بازگشت به صفحه نخست

 

بر علیه جنگ و قروض کشورهای جنوب جهان

 

پنجمین فوروم اجتماعی جهان 26 ژانویه 2005 در پورتوآلگر زادگاه فوروم ها در برگزار می گردد

 

Wolfgang Pomrehn

دنیای جوان

30.11.2004

برگردان ناهید جعفرپور

 

با قوت تمام  تدارک پنجمین فوروم اجتماعی جهان درپورتوآلگر جنوب برزیل  در جریان است.

26 ژانویه سال آینده دراین  شهر بندری برای مدت 6 روز مجددا ده ها هزار نفر از منتقدین جهانی سازی نولیبرالی ، اتحادیه های کارگری، طرفداران حقوق زنان ، مخالفین جنگ و طرفداران محیط زیست از 5 قاره جهان برای دستیابی به جهانی دیگر و ارائه بدیل های جهانی سازی نئولیبرالی  و بحث گفتگو و تبادل نظر و تصمیم گیری گرد هم جمع خواهند شد. تا تاریخ 16 نوامبر در حدود 2988  هیئت از 104 کشور جهان ثبت نام نموده اند.

 

روز پنجشنبه گذشته تاریخ معرفی برای سمینار ها و پلنار ها به پایان رسید. تا کنون در حدود 1900 سمینار و پلنار و جلسات بحث و سخنرانی به پنجمین فوروم جهان معرفی شده اند. در هفته ماقبل این هفته سازماندهان متشکل در کمیته بین المللی فوروم همدیگر را ملاقات نموده و در باره پیشنهادات و چشم انداز ها و مشکلات بحث و گفتگو و تصمیم گیری نمودند.

 

بعد از تجربه مثبت سازماندهی چهارمین فوروم جهان در بمبئی، اینبار تمامی مسئولیت  جلسات سخنرانی به عهده سازمان های شرکت کننده قرار گرفته است. کمیته برزیلی سازمانده فوروم جهانی برای محل برگزاری سمینار ها و جلسات سخنرانی مسئول خواهد بود . در این کمیته تدارک سازمانهائی چون اتحادیه کارگری CUT ، جنبش بی زمینان برزیل، سازمان دانشجویان برزیل، شبکه بین المللی آتاک ، کاریتاس برزیل و سازمانهای زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی برزیل عضو می باشند و سازماندهی پنجمین فوروم اجتماعی جهان را تدارک می بینند.       


 
تا کنون چهار فوروم اجتماعی در جهان انجام پذیرفته است که اولی آن در پورتوآلگرو و هم اکنون پنجمین نشست جهانی هم باز در همان زادگاه فوروم ها بر گزار میشود. در واقع از سال 2001 که فوروم ها در برزیل متولد شدند هر ساله بعنوان بدیلی در مقابل فوروم اقتصادی جهان، فوروم اجتماعی جهان برگزار می گردد. ایده برگزاری فوروم اجتماعی در سال 2000 درست بعد از یکسال تظاهرات های بزرگ و کنگره های وسیع بین المللی بر علیه کنفرانس های رهبران سیاسی و اقتصادی جهان و مسئولان جهانی سازی نئولیبرالی چون بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی ، طرح ریزی گردید. هدف مهم طراحان اولیه فوروم پدید آوردن سازمانی قدرتمند جهانی بر علیه عملکردهای جهانی سازی نئولیبرالی و مبارزه در راه عدالت اجتماعی جهانی و صلح و جهانی زیست محیطی و .... بود. ازسازماندهان اولیه فوروم ها نهاد های اجتماعی چون شعبه آتاک در فرانسه و شبکه اروپائی "مارش اروپا" با خواست مبارزه بر علیه بیکاری و ...دفاع نموده و به آن پیوستند. هم اکنون در هر پنج قاره جهان بیشماری از فوروم های اجتماعی محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی شکل گرفته اند که بعنوان موتوری برای حرکت جنبش عظیم اجتماعی جهان در تلاشند و چون سدی پر قدرت برای دفاع از صلح جهانی در مقابل دولت اشغالگر آمریکا سینه سپر نموده اند. آلمان در یولی سال آینده اولین فوروم سراسری خویش را برگزار می نماید.

 
در پورتوالگرو طبق طرح  تا کنونی برنامه ها در مجموع به 11 ستون مهم تقسیم شده اند. در میان این ستون ها دفاع از ثروت های همگانی و اجتماعی و همچنین مبارزه بر علیه جنگ ، تجارت آزاد و قروض خارجی کشورهای جنوب جهان از اهمیت خاص برخوردار است. دفاع از حقوق بشر ، جهانی قانونی ، ایجاد نظم دمکراتیک بین المللی و اجتماعی نمودن دانش های تکنولوژی از دیگر تم های مهم فوروم می باشند. از سوی کشور آلمان سازمان آتاک آلمان جزء سازماندهان فوروم پورتوآلگره می باشد.


اطلاعات بیشتر در باره برنامه پنجمین فوروم اجتماعی جهان را می توان در صفحه اینترنتی زیر مشاهده نمود:

 

 www.forumsocialmundial.org.br.