دكتر فريبرز رييس دانا: شورش سپيد نتيجه ظلم, نابساماني و سلطه‌‏گري‌‏هاي غيرقابل قبول است

يك شنبه 10 خرداد 1383- 30 مه  2004

كارشناس مسايل اجتماعي گفت: تبعيض، بي‌‏عدالتي، فقر و محروميت موجود در جامعه باعث ايجاد و افزايش انحرافات اجتماعي شده است.

دكتر فريبرز رييس دانا، جامعه‌‏شناس, در گفت و گو با خبرنگار سرويس اجتماعي ايلنا، افزود: وجود تبعيض، بي‌‏عدالتي، فقر و محروميت در جامعه ناشي از حاكميت نظام ستمگرانه و سخت طبقاتي است, كه به صورت حضور گروهي رانت‌‏خوار و سوء استفاده‌‏چي، در نظام اقتصادي تبلور يافته است.

گفتني است, طبق آمارهاي اعلام شده از سوي سازمان‌‏هاي مختلف در سال گذشته، ميزان آسيب‌‏ها و انحرافات اجتماعي افزايش يافته است.

وي, درتعريف آسيب‌‏هاي اجتماعي گفت: آسيب‌‏هاي اجتماعي به انحرافات گسترده و فراگير كه متضاد با هنجارهاي پذيرفته شده اجتماعي هستند تلقي مي‌‏شود كه ناشي از يادگيري‌‏هاي نادرست و واكنش نسبت به شرايط نامساعد اجتماعي پديد آمده و گسترش مي‌‏يابند.

اين جامعه‌‏شناس, دليل گسترش آسيب‌‏هاي اجتماعي را از بين نرفتن منشاء و شرايط اجتماعي آن‌‏ها عنوان و تصريح كرد: تا زماني كه منشاء اجتماعي آسيب‌‏ها وجود دارد، آسيب ها شكل گرفته و گسترش مي‌‏يابند.

وي, علت ديگر گسترش آسيب‌‏هاي اجتماعي را سركوب انحرافات و جلوگيري مديران اجتماعي از حل خود به‌‏خودي و ارادي مشكلات اجتماعي دانست و گفت: گروهي از رانت‌‏خواران و سوء استفاده‌‏چي‌‏ها به خاطر منافع خودشان خواسته‌‏هاي اجتماعي را سركوب مي‌‏كنند و جهان , باورها و ارزش‌‏ها را با ساختن ايديولوژي‌‏هاي جديد يا با به كار گرفتن سازندگان ايديولوژي، تغيير مي‌‏دهند.

دكتر رييس دانا در ادامه افزود: گسترش و افزايش آسيب‌‏ها ربطي به عملكرد كارگزاران، ضابطان و متخصصان امر ندارد، چون آنها وظايف خود را براي كنترل منشاء آسيب‌‏ها مانند جلوگيري از مواد مخدر انجام مي‌‏دهند.

وي گفت: اين احتمال وجود دارد كه اگر كنترل منشاء آسيب‌‏ها از سوي مسوولان وجود نداشت،گسترش و افزايش آسيب‌‏هاي اجتماعي بيشتر از اين مي‌‏شد.

پژهش‌‏گر ارشد دانشگاه, درباره نحوه بررسي آسيب‌‏هاي اجتماعي گفت: روش بررسي آسيب‌‏ها نبايد به صورت منفرد و شاخه‌‏اي باشد؛ بلكه بايد به صورت سيستمي و با توجه به تضادها و برآيند آن‌‏ها صورت گيرد.

وي افزود: به رغم بررسي منفرد كه عملكردها و سياست‌‏هاي به كار گرفته را خوب و موثر نشان مي‌‏دهد؛ اما بررسي سياست‌‏ها در كنار كنش‌‏هاي اجتماعي و حضور نابساماني , منافع طبقاتي و آسيب‌‏هاي اجتماعي، ناشي از قدرت‌‏ورزي و حضور قدرتمندان غيردموكراتيك در جامعه، به رغم تمهيدات جداگانه و پراكنده و گاه فداكارانه موجب، عدم تعادل اقتصادي و گسترش كادر فقر شده است, كه اين امر جامعه را هر چه بيشتر در معرض انحطاط قرار داده است. 

وي تصريح كرد: چنانچه جامعه‌‏اي به مرحله شورش برسد، اين امر منجر به برپايي تظاهرات خياباني و اوج‌‏گيري اعتراض مردم نسبت به برخي از نابساماني‌‏ها و خون‌‏ريزي و كشتار مي‌‏شود؛ اما در مقابل اين شورش، شورشي بي‌‏صدا و انفعالي قرار دارد كه آن را "شورش سپيد" نام گذاشته‌‏ام.

