بازگشت به صفحه نخست

 

جهاني ديگر ممكن است

 

گزارش چهارمين اجلاس فوروم اجتماعي ايران- گروه تدارك

 

چهارمين اجلاس فوروم اجتماعي ايران- گروه تدارك در روز شنبه 4 دسامبر  2004 در دانشگاه فرانکفورت(آلمان) برگزار شد. در اين اجلاس 8 ساعته تعدادي از فعالان اجتماعي، سياسي و فرهنگي و علاقمندان به جنبش بديل جهاني سازي حضور داشته و در بحثها شركت فعال كردند.

دستور كار، تاريخ، محل و ساعت برگزاري اين اجلاس يك ماه قبل از برگزاري به طور علني اعلام شده و  به قرار زير بود:

 

1-  ارايه گزارش گروههای کاری فوروم اجتماعي ايران- گروه تدارك و بحث و بررسي پيرامون آن.

2- بحث در باره «فراخوان ملی برگزاری رفراندم» و بحران اتمی ایران

3- بحث منشور و فراخوان فوروم

4- خاورمیانه، بحران فلسطین و عراق

5- فعالیتهای آینده فوروم و چگونگی گسترش و سازماندهی آینده

 

الف: ارایه گزارشها گروههای کاری روابط بین المللی، انتشارات، تبليغات و سايت، روابط عمومي و تهيه پيش نويس منشور

در این بخش تعدادی از اعضای گروههای کاری گزارش فعاليتهاي فوروم اجتماعي ايران- گروه تدارك و گروههای کاری در فاصله بين 11 آپريل 2004  تا 4 دسامبر 2004 را به اطلاع شركت گنندگان در اجلاس رساندند و پس از آن بحث و بررسي پيرامون اين بخش صورت گرفت.

عیسی صفا، ناهید جعفرپور، مجتبی طالقانی و مهرداد قادری فعالیتهای گروه کاری روابط بین المللی را به جلسه ارائه نمودند.

عیسی صفا در مورد فعالیتهای گروه کاری روابط بین المللی در فرانسه( شرکت در جشن اومانیته، شرکت در کنگره مارکس و ملاقات با سمیر امین، .......) گزارش کوتاهی به جلسه ارایه داد. سپس مجتبی طالقانی با بررسی کوتاه از شرایط حاکم بر خاورمیانه به تشکیل فوروم اجتماعی خاورمیانه اشاره نمود که تا کنون بیش از 8 جریان از کشور های خاورمیانه در جلسات مشورتی برای تشکیل فوروم اجتماعی خاورمیانه شرکت نموده اند که در این رابطه فوروم اجتماعی ایران- گروه تدارک در چگونگی روند شکل گیری فوروم اجتماعی خاورمیانه نقش فعال دارد.

ناهید جعفرپور فعالیتهای گروه کاری روابط بین المللی در آلمان از جمله شرکت در تدارک سومین فوروم اجتماعی اروپا در لندن و سپس فعالیتهای گروه در جریان سومین فوروم اجتماعی اروپا در لندن را گزارش نمود. وی همچنین در باره فعالیتهایی که در گروه تدارک فوروم اجتماعی آلمان و نحوه شکل گیری آن توسط گروه کاری روابط بین المللی صورت گرفته توضیحاتی به جلسه ارائه نمود.

سپس مهرداد قادری در باره فعالیتهای گروه کاری روابط بین المللی در سومین فوروم اجتماعی اروپا در لندن صورت گرفته(جمع آوری امضا و مصاحبه با شخصیتها و شرکت در سخنرانی ها) و  فعالیتهای بین المللی در ایتالیا و رابطه گروه تدارک با احزاب و سازمانهای چپ و مترقی در این کشور پرداخت.

در ادامه گزارشها زینت میرهاشمی فعالیتهای مربوط به سایت را به اطلاع شرکت کنندگان در اجلاس رساند.

سپس مهدی سامع از گزوه کاری روابط عمومی گزارش کوتاهی در باره ارتباط با مجامع  و افراد ایرانی، فعالیت فوروم در 100 ساعت تحصن در پاریس و گزارش کوتاهی از وضعیت مالی گروه به جلسه ارائه داد.  

 

مهمترین فعاليتهاي فوروم اجتماعي ايران- گروه تدارك  از 11 آپريل 2004  تا 4 دسامبر 2004به شرح زير است.

1- كار روزانه بر روي سايت فوروم و فعال كردن روزانه اين سايت، ترجمه ‏مدارک فوروم جهانی  و انعكاس فعاليتهاي گروههاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي ايراني در زمينه دفاع از حقوق مردم ايران و ارسال روزانه صدها نامه الكترونيكي براي ايرانيان در مورد مطالب مندرج در سايت.

