بازگشت به صفحه نخست

 

نامه سرگشاده جمعی از فعالین سابق بخشهای مختلف کارگری ‏ به دبيرکل کنفدراسيون اتحاديه های بين المللی آزاد کارگری
پنجشنبه ١٢ آذر ١٣٨٣ – ٢ دسامبر ٢٠٠۴
آقای گای رایدر دبیر کل کنفدراسیون اتحادیه های بین المللی آزاد کارگری

همانطور که مطلع هستید نمایندگان مجلس پنجم و ششم جمهوری اسلامی ایران با تصویب قوانینی کارگران کارگاه های زیر پنج و همچنین ده نفر شاغل و تمامی کارگران قالی باف را از امکانات ناچیز قید شده در قانون کار محروم کردند.
اخیرا به دنبال تصویب طرح معافیت کارگران قراردادی از دریافت حقوق بیکاري، مجلس هفتم شورای اسلامی طرحی را بعنوان ماده واحده در دستور کار خویش قرار داده است که با تصویب آن کلیه کارگران قراردادی از شمول قانون کار خارج می شوند.
با تصویب چنین طرحی که شامل حدود 90% کارگران در ایران می شود، آنها از دریافت مرخصی سالیانه، افزایش دستمزد، استفاده از تعطیلات رسمي، دریافت حقوق بازنشستگي، مستمری از کارافتادگي، دریافت حقوق بیکاري، استفاده از خدمات درمانی و اجتماعی و تمامی امکانات ناچیز قید شده در قانون کار محروم می گردند.
همچنین به جز تشکیل انجمن های اسلامی که طی ماده یکصد و سی در همه کارگاهها و محیط های کارگری می توانند تشکیل شوند، برای ایجاد سایر تشکلهای کارگری طی ماده های 131، 132 و 133 فصل ششم قانون کار بایستی کارگران مشمول قانون کار باشند. چنانچه در این ماده ها می خوانیم که : کارگران واحدهای تولیدي، صنفي، صنعتي، خدماتی و یا کشاورزی که مشمول قانون کار باشند، می توانند نسبت به ایجاد تشکیل انجمن هایی صنفي، تعاونی های مسکن و تعاونیهای مصرف (توزیع) اقدام نمایند. متوجه می شویم که در صورت تصویب چنین لایحه ای کارگران و حتا کشاورزان ایران قادر نخواهند بود که تشکلات مورد نیاز خود را سامان دهند. لذا در صورت تحقق چنین وضعیتی اصولا صحبت کردن از سازمانیابی کارگران در ایران واقعیت عینی نداشته و اطلاعیه های اخیر نمایندگان اعزامی سازمان جهانی کار به ایران مبنی بر تغییراتی در فصل ششم قانون کار را تنها می توان در چارچوب حمایت از جناح های غالب و ضد کارگری رژیم و موافقت نامه های روی کاغذ مورد ارزیابی قرار داد. که نه آنکه هیچ گونه کمکی به سازمانیابی کارگران در ایران نخواهد کرد بلکه مانعی اساسی در جهت ایجاد تشکلات مورد نظر کارگران بوجود می آورد.

آقای دبیر کل
ما بعنوان جمعی از فعالین سابق بخشهای مختلف کارگری از شما انتظار داریم در جلسه آتی خود ضمن پیگیری نامه ده اکتبر خود که برایتان ارسال داشته ایم، مسائل زیر را مورد توجه قرار دهید.
1. نظر به اینکه تصویب لایحه خروج کارگران قراردادی از شمول قانون کار در عمل معنایی جز تشدید سرکوب و گسترش هرچه بیشتر فقر در میان کارگران را در بر ندارد و این عمل مغایر تمامی مقاوله نامه هایی است که رژیم جمهوری اسلامی بالااجبار آنها پذیرفته، برای جلوگیری از تصویب چنین لوایح ضد کارگری در مجلس شورای اسلامی اقدام مقتضی را بعمل آورید.
2. در مورد کشته شدن چهار نفر از کارگران خاتون آباد شهر بابک بدست نیروهای سرکوبگر رژیم و هم چنین محاکمه تعدادی از فعالین کارگری شهر سقز بخاطر قصد به راهپیمایی در اول ماه مه، که قبلا نسبت به چنین اعمالی اعتراض خود را به مسئولین جمهوری اسلامی اعلام نموده اید، از همه امکانات و نفوذ خود جهت جلوگیری از این تعرضات وحشیانه به حقوق پایه ای شناخته شده در سطح بین المللی و شرایط کار و زندگی میلیونها کارگر در ایران ، در جلسه خود اقداماتی را جهت محکومیت رژیم جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی بعمل آورید. مطمئن باشید کارگران ایران نظاره گر تمامی اعمال دوستان و دشمنان خود هستند.

با تشکر از حمایت های تاکنونی شما

مرسده اخلاقي، سندیکای کارگران بافنده سوزنی تهران
مانوئل اسماعیلی، اتحادیه کارگران کفاش
آذر ادیبي، شرکت کیمی دارو
علی اشرافي، شرکت تولید دارو
مرتضی افشاري، سندیکای کارگران صنعت چاپ تهران و حومه
هوشنگ انصاري، شورای کارکنان نوبتکاری پالایشگاه تهران
امین باقری، سندیکای کارگران صنعت چاپ تهران و حومه
امیر پیام، شرکت مینو تهران
علی پیچگاه، شورای مرکزی کارکنان صنعت نفت
مهوش خراساني، شورای کارگران کارخانه جوراب استارلایت
محمد خرم، شورای کارکنان پالایشگاه شیراز
یداله خسروشاهي،شورای مرکزی کارکنان صنعت نفت
حسن رحیمي، اتحادیه کارگران پروژه اِی فصلی شهرستان سنندج
ناصر زورچنگ، شرکت تل تک هلیکوپتر سازی شهرستان اصفهان
حوری صهبا، شورای کارگران کارخانه کفش ملي
منصور سلطاني، شرکت ایندامین تهران
محمد صفوي، شرکت پروژه ای پتروشیمی اصفهان و نماینده کارگران نان کانادا
عباس علیپور،شورای کارکنان شرکت صنایع چوب ایران
عباس فرد، نیروگاه رجایي،پروژه بازسازی پالایشگاه آبادان
توفیق فرجي، اتحادیه صنعتگر
رسول فقهازاده، شورای کارکنان ابزار دقیق پالایشگاه تهران
مظفر فلاحي، اتحادیه صنعتگر و کارخانه شاهو
فرامرز فیضي، شورای مرکزی کارکنان شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه
علی شیر مبارکي، سندیکای کارگران پروژه ای شهرستان آبادان
جلال مجیدی ،شورای مرکزی کارکنان صنایع گسترش و نوسازي
حشمت محسنی فعال و پژوهشگرکارگري
محمد منیري، سندیکای کارگران کارخانه شهاب خوردرو
یوسف آبخون ، فعال و پژوهشگر کارگري
حمید نوشادي، کارخانه آجر ماشینی قرچک ورامین و شرکت دخانیات ایران
علی واحدي، شورای برق منطقه ای تهران و سندیکای اتوبوس رانی تهران و حومه

رونوشت به اتحادیه های کارگری کانادا، انگلستان، سوئیس، دانمارک، آلمان، فرانسه، سوئد