بازگشت به صفحه نخست



 

مايكل مور كارگردان «فارنهايت 11/9»: مخفيانه از نظاميان آمريكايي در عراق فيملبرداري كردم

دو شنبه 28 ارديبهشت 1383- 17 مه  2004

فارس - مايكل مور مستند ساز آمريكايي و سازنده فيلم "فارنهايت 11/9" روز يكشنبه در جشنواره فيلم كن گفت: از زماني كه ساخت اين فيلم را آغاز كردم فشارهايي در كار بود تا مرا از ساخت آن منصرف سازد.

خبرگزاري رويترز - مستند "فارنهايت 11/9" كه امروز در بخش مسابقه جشنواره فيلم كن به نمايش در‌مي‌آيد، به واكنش آمريكايي‌ها و كاخ سفيد به حملات يازده سپتامبر مي‌پردازد و ارتباطات ميان خانواده بوش و شخصيت‌هاي ذي‌نفوذ در عربستان صعودي نظير بن لادن را بر‌ملا مي‌كند.

مايكل مور در اين باره به خبرنگاران گفته است: شما در اين فيلم چيز‌هايي را مي‌بينيد كه قبلا هرگز نديده‌ايد و ازمسايلي اطلاع مي‌يابيد كه هرگز از آنها اطلاع نداشته‌ايد. بخشي از اين فيلم در باره عراق است. چرا كه من توانسته‌ام عوامل فيلم را مخفيانه وارد عراق كنم و ما به طور ناشناس و بي آن كه نظاميان آمريكايي بدانند مايكل مور در حال فيلمبرداري از آنهاست، تصاويري را ضبط كنم.

مور مي‌گويد كه پس از حملات يازده سپتامبر اطرافيان بوش يك هواپيماي چارتر اختصاصي را مامور ساختند تا با پرواز در سرتاسر آمريكا اعضاي خانواده بن لادن را جمع آوري كند و به پاريس فراري دهد.

فيلم "فارنهايت 11/9" هفته گذشته به سبب مخالفت كمپاني ديزني با پخش آن در آمريكا خبر ساز شده بود.گويا هم اكنون كمپاني ميراماكس كه از توابع كمپاني ديزني است با خريد كامل اين فيلم و اعطاي حق پخش آن به يك شركت ديگر، توانسته راهي براي پخش اين فيلم بيابد.

مستند قبلي مايكل مور با نام "بولينك براي كلمباين"كه برنده جايزه اسكار بهترين فيلم مستند شد، موضوع حمل سلاح در آمريكا را مورد بحث قرار مي‌داد.

مور پيش از نمايش اين فيلم در كن به خبرنگاران گفته‌است كه منتظر واكنش‌هاي متفاوتي از سوي تماشاگران اين فيلم است. چرا كه حتي نمايش محدود آن در آمريكا نيز مخالفت‌هاي حاضران را با سياست‌هاي بوش به دنبال داشت. اين كارگردان آمريكايي گفته‌هايش را اين گونه خاتمه مي‌دهد: بوش بايد از كاخ سفيد بيرون رانده شود.