سفرهيئتي از چپ هاي  پارلمان اروپا به ونزوئلا: ترس از تقلب در رفراندوم؟

 

Dario Azzellini

11.08.2004

برگردان ناهيد جعفرپور

 

مصاحبه روزنامه يونگه ولت با ويتوريو آگنولته عضو ايتاليائي پارلمان اروپا

ويتوريو آگنولته پزشک و سخنگوي اسبق فوروم اجتماعي در جنوا مي باشد.او بعنوان کانديداي مستقل در ليست حزب ايتاليائي رفوندازيونه کومونيستا ، براي پارلمان اتحاديه اروپا انتخاب گرديد. وي عضو هيئتي است که از سوي فراکسيون اتحاد چپها در پارلمان اروپا براي رفتن به ونزوئلا سازماندهي مي گردد.

 

سئوال : شما قرار است که از تاريخ 12 تا 17 آگوست عضو هيئتي باشيد که از سوي پارلمان اروپا به ونزوئلا مي رود تا شاهد رفرراندمي باشد که در باره سرنوشت پريزيدنت هوگو چاوس تصميم گيري مي کند. براي چي شما مي خواهيد آنجا باشيد؟

 

جواب:ما قصد داريم شاهد پروسه رفراندم باشيم، يعني اينکه مواظب باشيم تا همه چيز قانوني طي شود. ما در آنجا در باره عکس العمل هاي اپوزيسيون بررسي خواهيم  کرد و در اين باره گزارش تهيه خواهيم نمود. بغير از اين من بسيار خوشحالم که ميتوانم ونزوئلاي هوگو چاوس را از نزديک ببينم. ونزوئلا در مسير ارزشمندي بدنبال حق تعين سرنوشت و کنترل منابع ثروتش قرار گرفته است. اين گونه سياست اجبارا اين کشور را با منافع کنسرن هاي چند مليتي در تضاد انداخته است. بخصوص اينکه ونزوئلا با نحوه استفاده از ذخيره هاي نفتيش مستقيما بر عليه کنسرن هاي قدرتمند آمريکائي عمل مي نمايد. همچنين چاوس راه بسياري ديگر از منافع اقتصادي را سد نموده است. و در مقابل کساني که چشم به اين منافع دارند ايستاده است.

سئوال:اعضاي اين هيئت از کدام کشور ها مي باشند؟

 

جواب: اين هيئت اعضاي غربي فراکسيون اتحاد چپ هاي پارلمان اروپا مي باشند. آنها از آلمان ، ايتاليا، يونان، بلژيک و پرتقال مي باشند. نمايندگان مجلس که در کنار جنبش هاي اجتماعي اتحاديه اروپا قرار دارند  و در واقع بخشي از منتقدين جهاني سازي جنبش اجتماعي سراسر جهان مي باشند. به اين دليل علاقمند به سرنوشت ونزوئلا مي باشند و از دولت دمکراتيک منتخب مردم دراين کشور دفاع مي نمايند. بسياري از نمايندگان مجلس وابسته به سبز ها و سوسيال دمکراتها از ما خواسته اند تا به همراه اين هيئت به ونزوئلا بروند.  

 

سئوال :آيا قرار نبود که يک هيئت رسمي از جانب پارلمان اروپا وجود داشته باشد؟                

 

 

جواب : بله قرار بود ولي متاسفانه نشد. من در يک کمسيون که براي سياست بين المللي پارلمان اروپا که در 29 يولي برگزار شد اين سئوال را مطرح نمودم  اما گفته شد که يک چنين هيئتي تدارک ديده نشده است. من اين مسئله برايم قابل تعجب است زيرا زماني که در سال 2002 در ونزوئلا دست راستي ها با پشتيباني آمريکا  قصد يک کودتا را داشتند، رئيس جمهور آنزماني اسپانيا جوزه ماريا ازنار بعنوان هيئت رئيسه اتحاديه  اروپا فورا به کودتاچيان از جانب دولتش چراغ سبز را نشان داد.


سئوال: آيا به نظر شما ونزوئلا به عنوان سمبلي براي جنبش هاي اجتماعي اروپاست و يا بهتر بگويم سمبلي براي توسعه دولت هاي اروپائيست؟

 

جواب: در ابتدا بايد بگويم که ما بطور طبيعي در باره مسائل پشت پرده تاريخ اروپا و تجربه هايش وقتي که در يک کشوري که رئيس دولتش ارتش باشد.

محتاطانه برخورد مي کنيم و اين به هيچ وجه غلط نيست. اما همزمان روندي که در ونزوئلا پيش ميرود هم جواب خوبي است به اين نوع جهاني سازي که همه ما بر عليه آن مبارزه مي کنيم. جستجو بدنبال بديل هائي براي جايگزيني نئوليبراليسم مهمترين وظيفه ما همه مي باشد.

 

سئوال: چه چيزي بطور مشخص در جامعه ونزوئلا ارزشمند و جالب است؟


جواب: ما مي خواهيم شبکه سراسري سازمانهاي پايه اي جنبش اجتماعي اين کشور را از نزديک مشاهده نمائيم . شبکه اي که از چاوس و روند تغيير و تحولاتش پشتيباني مي نمايد. در ثاني در آنجا بسياري از ابزار هاي نوين دمکراسي بسيار جالب بنظر مي رسند. من تا کنون  يک چنين دمکراسي همانند ونزوئلا در هيچ کشور اروپائي نديده ام که رئيس دولت در ميانه مدت خدمتش خود را به راي مردم بگذارد و برايش رفراندم گذاشته شود .

 

سئوال: توسعه ونزوئلا براي آمريکاي لاتين چه مفهومي دارد؟

 

جواب: اينکه ونزوئلا قادر باشد در مقابل کنترل ذخاير ثروتش توسط قدرتمندان ايستادگي نمايد،براي هر کشوري جالب است. همچنين در رابطه با موقعيت سياسي آمريکاي جنوبي. کلمبيا براي مثال در حال حاضر بطور مستقيم در دست آمريکا قرار دارد. ونزوئلا نشان مي دهد که بطور واقعي تعيين سرنوشت براي دولت هاي آمريکاي لاتين ممکن و ضروريست البته اگر که آنها بخواهند ذخاير ثروتشان  رادر مقابل دستبرد کنسرن هاي چند مليتي محافظت نمايند.