بازگشت به صفحه نخست

 

چالشها و رویدادهای جنبش کارگران و مزدبگیران در آذر ماه 83

زینت میرهاشمی

 

در ماهی که گذشت اعتراضهای کارگران و مزدبگیران پیرامون طرح مورد بحث در مجلس مبنی بر خارج نمودن کارگران قراردادی از شمول قانون کار، جریان داشت. تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی با سابقه های طولانی فعالیت تولیدی، و در نتیجه بیکاری و بلاتکلیفی کارگران از جمله محورهای حرکتهای اعتراضی کارگران و مزدبگیران در آذر ماه بود. پرداخت حقوقهای عقب افتاده، رفع تبعیض میان کارگران پیمانی و قراردادی با کارگران رسمی، از جمله مطالبات کارگران و مزدبگیران است. در زیر به مهمترین رویدادهای کارگری در آذر ماه 1383 اشاره می شود. 

 

اعتراضها 

کارگران در شهر قم روز شنبه 30 آبان در اعتراض به قراردادهای موقت کاری دست به راهپیمایی و تجمع اعتراضی زدند. بر اساس گزارش ایلنا، کارگران معترض، «طرح جدید مجلس هفتم برای اشتغال کارگران را طرحی غیر کارشناسی خوانده و آن را نابود کننده جامعه کارگری در مقابل کارفرمان دانستند.» 

 

مدیریت کارخانه الیاف در پی بحران موجود در این کارخانه دست به تعدیل نیرو زده و بخشی از کارگران را از کار اخراج کرد. بر اساس خبر ایلنا سه شنبه 3 آذر ، بیش از 40 نفر از کارگران کارخانه الباف از روز دوشنبه 2 آذر در اعتراض به عدم تمدید قرارداد کاری خود، راه ورود و خروج کارخانه را بستند.

 

روز چهارشنبه 4 آذر، کارگران ریسندگی و بافندگی «سیمین نو» در اعتراض به شرایط کاری خود و عدم قابلیت دستگاههای کار، در مقابل هتل همای تهران تحصن نمودند. بر اساس گزارش ایلنا 4 آذر، این همایش همزمان با برگزاری سمینار شرکت «سولتکس ایران» که وارد کننده دستگاهای بافندگی است، برگزار شده است.  

 

  کارگران شرکت «آوانگان» در اعتراض به خصوصی سازی این واحد تولیدی دست به تجمع اعتراضی زدند. خبرگزاری ایلنا 9 آذر، از دهمین روز تجمع این کارگران خبر داد. این کارخانه در اراک واقع شده و کارگران بعد از پایان ساعت کاری خود در محل کارخانه اقدام به تجمع اعتراضی می کنند.

 

کارگران کارخانه روغن نباتی «نرگس شیراز» روز 9 آذر دست به تجمع اعتراضی زدند. بر ساس گزارش ایلنا 9 آذر، کارگران این واحد تولیدی به شرایط کار و عدم رسیدگی به خواسته هایشان دست به اعتراض زدند.

 

 کارگران بازخرید شده شرکت تهیه و توزیع کالا روز 11 آذر در برابر سازمان تامین اجتماعی تحصن نمودند. 800 نفر از  کارگران این واحد تولیدی به دنبال سیاست خصوصی سازی در این واحد و تعدیل نیرو خود را بازخرید کرده اند. به گزارش ایلنا 11 آذر، سازمان تامین اجتماعی به دلیل اختیاری بودن این بازخرید هیچگونه بیمه بیکاری به آنها نپرداخته است.

 

کارگران صنایع پلاستیک واقع در شهر قم، به مدت 4 ماه است که حقوقشان را دریافت نکرده اند. این کارگران در اعتراض به این امر طی ارسال طوماری با امضای کارگران معترض به اداره کار و امور اجتماعی، خواستار رسیدگی و دریافت حقوق و مزایای خود شدند.

 

 کارکنان پیمانکاری بخشی از ایران خودرو دست به اعتصاب زدند. به گزارش ایلنا 20 آذر، کارگران این واحد به تبعیض بین مزایایی که به کارگران موقت و کارکان رسمی وجود دارد، اعتراض دارند.

 

کارگران کارخانه «نساجی بابکان» واقع در شهر آمل روز 24 آذر در برابر فرمانداری این شهر دست به یک تجمع اعتراضی زدند. به گزارش ایلنا 24 آذر، شمار کارگران اعتراضی به 400 نفر می رسد که به عدم پرداخت حقوقشان به مدت 4 ماه اعتراض دارند.

 

کارگران «بهمن پلاستیک» در اعتراض به عدم پرداخت 6 ماه  حقوقشان، روز 23 آذر در مقابل ساختمان وزارت کار و امور اجتماعی دست به تجمع زدند. خبرگزاری ایلنا 23 آذر تعداد این کارگران را 90 نفر تخمین زده است.

