اطلاعيه «مركز فرهنگي زنان» و «انجمن آسياي آزاد» درباره شانزدهمين كنفرانس بين‎المللي بنياد پژوهش‎هاي زنان ايران

تريبون فمينيستي ايران-
سه شنبه 26  خرداد 1383- 15 ژوئن 2004


انتشار متن اطلاعيه‏ي زير، به منظور جمع‎آوري نظرات و پيشنهادات همه‏ي زنان هم‎وطن و علاقه‎مند صورت گرفته است. تصميم‎گيري نهايي در مورد موضوع برپايي كنفرانس سال آينده در كشور تاجيكستان، در پانزدهمين كنفرانس پژوهش‎هاي زنان ايران (در تاريخ 12 الي 14 تيرماه 1383) گرفته خواهد شد. اما پيش از تصميم‎گيري نهايي بر آن شديم تا با انتشار اين اطلاعيه از نظرات گروه‎هاي مختلف زنان (به‎ويژه زنان داخل كشور) ـ كه در كنفرانس امسال حضور ندارند ـ مطلع شده و نظرات گوناگون ارسالي در اين مورد را به تصميم‎گيرندگان در كنفرانس پژوهش‎ها منعكس كنيم. از اين ‎رو با ارسال نظرات خود ـ به ايميل goftegu@iftribune.com ـ ما و تصميم‏گيرندگان را در مورد برگزاري اين كنفرانس ياري كنيد.

اطلاعيه «مركز فرهنگي زنان» و انجمن آسياي آزاد (Open Asia) درباره شانزدهمين كنفرانس بين‎المللي بنياد پژوهش‎هاي زنان ايران (2005)

ـ دوست گرامي خانم گلناز امين
ـ دوستان و همكاران‎ عزيز‎ در «كنفرانس بين‎المللي ساليانه بنياد پژوهش‏های زنان ايران»
پانزدهمين نشست پربار «كنفرانس بين‏المللی بنياد پژوهش‎هاي زنان ايران» از پايداري، اميد و عزمی راسخ خبر می‏دهد که پانزده سال برگزاری اين کنفرانس را تداوم بخشيده است. ما زنان در ايران طی اين سال‎ها، تلاش‎ مستمر شما و دستاوردهاي اين كنفرانس را كه از معتبرترين و مؤثرترين كنفرانس‎هاي زنان ايران محسوب مي‎شود از راه دور ستوده‎ايم. بي‎شك برگزاري و تداوم اين كنفرانس‎ها نه تنها بر مباحث ميان ما فمينيست‎ها در ايران تاثيرگذار بوده و خواهد بود که اين آرزو را در دل‎هامان پرورانده است كه برگزاری اين کنفرانس را در داخل ايران نيز شاهد باشيم.
شوق حضور و ضرورتي كه در اين مرحله از جنبش زنان در ايران احساس مي‎شود از يك سوی و موانع کنونی برگزاری چنين گردهمايي‏هايي در داخل کشور از سوی ديگر, ما را بر آن داشت که چاره‏ای بيانديشيم و بکوشيم تا با تلاشي جمعي و به روشي ديگر حضور بيشتر زنان مقيم ايران را در اين كنفرانس امکان‏پذير سازيم.
با توجه به دشواري و موانع موجود در داخل کشور, برگزاری «كنفرانس بنياد پژوهش‎هاي زنان ايران» در سال‏هاي آتي در كشورهاي هم‎جوار ايران می‎تواند ضمن حفظ فضاي باز هرساله‎ي اين كنفرانس, حضور گسترده‎ و فعالانه زنان داخل ايران را (به‎دليل نزديكي مسافت، هزينه كم‎تر، سهولت دريافت ويزا و...) نيز امکان‎پذير کند. هرچند می‎دانيم که تحقق اين امر (با توجه به بعد مسافت) براي يكايك شما عزيزان مقيم كشورهاي اروپايي و آمريكا مشكل ساز خواهد بود اما اميد آن داريم كه دستاوردهای مثبت بي‎شمار آن تاحدودي جبران ساز این مشکلات باشد. به واقع برگزاري كنفرانس بنياد پژوهش‎ها در كشورهاي همسايه و فارسي‏زبان با توجه به شرکت كثيري از زنان فعال و فمينيست از ايران و خارج کشور و تبادل تجربيات‏مان با يكديگر, آرزوي قلبي بسياري از زنان داخل كشور از جمله ما در «مركز فرهنگي زنان» را برآورده خواهد ساخت.
