اخبار 16 آذر، روز دانشجو

 

تحمع اعتراض‌‏آميز تعدادي از دانشجويان دانشگاه تهران دقايقي پيش به پايان رسيد

دو شنبه 16 آذر ۱۳۸۳ - 6 دسامبر ۲۰۰۴‏

تعدادي از دانشجويان دانشگاه تهران پس از برگزاري تريبون آزادي كه به همت انجمن اسلامي اين دانشگاه برگزار شده بود ، با حركت به سمت درب اصلي دانشگاه تهران ، تجمع اعتراض آميزي را آغاز كردند .

به گزارش خبرنگار "ايلنا" , در اين تجمع كه بيش از 150 دانشجويان حضور داشتند , دانشجويان ضمن بيان خواسته‌‏ها و مطالبات صنفي خود ، شعارهايي را سر مي‌‏دادند .

«رفراندم , رفراندم اين شعار مردم» , «زنداني سياسي آزاد بايد گردد» , «مرگ بر استبداد» , «چه كابل ,‌‏چه تهران مرگ بر طالبان» , «ملت , دانشجو , اتحاد , اتحاد» ,« دانشجو مي‌‏ميرد , ‌‏ذلت نمي‌‏پذيرد» , « حراست دانشگاه , خجالت خجالت», « حراست دانشگاه تسليت , تسليت » , «فروهر ، راهت ادامه دارد‌‏» , از جمله شعارهاي مطروحه در اين تجمع اعتراض‌‏آميز بود.

بر اساس اين گزارش ؛ در ادامه برگزاري اين تجمع اعتراض‌‏آميز دانشجويان معترض ، درب اصلي دانشگاه تهران را شكستند ، اما با دخالت حراست دانشگاه ، دانشجويان به سمت داخل دانشگاه هدايت شدند.

در پايان اين تجمع اعتراض‌‏آميز يكي از دانشجويان با اعلام اين‌‏كه "تحصن يك روزه به درد نمي‌‏خورد بلكه دانشجويان بايد روي به ايجاد تشكل‌‏ بياورند و آرمان‌‏ خود را با جنبش عدالت‌‏خواه روز به روز استحكام ببخشند" ، به اين تجمع پايان بخشيد .

گفتني است ؛ حضور مأمورين نيروي انتظامي پشت درب اصلي دانشگاه مشهود بود.

در هنگام مخابره اين خبر اوضاع در مقابل سر در دانشگاه تهران و خيابان‌‏هاي اطراف ، آرام گزارش شده است .

دبير كميته دانشجويان دفاع از حقوق زندانيان سياسي بازداشت شد

شيوا نظرآهاري ؛ دبير كميته دانشجويان دفاع از حقوق زندانيان سياسي ، صبح امروز بازداشت شد.

شهره نظرآهاري ؛ خواهر اين بازداشت شده در تماس با خبرنگار "ايلنا" با اعلام اين مطلب ، گفت : ساعت 8 صبح ، خواهرم هنگام مراجعه به دانشگاه صدرا ، توسط عده‌‏اي كه لباس شخصي پوشيده بودند ، بازداشت شد .وي افزود : تا اين لحظه هيچ خبري از خواهرم و همچنين محل نگهداري وي ، نداريم.

 

تجمع و تريبون آزاد دانشجويي به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه اميركبير برگزار شد

تجمع و تريبون آزاد دانشجويي به مناسبت روز دانشجو از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير در اين دانشگاه برگزار شد.

به گزارش "ايلنا" ، علي كميجاني ؛ عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير با حضور در اين تريبون ، ضمن قدرداني از حضور دانشجويان در صحن دانشگاه ، گفت : مقصود ما از حضور در اين مكان گراميداشت روز دانشجوست ، دانشگاه در كشورهاي در حال توسعه نماد تحول‌‏خواهي است و دانشجويان همواره روند تحول‌‏خواهي كشور را دنبال كرده چه مي‌‏كنند و دانشگاهيان به خاطر شرايط خاص اجتماعي و منزلتي در دانشگاه همواره نيروهاي آوانگاردي در جريان تحولات كشور هستند .

وي افزود : اكنون اربابان استبداد در جامعه ما هجمه‌‏اي به دانشگاهيان را آغاز كرده‌‏اند و دانشگاه را به مركز فساد متهم كرده‌‏اند و بجاست كه دانشگاهيان حركتي منسجم در مقابل اين روند آغاز كنند ، چرا كه هدف اين روند تسخير دانشگاه است .

كميجاني تأكيد كرد : كاركردهاي دانشگاه در زماني كه ساختار قدرت با مترجمان توسعه و تجدد ناسازگار است ، قطعاً با نقد قدرت است كه كشور به توسعه دست مي‌‏يابد كه هر نقدي زندان را به دنبال نداشته باشد .

در ادامه اين برنامه محمد رضايي ؛ مدير مسئول نشريه دانشجويي موج نو ، گفت : سه آذر اهورايي كه در روز 16 آذر به شهادت رسيدند ، با خون خود جاني دوباره به درخت دانشجويي بخشيدند .

