بازگشت به صفحه اول

 

مخالفت مردم با خصوصي سازيها

مهدي سامع

Mehdi_samee@yahoo.com

 

برنامه تعديل اقتصادي كابينه رفسنجاني كه پس از پايان جنگ 8 ساله ايران و عراق طراحي و گام به گام بدان عمل شد، زندگي اكثريت مردم ايران را  به تباهي كشيده است.

خصوصي سازيهاي لجام گسيخته، بيكارسازي گسترده و تلاش براي پيوستن به سازمان جهاني تجارت همزمان با قبول شرايط بانگ جهاني و صندوق بين المللي پول، مهمترين عرصه هاي سياست تعديل اقتصادي مي باشد. ابعاد خصوصي سازي هر روز گسترش مي يابد و اين امر اعتراض گسترده نيروي كار را برانگيخته است.

اخيرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رژيم پيرامون نظر مردم در مورد خصوصي سازيها اقدام به يك نظرخواهي در 28 استان كشور نموده كه خبرگزاري فارس در روز سه شنبه 27 مرداد 1382 خلاصه آن را منتشر كرده است. در اين نظرخواهي تحقيقي از 4469 تن در مورد خصوصي سازي بيمارستانها، دانشگاهها، نفت و گاز، راديو و تلويزيون و آموزش و پرورش، راه آهن و هواپيمايي، بانكها و آب برق سوال شده كه در همه ي اين موارد اكثريت قاطع پاسخ دهندگان زن و مرد، با سواد( ابتدايي، متوسطه، ديپلمه، دانشگاهي) و بي سواد، شاغل و بي كار مخالف بوده اند.

بر اساس اين نظر خواهي تحقيقي 2/80 درصد مردم با خصوصي سازي آموزش و پرورش مخالف، 15درصد موافق و 8/4 درصد در اظهار نظر مردد هستند.

همچنين 81 درصد مردم با خصوصي سازي دانشگاهها مخالف، 2/13درصد موافق و 7/5 درصد در اظهار نظر مردد هستند.

در مورد بيمارستانها 4/78 درصد مردم مخالف، 1/17درصد موافق و 6/4 درصد در اظهار نظر مردد هستند.

بر اساس اين نظرخواهي 2/78 درصد مردم با خصوصي سازي آب و برق مخالف، 15درصد موافق و 8/6 درصد در اظهار نظر مردد هستند.

در مورد خصوصي سازي نفت و گاز 9/81 درصد مخالف، 12درصد موافق و 1/6درصد در اظهار نظر مردد هستند.

بر اساس اين نظرخواهي 9/67درصد مردم با خصوصي سازي راه آهن و هواپيمايي مخالف، 1/24درصد موافق و 1/8 درصد در اظهار نظر مردد هستند.

همچنين  70 درصد مردم با خصوصي سازي مخابرات مخالف، 23 درصد موافق و 7 درصد در اظهار نظر مردد هستند.

در مورد خصوصي سازي راديو تلويزيون 2/64درصد مردم مخالف، 8/28 درصد موافق و 7 درصد در اظهار نظر مردد هستند.

و در مورد بانكها 7/65 درصد مخالف، 1/26درصد موافق و 2/8 درصد در اظهار نظر مردد هستند.

نتايج اين نظرخواهي تحقيقي نشان مي دهد كه هر استراتژي توسعه كه در آن دامنه خصوصي سازيها به آموزش و پرورش تا سطح عالي، بهداشت و درمان، نفت و گاز، آب و برق و..... گسترش يابد، عليه منافع عمومي مردم مي باشد.

در يك استراتژي توسعه پايدار و درونزا بايد منافع آني و آتي مردم ايران در مناسبات بين المللي به صورت يك اصل اساسي مد نظر قرار گيرد. همه ي جناحها و باند هاي نظام حاكم بر ايران و به ويژه باند مافيايي موتلفه اسلامي كه بر شريانهاي حياتي اقتصاد ايران تسلط دارد، عليه اين اصل اساسي و بنابرين عليه منافع مردم ايران هستند.

29 مرداد 1382

 

http://www.iransocialforum.org/