‌دهد بار اضافي وارد بر كارخانه را با اخراج و يا ندادن حقوق و مزاياي كارگران كم كند.»

وي يكي از خواسته‌هاي كارگران كارخانه مينو و شركت قاسم ايران كه از توابع شركت مينو است را خروج پيمانكار و پرداخت حقوق و مزاياي معوق اعلام كرد كه البته تاكنون پاسخي از طرف مديريت كارخانه‌ يا پيمانكار نداشته است.

قادري در ادامه فعاليت اين شركت را در حال حاضر متوقف اعلام كرد كه به احتمال زياد تا زمان دريافت پاسخ مشخص از سوي مسوولان كارخانه به همين شكل باقي خواهد ماند.

سهام عمده شركت‌ مينو و شركت‌هاي تابعه آن متعلق به بنياد آزادگان است.

تحصن کارگران پارس مينو

چهار شنبه 30 دی1383 – 19 ژانویه 2005

مديريت شركت" پارس مينو" به بهانه اجراي قانون نوسازي و بازسازي صنايع ، از افزايش حقوق ، پرداخت سنوات بازنشستگان مطابق عرف و ساير مزاياي نقدي و غير نقدي به كارگران سرباز مي زند.

به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا , "سيد جواد موسوي " ، يكي از نمايندگان كارگران شركت صنعتي" پارس مينو " ، در ادامه مطلب فوق در رابطه با تجمع اعتراض آميز كارگران اين شركت گفت : با توجه به اختلاف فاحش ميزان حقوق مديران و كارگران ، از 3 ماه پيش نمايندگان كارگران اين شركت طي درخواستي از مديريت شركت صنعتي "پارس مينو " خواستار اضافه شدن حقوق و پرداخت سالي 3 ماه سنوات مطابق عرف كارگاه شدند ؛ اما درطول مدت سپري شده تاكنون مديريت هيچ پاسخ روشن و صريحي در خصوص برآورده سازي خواسته هاي كارگران نداده است.

وي در ادامه افزود : سرانجام امر آن شد كه از روز گذشته و پس از بي نتيجه ماندن مذاكرات و استعفاي نمايندگان كارگران , تمامي 1700 كارگر كارخانه مينو دست به اعتصاب زدند.

اين مقام كارگري يادآور شد : در حالي كه مديران حقوق هاي چند ميليون توماني مي گيرند ، كارگران بيش از 160 هزار تومان دريافت نمي كنند و از سوي ديگر بسياري از مزاياي جانبي آن‌‏ها را نيز قطع كرده اند.

وي افزود : سالي 70 هزار تومان هزينه دندان‌‏پزشكي و ساير هزينه هاي درماني كه در گذشته پرداخت مي شد نيز قطع شده است و كالاهاي غير نقدي را نيز ديگر نمي دهند ؛ هم چنين سود سالانه سهام كه در حدود 250 هزار تومان پرداخت مي شد نيز 3 سال است ، پرداخت نشده و مديريت اعلام كرده تا 5 سال آينده سود سهام را به كارگران نمي دهد.

اين مقام كارگري گفت : مديريت ، علت اين اقدامات را اجراي قانون نوسازي و بازسازي عنوان مي كند ؛ اما هنوز در زمينه اين گونه بازنشستگي براي كارگران اقدامي صورت نگرفته و در حالي كه عرف پرداخت سنوات كارگاه ، 5/2 تا 3 ماه در سال است ، اما مديريت اعلام كرده كه بيش از يك ماه را به كارگران پرداخت نخواهد كرد.

وي افزود : اعتبار شوراي اسلامي كار واحد به پايان رسيده است ، اما هيچ گونه اقدامي در خصوص تشكيل شورا به عمل نمي آيد و مديريت حتي حاضر نيست ، براي برگزاري انتخابات به طور رسمي يك ساعت كار را تعطيل كند كه با اين شرايط هيچ كارگري نمي تواند در انتخابات شركت كند.

موسوي در خاتمه ، بر همكاري مديريت با شوراي اسلامي كار تاكيد كرد و گفت : دليل بروز اين مشكلات ، ناهماهنگي مديريت با نمايندگان كارگر است.