رضايي ابراز تأسف كرد : قدرت چشم كساني را كه در مقابل ملي ايستاده بودند را گرفت ، تا جاييكه قتل‌‏هاي زنجيره‌‏اي به راه انداختند و در تير 1378 قصد از ميان بردن جنبش دانشجويي را داشتند و ما اگر 16 آذر 1332 را نديديم ، واقعه 18 تير 1378 را ديديم .

در بخشي از اين برنامه حميد جعفريان ؛ عضو شوراي صنعتي دانشكده برق به قرائت بيانيه شوراي صنفي به مناسبت روز 16 آذر پرداخت.

در بخشي از اين بيانيه آمده است : روز 16 آذر ، نماد ايستادگي زور در مقابل فكر است كه استبداد كمر همت به در هم ريختن قلم و قلمدان بوده است . وقايعي نظير 16 آذر باعث هوشمندي دانشجويان شد تا دوست و دشمن را بشناسند و دانشجويان فرصت يافتند كه بشناسند كساني را كه به خاطر رياست ، لبه‌‏هاي تيغ را بر جنبش دانشجويي فرود آوردند .

در اين بيانيه تأكيد شده است : حداقل فايده يادآوري 16 آذر اين است كه ما با مقايسه خود با گذشتگان‌‏مان بدانيم كه رسالتي غير از مدرك گرفتن هم داريم.

در بخشي ديگري از اين برنامه ، متين مشكين ؛ عضو انجمن اسلامي دانشجويان اين دانشگاه ، گفت : اكنون كه ما اينجا جمع هستيم ، آقاي خاتمي در دانشگاه تهران در حال پاسخگويي به سوالات دانشجويان هستند ، من از ايشان سوال مي‌‏كنم كه بعد از چندين سال ، آيا اصلاً پاسخي براي سئوالات دانشجويان دارند.

وي افزود : ما اكنون در انجمن اسلامي تمام تلاش خود را براي تقويت پايه‌‏هاي تئوريك و فكري اعضاي انجمن اسلامي معطوف كرده‌‏ايم و براي تحقق ضرورت‌‏هايي نظير استقلال دانشگاه و انتخاب رئيس دانشگاه توسط اعضاي هيأت علمي تلاش مي‌‏كنيم .

عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه امير كبير در ادامه ابراز تأسف كرد : در سال‌‏هاي اخير نوعي دين‌‏گريزي در ميان دانشجويان به وجود آمده است و همگي دليل عقب ماندگي را ، دين معرفي مي‌‏كنند ، اما من معتقدم مشكل اساسي ما عدم اجراي صحيح دين است . اين دين همه چيز را براي همه كس گفته است . اين دين ظلم نكردن و ظلم نپذيرفتن را به حاكمان و به مردم سفارش كرده است . در قرآن بارها تاكيد شد كه مال و اختيار خود را به دست افراد نادان ندهيد .

گفتني است ، در اين مراسم كه نوريان ؛ مدير كل فرهنگي و رضايي ؛ مديركل دانشجويي دانشگاه اميركبير حضور داشتند . دانشجويان شركت كننده خواستار رسيدگي و پيگيري به مطالبات آنان از سوي مديريت دانشگاه شدند .

 

از برگزاري برنامه بزرگداشت روز دانشجو در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي جلوگيري شد

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي از لغو برنامه بزرگداشت روز دانشجو در اين دانشكده خبر داد .

مرتضي اسدي در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا" با اعلام اين خبر ، گفت : عليرغم حضور حبيب‌‏لله پيمان ؛ سخنران برنامه امروز انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده علوم اجتماعي در اين دانشكده , از برگزاري برنامه گراميداشت روز دانشجو از سوي هيأت نظارت دانشگاه ممانعت به عمل آمد .

 

گزارش خبرنگار "ايلنا" از حاشيه مراسم سخنراني سيد محمد خاتمي در دانشگاه تهران

مراسم بزرگداشت 16 آذر روز دانشجو با سخنراني محمد خاتمي رييس جمهوري و با حضور جمع كثيري از دانشجويان در دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار "ايلنا" اين مراسم در حالي برگزار شد كه تعداد زيادي از دانشجويان موفق به حضور در سالن شهيد چمران دانشكده فني دانشگاه تهران نشدند و در در راهروهاي دانشكده فني و محوطه اطراف اين دانشكده تجمع كردند . اين تعداد از دانشجويان از طريق سيستم‌‏هاي صوتي سخنان خاتمي و دانشجويان درون سالن شهيد چمران را مي شنيند .

بر اساس اين گزارش ممانعت انتظامات سالن چمران از ورود دانشجويان به اين سالن سبب درگيري بين دانشجويان و مسوولان انتظامات شد كه در پي اين درگيري تعدادي از دانشجويان مجروح شدند و شيشه‌‏هاي در ورودي دانشكده فني دانشگاه تهران شكست .