از سويي, همان‎طور كه مي‎دانيم بدنه اصلي هر جنبش اجتماعي مانند جنبش‎ زنان در ايران شامل كادرهاي اجرايي و فعالان اجتماعي اين جنبش است, يعني کسانی که بيشترين بار جنبش زنان در ايران را بر دوش مي‎كشند اما در آثار نوشتاري و مكتوب سهمي و نامی ندارند. اين گروه كثير از زنان به‏رغم نقش پررنگ اما ناپيداي‏شان، به دلايل مختلف از شركت در كنفرانس‎هاي آن سوي آب‎ها محروم و از تجربه‎هايي كه دستاورد چنين كنفرانس‎هايي است بي‎بهره مي‎مانند. دور ماندن آن‏ها (از جمله ما در مركز فرهنگي زنان) از چنين گردهمايي‏هايي آن هم در موقعيتي که به‎شدت نيازمند تجارب يكايك شما هستيم، ما را از آشنايي با اين تجارب بازمی‏دارد. شما در تعامل مستقيم با جنبش جهاني زنان, حامل تجارب غني و گوناگون اين جنبش بين‎المللي هستيد. تقويت و انتقال تجارب مستقيم و رو در رو با شما عزيزان نه تنها تحول‏بخش فعاليت‏هاي اين گروه از زنان در داخل ايران خواهد بود بلکه انتقال تجارب جمعي و شخصي زنان داخل كشور نيز که حامل پيچيدگي‎هاي مبارزه در جامعه‎ي پرتناقض ايران است شما را در ارتباط نزديك‎تر با اين گروه از زنان قرار می‏دهد. كوتاه سخن آن‎كه، هر جنبش اجتماعي و اعتراضي براي پيشبرد اهداف‎اش بيش از آن‎كه نيازمند رهبر باشد به سازمان‎دهندگان زبده و فعال نياز دارد, از اين‎رو حضور گسترده اين گروه از زنان نام ناآشنای جنبش زنان ايران در كنفرانس‎هايي چون كنفرانس بنياد پژوهش‎ها در تحول فكري و ارتقاء سازمان‎يابي اين جنبش، بسيار مؤثر خواهد بود.
از سوي ديگر، با توجه به وضعيت كنوني منطقه (وضعيت افغانستان، عراق و...) و تاثير تصميم‎گيري‎هاي فراملي بر زندگي زنان در سطح ملي, ديگر نمی‏توان جنبش‎هاي اجتماعي را در چارچوب ملي محدود کرد و به همين دليل لزوم پيوند و ايجاد شبكه‎هاي جهاني زنان (به‎رغم تكثر و تنوع ايده‎ها و رنگ‎ها در آن) براي تقويت چنين روندي، بيش از گذشته احساس مي‎شود. بدين سبب ايجاد شبكه‎هاي متعددي از فعالان زن در سطح منطقه‎ و ايجاد شبكه ارتباطي حداقل بين زنان فارسي‎زبان (با توجه به نبود مشكل زباني) مي‎تواند بسيار سودمند باشد. از اين‎ منظر كنفرانس بنياد پژوهش‎ها با گسترش طيف مخاطبان فارسی زبان (ايران، افغانستان و تاجيكستان) خود می‏تواند به ضرورت ايجاد شبكه‎هاي گسترده‎تر جهاني پاسخ مثبت دهد و نيز فاز جديدي از رابطه‎ي زنان داخل و خارج كشور را تحقق بخشد.