2- شركت در روند تصميم گيريها در مورد تظاهرات عليه اشغال عراق و دفاع از صلح و دموكراسي و شركت در اين تظاهرات.

3- شركت در نشستهاي تداركاتي فوروم اجتماعي اروپا كه در اكتبر 2004 در لندن برگزار شد و ارايه پيشنهادهايي از جانب گروه تدارك فوروم اجتماعي ايران به اين نشستها.

4- شرکت در فوروم اجتماعی اروپا در لندن. گزارشهای این جلسات به طور مرتب در سایت فوروم منعکس شده است.

5- مشارکت فعال در نشستهای گروه تدارک فوروم اجتماعی آلمان، فرانسه و ایتالیا

6-  مشاركت در نشستهاي اوليه برخي از احزاب و نيروهاي مترقي خاورميانه و شمال آفريقا براي همكاري و ‏پايه گذاري « فروم خاورميانه و شمال آفريقا » در مقابل طرح «خاورميانه بزرگ » دولت بوش که در نشست 8 قدرت بزرگ با 19 کشور خاورمیانه و شمال افریقا در ‏رباط مراکش، عنوان فریبنده ( فوروم آینده) را برخود نهاد.‏

7- جمع آوری امضا برای «فراخوان همبستگي با جنبش اعتراضي مردم ايران» به منظور جلب همبستگي بين المللي. اين فراخوان را تاكنون دهها تن از فعالان سياسي، اجتماعي و فرهنگي غير ايراني امضا كرده اند.

8- شرکت در تدارک اکسیون 100 ساعت تحصن در پاریس به حمایت از زندانیان سیاسی ایران و شرکت فعال در این اکسیون

9-  مشاركت در نامه هاي اعتراضي و فراخوانهاي بين المللي.

10-  حمايت از بسياري از بيانيه هاي گروههاي اجتماعي و فرهنگي در مورد نقض حقوق انساني در ايران و يا افشاي جنايتهاي رژيم خاكم بر ايران در مورد كارگران، زنان، دانشجويان و زندانيان سياسي.

11- ملاقات با سمیر امین سیاستمدار، نویسنده و چهره معروف ضد جهانی سازی نولیبرالی و جلب حمایت وی از  عضویت فوروم اجتماعی ایران- گروه تدارک

شرکت در جشن روزنامه اومانیته و پخش وسیع جزوات فوروم به زبان انگلیسی و فرانسه و جمع آوری امضا از گروهها و شخصیتهای ترقیخواه

 

ب- «فراخوان ملی برگزاری رفراندم»

در این بخش شرکت کنندگان در باره «فراخوان ملی برگزاری رفراندم» از زوایای مختلف نظرات خود را بیان کردند و در جمعبندی به اتفاق آرا مخالف امضای این فراخوان از جانب فوروم اجتماعی ایران- گروه تدارک بودند.

 

ج- بحران اتمی ایران

در این بحث دیدگاههای مختلفی به اجلاس ارایه شد و شرکت کنندگان در مورد موارد زیر توافق کامل داشتند.

* ما مخالف هر گونه ملیتاریسم هستیم.

* ما خواستار برچیده شدن کلیه سلاحهای کشتار جمعی چه از نوع اتمی و چه از نوع «کلاسیک» هستیم.

*ما معتقدیم که سرنوشت مردم ایران باید به دست خود آنان تعین شود و هم از این رو  مخالفت هرگونه دخالت نظامی امپریالیستی در اوضاع داخلی ایران هستیم.

 در مورد موارد دیگر مربوط به بحران اتمی ایران که ابعاد بین المللی به خود گرفته، به علت کمبود وقت و تفاوت دیدگاهها اجلاس به این نتیجه رسید که این بحث و دیالوگ در این باره ادامه یافته و در سایت فوروم درج شود تا در اجلاس آینده در مورد آن تصمیم گیری شود.

 

د-  منشور و فراخوان فوروم

شرکت کنندگان در مورد ضرورت تهیه منشور فوروم اجتماعی ایران- گروه تدارک به بحث و بررسی پرداخته و بر ادامه بحثهای گذشته به منظور تهیه پيش نويس منشور تاکید کردند.

همچنین در مورد به روز کردن متن «فراخوان همبستگي با جنبش اعتراضي مردم ايران» بحثهای مفصلی صورت گرفت و شرکت کنندگان به این نتیجه رسیدند که با توجه به کلیه مصوبات این اجلاس متن فراخوان بازنویسی شده و مجددا  برای امضا از جانب نیروهای جنبش ترقیخواه جهان انتشار یابد.