وي, درخصوص" شورش سپيد" گفت: اين شورش عبارت است, از متوسل شدن مردم به گروه‌‏هاي مختلف اجتماعي به ويژه جوانان به راه‌‏هاي خود ويرانگري‌‏يا انتقام‌‏جويي درحيطه قدرت‌‏فردي مانندحمل اسلحه و حمله به طلافروشي‌‏ها كه منشا اجتماعي آن ظلم و نابساماني و سلطه‌‏گري‌‏هاي غيرقابل قبول است.

عضو انجمن جامعه شناسي افزود: عدم تعادل اقتصادي و گسترش كادر فقر موجب پديد آمدن "شورش سپيد" در جامعه ما شده است.

وي, درباره خطرهاي افزايش انحرافات اجتماعي گفت: با افزايش آسيب‌‏ها و انحرافات اجتماعي، امنيت و حيات اجتماعي و رفاه و سلامت اجتماعي و اقتصادي از بين مي‌‏رود و مصيبت‌‏هاي اقتصادي به بار مي‌‏آيد.

دكتر رييس دانا در ادامه تصريح كرد: جوامع و جامعه مدني به امنيت و آرامش نياز دارند.

وي, درباره حاكم بودن قانون جنگل و چگونگي برقراري امنيت در نيويورك گفت: اگر در نيويورك قانون جنگل در حال شكل گرفتن است، در عوض پليسي هم وجود دارد كه جنگلبان يوزپلنگ‌‏ها است و امنيت را براي طبقه متوسط و به ويژه طبقه ثروتمند جامعه برقرار مي‌‏كند، در حالي كه بخش محروم جامعه از اين امكانات برخورار نيستند و امنيت آن‌‏ها به خطر مي‌‏افتد.

اين جامعه شناس تاكيد كرد: مردم مالك همه زندگي شهري هستند و دولت‌‏ها موظف به برقراري امنيت براي همه مردم هستند؛ لذا اگر توانايي چنين كاري را ندارند, بايد همه چيز را به مردم واگذار كرده و بروند.

وي, واگذاري همه وظايف دولت‌‏ها به ويرانگران و مفسدان در شرايط افزايش آسيب‌‏هاي اجتماعي گفت: دولت‌‏ها در زمان افزايش آسيب‌‏ها به جاي اينكه همه وظايف را به عهده مردم بگذارند، وظايف را به ويرانگران و مفسدان محول مي‌‏كنند.

عضو انجمن اقتصاد‌‏دانان, درخصوص مصيبت‌‏هاي اقتصادي ناشي از افزايش آسيب‌‏هاي اجتماعي، گفت: اين آسيب‌‏ها باعث تقويت گروه‌‏هاي فشار، مافيايي و قلدرماب مي‌‏شود, كه آن‌‏ها امنيت اقتصادي و سرمايه‌‏گذاري را به خطر مي‌‏اندازند.

وي در ادامه افزود: افزايش و قدرتمند شدن اين گروه‌‏ها باعث ترويج اخلاق و فرهنگ فساد در جامعه مي‌‏شود, كه فرهنگ رشوه خوار از جمله اين فرهنگ‌‏ها است.

اين كارشناس اجتماعي, دليل رشوه‌‏خواري كارمندان سطح پايين دولت را حقوق و درآمد آنان و تورم زياد عنوان كرد و افزود: تخلف‌‏هاي ساده كارمندان و رشوه خواري، زمينه را براي فعاليت‌‏هاي قلدرمابانه و گروه‌‏هاي مفسد در منسب‌‏هاي بالا فراهم مي‌‏كند,كه اين امر باعث حبس شدن نيروي انساني و فعال شدن آن ها در رشته‌‏هاي دلالي، شيادي و ضد توسعه مي‌‏شود. 

اين اقتصاددان در ادامه افزود: فعال شدن منابع انساني در رشته‌‏هاي دلالي، شيادي باعث بالا رفتن سطح تورم و افزايش بيكاري مي‌‏شود, كه نمونه بارز آن در ايران به وضوح ديده مي‌‏شود.

