کار کودکان در کارخانه جات کنسرن کوکاکولا

Junge Welt 12.06.2004

 

گزارشگر جیم لوبه از واشنگتن

برگردان ناهید جعفرپور

 

بمناسبت روز جهانی بر علیه کار کودکان

امروز شنبه سازمان حقوق بشر به کنسرن کوکا کولا انتقاد نمود و از افکار عمومی جهان خواست که این کنسرن را بایکوت نمایند.

 

سازمان حقوق بشر همچنین تقاضای کمک برای کودکانی که در شرایط برده داری کارخانه جات این کنسرن کار می نمایند، نمود. تنها در جنوب آسیا طبق آمار UNICEF در حدود 5 میلیون دختر و پسر نوجوان در غالب یک شکل مخفی به کار بیگاری کشیده میشوند. طبق گزارش سازمان کمک به کودکان یونیسف در روز جمعه گذشته در هندوستان: از هر 5 بچه زیر 14 سال باید یک نفر برای کمک به هزینه خانواده کار کند. در این منطقه حتی بچه های 5 ساله برای نوکری به خانه های دیگر فرستاده می شوند تا بدین وسیله کمی از هزینه خانواده تامین گردد. سازمان یونیسف فراخوانی به دولت ها داد که بر مبنای آن، اشتغال کودکان خردسال را بعنوان نوکران در خانواده ها ممنوع سازند و کسانی را که از این امر تخطی می کنند و کودکان را استثمار و یا آزار می دهند را مجازات نمایند. بخصوص یونیسف از دولت ها خواسته است که کنترل نمایند که کودکان اجبارا به مدرسه رفته و از کارهائی که برای سلامتی آنان خطرناک است اکیدا جلوگیری نمایند.

همچنین این سازمان اعلام نمود که تمامی بخش های اقتصادی و کنسرن های بین المللی از استثمار کودکان که قادر به دفاع از خود نیستند ، منفعت می برند.

در السالوادور طبق گزارشی جدید از Human Rights Watch (HRW) بین 5000 تا 30000 کودک در مزارع نیشکر کار می نمایند. بسیاری از این کودکان هنوز 8 ساله کامل ندارند. در این گزارش سازمان حقوق بشر خواسته است که خریداران بزرگ نیشکر مانند کنسرن کوکاکولا که باعث استثمار کودکان می گردند،بایکوت گردند.

میشائیل بوشنک از بخش کمک به کودکان حقوق بشر گفت :"استثمار کودکان در مزارع نیشکر السالوادور بسیار گسترده است . خریداران نیشکر باید این حقیقت را بپذیرند و مسئولیت این فاجعه را پذیرفته و به این کار خاتمه دهند" .

جالب اینجاست که در السالوادور کار کودکان به لحاظ حقوقی ممنوع است و قانون گذار تازه از 14 تا 18 سال جواز کار را برای کارهای خطرناک و مضری مانند کار روی مزارع نیشکر برای جوانان صادر نموده است.

در اثر فشار سازمان های غیر دولتی آمریکائی و بریتانیائی در سال گذشته قرار شد که تولید کنندگان کاکائو در غرب آفریقا به حقوق کودکان توجه نمایند!

در ابتدا تاجران کاکائو اعلام نمودند که آنان کاکائو را از تجار محلی می خرند که خود صاحب مزارع نیشکر نیستند، و طبیعتا کنترلی بر روی چگونگی کار کودکان نخواهند داشت!

با همین منطق کنسرن کوکا کولا وارد مذاکرات شد و انتقادات را به شرکت های داخلی آن کشور حواله داد و گفت که آنان مسئول کار کودکان هستند. صادر کننده اصلی شکر از السالوادرو  یعنی شرکت Central Izalco بزرگترین مرکز تولید شکر در کشور های آمریکای جنوبی است. طبق گزارش یونیسف: از چهار مزرعه بزرگ نیشکر محصولات به این کارخانه منتقل می گردند که در آن مزارع عمدتا کودکان کار می نمایند. بوشنک همچنین کفت:" اگر کارخانه کوکا کولا واقعا برایش مهم بود میتوانست در این امر در رابطه با کسانی که از آنها شکر را تحویل می گیرد برای تغییر وارد مذاکره شود. در حالیکه همه تقصیر این فاجعه را به دیگری حواله می نمایند".