بازگشت به صفحه نخست



 

مداركي روشن از سوء استفاده‌هاى جنسى عليه زنان عراقى 

تريبون فمنيستي ايران    

گاردين در گزارشى نوشت: اكثر گزارش‌هاى مربوط به بدرفتارى و تجاوز به زندانيان زندان ابوغريب، بر روى مردان دربند در اين زندان متمركز شده‌ است، با اين حال مدارك روشنى وجود دارند مبنى بر آنكه چندين زن عراقى حاضر در اين زندان مورد تجاوز جنسى قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) روزنامه‌ى گاردين در ادامه‌ى گزارش خود به نقل از يك استاد دانشگاه بغداد آورده است: از يكى از زنانى كه در زندان ابوغريب، دربند نيروهاى آمريكايى گرفتار شده بود درباره‌ى وضعيت وى پرسيدم كه او هم در جواب شروع به گريه كرد. اين پروفسور عراقى درباره‌ى وضعيت زنان عراقى در زندان ابوغريب گفت: زنان حاضر در زندان ابوغريب از صحبت كردن درباره‌ى موضوع تجاوز به آنها وحشت زده شده و خجالت مي‌كشند. اگر از آنها درباره‌ى وضعيتشان بپرسيد، پاسخ مي‌دهند كه همه چيز مناسب است، حتى در جوامع پيشرفته‌ى غربى نيز صحبت كردن درباره‌ى تجاوز جنسى بسيار سخت است، اما اين مساله‌اى است كه فكر مي‌كنم در زندان ابوغريب اتفاق افتاده است.

در بخش ديگرى از گزارش گاردين آمده است: برخى از زنان عراقى كه از زندان ابوغريب آزاد شده‌اند، درباره‌ى تجاوزات جنسى صورت گرفته عليه آنها صحبت كرده‌اند. اين در حالى است كه بر اساس گزارش يك روزنامه‌ى آمريكايى تصاوير و نوارهاى ويدئويى كه تاكنون به وسيله‌ى پنتاگون منتشر شده‌اند، سربازان آمريكايى را نشان مي‌دهند كه به يك زن عراقى حاضر در زندان ابوغريب تجاوز جنسى مي‌كنند. هم‌چنين در گزارش محرمانه‌ى يك ژنرال آمريكايى در خصوص بدرفتارى با زندانيان زندان ابوغريب، بر اين نكته كه نظاميان آمريكايى از زنان عراقى بدون پوشش، فيلمبردارى و عكس بردارى كرده‌اند و سپس از يك نظامى مرد آمريكايى به يكى از آن زنان تجاوز جنسى كرده است، تاكيد شده است.

در بخش ديگرى از گزارش گاردين آمده است: اين پروفسور عراقى كه تحقيقات درخصوص بدرفتارى با زندانيان عراقى را براى سازمان عضو بين‌الملل آغاز كرده است، اعلام كرده كه وى معتقد است زنى كه در جريان اين حادثه مورد تجاوز جنسى قرار گرفته، كشته شده است. نكته‌ى جالب آن است كه از زمانى كه ارتش آمريكا تحقيقاتش را درخصوص بدرفتارى با زندانيان زندان ابوغريب آغاز كرده ‌است، بسيارى از زنان دربند در اين زندان و ديگر بازداشت‌گاه‌هايى كه نيروهاى آمريكايى آنها را در عراق اداره مي‌كنند، آزاد شده‌اند. با اين حال هنوز پنج زن عراقى در زندان ابوغريب دربند هستند.

گاردين در ادامه مي‌افزايد: سوالات بي‌پاسخى وجود دارند مبنى برآنكه چرا اين زنان عراقى بدون اتهام دربند نظاميان آمريكايى بوده‌اند. اين در حالى است كه فعالان حقوق بشر مي‌گويند كه نظاميان آمريكايى كه به دنبال مردان مظنون در عراق هستند، زنان و دخترانى را كه مردانشان در خانه حضور ندارند، دستگير مي‌كنند.

در خاتمه‌ى گزارش گاردين آمده است: مقامات آمريكايى اذعان كرده‌اند كه دستگيرى زنان عراقى به منظور متقاعد كردن مردان مرتبط با آنها در خصوص كسب اطلاعات بيشتر بوده است؛ راهكارى كه در تناقض با قوانين بين‌المللى است. يكى از مقامات مسوول در كميته‌ى جهانى صليب سرخ در اين باره گفته است: مشكل موجود در اين قضيه به نوع سيستم مورد استفاده برمي‌گردد.