بازگشت به صفحه نخست

 

کنفرانس تجاوز وخشونت در زناشوئی در سومین فوروم اجتماعی اروپا، لندن

16.10.2004

گزارشگر ناهید جعفرپور

 

کنفرانس تجاوز و خشونت در زناشوئی در روز 16 اکتبر در یکی از هاله های اصلی آلکساندر پالاس لندن برگزار گردید در این کنفرانس که صدها زن شرکت نموده بودند، سخنرانان بیشماری از کشورهای مختلف گزارش از وضعیت زنان کشور خویش را به کنفرانس ارائه نمودند که تلاش خواهد شد چکیده بحث ها در زیر بیان گردد:

سخنران اول از سوی سازمان حقوق بشر سخنانش را چنین آغاز نمود:" خشونت در زناشوئی فریاد خاموشی است که از دهان بسیاری از زنان جنوب و شمال جهان بیرون می آید. در سال آینده از سوی سازمان ما آکسیون هائی برگزار خواهد شد که در این آکسیون ها در باره مسئله خشونت به زنان در خانواده مفصلا خواهیم پرداخت. زنان در خانواده از حقوق بیشماری برخوردارند ما قصد داریم به دولت ها فشار بیاوریم که از این زنان پشتیبانی نمایند و همچنین از ما پشتیبانی مالی نمایند تا ما بدرد این گونه زنان برسیم. ما می خواهیم دولت ها را مجبور سازیم به خشونت های مختلف بر علیه زنان پایانی دهند. از جمله این خشونت ها خشونت در زناشوئی است ( تجاوز در زناشوئی). در اسپانیا هم در این رابطه سازماندهی هائی گشته است و در واقع میان سازمان حقوق بشر و جمعیت زنان اسپانیائی پل هائی به وجود آمده است. ما بخصوص قصد داریم در حرکت هایمان از حقوق زنان مهاجر در خانواده دفاع نمائیم. متاسفانه باید بگویم که بسختی می شود به مورد های مشخص دست یافت. دادگستری هم هیچگونه اطلاعاتی در اختیار ما نمی گذارد. در اسپانیا و انگلیس خانه های زنان بر پا است و این چنین زنان در این خانه ها مورد محافظت قرار می گیرند. زنان پناهنده البته مشکلات خاص خود را دارند و بسختی به ما رجوع می کنند. البته این خود دلیل خاص دارد زیرا که دولت و قانون از این گونه زنان آنچنان پشتیبانی نمی کند. بسیاری از زنان تحت خشونت های جنسی در خانواده زجر می کشند از تجاوز جنسی در زناشوئی گرفته تا .. ....

حقوق بشر برای این دولت ها اصلا ارزشی ندارد بخصوص حقوق بشر برای زنانی که توسط همسرانشان مورد تجاوزات جنسی قرار می گیرند. اما ما تلاش داریم این چنین زنان را در حمایت خود قرار دهیم و خانه و کار و ... برایشان ایجاد کنیم. آنها به هیچ وجه مجبور نیستند در محضر دادگاه مثل یک جنایتکار قرار بگیرند و مجبور شوند از خود دفاع کنند. در سودان تجاوزبه زنان در زناشوئی چیزی طبیعی است و سازمانهای دفاع از حقوق بشر در این منطقه خیلی تلاش کردند به این زنان کمک کنند. زنان باید حق سقط جنین داشته باشند. مثل همه حقوق های دیگر و اجازه شوهر اصلا لازم نیست. دفاع از حقوق زنان یعنی دفاع از حقوق بشر. فوروم اروپا باید به این مسئله توجه بسیار نماید و بیشتر از هر مسئله دیگری به آن بپردازد. چگونه میتوانیم درهای خود را بروی زنانی که به کمک احتیاج دارند ببندیم. زنان پناهنده ای که به کشور هایشان برگردانده میشوند. واقعا خجالت آور است. ما از این همه بربریت شرمساریم. چرا باید زنان این چنین زجر بکشند. زندان های موقت برگرداندن پناهندگان باید بسته شوند. زنان نباید همیشه قربانی این همه خشونت باشند. تجارت زنان و خشونت برعلیه آنان باید خاتمه یابد.".

