ما گروگان پروژه بنيادگرايي در خاورميانه هستيم

جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۲ – ۲۸ مه ۲۰۰۴

حسين سليمي سخنران اين هفته سلسه جلسات ادوار تحكيم وحدت, پيرامون انرژي اتمي و پرونده هسته‌‏اي ايران به ايراد سخن پرداخت.

به گزارش خبرنگار ايلنا, استاد دانشكده علوم سياسي دانشگاه علامه گفت: يكي از نكات مهم كه در تحليل پرونده اتمي ايران مهم است, روانشناسي حساسيت اپوزيسيون در ايران نسبت به پرونده هسته‌‏اي است. مخالفين و اپوزيسيون در ايران چه در داخل و چه در خارج بسيار با علاقه پرونده هسته‌‏اي ايران را پيگيري مي‌‏كنند.

وي گفت: وقتي اميد تحول به نااميدي بينجامد,تحول طلبان واصلاح طلبان به انديشه نيروي خارجي مي‌‏افتند, در بعضي مواقع, آنها آرزوي خود را با صراحت بيان كرده‌‏اند, ولي بعضي مواقع هم به صراحت نمي‌‏گويند.

سليمي در ادامه گفت:پرونده هسته‌‏اي به عنوان نماد و بهانه‌‏اي كه نيروي خارجي را وادار به اقدام نمايد, نگريسته مي شود.يعني نيروي خارجي فشار لازم را براي تحول وارد نمايد.

سليمي با اشاره به مشكلات ايران با آژانس گفت: مشكلات ايران با آژانس مباحث فني، حقوقي و تخصصي نيست,بلكه اشتباهي است كه در سياست خارجي ما عمدا يا سهوا صورت گرفته در حالي كه ما بايد مباحث سياسي , فني و حقوقي را از هم جدا كنيم.

وي افزود:در نظام بين المللي امروز نمي‌‏توان ساختار قدرت را جدا از سياست در نظر گرفت. قواعد حقوقي مرتبط با ساختار قدرت شكل گرفته وسازمان بين المللي مولود الزامات سياسي در دوران مختلف است.

سليمي در ادامه افزود:هر بازيگري كه در دنياي امروز با مراكز قدرت دچار مساله باشد به عنوان بازيگر متخلف به او نگاه مي‌‏كنند و در تمام رژيم‌‏هاي بين المللي با مشكل مواجه خواهد شد.

وي گفت: اگر كسي فن‌‏آوري غني سازي اورانيوم و بهره برداري از راكتورهاي اتمي و امكان توليد آب سنگين را داشته باشد با كوچكترين تغيير مي‌‏تواند آن را تبديل به سلاح نظامي كند و به اين دليل آژانس انرژي اتمي نمي‌‏تواند به كشورهايي كه كنترل كاملي از لحاظ سياسي بر آنها اعمال نمي‌‏شود اجازه برخورداري از اين فن‌‏آوري را بدهد.

وي گفت: بازيگراني كه داراي رفتار مخاطره آميز هستند امكان استفاده از تسهيلات درون نظام بين المللي را نخواهند داشت .

سليمي با اشاره به اينكه مشكل اصلي ايران در شرايط فعلي انرژي اتمي نيست, گفت: مشكل اصلي ما در حال حاضر ديدگاه نظام بين الملل نسبت به ماست . تا زماني كه اين نگرش وجود دارد تمام درها به روي ما بسته است. اين استاد دانشگاه تصريح كرد:پرونده اتمي ايران تا زماني كه رفتارهاي خود را اصلاح نكنيم باز خواهد بود و به گونه هاي مختلف براي ما ايجاد مشكل مي‌‏كند.

وي با بيان اينكه ضرر رسيدن به سلاح اتمي بيشتر از منافع آن است اظهار داشت:ما حتي اگر موشك‌‏هاي شهاب 2 و3 را هم به كلاهك‌‏هاي اتمي مجهز كنيم آيا امكان استفاده از آن را خواهيم داشت؟ آيا روسيه مي‌‏تواند تصميم بگيرد از سلاح اتمي به عنوان يك ابزار بازدارنده استفاده كند؟

وي با تاكيد بر اينكه با سرمايه معطل مانده در نيروگاه بوشهر مي‌‏توان 5تا 6 نيروگاه برق آبي درست كرد, گفت:ما تا به امروز ميلياردها دلار هزينه كرده‌‏ايم ولي به هيچ چيز نرسيديم.

سليمي تصريح كرد:حتي اگر نيروگاه اتمي بوشهر بتواند 1500 مگا وات برق توليد كند، آيا براي دستيابي به اين مقدار برق درست است كه خود را در معرض حمله نظامي و محروميت اقتصادي قرار دهيم ومنافع ملي كشور را به خطر اندازيم .

وي ادامه داد:ما گروگان پروژه بنيادگرايي در خاورميانه هستيم.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه ايران بايد ازتاسيسات هسته‌‏اي صرفنظر كند،گفت:احتمال حمله اسراييل به تاسيسات هسته‌‏اي ايران زياد است و ايران هم ابزار فشار عليه اسراييل را ندارد.

اين كارشناس روابط بين الملل در ادامه با اشاره به طرح خاورميانه بزرگ, گفت: آنها دلشان به حال ايران يا ديگر نظام‌‏ها نمي سوزد بلكه تاكيد آنها بر دموكراسي به اين علت است كه مي‌‏گويند: نمي‌‏توانيم با سياستمداراني كه رژيم اقتدار گرا دارند توافق‌‏هاي طولاني بكنيم زيرا از درون سيستم‌‏هاي اقتدارگرا توافق‌‏هاي عقلايي پايدار در نمي‌‏آيد.

وي مساله ديگري ايران را,مساله صلح خاورميانه خواندوتصريح كرد: ايران مهم‌‏ترين حامي گروه‌‏هاي راديكال و بنيادگراست و بايد روش خود را در مورد اين پروژه تغيير دهد. ايران بايد به روند صلح كمك كند.

سليمي افزود:سوريه يكي از بزرگترين مشكلات در سياست خارجي ايران است و ما بهاي بسيار گزافي به علت همراهي با سوريه پرداخته‌‏ايم.

وي تصريح كرد: خواسته ديگر آنها از ما همكاري در عراق است كه هيچ كشوري به اندازه ايران در اين زمينه بدون اينكه برايش مزايايي هم داشته باشد همكاري نكرده است. ايران در عراق در تمام زمينه‌‏ها دارد همكاري مي‌‏كند".