به مناسبت روز جهاني مبارزه با كار كودكان

 

 

در سال 1999 مقاوله نامه‌‏اي در خصوص منع كار كودكان از سوي ILO تنظيم شد كه بيشتر از هر سند بين المللي مورد پذيرش دولت‌‏ها قرار گرفت؛ به‌‏طوري‌‏كه 1 30 كشور جهان عضويت در اين مقاوله نامه را پذيرفته‌‏اند.

يكشنبه 24  خرداد 1383- 13 ژوئن 2004

 

به گزارش خبرنگار سرويس كارگري ايلنا، خانم دكتر" مصفا "، رياست مركز مطالعات حقوق بشر، در سخن‌‏راني كه در همايش" روز جهاني عليه كار كودك" ايراد كرد، ضمن اعلام اين خبر افزود‌‏: در دوراني كه اين بحث مطرح شده، جامعه ملل در اولين واكنش‌‏هاي خود نسبت به كار كودكان حساسيت زيادي نشان داده و در نشريات سراسر دنيا به مقوله كار كودك پرداخته‌‏شده‌‏است.

وي كه در مركز سازمان‌‏هاي غيردولتي سخن مي‌‏گفت، افزود: دراين راستا مقاوله نامه‌‏هاي شماره 138, 182 و توصيه نامه شماره 190 كه پس از مقاوله نامه 182 تصويب شد، از اسناد مهم در ارتباط با اين موضوع محسوب مي شوند كه از سوي سازمان هاي بين المللي دفاع از حقوق بشر و به ويژه دفاع از حقوق كودك نيز مورد حمايت واقع‌‏شده‌‏اند.

وي در ادامه گفت‌‏: مسائل متعددي هم‌‏چون مهاجرت روستائيان به شهرها و مشكلات اقتصادي كه به تبع آن براي مهاجران پيش آمده و منجر به بروز فقر در جامعه مي شود، هم‌‏چنين فقدان راه‌‏كارهاي مناسب در جهت حمايت از كودكان، دلايل حضور قشري تحت عنوان" كودكان كار" در جامعه هستند.

دكتر مصفا اضافه كرد: اكثر كودكاني كه والدين معتاد يا زنداني دارند و يا والدين آن‌‏ها از هم جدا شده‌‏اند، زمينه مساعدي براي كار در جامعه به صورت غيرقانوني دارند.

وي در مورد اقدامات انجام شده در راستاي عمل به مقاوله نامه سال 1999 اظهار داشت‌‏: يكي از مهم‌‏ترين اقدامات بين المللي در ارتباط با كار كودك، ارتباطي است كه ميان كار كودك و آموزش همگاني، به‌‏ويژه براي كودكان برقرار شده و در اين راستا، به جاي كار كودك,‌‏ آموزش براي كودكان به زمام‌‏داران امور توصيه شده‌‏است.

وي در ادامه سخنان خود افزود‌‏: در مقاوله نامه سال 1999 ، طي ماده يك از همه اعضاي اين مقاوله نامه خواسته شده‌‏است تا تدابير موثري را در محو بدترين اشكال كار كودك اتخاذ كنند، ضمن اين‌‏كه در ماده 2 ، واژه كودك به افراد زير 18 سال اطلاق شده‌‏است.

وي گفت: هم چنين در ماده 3 مشخص شده‌‏است كه چه اشكالي از مشاغل براي كودك به عنوان بدترين كارها به شمار مي‌‏آيد؛ اين مشاغل در چند بند تحت عنوان بردگي و قاچاق كودكان‌‏, سربازگيري اجباري از كودكان براي استفاده آنها در تعارضات مسلحانه, استفاده از كودكان در توليد و قاچاق مواد مخدر و هم‌‏چنين سوء استفاده و بهره كشي جنسي از كودكان مطرح شده‌‏است.

مصفا در خاتمه گفت:‌‏ در همين راستا، بانك جهاني بعد از اين‌‏كه براي دريافت مطالبات خود با فشار بر بده‌‏كارانش باعث‌‏شد تا تعدادي زيادي از كودكان جهان براي پرداخت بدهي‌‏هاي خانواده و دولت خود به انجام كارهاي اجباري به بدترين اشكال مجبور شوند، مورد انتقادهاي شديد قرار گرفت و سياست‌‏هاي خود را مورد تجديد نظر جدي قرار داد.

 

 

آمار كودكان كار در چند سال اخير رشد فزاينده داشته است

يكشنبه 24  خرداد 1383- 13 ژوئن 2004

 

مشكل كار كودكان, امري فراگير است و كساني كه به صورت تخصصي دراين خصوص فعاليت مي‌‏كنند, نبايدبه حوزه محدود اكتفا نمايند.

به گزارش ايلنا, آرش فراز مسئول پژوهش‌‏هاي حقوقي خانه كارگر به مناسبت روز جهاني مبارزه با كار كودك گفت: متاسفانه گروه‌‏هايي كه در رابطه با كار كودك فعاليت مي‌‏كنند,اتحاد و انسجام لازم را ندارند و تنها به 400 كودكي تحت پوشش قرار گرفته انجمن خود اكتفا مي‌‏كنند در صورتي كه بايد در فكر حل مشكل در سطح ملي بود و اقداماتي انجام داد كه منجر به هماهنگي و تقويت گروه‌‏هاي همسو باشد.