وي, در باره اثر اقتصادي ديگر افزايش آسيب‌‏هاي اجتماعي گفت: انتقال منابع انساني و سرمايه‌‏اي به رشته‌‏هاي غير توليد و فساد آميز از ديگر مصيبت‌‏هاي اقتصادي است, كه موجب به خطر افتادن فعاليت‌‏هاي توليدي و توسعه‌‏اي مي‌‏شوند, كه نمونه بارز آن خرج شدن منابع فراوان، در رشته مواد مخدر است.

دكتر رييس دانا, وارد آمدن لطمه به بنيه نيروي انساني و توانمندي‌‏هاي اجتماعي را اثر ديگر افزايش آسيب‌‏هاي اجتماعي عنوان كرد و افزود: وجود 8/2 ميليون معتاد به مواد مخدر در جامعه باعث به خطر افتادن 24 تا 25 نفر به ازاي هر معتاد در معرض لختي، بي‌‏هويتي، از هم‌‏گسيختگي و در نتيجه پوسيدگي دروني يك جامعه مي‌‏شود.

وي, درمورد چگونگي از بين رفتن امنيت بهداشتي و سلامت جامعه در اثر افزايش آسيب‌‏هاي اجتماعي، گفت: به عنوان مثال وجود اعتياد و مواد مخدر در جامعه باعث سوء استفاده از كودكان و ايجاد كودكان كار و خياباني مي‌‏شود.

كارشناس مسايل اجتماعي, وجود اعتياد و استفاده از مواد مخدر را باعث دامن زدن به افزايش بيماري‌‏هاي مقاربتي از جمله ايدز،كزاز و هپاتيت B در جامعه عنوان كرد.

وي, افزايش بيماري‌‏هاي مقاربتي و مهلك را حاصل دو يا سه بار مصرف تزريقي از مواد مخدر افراد، بي‌‏اعتنايي و ناآگاهي مبتلايان به مسايل بهداشتي دانست و گفت: از هم گسيختگي ساختارهاي اجتماعي، باعث ناتواني دولت در جمع‌‏آوري معتادان و مبتلايان به عنوان بيمار و عدم احساس تكليف در مقابل آنان شده است.

دكتر رييس دانا, درخصوص وظيفه نظارتي و كنترلي دولت و نيروي انتظامي گفت: دولت و نيروي انتظامي، وظيفه خود را نظارت و كنترل معتادان نمي‌‏دانند؛ لذا با آن‌‏ها برخورد مقطعي, نظير دستگيري و زنداني كردن، مي‌‏كند كه ناكارآمد است.

وي, دليل ناكارآمدي برخورد مقطعي را گستردگي شبكه فساد و انتقال مواد مخدر از ايران به اروپا دانست.

كارشناس امور اجتماعي, به خطر افتادن امنيت و حرمت ارزش‌‏هاي فردي و خانوادگي را نتيجه ديگر افزايش آسيب‌‏هاي اجتماعي دانست و افزود: به عنوان مثال فرد با درجه بالاي اعتياد براي تامين مواد مصرفي خود و انواع بزهكاري‌‏ها دست مي‌‏زند كه آدم‌‏كشي، سرقت خانگي و بانك زني از جمله اين بزهكاري‌‏ها است.

اين جامعه‌‏شناس, به خطر افتادن كرامت انساني، از بين رفتن هويت مردم و جامعه را نتيجه ديگر افزايش آسيب‌‏هاي اجتماعي عنوان كرد و در ادامه گفت: در اين شرايط است كه افراد طرفدار جهاني‌‏سازي فرصت مي‌‏يابند تا به دولت‌‏ها بگويند؛" ديگر همه چيز از بين رفته است و بايد همه چيز را به قدرت‌‏هاي آمريكايي واگذار كنيد!"

وي,تاثيرات جرايم طبقاتي صاحبان قدرت انحصاري و غيرقانوني را مانع رشد و توسعه جامعه و به هدر رفتن تلاش‌‏هاي معلمان، كارشناسان، قضات، نيروي انتظامي، استادان دانشگاه و نظريه‌‏پردازان دانست.

وي, ادامه داد: صاحبان قدرت انحصاري و غيرقانوني همه ابعاد اقتصادي و اجتماعي را در چنگال خويش مي‌‏گيرند، حتي با گسيل كردن سازندگان نظريه، اخلاق و ايديولوژي به نفع خودشان جوانان بي‌‏گناه كه چيزي نوشيده يا با يك نفر غير همجنس صحبت كرده‌‏اند, را مورد تازيانه و حمله‌‏هاي هتاكانه قرار مي‌‏دهند و دادگاه و زندان براي آن‌‏ها درست مي‌‏كنند.

