بازگشت به صفحه نخست


 

انتقاد آمریکا به ایستگاه خبری الجزیره : این ایستگاه دنبال چه می گردد؟

مصاحبه خبرنگار  روزنامه "یونگه ولت" با احمد الشیخ سردبیر این ایستگاه خبری

13.05.2004 Jonge Welt

مصاحبه گر :هارالد نوی برگ

برگردان ناهید جعفرپور

در ملاقات کوتاهی در قطر کولین پاور وزیر امور خارجه آمریکا مجددا به ایستگاه خبری الجزیره انتقاد نموده و گفت که این ایستگاه اخبار نادرست و تحریک کننده ای را از عراق پخش می نماید.

 

سئوال: در باره این اتهاماتی که دولت آمریکا به شما زده چه فکر می کنید؟

احمد الشیخ: من این حرف را ناعادلانه و غیر واقعی می دانم . همکاران ما در محل هیچگاه از پرینسیپ های آزادی بیان و آزادی قلم خود عدول نکرده اند. آنها به عنوان خبرنگاران آزاد از تمامی این حقوق برخوردارند و به این اصول پایبندند. آنها هر آنچه را که انسانها در عراق بطور واقعی در حال لمسش هستند را به افکار عمومی جهان منتقل  می نمایند. کار ما هیچگونه فرقی با کاری که ایستگاه های خبری آمریکائی مثل CBS-News که آن البوم عکس شکنجه ها را نشان داده اند، ندارد


سئوال: پس فر ق ایستگاه خبری الجزیره و ایستگاه خبری CBS در چیست؟

احمد الشیخ: اولا اینکه ما در محل هستیم. ما در حال حاضر 85 همکار در عراق مستقر داریم . که 30 نفر آنها فقط گزارش گرند. خوشبختانه با بودن این ایستگاه ما میتوانیم بفهمیم در اقصا نقاط این منطقه چه می گذرد. اخباری که هیچکدام از ایستگاه های دیگر خبری به آن دسترسی ندارند.


سئوال: شما در عراق راجع به حمله ها یا شورش ها و یا ضربه ها خلاصه در باره چه گزارش می دهید؟

احمد الشیخ: در واقعیت ما از این واژه ها استفاده می کنیم: شورش ، مقاومت و مبارزه، مبارزات آزادیبخش.........


سئوال:.... محتوای گزارشات همکاران شما و آنچیزی که سخنگوی آمریکائی ها گزارش می دهد کاملا متفاوتند. مثلا در باره داخلی دائمی شهر فلوجه . طبق گزارش آمریکا 95% کشته شدگان غیر نظامیان بودند یعنی مردانی با سن های متفاوت. اما گزارشگران شما از زنان و کودکان صحبت می کنند.

احمد الشیخ: مسلما بین گزارشات ما و گزارشات رسانه های غربی  اختلافی اساسی وجود دارد. سخنگویان آمریکائی در  کنفرانس های مطبوعاتی چنین مسائلی را مطرح می کنند، بدون اینکه از آنها سئوال کنند.

 

سئوال: رسانه های خبری غربی  هم اما عاری از دید انتقادی نیستند.

احمد الشیخ:من هم همچنین ادعائی نکردم. اما آنها در اکثر مواقع همچنین ادعا های غیر واقعی را طبق نرم های سنتی خبرنگاری بکار میبرند. برای اینکه آنها به نیروهای نظامی در عراق وابسته اند. یک خبرنگاری این چنینی مرکز استراتژی رسانه ای آمریکا در جنگ فعلی است. اگر اخبار توسط گزارشگران مستقل در کشور هایشان مرتبا منتقل می شد، هیچگاه بمباران مناطق مسکونی و یا شکنجه زندانیان و .... ممکن نبود. واقعیت این است که در عراق اصلا ارتشی وجود ندارد. زیرا که ارتش متلاشی شده است. تنها با توجه به حقوق بین المللی، غیر نظامیان وجود دارند. اگر هم شورش های مسلحانه ای وجود دارد از طرف مردم غیر نظامی است که از خانه و میهنشان دفاع می کنند.

 

سئوال: با توجه به سازمان های تهاجمی شورشگر این مبارزات اما بعنوان مبارزات چریکی شناخته شدند.

احمد الشیخ:من به ترسیمی که ارتش آمریکا نموده است برخورد نمودم که گویا می خواهد بگوید که در عراق دعوا ی پیشرفته ای میان دو ارتش عراق و آمریکاست. در حالیکه به نظر ما این جنگ ارتش تا دندان مسلح آمریکا با مردم این کشور است. وقتی که تیم فیلم برداری ما در بیمارستانها از زخمیان و کشته شدگان فیلم برداری می نماید، در میان قربانیان تعداد بسیار بیشماری زنان و کودکان و کهنسالان قرار دارند. آیا فقط مردان با سن های متفاوت زخمی شده یا کشته شده اند؟ من از خود سئوال می کنم آیا این زنان و کودکان و کهنسالان هدف های نظامی ارتش آمریکا می باشند؟
 

سئوال: آن طور که معلوم است آمریکا می خواهد به لحاظ چنین سئوالاتی شما را از عراق براند؟

احمد الشیخ:ما تلاش می کنیم تا آنجا که امکان دارد گزارش دهیم. ما هرگز در مقابل وقایع عراق بیتفاوت نخواهیم ماند. ما هرگز فراموش نخواهیم نمود که آمریکا نیروی اشغالگر کنونی در عراق است و می خواهد آتوریته خود را میخکوب کند.

 

سئوال: در عراق و افغانستان از جانب آمریکا یک سلسله حمله هائی به همکاران شما شده است آیا این اتفاقی بوده است یا قصدا؟
احمد الشیخ: تا زمانیکه مدارک و دلائل کافی نداشته باشیم ،نمی خواهم بگویم قصدا. فقط میدانم که همکاران من همیشه در بدترین زمانها و بد ترین مکان ها شاهد وقایع میباشند و گزارش تهیه می نمایند.