وي گفت: اكنون بحث غالب در جهت اجراي مفاد و موارد قانوني كردن كار كودك در حد استدانداردهاست, اما خانه كارگر در كل با كار كودك مخالف بوده و قصد دارد آن را در همه اشكال محو كند.

فراز گفت: دولت نقش تعيين كننده‌‏اي در ساماندهي كار كودك دارد, اما با كمال تاسف در اجراي اين نقش كليد‏ي موثر نبوده و نتيجه آن بهره‌‏كشي از كودكان در ايران امروز است.

وي گفت: كار كودك چندين سال است كه رشد فزاينده و تاسف آوري داشته و مي‌‏بايست مورد بررسي قرار گيرد.همچنين ارگان‌‏ها و نهادهايي را كه در اين زمينه كوتاهي كرده و معضلي بزرگ كار كودك را به وجود آورده‌‏اند, نيز بايد شناسايي و مورد بازخواست قرار گيرند.

وي گفت: بخش كارگري از حق خودش چشم‌‏پوشي نمي‌‏كند و در جهت شناخت و معرفي عوامل اين اقدام فعاليت خواهد كرد.

فراز افزود: كوتاهي‌‏هاي مسئولان مربوط در چنين زمينه‌‏هاي همواره مسئله‌‏ساز بوده است؛ مورد مشابه آن نيز چشم‌‏پوشي از تفسير غلط ديوان در خصوص ماده 7 و كارگران قراردادي است كه امروزه به صورت يك معضل جدي گريبانگر 45 درصد كارگران كشور را گرفته است.

وي افزود: به دنبال همه تشكل‌‏ها و گروه‌‏هايي هستيم كه در زمينه كار كودك فعاليت مي‌‏كنند, و حاضر به همكاري و اتحاد در اين زمينه هستيم.

 

برگزاري همايش روز جهاني " عليه كار كودك " در مركز سازمان هاي غير دولتي 

در روز جهاني " عليه كار كودك" همايشي با همكاري سازمان دفاع از قربانيان خشونت, كانون ققنوس, كانون توسعه فرهنگي كودكان, انجمن پژوهش پويا و انجمن كودكان ايراني طرف‌‏دار سازمان ملل متحد، در مركز سازمان‌‏ها غير دولتي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس كارگري ايلنا, در اين همايش، نماينده سازمان دفاع از قربانيان خشونت، به ارائه ره‌‏آورد سفر به اولين كنفرانس جهاني عليه كار كودك (April2004) كه در شهر " فلورانس" ايتاليا برگزار شده بود، پرداخت.

هم چنين ميزگرد بررسي خلاءهاي حمايتي و قانوني عليه كار كودكان با حضور خانم دكتر قاسم زاده استاد دانشگاه، نماينده سازمان بهزيستي ومسوولين كميته حقوق كودك وابسته به سازمان دفاع از قربانيان خشونت برگزار شد.

 

استفاده از كودكان براي انجام كارهاي خانگي يكي از شايع‌‏ترين اشكال كار كودكان است كه اغلب ناديده گرفته مي‌‏شود.

به گزارش سرويس كارگري ايلنا, به نقل از " يونيسف", استفاده گسترده از كودكان به عنوان كارگران خانگي, غالباٌ ناشناخته باقي مي‌‏ماند.

سازمان يونيسف اعلام كرد: ميليون‌‏ها كودك كه اغلب آن‌‏ها دختر هستند در خطر سوء استفاده جنسي, استثمار و قاچاق هستند.

" كارول بلامي", دبيركل يونيسف در اين رابطه گفت: ميليون‌‏ها دختر با دست‌‏مزدهاي بسيار پايين به عنوان خدمت‌‏گزاران خانگي فعاليت مي‌‏كنند؛ اين كودكان مجبورند نه‌‏تنها به مدت طولاني كار سخت انجام دهند، بلكه مورد سوء استفاده جنسي و قاچاق نيز قرار مي‌‏گيرند.

در ادامه اين گزارش آمده است: كار خانگي كودكان در بيشتر كشورهاي در حال توسعه ديده مي‌‏شود؛ در اين كشورها بسياري از كودكان براي كسب درآمد و كمك خرج خانواده، در سنين بسيار پايين به سركار فرستاده مي‌‏شوند، به‌‏طوري‌‏كه بعضي از اين كودكان بيش از 5 سال سن ندارند.

بلامي گفت: دختراني كه بايد در كودكستان باشند، مجبور به كار، به مدت 16 تا 18 ساعت در 7 روز هفته هستند؛ اين كودكان از آموزش, بازي, نيازهاي اوليه بهداشتي و تغذيه مناسب محروم هستند و وضعيت زندگيشان به طور كامل به عقيده و نظر كارفرمايان بستگي دارد.

تعداد كودكاني كه در حال انجام كارهاي خانگي هستند مشخص نيست؛ ولي بيشتر اين كودكان دختر هستند. برآورد مي‌‏شود كه حدود 5 ميليون كودك در جنوب آسيا كار مي‌‏كنند؛ در كشور هند از هر 4 كودك زير 14 سال يك كودك در خارج از محيط خانواده كار مي‌‏كند و در كشور بنگلادش و پايتخت آن " داكا " 300 هزار كودك به كار مشغولند.

بر پايه اين گزارش، در برزيل 559 هزار كودك, در هائيتي 250 هزار كودك, در كنيا 200 هزار كودك و در اندونزي 700 هزار كودك ناچار به كار كردن هستند.