اعتراض دانشجويان داخل سالن شهيد چمران به اين اقدام و اعتراض به حضور گزينشي عده‌‏اي از دانشجويان حاضر در سالن و همينطور عدم گنجايش كافي سالن براي حضور همه دانشجويان ، روند جلسه را با اخلال مواجه كرد ، به طوري كه در ابتداي اين جلسه اعتراض دانشجويان حاضر در سالن چندين بار سخنان خاتمي ؛ رييس جمهور و دانشجوياني كه به عنوان نمايندگان تشكل‌‏هاي دانشجويي سخن گفتند را قطع كرد .

 

دانشجويان با دادن شعار "خاتمي ؛ عدالت "، خواهان ورود دانشجويان بيرون سالن شدند كه در پي اين اعتراض‌‏ها خاتمي از مسولان انتظامات سالن خواست اجازه ورود ساير دانشجويان كه به درون سالن داده شود و ضمن عذرخواهي از دانشجوياني كه به دليل ظرفيت كم سالن نمي‌‏توانند به درون سالن بيايند و در پاسخ به شعار "خاتمي؛ بيا بيرون" ، گفت : پس از پايان سخنراني براي ديدار با دانشجويان بيرون مي‌‏روم .

همچنين خاتمي گفت : اگر در بيرون سالن به شأن دانشجويان توهين شده است از همه دانشجويان عذر مي‌‏خواهم .

در پي اين سخنان رييس‌‏جمهوري جلسه ادامه يافت و نمايندگان انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران ، بسيج دانشجويي ، كانون نوانديشان جوان ، انجمن صنفي دانشجويان و دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران ، سخنراني كردند.

سخنان اين نمايندگان نيز بارها به سبب واكنش دانشجويان حاضر در درون و بيرون سالن شهيد چمران دانشكده فني قطع شد .

دانشجويان نسبت به سخنان نماينده بسيج دانشجويي مبني بر اينكه در دانشگاه‌‏ها همواره بسيجيان مظلوم واقع شدند ، واكنش نشان دادند .

دانشجويان همچنين سخنان نماينده كانون نوانديشان جوان را كه از خاتمي انتقاد مي‌‏كرد كه چرا در طول دوران رياست‌‏جمهوريش همچون اميركبير و مصدق عمل نكرد و در مقابل كساني كه مخالف حركت دموكراسي‌‏خواهانه مردم بودند ، نايستاد با شعار "درود بر مصدق" وي را همراهي كردند.

پس از سخنان نمايندگان تشكل‌‏هاي دانشجويي ، هنگامي كه خاتمي قصد آغاز سخنانش را داشت و در حالي كه اكثر دانشجويان حاضر در سالن شهيد چمران با كف زدن منتظر سخن گفتن خاتمي بودند ، عده‌‏اي با سر دادن شعارهايي مانع سخن گفتن خاتمي شدند كه خاتمي خطاب به آنها گفت : هر كس نمي‌‏خواهد سخنان من را بشنوند از سالن خارج شود .

خاتمي در اين هنگام در واكنش به شعار برخي از دانشجويان با اين مضمون ، "همش حرف ، همش حرف" ، گفت : بعد از من كساني مي‌‏آيند كه عمل خواهند كرد و شما هم نتيجه عملشان را خواهيد ديد .

پس از پايان سخنان خاتمي ، دانشجويان در محوطه اطراف دانشگاه تهران تجمع كردند كه تا لحظه ارسال اين خبر همچنان در اين محل حضور دارند .

گقتني است در حاشيه اين مراسم ، شعارهايي كه دانشجويان در اين مراسم سردادند به اين قرار است ؛

زنداني سياسي آزاد بايد گردد

اي دولت پاسخگو ؛ پاسخ كو ، پاسخ كو

رفراندم،رفراندم اين است شعار مردم

درود بر مصدق

همچنين پلاكاردهايي متعددي در دست دانشجويان بود . در بر روي برخي از آنها توشه شده بود ، " نان و آزادي براي همه ، استاده‌‏ام چون شمع مترسان از آتشم" ، همچنين سرود يار دبستاني و اي ايران توسط دانشجويان خوانده شد .

 

تحصن دانشجويان دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز وارد سومين روز خود شد و دانشجويان همچنان از رفتن به كلاسها خودداري مي‌كنند.

روشن ضمير، دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده كشاورزي در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران منطقه فارس با بيان اين خبر، گفت: قرار بود رييس دانشگاه شيراز براي صحبت به دانشكده بيايد كه به جاي وي، معاون دانشگاه آمد و در حال حاضر نيز با دانشجويان در حال گفت‌وگو است.

وي با بيان اينكه مشكلات دانشگاه و دانشكده وسيع و متنوع است و مسائل آموزشي،‌ صنفي و سياسي را در بر مي‌گيرد، افزود: رياست دانشگاه نبايد از پاسخ گويي به دانشجويان و حضور در دانشكده خودداري كند.

دانشجويان كشاورزي دانشگاه شيراز روز گذشته در يك اين تريبون آزاد اعلام كردند براي حل مشكلات خود راهي جز تحصن نداشتيم و اين تحصن را حداقل تا روز دانشجو ادامه خواهيم داد و پس از آن با توجه به پاسخگويي مسئولين تصميم خواهيم گرفت.