دكتر رييس دانا افزود: درحالي‌‏كه صاحبان قدرت غيرقانوني خود به انواع فسادها آلوده‌‏اند، جوانان بي‌‏گناه را مورد هتك حرمت قرار مي‌‏دهند, كه اين چيزي نيست جز رياكاري‌‏هاي نهادينه شده ناشي از گسترش فساد و انحراف‌‏هاي اجتماعي كه منجر به تشكيل لايه‌‏اي قدرتمند و سلطه‌‏گر شده است.

وي, راه‌‏هاي برخورد قضايي و انتظامي، راه‌‏هاي پيشگيري را از جمله راه‌‏هاي كنترل آسيب‌‏هاي اجتماعي عنوان كرد و گفت: راه برخورد با خطاكار يا عرضه‌‏كننده كه توسط نيروي انتظامي و قوه قضاييه صورت مي‌‏گيرد، يك راه كنترل محسوب مي‌‏شود و راه پيشگيري است كه از طريق آموزش رسانه‌‏ها به جامعه انجام مي‌‏شود.

پژوهش‌‏گر ارشد دانشگاه, درخصوص متفاوت بودن ديدگاه‌‏ها در رابطه با چگونگي مبارزه با آسيب‌‏هاي اجتماعي گفت: ديدگاه‌‏هاي ليبرال، افراطي و سوسياليستي از جمله ديدگاه‌‏هاي مبارزه با آسيب‌‏ها است.

وي افزود: يكي از شاخه‌‏هاي ديدگاه ليبرال معتقد است كه استفاده از مواد مخدر، تن‌‏فروشي و حق طبيعي يك فرد است و كسي حق برخورد با اين افراد را ندارد، لذا جامعه آنها را به حد تعادل و كنترل خواهد رساند.

كارشناس مسايل اجتماعي, درباره شاخه ديگر ديدگاه ليبرال گفت: اين شاخه معتقد است كه نبايد آسيب‌‏ديدگان اجتماعي به اين نام ناميده شوند و براي برخي از اين فعالان بايد حقوق و مزاياي در نظر گرفته و براي زنان تن‌‏فروشي سند صادر شود و آنها اتحاديه و نماينده داشته باشند و بدين ترتيب آنها را كارگران جنسي مي‌‏نامند.

وي, ديدگاه اين شاخه را نوعي تقليد از ديدگاه سوسيال دموكرات دانست و گفت: وجود برخي از جنبه‌‏هاي اخلاقي و انساني در همين ديدگاه غيرقابل ترديد است و همه محتواي اين ديدگاه تقليدي نيست.

اين جامعه شناس, درباره ديدگاه افراطي در رابطه با چگونگي مبارزه با آسيب‌‏هاي اجتماعي گفت: اين ديدگاه معتقد است سخت‌‏گيري، برخورد، زنداني و سركوب كردن خطاكاران راهي مناسب براي مبارزه با آسيب‌‏ها است؛ در حالي كه اين ديدگاه خواهر دوقلوي ديدگاه ليبرال است.

وي, ديدگاه ليبرالي را تقليل شده در مقابل فجايع ليبراليسم سرمايه‌‏داري و معرفي بهترين ديدگاه را نگرش سيستمي بر جامعه عنوان كرد و گفت: نگرش سيستمي نگرش كلي در سيستم اجتماعي براي يافتن عوامل اساسي آسيب‌‏ها و رساندن آمار آسيب‌‏ها به يك سطح معيني كه حيات اجتماعي را به خطر نياندازد، است.

وي يادآور شد: تا زماني‌‏كه نظام ظالمانه دموكراتيك و تحول اساسي در جامعه بايد آسيب‌‏ها با نگرش سيستمي به حداقل خود برسد, تا نظام دموكراتيك بتواند لجام گسيختگي سرمايه، صاحبان قدرت و منسب، مالكيت‌‏ها را كنترل كنند.

عضو انجمن جامعه شناسي ايران, در توضيحي در خصوص نگرش سيستمي گفت: نگرش سيستمي با شناسايي عوامل سياسي پديد آورنده‌ بيشتر انحراف‌‏هاي اجتماعي و با توصيف آنها در سطح جامعه و با يافتن شاخص‌‏ها و آثار و ريشه‌‏هاي آنها انحرافات را كنترل مي‌‏كند.

وي, وجود كنترل سيستمي و كنترل‌‏هاي تامه و نهايي را بري كنترل انحرافات لازم دانست و گفت: بررسي كنترل انحراف‌‏هاي اجتماعي بايد ابتدا نگرش ريشه‌‏يابانه صورت گيرد و در مرحله نهايي و وقوع نابساماني‌‏ها نيروي انتظامي، قوه قضاييه، كارگران اجتماعي، امدادگران و مددكاران در حوزه‌‏هاي مختلف وارد عمل شوند.

