زاپاتیست ها و دمکراسی : یک رژیم خوب کدام است؟

اعضای دولت زاپاتیست ها به سئوالات یونگه ولت جواب می دهند.

 

Hannah Lesshafft / Sabine Möller, Oventik

Junge Welt 2 یونی 2004

برگردان ناهید جعفرپور

 

توضیح: در ماه آگوست سال 2003 ، مبارزان ارتش آزادی بخش و ملی اتحادیه دولت های مکزیکی چیاپاس دولت خود را برقرار نمودند و برای عدم تداخل و اشتباه این دولت را El Buen Gobierno به مفهوم دولت خوب نام نهادند. از این زمان است که در حدود 5 مرکزدولتی زاپازتیستی شکل گرفته اند. خبرنگار یونگه ولت از بسیاری از اعضای این دولت ها سئوالاتی نموده است که در زیر درج گردیده اند.


سئوال: شما مرکز دولتتان را Caracoles یعنی حلزون نام نهاده اید این نام سمبل چه چیزی است؟           

جواب: Caracolesبه مفهوم حلزون دریائی است که سمبل سنتی ارتباطات رسانه در اینجا بوده است و درست بمانند بوقی است  که هرزمان میخواهیم جلسه ای یا جشنی را در سرتاسر منطقه فراخوانیم آنرا بصدا در می آوریم. به این جهت ما تصمیم گرفتیم این سنت قدیمی اجدادمان را که توسط اسپانیائی ها زیر پا له شد را دوباره بخشی از فرهنگمان سازیم.
 ما به وسیله این Caracoles با پشتیبانانمان در چیاپاس و دولت های مختلف مکزیکی و گروه های متفاوت در سرتاسر جهان در ربطه قرار داریم. این شبکه وسیع در واقع بزرگتزین و قوی ترین شکل مبارزه چیاپاسی است. Caracoles ها تنها یک تجهیزات معمولی سمبولیک نیستند بلکه مرکزی اند برای مبادلات افکار فرهنگی و سیاسی. آنها به ما صدائی می دهند که توسط جهانیان شنیده می شود و برای ما پنجره ای هستند به دنیای بیرون که بتوانیم جهان را از دریچه آن مشاهده کنیم و همچنین دیگران از این دریچه با ما در ارتباط باشند. Caracoles ها در هائی هستند که از میان آن درها دیگران به ما می پیوند و ما با دیگران تماس برقرار می کنیم. توسط این Caracoles ما از پشتسبانی های گروه های بین المللی برخوردار می گردیم وآنان ما را دعوت می کنند تا حداقل حرف های ما را در کشور های خودشان بشنوند. بدین وسیله ما آننان را در مبارزاتشان همراهی می کنیم وبا وجود اینکه موقعیت سیاسی به ما هنوز اجازه نمی دهد که شخصا بدیدن آنان برویم. 

 

سئوال: چه چیزی دمکراسی شما را از دمکراسی دولت های مکزیکی تمایز می دهد؟

جواب:دو نوع دمکراسی وجود دارد.  اول دمکراسی مردمی است و دوم دمکراسی دولت های مکزیکی. آخری به مفهوم این است که دولت ها قبل از هر انتخاباتی میلیون ها پزوس خرج می کنند تا پلاکات های سراسری تبلیغاتی را تامین نماید. در حالیکه ما زاپاسیست ها احتیاج به یک پزوس هم نداریم که دمکراسی مان را پیاده کنیم. این دمکراسی یک موقعیت خودآگاهی است که مردم به آن رسیده اند. دمکراسی همچنین لازم و ضروری است.......

 

سئوال: ..... که به صورت متفاوت اجرا می گردد. تصمیمات را شما چه گونه اتخاذ می کنید؟

جواب: در میان زاپاتیست ها وظایف و مسئولیت ها توسط پایه بطور مستقیم از سوی تک تک انسانها انجام می پذیرد.  در شورای هر منطقه و محله شورا های خودمختار وجود دارند که از طریق جلسات عمومی انتخاب میشوند و همه زنان و مردان و جوانان و بچه ها در این نشست ها شرکت می کنند. سپس دولت از میان این نمایندگان مستقیم مردم انتخاب میشود.
 
سئوال: تا چه حد مجریان به تصمیمات گروهی توجه دارند؟
جواب: به موضوع ربط دارد. اگر موضوع در باره یک تصمیم گیری مهم باشد، میبایست مجریان حتما به نظر عموم مراجعه نمایند.  در هر حال به هیچ وجه اعضای دولت اجازه ندارند سرخود تصمیم بگیرند و باید نتیجه نظر جمع باشد.

 

سئوال: برابری زن و مرد مهمترین اصل منطق و مبارزات زاپاتیستی است آیا زنان در دولت شما عضو هستند؟

(این جواب را یکی از اعضای زن میدهد): در حال حاضر زنی در اعضای دولت وجود ندارد اما Caracoles زمانی استوار است که ما زنان مسئولیت بپذیریم و قدم به قدم وظایف مان را انجام بدهیم. برای ما وضعیت بطور خاصی مشکل است. مثلا ما تنها نمی توانیم به سایر مناطق برویم. اما ما مسئولیت های سیاسی را قبول کرده ایم. در محلات زنان وظایف سیاسی را بعهده می گیرند و در بخش های آموزشی و بهداشتی کاملا فعالند.
 
سئوال: 10 سال پیش زاپاتا محله ها و مناطق خود مختار را به وجود آورد . چشم انداز 10 سال آینده چیست؟

جواب :در آینده ما امیدواریم که هرکسی که در اینجا متولد می شود، جمعیت خاص خود را داشته باشد. نسل آینده ما نباید از دولت مرکزی اطاعت نماید بلکه هرکسی باید دولت خود را داشته باشد و خود بر سرنوشتش تصمیم بگیرد.