پايان جشنواره كن با يك عاشقانه آرام

وثايع اتفاقيه - يك شنبه 3 خرداد 1383- 23 مه  2004

يكشنبه شب پرده سينماهاي كاخ جشنواره كن براي پنجاه‌وهفتمين‌بار پايين مي‌آيد، احسان د مراسم افتتاحيه فيلمي از «اروين ونيكلر» به نمايش در مي‌آيد، و نيكلر آخرين‌بار سيزده سال بيش به جشنواره كن آمد و امسال هم فيلمي با عنوان «عاشقانه» را كه به زندگي و مرگ ماكول پورتر آهنگساز و نوازنده پيانو مي‌پردازد را به جشنواره آورده است. فيلم حاضر ؟؟ فوريكال دارد و در سال 1964 روزهايي كه پورتر پير در آپارتمان خود واقع در نيويورك تنها زندگي مي‌كرد را نشان مي‌دهد. بازيگر نقش اول اين فيلم «كوين‌كلين» است. 

«شرك2»، «كمدي»، «قاتل پيرزن‌‌ها»، اثر تام هنكس و فارنهايت 911» فيلم جنجالي مايكل مورد رقابت تنگاتنگ براي دريافت نخل طلايي پنجاه‌وهفتمين دوره هستند.

 

كوئنتين تارانتينو رئيس هيأت داوران تا امروز از هرگونه اظهارنظر صريحي درباره فيلم‌هاي بخش مسابقه مي‌پرهيزد، اما نتوانست جلوي نخبه‌ش را وقتي كه از تماشاي شرك مبري گشت بگيرد. در هيأت 9 نفري داوران كاتلن ترنر، تيلداسينتون و امانوئل برت هم سعي مي‌كنند كه از جواب سؤال‌‌ها بپرهيزند.

 

در اين ميان بيش از همه به تام هنكس خوش مي‌گذرد. ستاره بي‌بديل سينماي هاليوود آن روزها از تعطيلات خودش رد خوش‌آب و هواترين نقطه فرانسه (كن) لذت مي‌برد بي‌اينكه حتي يك پني پول بپردازد، مثل اينكه جايزه كن براي او زياد هم نيست، و او از فروش فيلم «قاتل پيرزن‌‌ها» كاملاً مطمئن است.

 

هنكس مي‌گويد: اين روزها به من حسابي خوش گذشته است، من فيلم‌هاي خوبي ديده‌ام، صبح‌‌ها به حدكافي حمام آفتاب گرفته‌ام و قايق‌سواري كرده‌ام.

 

تا امروز جايزه بخش‌هاي جنبي پنجاه‌وهفتمين دوره جشنواره كن از جمله منتقدان و جوان مشخص شده است، جايزه هيأت منتقدان جشنواره كن امسال به فارنهايت 911 ساخته مايكل مور تعلق گرفت. جايزه بخش «نگاه جوان» جشنواره به نقل از سايت رسمي جشنواره به يك كارگردان جوان مجارستاني تعلق گرفته است.

 

اما خبرگزاري ايسنا به نقل از يك روزنامه فرانسوي نوشته است كه «خواب تلخ» ساخته امير يوسفيان موفق شد جايزه بخش جنبي نگاه جوان را دريافت كند.

  

مايکل مور کارگردان فيلم جنجالی "فارنهايت 9/11" برنده جايزه معتبر "نخل طلا" فستيوال کن شده است.

بي بي سي - شنبه 2 خرداد 1383- 22 مه  2004

 

اين فيلم اولين فيلم مستندی است که اين جايزه را ظرف نزديک به 50 سال گذشته به خود اختصاص داده است.

پيش از اين فيلم "دنيای ساکت" اثر ژاک کاستو در سال 1956 اين جايزه معتبر را به خود اختصاص داده بود.

اين فيلم پس از نمايشش در فستيوال مورد استقبال زياد تماشاگران قرار گرفت.

فيلم که با موضوع انتخابات رياست جمهوری سال 2000 آمريکا آغاز می شود سعی دارد اين پندار را در ذهن بنشاند که انتخاباتی که جورج بوش - به لطف 537 رای اضافی نسبت به ال گور در فلوريدا- در آن به پيروزی رسيد کاملا آزادانه و عادلانه نبوده است.

 

مايکل مور با سفيد کردن پرده سينما و همزمان پخش صداهای هراس آور از برخورد هواپيماهای مسافربری به برج های دوقلو و صدای فرياد مردم در خيابان های اطراف به حوادث 11 سپتامبر می پردازد.

 

وی همچنين تصاوير آقای بوش را نشان می دهد که درحالی که ده دقيقه قبل از آن از برخورد هواپيمای دوم به برج ها با خبر شده اما همچنان در يک کلاس درس نشسته و درحال خواندن کتابی کودکان برای دانش آموزان است.

آقای مور گفته است که اين صحنه قبلا ديده نشده است زيرا کسی از آموزگاران نپرسيده بود آيا آن را با دوربين دستی فيلمبرداری کرده اند يا خير.

