بازگشت به صفحه نخست


 

دیدار با سمیر امین در باره تشکیل فوروم اجتماعی خاور میانه

عیسی صفا - پنج شنبه 16 مهر 1383 – 7 اكتبر  2004

 

یاد آوری

بعد از تشکیل موفقیت آمیز اولین فوروم اجتماعی جهانی در برزیل ( پورتو آلگر) و تصویب بک منشور جهانی، گسترش و جهانی کردن فعالیت فوروم اجتماعی در دستور کار قرار گرفت. فوروم های قاره ای ( مانند فوروم اجتماعی اروپا ، افریقا و... ، تماتیک و منطقه ای در زمان کوتاهی گسترش یافتند. تلاش برای تشکیل فوروم اجتماعی خاورمیانه به اشکال متنوع ، اما کم دامنه و محدود ،مطرح بوده است. گروه تدارک فوروم اجتماعی ایران با حضور خود در فعالیت فوروم های اجتماعی در مسیر این تلاش ها قرار گرفت. همچنین ما در دو نشست عمومی تدارک فوروم اجتماعی اروپا – مدیترانه شرکت کردیم ( در پاریس و ناپل) که در عین حال بیانگر گرایش های گوناگون نسبت به چگونگی وحدت  دنیای عرب هم بود. ما در فرصت های مختلف ایده تشکیل فورم اجتماعی خاور میانه را پی گیری می کردیم. یکی از این یهترین فرصت ها دیداری بود که با سمیر امین داشتم. لازم به تذکر است که سمیر امین در تمامی فوروم ها فعال است. یادداشت های زیر فشردهای از نظریات وی در باره فوروم ها و ضرورت تشکیل فوروم خاور میانه است که با من در میان گذاشته است.

 

ما در تشکیل فوروم اجتماعی خاور میانه دچار تاخیر هستیم

به نظر سمیر امین ما در شکل گیری فوروم خاور میانه دچار تاخیر هستیم. امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا منطقه ما را زیر فشار قرار داده است.نفت ونقش ژئو پلیتیک خاورمیانه مزکز توجه آنهاست. همکاری دولت های منطقه با قدرت های امپریالیستی نیروهای مترقی این منطقه را با وضعیت دشواری روبرو ساخته است. برای امپریالیسم جهانی حمله به خاور میانه امری است ساده! دیکتاتوری در کشورهای منطقه ، نابودی احزاب سیاسی ، انجمنها و... مفاومت در برابر امپریالیسم را دشوار می سازد. با این حال اما، جنبش های اجتماعی به درجات متفاوت در دنیای عرب وجود دارند. سازمانهای غیر دولتی به علت محلی بودن و نداشتن استراتژی به وسیله اسلامیها اشغال می شوند.یعنی اپورتونیستهای طبقات متوسط بر انجمن های غیر دولتی مسلط هستند. در مراکش فشار دولتی بر جنبش های اجتماعی تا حدی کمتر هستند و نیروهای مترقی از امکان فعالیت بالا تری برخوردار هستند. در مصر و لبنان نیروهای اسلامی در انجن های غیر دولتی نفوذ زیادی دارند. فعالیت آنها را باید به دیده شک نگاه کرد ولی بدون مبالغه شکاکیت !.در سوریه دولت اجازه فعالیت های اجتماعی را نمی دهد. در واقع دو گرایش نسبت به فوروم اجتماعی در جهان عرب وجود دارد:

 

گرایشی که به قصد استفاده سیاسی از فوروم های اجتماعی شکل گرفته و اخیرا در بیروت نشست عمومی داشتند. این گرایش اسلامیها را هم در بر می گیرد. با این نیروها نمی توان پای تشکیل فوروم اجتماعی رفت.گرایش دیگر سازمانهای غیر دولتی هستند که علیرغم افراد با حسن نیت در بین آنها، عمدتا زیر نفوذ اپوروتونیسم هستند. در تدارک فوروم خاور میانه ما باید روی نیرو های رزمنده ای حساب کنیم که قادر به مبارزه با ارتجاع و امپریالیسم باشند. در بین این نیروها، ما باید شبکه شبکه ها را ایجاد کنیم.در بین نیروهایی که می توانند به ما کمک کنند نیروهای مترقی هند است. فوروم جهانی در هند به لحاظ وجود دمکراسی و بویژه حضور قدرتمند حزب کمونیست هند موفق بود . از دیگر نیروها حزب کمونیست و کنگره ملی افریقای جنوبی است که می توان با آنها همکاری جدی داشت. باید توجه کرد که فوروم اجتماعی جهانی پورتو آلگر هنوز تحت تسلط آمریکای لاتینیها و اروپائیها است.

 

روند عملی تشکیل فوروم اجتماعی خاور میانه و عضویت سمیر امین در گرو تدارک فوروم اجتماعی ایران

برای شروع روند فعالیت عملی سمیر امین برخی از روابط با جنبش های دنیای عرب را در اختیار من گذاشت.پیشنهاد من تدارک اولین نشست بین جنبش های موجود بدیل جهانی شدن در خاور میانه بود که مورد موافقت سمیرامین قرار گرفت. بنابرین باید فعالیت تدارکاتی را در مرحله ای بالاتر و جدی تر پی گیری کرد.قبل از دیدار، من مدارک فوروم اجتماعی ایران را به وی داده و خواستار عضویت ایشان در گروه تدارک شده بودم.سمیر امین به سادگی این تقاضا را پذیرفت!