با توجه به مجموعه اين مسائل، ما در «مركز فرهنگي زنان» بر آن شديم تا پيشنهاد خود را مبني بر برگزاري «شانزدهمين كنفرانس بين‎المللي بنياد پژوهش‎هاي زنان ايران» براي سال آينده در كشور تاجيكستان به جمع صميمي و فعال شما ارائه كنيم. اين حركت مي‎تواند حامل اين پيام نيز باشد كه بنياد پژوهش‎ها در هماهنگي با نياز جنبش زنان به فراروي از چارچوب ملي، توانايي لازم را دارد، به‎ويژه آن‏كه سال آينده (سال 2005) پنجمين نشست بين‎المللي زنان سازمان ملل متحد نيز برگزار خواهد شد.
اميدواريم كه مركز فرهنگي زنان و انجمن «آسياي آزاد» (Open Asia) بتوانند وظايف كميته برگزاركننده شانزدهمين كنفرانس پژوهش‎ها را برعهده گيرند. دوستان و همكاران‎ ما در كميته محلي انجمن «آسياي آزاد» در تاجيكستان كه دفتر اصلي آن در فرانسه است و دفاتر محلي آن در كشورهاي تاجيكستان و افغانستان فعاليت مستمر دارد، پذيرفته‎اند تا كارهاي اجرايي لازم در محل (از جمله تهيه محل كنفرانس، هتل و....) را عهده‎دار و در برگزاري اين كنفرانس سهيم شوند. بدين سبب با تكيه بر فعاليت‎هاي دوستان‎مان در انجمن «آسياي آزاد»، زمينه‎ لازم براي برگزاري اين كنفرانس در تاجيكستان (شهر دوشنبه) و حضور زنان ايراني، تاجيك و افغاني فراهم شده است. از اين‎رو «مركز فرهنگي زنان» و انجمن «آسياي آزاد» با همكاري يكديگر، مشتركا پيشنهاد خود را مبني بر آن‎كه كميته برگزاركننده شانزدهمين «كنفرانس بنياد پژوهش‎هاي زنان ايران» در تاجيكستان (سال 2005) باشند اعلام مي‎دارند و در صورت امكان، خواستار پذيرش اين پيشنهاد از سوي شما دوستان و همراهان خارج از كشور هستند.
در صورت قبول اين پيشنهاد, ما تلاش خود را در جهت پيشبرد اهداف كنفرانس پژوهش‎ها، هم‎چون گذشته، به‎كار خواهيم گرفت. اما بي‎ترديد حضور تك‎تك فمينيست‎هاي فعال ايراني است كه مي‎تواند كنفرانس سال آينده را به يك رويداد مهم و تاثيرگذار در منطقه بين فارسي‎زبانان و زنان ايراني خارج و داخل كشور تبديل سازد و پيوندهاي منسجم‎تري را بين زنان ايران در سراسر جهان و نيز حداقل بين زنان ايراني، افغاني و تاجيك به‎وجود آورد.
موضوع پيشنهادي ما براي کنفرانس سال آينده نيز, «مؤلفه‎هاي تاثيرگذار بر زندگي زنان با توجه به آرايش جديد نيروها در منطقه» است.