 

کارگران کارخانه نخ طلای خمین وارد بیست و پنجمین روز اعتصاب خود شدند. کارگران به عدم دریافت حقوقشان و ناامنی کار اعتراض دارند.

بر اساس گزارش ایسنا 27 آذر کارگران اعتصاب کننده صنایع نخ خمین اعلام کردند که «تا زمانی که حقوق خود را دریافت نکنند فعالیت خود را در کارخانه آغاز نخواهند کرد.»

بر اساس همین گزارش کارگران در مقابل درخواست مدیر عامل این کارخانه برای پایان دادن به اعتصاب، مقاومت کرده و حاضر به خاتمه دادن به اعتصاب خود نشدند.

ناامنی کار و عدم دریافت ماهها حقوق در برابر کار انجام شده که در بعضی از واحدهای تولیدی عدم پرداخت حقوق به درازای یک سال می رسد، از جمله آسیبهای سیاست خصوصی سازی نظام حاکم بر ایران و اقتصاد بحرانی آن می باشد.

 

اخراج و بیکاری کارگران

بر اساس گزارش ایلنا 30 آبان، کارخانه «نساجی غرب» در پی سیاست خصوصی سازی دست به تعدیل نیرو زده و کارگران خود را از 900 نفر به 400 نفر کاهش داده است.  

 

کارخانه «رشته طلایی» که در آستانه تعطیلی قرار دارد، تا کنون (7 آذر 1383) به قرارداد کاری  60 درصد کارکنان خود را پایان داده و آنها را بیکار نموده است.

 

عدم دریافت حقوق

کارگران شرکت نساجی «پارس ایران» به دنبال رکود و بحرانی شدن این کارخانه، به مدت بیش از 6 ماه است که حقوقشان را دریافت نکرده اند.

شرکت نساجی پارس یکی از واحدهای تولیدی بزرگ بوده است که در این شرایط از سه شیفته کار به تعدیل نیرو رسیده و بسیاری از کارگران خود را اخراج نموده است. بر اساس گزارش ایلنا 4 آذر، کارگران این کارخانه در سال گذشته به طور مرتب دست به اعتراض زده اند اما تا کنون موفق نبوده اند.

 

کارگران کارخانه تولیدی «فازنام» در آستانه اخراج قرار دارند. این کارخانه که در 26 کیلومتری جاده تبریز مرند واقع شده به علت بحران در فعالیت تولیدی اش، در صدد است بخش زیادی از کارکران خود را اخراج کند. بر اساس گزارش ایلنا 8 آذر 1383، اکثر کارگران این واحد تولیدی بیش از 13 سال سابقه فعالیت در این واحد دارند.

 

بر اساس گزارش ایلنا 8 آذر، کارکنان بیمارستان «راضیه فیروز» به مدت 5 ماه است که حقوقشان پرداخت نشده است. این بیمارستان در کرمان واقع شده است.  

 

کارگران کارخانه «آرد اکباتان» همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند. این کارخانه در همدان واقع شده و 4 ماه از تعطیلی آن می گذرد. به گزارش ایلنا 8 آذر، سابقه فعالیت این واحد تولیدی به بیش از 40 سال می رسد.

 

شرکت «روکش لاستیگ اکباتان» در پی واگذاری به بخش خصوصی، تعطیل و کارگران خود را اخراج نمود. این شرکت در همدان واقع شده است.

 

به دنبال مطرح شدن طرح خروج کارگران قراردادی از شمول قانون کار در مجلس هفتم رژیم، حدود 105 هزار نفر  از کارگران سیستان و بلوچستان از حمایت قانون کار خارج خواهند شد.

علی رضا یاسینی دبیر شوراهای اسلامی کار سیستان و بلوچستان در گفتگو با ایلنا 14 آذر با تایید آمار بالا گفت که «می توان تخمین زد که در صورت تصویب چنین طرحی، فقط 4 تا 5 هزار نفر مشمول قانون کار شوند که این نوعی فاجعه، جنایت و بردگی گرفتن کارگران است.»

 

کارگران مخازن آب آبادان و خرمشهر، مدت 5 ماه است که حقوقشان پرداخت نشده است. به گزارش ایلنا 13 آذر، شمار کارگران بلاتکیف این مخزن آب به 90 نفر می رسد.

 

کارگران «زمان صنعت» مدت 3 ماه است که حقوقشان پرداخت نشده است. این کارخانه تولید کننده قالبهای کلید و پریز و در استان خراسان واقع شده است. به گزارش ایلنا 21 آذر، حدود 100 کارگر رسمی و قراردادی این واحد تولیدی که سابقه آن به 10 سال می رسد، در چند ماهه اخیر حقوقشان را دریافت نکرده اند.  

 

 به گزارش ایلنا 23 آذر، شرکت تولیدی «سازمایه» که حدود 250 کارگر در آن مشغول به کار هستند مدت 90 روز است که حقوق کارکنان این واحد را نپرداخته است.