چهارمين شماره فصل زنان منتشر شد

تريبون فمينيستي ايران: شنبه ٢۴ مرداد ١٣٨٣ – ١۴ اوت ٢٠٠۴

اين مجموعه كه آراء وديدگاه‏های فمنيستی را منعكس ميكند شامل بخشهايي با نام «جهانیسازی و زنان», «زنان کارگر» , «آموزش و زنان» , «زنان منطقه», «هويت، روان و بدن» , «ادبيات وهنر زنان» و بخش «انديشه» است. اين مجموعه كه به کوشش نوشين احمدی خراسانی, فيروزه مهاجر , و پروين اردلان تهيه شده، اينبار توسط انتشارات روشنگران ومطالعات زنان با قيمت 1800 تومان بهچاپ رسيده است .

در بخش آموزش و زنان صحبت دربارهِ «پداگوژی فمنيستی» است. در اين مقاله كه به قلم فيروزه مهاجر است ميخوانيم: «مختصری در باره پداگوژی توضيح می‏دهم وسپس به مسائل مهم از ديدگاه آن می پردازم, يعنی برنامه درسی و کلاس درس، نکته‏ايی که بايد توضيح بدهم اين است که پداگوژی فمينيستی مربوط به آموزش به طور کلی است». مقاله «زن, الگوهای جنسيتی و درماندگی آموخته شده» كه توسط ثريا قزلاياق به نگارش درآمده، چنين آغاز ميشود: «از کجا بايد آغاز کرد اين کهن قصهی زن ستيزی را؟ از کناره‏های مه‏آلود اسطورهای که حوا در آن آدم را فريفت تا ادبيات فارسی که هجونامه‏ای است عليه زنان, از فرهنگ فارسی که درآن هرآنچه حقارت و خيانت و خباثت است با رفتارهای زنانه بيان می‏شود...» پروانه قاسميان نيز در بخش آموزش مقالهاي با عنوان «زنان و آموزش و پرورش» به نگارش درآورده است.

در بخش جهانيسازي و زنان مقالاتي از الهه اماني (صورت نو، سيريت كهنه، رشد بنيادگرايي در هزاره سوم)، مطلبي از واندانا شيوا با ترجمه فرزانه راجي (جنبش دموكراسي حيات) و نيز عفت ماهباز و بهشيد نجفي (گاتس، خصوصيسازي بيحد و مرز خدمات عمومي) به‏چاپ رسيده است.

بخش زنان منطقه شامل دو مطلب است كه يكي، مصاحبه‏ي هايده مغيثي با يك زن فلسطيني است و ديگري گزارشي از گيتا هولدن (ترجمه وحيده دال صالح) است با عنوان «هر زني كه خانه را ترك كند به چپم بد نگريسته ميشود».

 

از جمله مقالات تحقيقي اين مجموعه، مقالهاي از ناهيد كشاورز است با عنوان «نگاه زن ايراني به خود در گذار از سنتي به مدرن» و ديگري مطلبي از سهيلا شهشهاني با عنوان «الگوي فعاليت زنان كوچ‏رو، دوره اسكان و چشمانداز آينده».

در بخش «هويت، روان و بدن» سه مقاله بهچشم ميخورد كه يكي از آنان مقاله «فمينيسم روانكاوانه» است با ترجمه فرخ قرهداغي و ديگري سخنراني جذاب و رساي جين فوندا.

اين شماره شامل مقالات ديگري نيز هست مانند: «مشكلات زنان كارگر» (آذر كوهگيلاني)، «زن، موسيقي و هويت» (الهام عليرضايي)، «مولف مقتول، نگاهي به رابعه بنت كعب» (آزاده بيزار گيتي»، «چگونه زنان در جوامع مردسالار مسخ ميشوند» (آرش اباذري)، «هگل، ماركس و انگلس: عوامل خانوادگي و توليدي تعيينكننده نقش زنان» (ترجمه سحر سجادي)، «يا قمر بنيهاشم» (نوشين احمدي خراساني / داستان) و شعرهايي از پريا كوشا و شيرين جهاني.

 

سرآغاز فصل زنان با " دنيای ديگری نه تنها ممکن است بلکه در راه است . در يک روز آرام من حتی صدای نفس‏هايش را می شنوم" شروع می‏شود و سرانجام کتاب با قطعه شعري به پايان ميرسد:

در اين سياه و تلخ که اسمش شب من است

يک دست سرد می چکد از در که بی تن است

آن دست سرد کليد چراغ زد

يعنی روشنائی اين خانه با من است

حرفی نمانده بين من و عمر و دست سرد

محکوم بودن زنانه من روز روشن است

اسطوره گناه خنده غم بود وای شگفت

ابليس و سيب و مار تو گوئی همه زن است

علاقمندان آثار فمنيستی می توانند اين مجموعه را از کتابفروشی‏ها تهيه کنند.