بازگشت به صفحه نخست


 

مصاحبه روزنامه آلماني دنیای جوان با هندریک فوس از اعضای فعال سازمان عفوبین الملل در واشنگتن در باره سیستم  اقرار گیری آمریکائی.

 

Junge Welt

14 ماه مه 2004

برگردان ناهید جعفرپور

 

سازمان آمریکائی (SOA) که دفتر مرکزیش در جرجیای آمریکاست از سال 1946 تا سال 2001 ده ها هزار ارتشی از آمریکای لاتین را تعلیم داده است. در سال 1996 برای اولین بار یکی از روزنامه های روزانه آمریکائی کتاب های آموزشی سری را علنی نمود که در این کتابها متد های مختلف شکنجه را به کارآموزان تعلیم می دادند. بالاخره این اموزشگاه ارتشی به خاطر اعتراضات بیشمار و انتقادات همه طرفه در سال 2001 ظاهرا با تغییر اسم خود به انستیتوی for Security Cooperation تبدیل گردید. اما در این آموزشگاه جدید طبق مدارک و شواهد کافی هنوز هم همان متد ها به کارآموزان تعلیم داده می شود.

 

سئوال: چه اهداف سیاسی پشت این آموزشگاه قرار دارد؟               

هندریک فوس: هدف این آموزشگاه حفظ هژمونی آمریکا در باره آمریکای لاتین از طریق تزریق فشار و تعلیمات مختلف فشار زای می باشد. 

 

سئوال:آیا شما تشابهاتی میان این چنین مبارزه ضد تروریستی  و مبارزات ضد کمونیستی سال 1989 می بینید؟                 

هندریک فوس: ترس از تروریسم بطوری هدفمند از سوی دستگاه جرج دبلیو بوش پخش گردید و از لحاظ سیاست داخلی اهرم فشار فزاینده ای گشت بر علیه مخالفان سیاسی دولت آمریکا . تا جائی که مسائل و جنایت های اخیر بر علیه مخالفان جنگ آنرا به منتها درجه خود رساند بطوری که این واقعه از زمان  McCarthy تا کنون بیسابقه بوده است.فشار توسط ارتش تعلیم دیده آمریکا بر علیه جنبش های اجتماعی در آمریکای لاتین بطور واقعی از زمان پایان جنگ سرد  تا کنون پایانی نگرفته است و همچنان بطوری سیستماتیک اجرا می گردد. از مثال های فاحش این فشار مبارزه توجیهی بر علیه مواد مخدر و تروریست است که از 11 سپتامبر سال 2001 به این سو شدت گرفته است.

 

سئوال:آیا از روی عکس های شکنجه های عراق میتوانید متد های آنان را شناسائی نمائید؟

هندریک فوس:بله . کتابهای آموزشی تکنیک های شکنجه سازمان سیا درست همین متد ها را تعلیم می دهند به همان نحوی که در عکس های زندان ابو قریب دیدید.


سئوال: این متدها را در برنامه آموزشی ارتش آمریکا بکار می برند؟
هندریک فوس: ارتش آمریکا یعنی اگر دقیق تر بگویم ارتش امنیتی این متدهای بکار گرفته در عراق را  برای آموزش در این مدرسه طرح ریزی نمودند. نتیجه یک پژوهش که در سال 1992 از سوی ریچارد شنری وزیر دفاع اسبق آمریکا انجام پذیرفت ، نشان می دهند که خشونت فیزیکی و قتل و استفاده از مواد مخدر برای مقاصد جنائی طرحی بنام طرح ایکس از آموزش های اصلی این کتاب های آموزشی می باشند. این پروژه را ماموران امنیت خارجی آمریکا از سال های 60 رهبری نموده و هدفشان کشیدن هرچه اطلاعات بیشتر از زندانیان توسط این متد های مرگ آور می باشد.

 

سئوال: در عراق ارتش داخلی این کشور و همچنین پلیس عراق از سوی ارتش اشغالگر تعلیم می بینند. چه کسی این تعلیمات را کنترل می نماید؟
هندریک فوس:این تعلیمات زیر دستورات وزارت خارجه آمریکا انجام می پذیرند. گروه های دفاع از حقوق بشر آمریکا با پشتیبانی نمایندگان گنگره آمریکا در گذشته موفق شدند بر این سیستم آموزشی کنترلی قانونی برقرار نمایند . دولت آمریکا برای اینکه این روند کنترل را دور زند مسئولیت این آموزش ها را بعهده وزارت دفاع قرار داد و این قضیه دسترسی به اطلاعات لازم را در باره چگونگی روند این سیستم بسیار مشکل نموده است. پلیس عراق نه تنها در عراق توسط ارتش آمریکا تعلیم می بیند بلکه از سوی سازمان اف بی آی هم در بوداپست در آکادمی LawEnforcement تعلیم می بینند. دولت آمریکا در صدد است تا در تمامی جهان یک سیستم سراسری مدارس ارتش و پلیس را ایجاد نماید.