بازگشت به صفحه نخست



 

سومین فوروم اجتماعی اروپا کار خود را آغاز کرد

گزارش مهرداد(علی) قادری از لندن – جمعه شب 15 اکتبر 2004

امروز جمعه 15 اکتبر 2004 گردهمایی سه روزه سومین فوروم اجتماعی اروپا با شعار «جهانی دیگر ممکن است» کار خود را در تالار الکساندرا در شمال لندن اغاز کرد.

در این گردهمایی چند ده هزار از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی طی سه روز به بحث پیرامون مهمترین مسایل اجتماعی اروپا و مساله جنگ و صلح در خاورمیانه خواهند پرداخت و در روز یکشنبه 17 اکتبر با انجام راهپيمايي ضد جنگ این گردهمایی پایان خواهد یافت.

بر اساس آمار تقریبی که از جانب گروه تدارک فوروم لندن، حدود 30 هزار نفر در این گردهمایی شرکت دارند.

از طرف گروه تدارک فوروم اجتماعی ایران، خانم ناهید جعفر پور و من در این گردهمایی شرکت کرده ایم. ما علاوه بر شرکت در سمینارها وشرکت در بحثها و طرح مسایل ایران، به جمع آوری امضا برای «فراخوان همبستگي با جنبش اعتراضي مردم ايران» اقدام می کنیم. امروز در یک سمینار بزرگ در مورد زنان خانم ناهید جعفرپور شرکت فعال کرد که گزارش آن در روزهای آینده به اطلاع عموم می رسد.

مساله اشغال عراق از مهمترین مساله این نشست است که پیرامون آن چندین سمینار و کنفرانس بزرگ برگزار می شود.

اشغال عراق همچنین سبب آن شده که انجمنهای اسامی و بنیادگرا که در این گردهمایی شرکت  دارند، نقش مهمی در جهت گیریهای آن داشته باشند. همکاری کامل «حزب سوسیالیست کارگری انگلیس» (که در میان برگزارکنندگان فوروم لندن نقش مهمی دارد) با نیروهای اسلامی بنیادگرا سبب آن شده که جو فوروم در روز اول در دو مورد به تنش کشیده شد.

مورد اول صبح امروز با انجام حرکت هماهنگ از طرف تعدادی از شرکت کنندگان، نمایندگان حزب کمونیست عراق از سالن اخراج شدند. مورد دوم امشب در یک سمینار بزرگ و در جریان سخنرانی صبحی المشادانی، دبیر کل سندیکاهای عراق، تعدادی از حاضران در سالن سخنران را به همکاری با نیروهای اشغالگر متهم می کردند و تشنج ایجاد شده در سالن، برگزارکنندگان سمینار را مجبور به تعطیل نشست کرد.