 

پيشتر شرکت آمريکايی ديزنی از توزيع اين فيلم خودداری کرد و ساير توزيع کنندگان نيز اشتياقی به توزيع آن نشان نداده اند و اگر بتوان ادعای آقای مور را پذيرا شد، کاخ سفيد می خواهد مانع اکران اين فيلم شود.

به گفته ايان يانگز، خبرنگار بی بی سی در جشواره کن، دليل آن شايد اين باشد که اگر تماشاگران فيلم را به همان صورت که هست بپذيرند، به اين نتيجه خواهند رسيد که جورج بوش يک کلاهبردار و احتمالا رئيس جمهوری فاسد است که به انگيزه های نه چندان اساسی از جمله کينه توزی، حرص و طمع و عطش قدرت به جنگ رفته است.

 

جايزه‌ نگاه‌ جوان‌ جشنواره‌ كن‌ با «خواب‌ تلخ‌» به‌ ايران‌ مي‌آيد

اعتماد - فيلم‌ سينمايي‌ خواب‌ تلخ‌ به‌ كارگرداني‌ محسن‌ اميريوسفي‌ محصول‌ مشترك‌ مركز گسترش‌ سينماي‌ مستند و تجربي‌ و بخش‌ خصوصي‌ )روح‌الله‌ برادري‌( جايزه‌ نگاه‌ جوان‌ جشنواره‌ كن‌ را از آن‌ خود ساخت‌.

به‌ گزارش‌ ايسنا، دلايل‌ اهداي‌ اين‌ جايزه‌ به‌ خواب‌ تلخ‌، جسارت‌ در انتخاب‌ سوژه‌ و نمايش‌ مساله‌ عميقي‌ چون‌ مرگ‌ با فرم‌ طنز و همين‌ طور ارايه‌ بازي‌هاي‌ خوب‌ توسط‌ نابازيگران‌ عنوان‌ شده‌ است‌. روزنامه‌ اومانيته‌ در تيتر نقدي‌ بر اين‌ فيلم‌ خود نوشت‌ و اگر زندگي‌ رويايي‌ بيش‌ نبود؟ و در ادامه‌، خواب‌ تلخ‌ را يك‌ قصه‌ ايراني‌ تخيلي‌ مدرن‌ دانست‌. هفته‌نامه‌ تخصصي‌ «لوفيلم‌» فرانسه‌ كه‌ همزمان‌ با جشنواره‌ كن‌ پخش‌ مي‌شود نوشت‌ كه‌ خواب‌ تلخ‌ نخستين‌ ساخته‌ بلند محسن‌ امير يوسفي‌، متفاوت‌ترين‌ فيلمي‌ است‌ كه‌ در اين‌ سالها از سينماي‌ ايران‌ ديده‌ايم‌أ فيلمي‌ كه‌ نه‌ كودكان‌ آشناي‌ ايراني‌ را در خود دارد، نه‌ تصاوير كارت‌ پستالي‌ و نه‌ فقر كه‌ در اين‌ گونه‌ فيلم‌ها است‌. خواب‌ تلخ‌، متفاوت‌تر از همه‌ اينهاست‌ چه‌ در فرم‌ و چه‌ در محتوا.

مجله‌ اسكرين‌ نوشت‌: خواب‌ تلخ‌ فيلم‌ كم‌ بودجه‌يي‌ است‌ كه‌ تفكر ما را، خيلي‌ بالاتر از مسائل‌ پيچيده‌يي‌ چون‌ مرگ‌ و زندگي‌ مي‌برد. فيلم‌ فضايي‌ برشتي‌ دارد كه‌ در ظاهر از سكانس‌هاي‌ مجزا تشكيل‌ شده‌ است‌ ولي‌ در نهايت‌ يك‌ عامل‌ اتحاد دهنده‌يي‌ بين‌ آنها وجود دارد كه‌ زندگي‌ اسفنديار )مرده‌ شور قبرستان‌( است‌.

مدير بخش‌ دو هفته‌ كارگردانان‌ جشنواره‌ كن‌ نيز در كنفرانسي‌ مطبوعاتي‌، خواب‌ تلخ‌ را يك‌ بشقاب‌ پرنده‌ ناشناخته‌، فانتزي‌ و شاعرانه‌ دانست‌ كه‌ در سكوت‌ خبري‌ به‌دست‌ هيات‌ انتخاب‌ اين‌ بخش‌ رسيد و همه‌ را متحير كرد. او در اين‌ كنفرانس‌ مطبوعاتي‌ گفت‌: ما در اين‌ سالها احساس‌ مي‌كرديم‌ سينماي‌ ايران‌ رو به‌ تكرار است‌ و موضوعات‌ يكنواخت‌ شده‌ است‌ اما ناگهان‌ با ديدن‌ خواب‌ تلخ‌ در واقع‌ با فيلمي‌ مواجه‌ شديم‌ كه‌ چه‌ در پرداخت‌ و چه‌ در موضوع‌ از ويژگيهاي‌ منحصر به‌ فردي‌ برخوردار است‌ كه‌ اين‌ ويژگي‌ها فقط‌ در چارچوب‌ سينماي‌ ايران‌ كاركرد ندارد و در سطح‌ بين‌المللي‌ قابل‌ اعتنا است‌.