دكتر رييس دانا تصريح كرد: نيروهاي مختلف بايد با هم هماهنگ عمل كنند و حوزه‌‏هاي مختلف با يكديگر بيگانه نباشند.

وي در ادامه افزود: نيروي انتظامي بايد بپذيرد كه در برخورد با آسيب‌‏ديدگان اجتماعي، نگرش سيستمي و ريشه‌‏ يابانه صورت گيرد و با دستگيري و زنداني كردن مفسدان بزرگ و قدرتمند صاحب منسب، آسيب‌‏ها را به كنترل درآورد.

دكتر رييس دانا تصريح كرد: همچنين مددكاران اجتماعي و نظريه‌‏پردازان نبايد فراموش كنند كه برخورد و دستگير كردن مافيا و واردكنندگان مواد مخدر توسط نيروي انتظامي، بايد مغتنم و مورد قدرداني قرار گيرد.

وي, لازمه اين عملكردها و تغيير نگاه نظام حاكم بر جامعه به جهان و غيره دانست و گفت: تا زماني كه مسوولان جامعه ديدگاه ليبرال داشته باشند، يعني حاضر نباشند كه براي كنترل قدرت‌‏هاي مالي پديدآورنده تبعيض، فقر، نابساماني، بي‌‏تعادلي و رها كردن كارگران به امان بازارهاي كور و كر و خصوصي‌‏سازي باشند، نمي‌‏تواند كه با نابساماني‌‏هاي اجتماعي رو به رو شود.

وي در ادامه افزود: در نظام اقتصادي و اجتماعي حاكم، اهميتي به نيروي انساني و ابتكار خصوصي داده و نمي‌‏شود در حالي‌‏كه آسيب‌‏هاي اجتماعي تمام آثار سدسازي‌‏ها و خدمات ارزنده ديگر را از بين مي‌‏برد و همه آنها را در اختيار صاحبان قدرت و كه منشا فساد هستند، قرار مي‌‏دهد.

وي,مهمترين متوليان كنترل آسيب‌‏ها را كل جامعه و نظريه‌‏پردازان، دگر انديش و دانشگاهيان دانست و گفت: بايد به نظريه پردازان دگرانديش، دانشگاه‌‏ها و محققاني كه يافته‌‏هاي راديكالي دارند، فرصت دهند تا نظريات خود را بگيرند.

كارشناس مسايل اجتماعي, سازمان‌‏هاي متولي كنترل آسيب‌‏ها را سازمان‌‏هاي غيردولتي دانست و گفت: سازمان‌‏هاي غيردولتي بايد با هماهنگي و همكاري‌‏هاي بين‌‏المللي بين سازمان‌‏هاي غيردولتي براي كاهش مواد مخدر و تشكيل صندوقي براي خريد مواد مخدر از كشور افغانستان و از بين بردن آنها اقدام كنند.

وي,معاونت اجتماعي نيروي انتظامي را از ديگر سازمان‌‏هاي متولي كنترل آسيب‌‏ها دانست و گفت:معاونت اجتماعي نيروي انتظامي در كنار برخوردهاي اجتماعي با خطاكاران بايد راه حل‌‏هاي اجتماعي آسيب‌‏ها را بيابد و با وزارت كشور همكاري كند.

دكتر رييس دانا تاكيد كرد: اين نهادها مي‌‏توانند بر عوارض آسيب‌‏هاي اجتماعي تاثير بگذارند , در حالي كه نهادهاي اقتصادي و اجتماعي بايد با عادلانه كردن توزيع درآمدها و انتقال منابع به نفع نيازهاي اجتماعي عمل كنند.

وي, اين نهاد را سازمان برنامه بودجه، وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت كشور، وزارت كار و امور اجتماعي معرفي كرد.

عضو انجمن جامعه شناسان و اقتصاددانان ايران، وزارت كار را مسوول ايجاد اشتغال، حفظ حقوق و شرافت كار معرفي و خاطر نشان كرد: وزارت كار مسوول حفظ و شرافت تمام كارمندان و كارگران در هر رده و مكان حتي در روستاها و تامين اجتماعي و حمايت از آن‌‏ها به صورتي كه خود و خانواده آن‌‏ها از آسيب‌‏پذيري كمتري برخوردار باشند.