بازگشت به صفحه نخست



 

گزارشی از دومین روز سومین فوروم اجتماعی اروپا در لندن

گزارش مهرداد(علی) قادری از لندن – شنبه شب 16 اکتبر 2004

دومین روز گردهمایی بزرگ لندن با دو جلسه بزرگ در صبح و بعد از ظهر با حضور هزاران نفر در تالار الکساندرا در شمال لندن برگزار شد.

جلسه بزرگ امروز صبح با سخنرانی خانم دکتر آليدا گوارا (کوچکترين فرزند انقلابی بزرگ ارنستو چه گوارا) آغاز شد. آلیدا گوارا در سخنرانی خو تحت عنوان «دلایل جنگ و چگونگی مقابله با آن» به تفصیل پیرامون جنگهای تجاوزگرانه و رابطه آن با فقر و بی خانمانی صحبت کرد. وی گفت امروز ملیونها انسان از فقر جان خود را از دست می دهند و این در حالی است که بودجه نظامی کشورهای جهان از 1000 میلیارد دلار فراتر رفته است. خانم گوارا گفت با 400 ملیارد دلار بمی توان فقر و گرسنگی را در جهان ریشه کن کرد.

در این جلسه همچنین آقای جورج گالوی، نماینده مجلس انگلیس که به علت طرفداریش از مقاومت مردم عراق در مقابل اشغال از حزب کارگر انگلیس اخراج شده است  سخنرانی نمود. قرار بود آقای احمد بن بلا نیز در این جلسه سخنرانی کند که به علت مناسب نبودن وضع جسمی نتوانسته بود به لندن مسافرت کند.

جلسه بزرگ بعد از ظهر امروز نیز به مساله جنگ مربوط بود. در این جلسه پرشور که هزاران نفر شرکت داشتند، آقای فوستو برتونوتی، دبرکل حزب احیای کمونیستی ایتالیا و تعداد دیگری از رهبران جنبش ضد جنگ سخنرانی کردند. برتونوتی در سخنرانی خود گفت، امروز با جنگ و کشتار مردم محروم عراق، سیاست را به مسلخ می برند. امروز کمبود سیاست در اروپا محسوس است. وی در قسمت پایانی سخنرانی خود گفت، ما علیه جنگ و تروریسم هستیم و برای صلح و احیای سیاست مبارزه می کنیم.

امروز همچنین چندین نشست دیگر پیرامون مساله زنان، دفاع از کوبا و پناهندگان برگزار شد که خانم ناهید جعفرپور در آن شرکت کرد و گزارش آن بعدا به اطلاع عموم خواهد رسید.

در جریان دیدارهای امروز، فدراسیون فلزکاران ایتالیا، حزب کارگران سوسیالیست یونان و فدراسیون عمومی کارگران ایتالیا فراخوان گروه تدارک فوروم اجتماعی ایران برای « همبستگي با جنبش اعتراضي مردم ايران» را امضا کردند.