 

ه- بحث در مورد اوضاع عراق و فلسطین

در این بخش اوضاع عراق و فلسطین به تفصیل مورد بحث قرار گرفت و پس از طرح نظرات گوناگون، شرکت کنندگان به توافق نهایی رسیدند.

در مورد عراق نظر فوروم اجتماعي ايران- گروه تدارك چنین تصویب شد:

*ما اشغال عراق به وسیله آمریکا و نیروهای ائتلاف را محکوم کرده و از حق مردم عراق برای پایان دادن به اشغال، خروج نیروهای بیگانه و استقرار حاکمیت ملی، دموکراسی و جدایی دین از دولت دفاع و پشتیبانی می کنیم.

در مورد فلسطین نظر فوروم اجتماعي ايران- گروه تدارك چنین تصویب شد:

*ما ضمن محکوم کردن اشغال سرزمینهای فلسطین، از مبارزات مردم فلسطین برای حق تعین سرنوشتشان و ایجاد دولت مستقل فلسطین و حق بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان دفاع و پشتیبانی می کنیم.

 

 

و- توسعه فعاليت فوروم اجتماعي ايران- گروه تدارك.

در پايان  اجلاس تعدادی از شرکت کنندگان آمادگی خود را برای پیوستن به گروه تدارک و گروههای کاری اعلام کردند که اسامی آنان در لیست گروه تدارک به ثبت رسید.

بديهي است كه عضويت در فوروم به معني تعهد براي شركت در تمامي حركتهاي فوروم و يا قبول هر مسئوليتي نيست و قبول هر مسئوليت و يا شركت در هر حركت و يا شركت در هر اجلاسي از جانب هر عضو داوطلبانه است.

 

ز- برنامه فوروم  تا اجلاس آينده به قرار زير است

علاوه بر برنامه روزمره كه شامل كار روي سايت، ترجمه اسناد جنبش و تماس با ايرانيان است سه پروژه مهم در دستور كار فوروم اجتماعي ايران – گروه تدارك قرار دارد.

پروژه اول: تدارك براي شركت در فوروم اجتماعي جهان در پورتو الگره

پروژه دوم: تلاش براي جمع آوري هرچه بيشتر امضا براي «فراخوان همبستگي با جنبش اعتراضي مردم ايران» از نیروهای و جنبشهای دمکراتیک و ترقیخواه جهان

پروژه سوم: شرکت فعال در تدارک ایجاد فوروم اجتماعی خاورمیانه

در هر سه مورد گروه تدارك ايرانيان را به مشاركت هرچه فعال فرا مي خواند و از همه فعالان و علاقمندان به جنبش بديل جهاني سازي در خواست مي كند كه براي شركت در اين سه پروژه با فوروم اجتماعي ايران – گروه تدارك همكاري نمايند.

 

ح- تقسيم كار دروني گروه تدارك به قرار زير است

نشست تصمیم گرفت که بحث سازماندهی برای رسیدن به طرح سازماندهی منطبق با رشد فوروم به بحث گذاشته شود. تا وقتی طرح جدید مورد تائید گروه تدارک قرار گیرد، گروههای کاری قبلی به کار خود ادامه خواهند داد و هر فرد داوطلب می تواند با گروههای کاری همکاری کند.

اسامي اعضاي گروه تدارك به ترتيب حروف الفبا عبارتند از: حسين اخوان توحيدي، فرح اقبال، عادل الله مرادي، ناهيد جعفر پور، يزدان حاج حمزه، بهزاد حرمتي، فريدون رمضاني، بيژن زيبايي، پویان ساکی، مهدي سامع، محمود شخصيان، عيسي صفا، مجتبي طالقاني، جعفر غفارپور، مهرداد قادري، يدي محمودي، مهدي مراد پور، كريم محمودي، پوراندخت ملکی، زينت ميرهاشمي، حسين نظري و نادر نوري زاده.

 

 

اين گزارش به زبانهاي ديگر ترجمه و در اختيار فورومهاي اجتماعي ديگر كشورها و فوروم اجتماعي جهان قرار داده مي شود.

 فوروم اجتماعي ايران – گروه تدارك

 

ادرس سايت فوروم اجتماعي ايران-گروه تدارك

http://www.iransocialforum.org

آدرس اي ميل روابط بين المللي

sfiran@wanadoo.fr

 آدرس اي ميل سايت و روابط عمومي

iran_social_forum@yahoo.com