سخنران دوم اریکا از مجارستان می گوید:" من از سازمان حقوق بشر نانا هستم . نانا سازمانی است که برای دفاع از خشونت های درون زناشوئی به وجود آمده. چیزی که من امروز می خواهم بیان کنم این است که با وجود اینکه مجارستان جزء اتحادیه اروپاست اما سطح خشونت ها به زنان در سطح خشونت های جهان سوم است. من در سخنرانیم امروز میخواهم مخلوطی از تئوری و واقعیت را مطرح کنم. دولت مجارستان پیمانی را وضع نمود که بر اساس آن خشونت بر زنان ممنوع گشت( بندی در قانون اساسی). در این باره چندین سازمان زنان به وجود آمد که در این باره به اینگونه زنان رسیدگی نمایند اما تا به امروز متاسفانه هیچگونه کمکی نشده است. هیچ خانه زنانی وجود ندارد این گونه زنان از شانسی برخوردار نیستند. من در اینجا به عنوان فریاد این زنان از فوروم اجتماعی اروپا خواستار دست یاری هستم. ما باید متحدا به یاری زنان مجاری بشتابیم. خشونت در زناشوئی خشونتی است که زنان مجاری هر روزه از آن زجر می کشند و تحمل می کنند و دم نمی آورند. ما باید اعتماد زنان را جلب کنیم تا به ما مراجعه کنند. ما باید بطور عملی به این زنان کمک کنیم. خدمات اجتماعی را باید به خرج دولت ها انجام دهیم. ما پرستارانی داریم که در جا و در محل به این گونه زنان مجروح کمک می کنند و سپس آنانرا به خانه های زنان منتقل می کنیم و از آنان محافظت می نمائیم. کلمه فمنیست که اغلب درک اشتباه از آن میشود به مفهوم دفاع از حقوق زنان است. نمی دانم چرا برخی از این نام می ترسند. ما کارت پستالی درست کردیم که برای پشتیبانی از این زنان به امضای همه می رسانیم روی این کارت پستال عکس مجروح زنی است که سال قبل توسط یکی از مردان خانواده اش مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. همچنین ما نمایش گاه های عکسی برگزار نموده ایم که تماما از عکس های زنان مجروح و خشونتی که به آنان شده سخن می گویند. بدین وسیله افکار عمومی باید ازاین جنایات مطلع گردند و زنان هم بدانند که پشتیبان دارند. ما می خواهیم بطرف پارلمان اروپا یک مارش بگذاریم و آنجا صدای زجر کشیده زنان را بگوش پارلمان برسانیم و آنان را مجبور کنیم که با شنیدن صدای زنان قوانین ضد زن را حذف نمایند. خشونت در محیط کار، خشونت در اجتماع، خشونت در خانواده و .... امید وارم که با یاری شما موفق شویم به این خشونت ها پایانی دهیم".

سخنران سوم ناتالی از روسیه گفت:" من از روسیه هستم و می خواهم در باره وضعیت زنان روسی در محیط کارشان به شما گزارش دهم. در روسیه خشونت به زنان نه تنها در خانواده بلکه در اجتماع و محیط کار روز به روز شدت بیشتری می گیرد. ما در روسیه جنبش های زنان بیشماری داریم که برای حقوق زنان فعالیت می کنند و دنبال مشکلات آنان هستند. همسران این زنان هم برای دفاع از حقوق زنان پا به پای زنانشان مبارزه می کنند. باید بگویم که صد در صد مردان در روسیه و در جهان به انواع مختلف به زنانشان خشونت می کنند. خشونت های جنسی ، خشونت های جسمی و از همه مهمتر خشونت های روانی. کتک زدن ، تجاوز کردن و فشار روانی. باید بگویم فشار روانی بدترین نوع خشونت است که مثل خوره روح و جسم زنان را از بین می برد. در واقع صد در صد مردان جهان و روسیه این نوع خشونت روانی  رابر علیه زنان اجرا می نمایند. در روسیه برای مردانی که در زناشوئی به زنانشان تجاوز می کنند و یا آنان را کتک می زنند و یا در اثر جراحات می میرند هیچ مجازاتی در نظر گرفته نشده. مثلا در چچن اگر در خانواده قتلی صورت پذیرد و یا خشونتی از نوع جنسی و جسمی انجام پذیرد مرد در مقابل دادگاه مجازات نمی شود و آنان آزاد می گردند. سازمانهای زنان این مسئله را خیلی دنبال نموده اند و با این قانون بسیار مبارزه کرده اند تظاهرات برگزار کرده اند اعتصاب غذا نموده اند مارش راه انداخته اند و شماره تلفن های خاصی را برای مراجعه این گونه زنان علنی نموده اند ولی زنان به لحاظ مسائل اقتصادی هیچگاه مسائل خود را جرئت نمی کنند به این زنان بگویند زیرا که ترس دارند زندگیشان را از دست بدهند. در مواقعی هم مردان زنانشان را تهدید نموده که اگر به جائی خبر دهند خشونت آنان بیشتر خواهد شد. تجربه هم نشان داده است که اینگونه زنان وقتی بعدها به خانواده برگشته اند مورد خشونت های شدیدتری قرار گرفته اند. در این میان قربانیان پنهان کودکان این خانواده ها می باشند که شاهد آزار مادرشان می باشند و هیچ کاری نمی توانند کنند و در واقع زندگی آینده این کودکان دچار مخاطره است. بسیاری از این کودکان در نوجوانی الکلی و یا معتاد شده اند و زندگیشان به تپاهی کشیده شده است . در آخر میخواهم دست یاری شما را برای زنان روسی بگیرم که با هم متحدا به این زنان کمک کنیم".