پرسش‎هايي كه با طرح آن مي‎توان چارچوب موضوعي ـ مفهومي كنفرانس را تبيين كرد تنها به عنوان پيشنهادات ما طرح خواهد شد تا بتوانيم با استفاده از پيشنهادات شما ساختار منسجم و نظم موضوعي شايسته‎اي را براي اين كنفرانس تدوين نماييم:
ـ چه نيروهايي از زنان در گسترش و حفظ «فضاهاي عمومي» براي زنان در منطقه نقش داشته‏اند و اساسا براي گسترش و حفظ اين فضاهاي عمومي چه مي‎توان كرد؟
ـ فعاليت نيروهاي نوگراي ديني، سكولار، ليبرال، چپ، جنبش‎ دموكراسي‏‏خواهي و جنبش ضدجهاني‎سازي در منطقه، هر يك تا چه حد به گسترش فضاي عمومي براي زنان در كشورهاي مختلف منطقه، عملا كمك كرده‏اند؟
ـ «حكومت‎هاي استبدادي»، «فعاليت‎ بنيادهاي مالي بين‎المللي و شركت‎هاي فرامليتي»، و نيز «رشد بنيادگرايي» هر يك چگونه فعاليت‏هاي زنان و زندگي روزمره آنان را متاثر ساخته‎اند؟
ـ نقش‏ سازمان‎هاي بين‎المللي در منطقه بر زندگي و فعاليت زنان چگونه بوده است؟ و زنان منطقه به ويژه زنان فعال خارج از كشور چگونه مي‏توانند در جهت‎دهي اين سازمان‎ها به نفع زندگي زنان و بسط فضاهاي عمومي براي آنان ياري رسانند؟
ـ آيا شبكه‎سازي در ميان زنان منطقه وجود داشته است و اكنون براي ايجاد و گسترش شبكه‎هاي مختلف فعال و مؤثر ميان زنان منطقه (به‏ويژه زنان فارسي‎زبان) چه راهكارهاي عملي وجود دارد؟ هم‎چنين سمت و سوي اين شبكه‎ها براي ايجاد فضاي عمومي منطقه‎اي چگونه مي‎تواند باشد؟
ـ عملكرد گرو‎ه‎هاي مختلف زنان خارج از كشور در پيشبرد و تقويت فعاليت چه گرايش‎ها و نيروهايي از زنان داخل كشور موثر بوده و نقاط مثبت و منفي آن چه بوده است؟
ـ نقش رسانه‎هاي بين‎المللي و ملي و نيز فعاليت‎هاي رسانه‎اي فعالان زن خارج و داخل كشور در عملكرد و جهت‎گيري فعاليت زنان و گسترش «فضاي عمومي» براي زنان چه بوده است؟
ـ ....
ما می دانيم همه ساله در روز پاياني کنفرانس , پيشنهادهايي برای موضوع کنفرانس سال بعد ارائه مي‎شود و از ميان آن‏ها به شيوه‎اي دموكراتيك موضوع سال بعد تعيين خواهد شد. اما در صورت انتخاب ما به‎عنوان كميته برگزاركننده و برگزاري كنفرانس سال آينده در تاجيكستان، با توجه به عدم حضور بخشي از مخاطبان سال آينده كنفرانس، پيشنهاد ما اين است كه انتخاب نهايي موضوع كنفرانس سال آينده را، تا برگزاري سميناري پالتاكي با حضور زنان فعال ايراني (داخل و خارج از كشور) و نيز زنان تاجيك و افغاني به تعويق اندازيم. در واقع پيشنهاد ما اين است كه موضوع كنفرانس را در سميناري پالتاكي ـ كه در روز يكشنبه 18 مردادماه ساعت 10 شب به وقت ايران (برابر با 8 آگوست، ساعت 8 شب به وقت اروپاي مركزي) برپا خواهد شد ـ به بحث گذاريم. درصورت پذيرش اين پيشنهاد، اطلاعات لازم متعاقبا در سايت تريبون فمينيستي ايران (www.iftribune.com) اعلام خواهد شد.
دوستان عزيز، ما براي پربارتر شدن اين كنفرانس دست ياري به سوي گروه‎هاي مختلف زنان با ديدگاه‎هاي گوناگون در ايران و نيز تك‎تك شما زنان فعال خارج از كشور دراز مي‎كنيم. اميدواريم بتوانيم با تقبل ميزباني شما عزيزان، پانزده سال مهمان بودن زنان مقيم ايران در كنفرانس شما را با ميزباني سال آينده تا حدودي جبران سازيم.
مركز فرهنگي زنان ـ انجمن آسياي آزاد (Open Asia)
تهران – خردادماه 1383
جون 2004