جوون بيس Joan Beaz ، خواننده و مبارز صلح

شيرين جزايرى – رادیو آلمان ‑  جمعه 22  خرداد 1383- 11 ژوئن 2004

 

جوون بيس Joan Beaz بعد از شش سال سكوت آلبوم جديدش را به نام «زخمه هاى تاريك بر گيتارى بزرگ» منتشر كرده است. امسال اين زن ۶۳ ساله ترانه هاى جديد خود را در سفرى به كشورهاى مختلف اروپايى به دوستدارانش معرفى مى كند. كنسرت او از جمله در تاريخ ۸ اوت در شهر بن آلمان اجرا مى شود.

 

جوون بيس Joan Beaz  در سال ۱۹۴۱ به عنوان دختر يك فيزيكدان مكزيكى در نيويورك به دنيا آمد.  از دوران كودكى اشتياق  به كار موسيقى در او زياد بود و به همين جهت  خيلى زود نواختن گيتار را آغاز كرد. همراه با  موسيقى علاقه مندى او به مسائل  سياسى نيز رشد پيدا مى كرد. او خود مى گويد شنيدن يكى از سخنرانى هاى مارتين لوتر كينگ تمايل او را به فعاليت سياسى زنده كرد.  بيس با اجراى ترانه هايى كه مضمون سياسى داشتند وبا صداى بسيار زيبايش خيلى زود توجه بسيارى از مردم جهان را به خود جلب كرد.

 

اوج كار او در دهه شصت بود. در سال ۱۹۶۱ او با Bob Dylan آشنا شد كه ترانه هاى زيادى براى او ساخت. در سال ۱۹۶۹ زمانى كه  بيس در فستيوال Woodstok  با جنبش هيپى ها هم آوا شد،  او را  به عنوان سخنگوى اين جنبش خواندند. او به عنوان يكى از معروفترين و زبده ترين خوانندگان ترانه هاى مردمى معاصر محسوب مى شود. صداى زيبا و تنوع كارى او در هم آوايى با گيتار جاى يگانه اى را در عالم موسيقى براى او بازكرده است. 

 

در سال ۱۹۸۸ او با كنستانتين وكر و مرسده سوسا ترانه هاى خود را اجرا كرد. ترانه هاى او آواى نيرومندى هستند كه بازتاب تجربه هاى تلخ زندگى اند. ترانه هاى بيس از قبيل Hous of the Rising Sun , Donna Donna Barbara Allan ادغامى از سنت كلاسيك ترانه خوانى آمريكايى و ترانه هاى مردمى هستند. او به زبانهاى مختلف از قبيل اسپانيايى، ايتاليايى، فرانسوى ، روسى و آلمانى ترانه هاى خود را اجرا كرده است.

 

برخى ترانه هايش را غمگين مى خوانند. شايد غمى كه در تلخى برخورد با تجربيات  زمانه نهفته است. آواى او بيش از چهل سال است كه همراه كسانى است كه واهمه اى از برخورد با  واقعيات دردآور زندگى ندارند و فقط به صحنه هاى ظاهرى دلپذير آن دل خوش نمى كنند. خيلى زود ترانه هاى او جزء پرفروش ترين ترانه هاى تاريخ موسيقى شدند.

 

بيس در فعاليت هاى سياسى و انساندوستانه اش خستگى ناپذيراست. در سالهاى شصت او به عنوان يكى از مخالفان سرسخت جنگ ويتنام معروف بود و در تظاهرات صلح در آلمان شركت  داشت. در سال ۱۹۷۹ اوسازمان مدافع حقوق بشر به نام كميته انساندوستانه بين المللى  حقوق بشر را تأسيس كرد. او هم اكنون نيز از فعالان جنبش صلح بين المللى است.  

 

جوون بيس بعد از شش سال سكوت آلبوم جديدش را به نام «زخمه هاى تاريك بر گيتارى بزرگ» را منتشر كرده است.  امسال اين زن ۶۳ ساله ترانه هاى جديد خود را در سفرى به كشورهاى مختلف اروپايى به دوستارانش معرفى مى كند. كنسرت او از جمله در تاريخ ۸ اوت در شهر بن آلمان اجرا مى شود.