سخنران چهارم کریستی از انگلستان در باره سقط جنین نظر خود را چنین بیان می کند:" ما در انگلیس و سایر نقاط جهان برای حق سقط جنین زنان فعالیت می کنیم و اعتقاد داریم هیچکس حق ندارد زنی را مجبور کند که بر خلاف میل خودش بچه ای را بدنیا بیاورد و یا نگه دارد. زنان خود همیشه بدنبال راه هائی بوده اند که مخفیانه و از طرق غیر طبیعی و برخا خطرناک سقط جنین نمایند. پس چرا قانون به آنان کمک نکند. چرا باید زنی برای بچه ای که نمی خواهد محکوم شود و کارش به دادگاه کشیده شود. ما باید روی این مسئله حساس باشیم و تلاش کنیم در سطح جهان از حق سقط جنین دفاع کنیم و متحدا دست به دست هم داده و با ملیت و زبان و آداب مختلف اما متحد بر روی این مسئله به مبارزه جمعی پرداخته تا دولت ها را مجبور به اجرای قانونی سقط جنین به نفع زنان نمائیم. هر روز در جهان بطور غیر قانونی یک هشتم زنان سقط جنین می کنند سقط جنینی مخفیانه و خطر ناک که اکثرا در نبود امکانات پزشکی باعث ناقص شدن و برخا مرگ آنان خواهد شد. 70000 زن در جهان هر سال در نتیجه این گونه سقط جنین ها می میرند. در بسیاری از کشورهای جهان سقط جنین بدون اجازه شوهر نمی شود به این دلیل زنان مخفیانه این کار را می کنند. بسیاری زنان در آمریکای لاتین و آفریقا و آسیا سقط جنین غیر معمول و غیر قانونی و مخفیانه می کنند و بسیاری به کام مرگ می روند. بسیاری از دولت ها هم چشم خود را به این واقعه می بندند چون نمی خواهند خرج کنند و هزینه بپردازند. مثلا جرج بوش انتخاب شد چون مخالف سقط جنین بود و کلیسای پروتستان از او حمایت نمود. او طرحی را که به ریگان و کلینگتن تعلق داشت پیاده نمود. طرح ضد زن. در واقع سقط جنین غیر قانونی را بیمه نمی پردازد به این دلیل هم دولت چشمش را می بندد که از این هزینه خودداری نماید. برای امثال جرج بوش کشته شدن میلیون ها انسان در افغانستان و عراق مهم نبود اما سقط جنین زنان این چنین مهم است که یکی از تم های تبلیغی انتخاباتشان میشود. جرج بوش باید بداند که زمان او بسر رسیده است و ما قانون سقط جنین را اجرا خواهیم نمود آنهم با مبارزه متحدمان بر علیه این سیستم".

سخنران پنجم در باره زنان مهاجر و حقوق آنان صحبت نمود و از جانب سازمان حقوق بشر سخن گفت و خشونت بر علیه زنانی را که تبعیت هیچ کشوری را ندارند و یا پناهنده هستند و .... محکوم نمود و اظهار داشت که این زنان از دید قانون هیچ ارزشی ندارند و به این لحاظ این زنان باید مورد پشتیبانی بیشتر مجامع دفاع از زنان قرار گیرند وی سپس افزود که آنان در این رابطه تا کنون آکسیون های بیشماری برگزار نموده اند و اعتراضات خود را به گوش جهان رسانده اند و از فوروم اروپا میخواهند که در باره وضعیت این زنان به مبارزات مشترک دست زنند.

در خاتمه سخن سخنرانان بسیاری از زنان در وقت های چند دقیقه ای نظرات خویش را در باره مطالب سخنرانان مطرح نموده و از آنان پشتیبانی کرده و همگی از سومین فوروم اجتماعی اروپا خواستار اجرای آکسیون های اعتراضی در این باره و مبارزه مشترک در سطوح اروپائی و جهانی گردیدند.