بازگشت به صفحه نخست

 

مسافرت چاوس به پایان رسید

Jeroen Kuiper, Caracas

دنیای جوان

1.12.2004

برگردان ناهید جعفرپور

پیمان با روسیه،  ایران، دکترای افتخاری و جایزه  حقوق بشر به چاوس از سوی رئیس جمهور لیبی ،پلیس ونزوئلا دو نفر را به اتهام قتل دادستان ونزوئلا دستگیر نمود.  

 

با نتایج مشخص امروز مسافرت خارج از کشور رئیس جمهور ونزوئلا هوگو چاوس به اسپانیا ، ایران ، لیبی، قطر و روسیه پایان یافت.

 

کنسرن دولتی نفت ونزوئلا PDVSA و کنسرن نفتی روسی LUKoil در روز جمعه گذشته در مدتی که چاوس در مسکو اقامت داشت پیمانی را برای استخراج نفت در ونزوئلا به امضا رساندند .

 LUKoil به اطلاع رساند که در این رابطه سرمایه گذاری تا 1 میلیارد دلار آمریکا در ونزوئلا خواهد نمود. چاوس در حین سومین سفرش به روسیه قول داد که سرمایه گذاری گاز مسیر رودخانه Orinoco در جنوب ونزوئلا را بعهده روسیه بگذارد.

 

ظرفیت صنعت Bauxit در ونزوئلا  با سرمایه گذاری روسیه باید یک میلیون تن در سال افزایش یابد. مضاف بر این تجارت تسلیحاتی میان روسیه و نزوئلا هم مورد بحث قرار گرفت و تصمیماتی در باره آن گرفته شد. کشور آمریکای جنوبی در حدود 40 هلیکوپتر روسی برای پرواز ها بر روی مرزهای کلمبیا سفارش داد. این هلوکوپتر ها باید ابتدای سال 2005 تحویل داده شوند. ونزوئلا علاقمند برای خرید 100000 اسلحه اتوماتیک چون تانک و سیستم ضد هوائی از محصولات تسلیحاتی روسیه می باشد. در هر حال بصورتی روشن مشخص شد که ونزوئلا روسیه را بعنوان یک شریک استراتژی  می بیند. مسکو امید دارد که با کمک ونزوئلا تقاضایش برای عضویت در سازمان تجارت جهانی مورد قبول قرار گیرد.  

 

چاوس در طی مسافرت خارج از کشورش که در روز 21 نوامبر شروع شد صحبت هائی با دولت امارات قطر نمود.

 

 در ایران چاوس در کنار قرار دادهای اقتصادی که بست در باره یک سیاست قیمتی مشترک ایران و ونزوئلا در سازمان نفت اوپیک قرار مدار هائی گذاشت.

در لیبی روز سه شنبه گذشته از سوی رئیس جمهور  قذافی دکترای افتخاری حقوق بشر به چاوس داده شد.

دلیل این دکترای افتخاری تلاش چاوس برای فقیران ونزوئلا بود. این دکترای افتخاری قبلا به نلسون ماندلا داده شده بود . چاوس هم این دکترای افتخاری را با یاد رئیس جمهور فقید فلسطین یاسر عرفات برای یادبود به نام وی و همچنین  دانیل آندرسن دادستان ونزوئلا که در 18 نوامبر کشته شد تقدیم نمود.  

با وجود اینکه چگونگی قتل آندرسن هنوز مشخص نیست اما  پلیس ونزوئلا مدارک بیشماری دال بر اتهام افرادی در دست دارد. چند روز بعد از انفجار بمب در اتومبیل دادستان دو نفر متهم ردیف اول این قتل که به پلیس حمله کرده بودند توسط پلیس کشته شدند. در خانه این متهمین مقدار زیادی اسلحه کشف گردید. این دو نفر که خود قبلا پلیس بودند ، در نزدیکی شهر والنسیا دستگیر شده بودند. آندرسن بر علیه این دو نفر اعلام جرم نموده بود زیرا آنان در کودتای سال 2002 به صف تظاهر کنندگان تیراندازی نموده بودند..